Desperat tvilingmamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Pust, första natten överstökad :D .

Hannas bravader:

20.00 nattning med buff i ca 30 min
4.08!!! Tillrättalägg+buff 4xramsa 4xbekräftar får sedan påminna o bekräfta igen, men har ALDRIG sovit så här länge.
5.50 gnyr lite -gör ingenting
6.06 Buff 4xramsa påminner x6 tyst
6.15 skriker upp sig, argt, buffar för det känns som hon inte vet vad ramsan är än. Håller på till och från med buff men vill inte lugna ner sig-jättearg som vid läggning, lite lugn, ramsa mig ut och provar påminnelse isf. Blir lugn stundvis men går igång på bekräftelse. Tyst tillslut i ca 10 min. Men igång igen 6.41, gör godmorgon 6.48 i paus. 12 minuter förtidigt.

Måste lägga nu inför lur, återkommer :D .

Meyas tokerier:

20.00 Nattning m buff i 5 min +ramsa- tyst
20.05 klagar buff + ramsa
20.10 sover :D
21.05 vaknar buff +ramsa+bekräftelse
22.15 samma som ovan
23.20 gnyr solfjäder+ramsa
00.15 buff +ramsa+bekräftelse
01.10 samma som ovan
01.43 gnyr- gör ingenting-tyst
3.40 buff+ramsa+bekräftelse
4.50 gnyr lite- gör ingenting
5-5.45 vaken- buffar ramsar och bekräftar, somnar tillslut om...
6.55 väcks 5 min tidigare
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Är mycket förvånad över att Hanna inte vaknade mer :shock: . Mammas prinsessa är så duktig. Meya hade lite mer hyss för sig, men jag tror att många gånger somnade hon om själv innan jag ens hunnit fram till sängen, men markerade att jag var där för säkerhets skull. Har förresten kurat själv hela natten med sambon halvt sovande halvt peppande från tältsängen. Vet inte om det var så smart med tanke på att ramsan ska ta över inatt, men så blev det iaf eftersom jag fick ta över när han inte fick Hanna lugn.

Nattning till första dagsluren tog 5 min för Meya :D och 10 min för Hanna, tror knappt att det är sant. Tänkte att de vaknar väl om 30 min som vanligt, men de sover fortfarande och nu är det 5 min tills väckning :shock: :shock: :shock: . Vad är det frågan om? De måste ha läst SHN-boken och ligga steget före mig. Får se nu när vi ska ramsa mer inatt, är det bara vid kris som man buffar? Börjar vi alltid med att ramsa andra natten? Har varit så inställd på natt nr 1 så vet knappt hur det ska gå till...

Nästa lur tar tjejerna under promenad m stolta morföräldrar så vi får sova lite.

Lite röriga inlägg av mig men är inte riktigt klar i huvudet som ni kan förstå :wink: . Nu dax att vakna, vi hörs.

:heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Oj, toppenjobb, hör ni!!! :D :thumbsup: :sleep:
Får se nu när vi ska ramsa mer inatt, är det bara vid kris som man buffar? Börjar vi alltid med att ramsa andra natten? Har varit så inställd på natt nr 1 så vet knappt hur det ska gå till...
Du hinner läsa på lite mer innan kvällningen, och när du gör det ser du att ni ev kan buffa lite just vid läggning, för att de ska komma till ro (om så behövs). Därefter ska dock ramsan ta över. Och endast vid KRIS går man in. Men det är alltså nu ramsan ska sättas, så det är den som har ordet. Du kommer (antagligen) märka att de går igång på bekräftelsen. Och då börjar man om med påminnelseramsa igen. Det betyder inte att det är kris. Det är bara lite gnöl om sakernas tillstånd tills allt fallit på plats.

Fortsatt rapport emotses! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D :thumbsup:

Härligt!

Jag tror bestämet det är den berömda attityden som banar vägen för er. Den känner barnen av, den sätter sig som i väggarna...

Go twins :!:

:sleep: :heart: :sleep:

/Fjällmor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Men vilka duktiga tjejer :heart: :heart: (och föräldrar). Tänk vad attityden gör och att vara påläst. Pris och beröm. =D> \:D/

Ser med spänning fram emot nästa rapport.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Tjenixen!

Sista dagsluren gick sådär. Arga fröknar somkrävde 2 omgångar av buff och ramsa. Hanna uppskattar inte buff, verkar bli argare isf, solfjädra istället kanske? Hon vaknade 15 min förtidigt och tvärvägrade lugna ner sig. Buffade ramsade men inget tog. Plockade upp i tyst sekund.

Kvällens nattning á Hanna
20.05 tillrättalägg, försiktig buff,solfjäder, ramsax4 smågnyr lite och protesterar
20.10 Bekräftarx4 smågnyr
20.13 Bekräftarx4
Sover gott :D

Meya:
20.05 tillrättalägg buff x4 ramsa x4
20.10 arg påminnerx4, är detta förtidigt?
20.13 bekräftar
Sover oxå :sleep:

Lite frågor: Vi har förstått att nu ska det ramsas först och buffas i kris. Men när ska vi ingripa? Första natten buffade vi på minsta gny, hur är det nu? Ska de få en chans att somna om själv/skrika upp sig eller ska vi ramsa direkt? Är så trött att all visdom flygit sin kos :roll: . Har inte hunnit läsa på om natt 2 idag. Kan någon dra lite vad som gäller, please [-o< .

Om det vaknar till i vargtimmarna hur ska vi bäst lugna då om de är tokarga/ledsna? Ramsa eller husljud? Hanna Var riktigt ledsen imorse när hon inte fick komma upp :cry: . Mitt blödiga mammahjärta är ömtåligt nu med sömnbristen. Lite sviktande attityd kanske, men har sambon som peppar.

Trötta kramar :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då ska vi se...

:arrow: Avvakta vid gny och gnöl.
:arrow: Behövs det åtgärder: Ramsa
:arrow: Tar den inte första gången: Ramsa igen.
:arrow: Gillas det ÄNDÅ inte: Ramsa igen.
:arrow: Vid K A T A S T R O F så gå in och lägg till rätta, buffa kort/solfjäder för Hanna. Ut med ramsa

Nu ska ramsan börja göra jobbet, och jag skulle använda morgonkvisten till att ramsa, men spara hårt på all trafik.
Musik och husljud är toppen när de fastnar i klagan utan att vara speciellt ledsna. Det är ett recept för kommande nätter, i natt- RAMSA!

Fasa inte för tidiga mornar, det är inte säker att de kommer! 8)
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Godmorgon alla glada :D . Natten har varit super, kl är nu 6.30. Tack Sara för din åtgärdslista, har tittat på den inatt många gånger för att peppa mig själv om hur natten ska skötas.

Meyas natt:
Nattning står beskrivet ovan
00.23 Gnäller Ramsa x 4
00.26 Bekräftar x4
4.20 Ramsa x4
4.21 Bekräftar x4 men sover nog redan
Meya somnar om själv någon gång innan kl 4 men är för trött för att kliva upp och anteckna.

Hannas natt:
Nattning står ovan
5.08 gråter lite, vaken somnar om själv
6.10 vaken och pratar lite-tyst
6.20 gnäller lite
6.31 beklagar sig lite mer högt, somnar om
6.40 igen som ovan

Tjejerna har smågnytt lite under natten några gånger men tror att det är sovaljud, typ byta sovställning för de tystnar genast. Trafik=NOLL är så stolt över mina duktiga töser =D> .

AW borde få nobelpriset =D>. HUR kan de inte upplysa om kuren på bvc, det är för mig ett under, utan föreslå 5 min metoden till många (inte vår barnmorska som är toppen). Är så glad att en vän tipsade mig om AW och hennes fantastiska syn på det dyrbaraste som finns på jorden- våra barn!

Dags att väcka om 8 min och so far so good \:D/ .
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Vilken tur att vi körde kuren själva och inte anmälde oss till Gastsjön, för mina tjejer hade inte varit mycket att öva på :wink: .
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HÄRLIG läsning! =D> Duktiga mamma och kloka flickor!

När man har en så pass lättskött kur som du så kan det vara så att ramsan behöver ett par nätter (=trassliga uppvak) till för att sitta som berget, men det är som sagt ett rätt kärt besvär! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅH vilken underbar läsning! =D> :heart:

Så bra ni jobbar på!

Bekräftelseramsar både er och TorpSaras kloka ord om ramsan och tassar tokleende iväg igen...

:D

/Fjällmor
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej o tack för alla uppmuntrande ord. Och ja Sara, jag räknar med trassel för det här går alldeles för lätt :-k . Nu lite dagsrapport.

Första luren 9.15-10.45
Lägger två glada tjejer, möts av lite lama frågor om det verkligen är dax att sova? Ignorerar och det blir tyst efter 2 min, skyndar att bekräfta :D . Meya vaknar vid 10.42 så rusar in och pratar glatt om hur fantastisk hon är som sovit så bra :wink: . Får väcka trött Hanna som ligger på tvären i sängen och sussar gott.

Andra luren 13.15-14.45
Lägger båda tjejerna själv, sambon på svensexa. Lite nervös eftersom denna luren har de tagit i rullande vagn i snart 3 månader. Tjejerna frågar om detta är riktigt, ska vi sova i sängen, hallå, någon där? Vill åka vagn! Hanna inser att sängen är helt ok, bara man får sova som är så skönt. Tar kanske 5 min. Meya frågar vidare och vill veta säkert att allt är som det ska så jag påminner x4 och hon blir sååå nöjd, skyndar att bekräftar. Sover fortfarande nu och det är 15 min kvar till väckning :D .

Frågor: När ska man använda marginalkvart? På långa lurar el korta lurar om det tar lång tid för dem att somna. Är det viktigt att de sover exakt 1,5 timme om möjligt. Sista luren har de aldrig sovit mer än 30 min fast jag gärna vill ha 45 min. Har ju kört mitt schema minst en månad i förväg. Ska jag ta upp efter 30 min el tjura på i 45. Igår blev Hanna superledsen när hon inte fick komma upp och det var svårt att få tyst för att plocka upp.

Nu natt 3 så får jag sova utanför dörren som jag förstått \:D/ . Ska bli skönt att förhoppningsvis få lite sömn. Hur generös ska vi vara med ramsandet inatt, kan jag köra enligt Saras kloka ord ovan?

Kramar :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så kloka flickor! :D Det såg vi ju på lång väg!

När man har en kortare lur (20 eller 45 min) så är det bra att ta tiden från det de somnade. En längre lur är inte lika känslig, men många är ytterst svårväckta utanför sömncykeln.
Mariginalkvartar är också bra när de är sjuka eller när det av någon anledning ska nattas tidigare eller senare på en lur.

Natten kan ni köra enligt recept ovan. Man kan vänta lite längre innan åtgärd, de borde kunna fixa en hel del själva, men kanske inte allt.
twins

Re: Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

twins skrev:Vilken tur att vi körde kuren själva och inte anmälde oss till Gastsjön, för mina tjejer hade inte varit mycket att öva på :wink: .
Nu när jag läser detta i efterhand så tycker jag att det var dumt skrivet av mig. Menar så klart inte att blivande dip. kurare skulle "öva" på mina tjejer, de skulle så klart hjälpa dem till bättre och välbehövd sömn. Det är ju det som är viktigast, att barnen får hjälp. Men har nu haft sådan tur att vi kunnat kura själv med bra resultat.

Kvällens nattning tog inte många minuter för tjejerna. Hanna gnölade lite och jag bekräftade sedan när tyst. Meya ville bli påmind igen och tystnade sedan snabbt, bekräftade såklart :D . Ska nu natta mig själv och hoppas på några timmars sömn :sleep: .
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ingen fara, jag tror ingen tog illa upp! Det ska bli spännande att höra om natten!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"