elin sofia skrev:Tidigare har alltid jag klippt honom kort men nu vill han inte längre. Han vill ha långt hår säger han, som jag har.

Vill du absolut gå till en frisör, får du säkert goda tips
Annars skulle jag i all enkelhet vilja påminna om att små barn frågar i påståendets form. Alltså svarar man som på en fråga.

"Jag vill ha långt hår."
"Jaså, varför det då?"
"För att det har du."
Betyder: "Kan jag också ha långt hår?"
Alternatvt: "Varför ska jag ha kort hår, när det tydligen finns långt hår också, som du har?"
Alternativt: "Vad händer om jag har långt håri stället för kort?"
Alternativt: "Och varför brukar du klippa mitt hår kort, varför ska det inte vara långt?"
Alternativt: "Varför har du långt hår? Det har ju inte jag?"
Alternativt: "Varför har man hår?"
Alternativt: "Vad händer om man inte har något hår alls? Eller om håret växer ända ner till fötterna?"
Alternativt: "Hur långt kan hår bli?"
Och så vidare, och så vidare, och så vidare
Svaret man i lugn och ro kan ge, om inte på ALLA dessa frågor - ifall man nu inte vill förlora sig i en ändlös serie VARFÖR med sjutusen utläggningar intill utmattningens gräns (och över den) till följd - är ett intresserat JAHAAA
Varpå man lugnt klipper håret på lilla älsklingen. Kort, som vanligt.
"När du blir STOR, DÅ kan du ha långt hår. Då kan du ha vilket hår du vill. Grönt eller blått eller rött och kort eller långt eller ..." och blablabla, som en liten trevlig saga.
Budskapet som ligger under är naturligtvis det klassiska, men det säger man inte högt (Obs

):
"När du blir stor, tar hand om dig själv och bestämmer själv, då gör du precis som du vill. Så länge du är min lilla pojke, som JAG tar hand om, gör du som jag vill och bestämmer för dig." Punkt