Kan inte somna utan vagnen..
Kan inte somna utan vagnen..
Vår 3månaders dotter kan inte somna utan att bli körd i vagnen, vilket inte alls är så kul när man ska få ihop 5 timmars dags-sömn!
Vi bara går och går detta funkar inte i längden! så fort vi stannar vagnen vaknar hon direkt..
Finns det nåt sätt vi kan "lära" henne att sova i sin säng om dagarna?
Kanske bör tilläggas att hon är en sjusovare som gärna sover länge på morgonen, men nu har vi börjat väcka henne- för hon har innan bara sovit 1,5-2 timmar om dagen, vilket har resulterat i att hon blivit övertrött och skrikit sej till sömns..
hur lång tid tar det tills en ny rutin skapas?
vi inser att vi gjort fel från början, vi har ammat och flaskat henne till sömns ,oftast med 2 timmars vyssning,tröstande och skrikande.
kommer hon nånsin att kunna lägga sig vid 20tiden och bara somna av sigsjälv? och hur lär vi henne det isåfall?
vi börjar ge upp hoppet..
tacksam för svar.
ps. hon hatar att ligga på magen- sover på sidan. när hon väl somnar...
Vi bara går och går detta funkar inte i längden! så fort vi stannar vagnen vaknar hon direkt..
Finns det nåt sätt vi kan "lära" henne att sova i sin säng om dagarna?
Kanske bör tilläggas att hon är en sjusovare som gärna sover länge på morgonen, men nu har vi börjat väcka henne- för hon har innan bara sovit 1,5-2 timmar om dagen, vilket har resulterat i att hon blivit övertrött och skrikit sej till sömns..
hur lång tid tar det tills en ny rutin skapas?
vi inser att vi gjort fel från början, vi har ammat och flaskat henne till sömns ,oftast med 2 timmars vyssning,tröstande och skrikande.
kommer hon nånsin att kunna lägga sig vid 20tiden och bara somna av sigsjälv? och hur lär vi henne det isåfall?
vi börjar ge upp hoppet..
tacksam för svar.
ps. hon hatar att ligga på magen- sover på sidan. när hon väl somnar...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hur ser schemat ut för er? 15,5 timmar sömn/dygn skall ni ha inplanerat? När man har ett schema spikat tar det ca 3 dagar att införa och upp till 1 vecka att sätta sig, då rekommendrar jag att du verkligen inte har en massa konstigheter på agendan utan kan vara hemma och verkligen ta det lugnt.
Tänk igenom ett schema om ni inte redan har ett så kan vi fila på det tillsammans innan ni kör igång med allt.
Svaret på din fråga är visst kan du gå över till att lägga henne i sängen om du vill istället för vagn. Då får du buffa och solfjädra istället för att vagna helt enket. Men generellt sett så är ni fast i vagn och promenadträsket. Och detta kan man ta sig ur genom att göra baksteg så dottern kan göra framsteg, man måste alltså inte om man vill gå över till sängen.
Mycket mer om detta kan du läsa om bland "mina favoriter".
Här kan jag rekommendera varmt, SM trådarna, marie och samuel (SM i raketfart), konsten att backa och skjuta vargar samt "thaimassage" tråden!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Läs igenom det mesta här så återkommer du med en hel hög sköna frågor så skall du nog se att ni kommer på banan snart, en 3 mån är supertacksam att ta emot just rutiner som är nya.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
hej igen
hej!
innan mitt inlägg läste vi igenom det mesta här på sidan och sen en vecka tillbaka har vi kört vår egen desperata- SM variant, mest för att få någon sorts struktur: hon har fått mycket bättre rutiner, har till och med somnat utan vagnrull på dagarna (!) dock bara 30-45 minuter..hon är mycket gladare och mindre övertrött om kvällarna..men vi har fortfarande problem!
vi har larm, men hon vill inte sova på mage- så hon sover på sidan..
hennes dagar ser just nu ut ungefär såhär:
uppgång kl 7 (måste väckas, vill gärna sova vidare)
mat mm 7-8-8.30 (kan knappt hålla ögonen öppna,somnar varsomhelst)
sova 8.30-10-10.30
mat mm 10.30- 13
sov 13-13.45
mat mm 13.45-15.30
sov 15.30-17
mat mm 17- 19-20 (jättetrött, somnar i sängen)
sov 19-30- 21 (vaknar skirkandes- jättehugrig!)
nattning 21-22 med skrik och panik
nattmat 01.30 och 04.00
hon sover ungefär 4-4.5 timmar på dagen, och vihar somsagt lyckats få henne att sova utan vagn ett pargånger.
jag har klistrat ett schema jag tycker ser bra ut, som du föreslagit för en annan 3månaders:
07:00 God Morgon, mat, byte, mat, social osv...
08:30 sova 1,5 h
10:00 Mat osv...
12:00 sova 2 h
14:00 Mat osv...
16:00 sova 1,5 h
17:30 Mat osv (20 min lur), kvällslurk runt 19:30
20:00 God Natt
03:00 Nattmål
nu några frågor!
1.
hur ska hon somna inom den tiden som schemat visar!? är det buffning? trollspö? eller är det helt enkelt standard att bebisar blir trötta då?
och samma sak fast tvärt om- ska man hålla henne vaken om hon vill somna innan hon "ska"
2.
om hon inte somnar vid givet klockslag, skjuter man på schemat, för hon måste väl få sin sömn?
och om kvällen blir kaos, att hon somnar vid 23-24, ska vi ändå hålla schemat kommande dag- hon borde ju vara tröttare efter en sån kväll, ska man hålla henne vaken då inom "sina" vaken-timmar?
3.
Amningen- ska man amma direkt när hon vaknar, eller när hon visar att hon är hungrig (är oftast inte hungrig direkt)
oftast somnar hon till vid bröstet, vad gör vi då?
4.
runt 19-20, ger jag mat, kompletterar med flaska- så att hon är jättemätt, ändå vaknar hon efter en timme och är jättehungrig! hur är det möjligt?!
5.
hur nära inpå ska kvällsmålet vara till nattningen. tidigare har jag ammat och lagt henne, men som jag har förstått det här på forumet ska mat ges och lite tid ska gå tills barnet läggs..men hinner barnet inte vli övertrött igen?
6.hur gör man sen när rutinen sitter och schemat funkar, är det stenhårt att det följs eller kan man rucka på tiderna vid speciella tillfällen.
eller är allt kört då och man får börja om från början.
och sista frågan för nu- när kan vi börja med SHN?
hoppas du kan hjälpa, kommer säkert fler frågor efterhand!
tack!
innan mitt inlägg läste vi igenom det mesta här på sidan och sen en vecka tillbaka har vi kört vår egen desperata- SM variant, mest för att få någon sorts struktur: hon har fått mycket bättre rutiner, har till och med somnat utan vagnrull på dagarna (!) dock bara 30-45 minuter..hon är mycket gladare och mindre övertrött om kvällarna..men vi har fortfarande problem!
sova 8.30-10-10.30
mat mm 10.30- 13
sov 13-13.45
mat mm 13.45-15.30
sov 15.30-17
nattmat 01.30 och 04.00
hon sover ungefär 4-4.5 timmar på dagen, och vihar somsagt lyckats få henne att sova utan vagn ett pargånger.
jag har klistrat ett schema jag tycker ser bra ut, som du föreslagit för en annan 3månaders:
nu några frågor!
1.
hur ska hon somna inom den tiden som schemat visar!? är det buffning? trollspö? eller är det helt enkelt standard att bebisar blir trötta då?
och samma sak fast tvärt om- ska man hålla henne vaken om hon vill somna innan hon "ska"
2.
om hon inte somnar vid givet klockslag, skjuter man på schemat, för hon måste väl få sin sömn?
och om kvällen blir kaos, att hon somnar vid 23-24, ska vi ändå hålla schemat kommande dag- hon borde ju vara tröttare efter en sån kväll, ska man hålla henne vaken då inom "sina" vaken-timmar?
3.
Amningen- ska man amma direkt när hon vaknar, eller när hon visar att hon är hungrig (är oftast inte hungrig direkt)
4.
runt 19-20, ger jag mat, kompletterar med flaska- så att hon är jättemätt, ändå vaknar hon efter en timme och är jättehungrig! hur är det möjligt?!
5.
hur nära inpå ska kvällsmålet vara till nattningen. tidigare har jag ammat och lagt henne, men som jag har förstått det här på forumet ska mat ges och lite tid ska gå tills barnet läggs..men hinner barnet inte vli övertrött igen?
6.hur gör man sen när rutinen sitter och schemat funkar, är det stenhårt att det följs eller kan man rucka på tiderna vid speciella tillfällen.
tack!
Odessa född 9/4-08, född v. 38+6
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: hej igen
Hej, jag tar mig friheten att svara här i ditt inlägg i rött.
Lady_Luck skrev:hej!
Sova på sidan är helt ok, men de flesta är glada åt magläget bara de får en ärlig chans, med en lugn mamma som visar hur det går till ett par dagar så brukar det funka kanon. Men om inte annat så se till att det är magläget som gäller till 100% dagtid vaken, det är på mage som motoriken och hjärnan utvecklas och växer som den skall. Inga gåstolar, hoppgungor, bumbo, babysitter m.m.![]()
sova 8.30-10-10.30
mat mm 10.30- 13
sov 13-13.45
mat mm 13.45-15.30
sov 15.30-17
nattmat 01.30 och 04.00
Detta schema hoppas jag innerligt att jag INTE har rekommenderat en 3 mån utan en 2 mån, för detta är ett perfekt 2 mån schema.![]()
![]()
Här kommer förlag på 3 mån schema istället.![]()
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!
nu några frågor!
1.
Man brukar "vagna" så här små. Läs gärna på om vagning i verktygslådan. Man lägger på utsatt tid oavsett och blir de trötta innan så håller man vaken efter bästa förmåga. När man introducerar ett schema tar det 3 dagar att introducera och 1 vecka för det att sätta sig, då vill det till att man försöker hålla sig hemma så man ger barnet en ärlig chans.![]()
2.
Japp man håller schemat STENHÅRT oavsett om de sover eller inte, man tänker "förutsättningar" här. Så man vagnar lugn för de skall inte ligga och gråta, men bli arg och reagera DET får man.![]()
3.
Nu när hon är 3 mån så ammar du på det tider som schemat säger och då inom 45 min. Hon kommer efter ca 3 dagar att fatta galoppen. Men det är 3 tuffa dagar du har framför dig. Hon skall absolut INTE somna vid bröstet längre utan det skall gå 30 min innan sovdags ungefär och då skall man läggas med ett rejält "skratt till go natt" dagtid som kvällstid. Vill du kan du ha undantaget sova vid bröstet inför natten och på nattmålen, men INGA andra mål. OK?
4.
Det kan vara ökningsperiod i ett par dagar, annars vill jag påstå att ni har skapat en dålig vana här. Hon skall vara proppmätt dagtid så hon inte behöver äta 1 timme senare. SÅ då får du jobba på bättre med den älskvärda trugningen tror jag.
5.
Nu är det 4 mån och "kvällsslurk" som gäller, just denna kan du få ge i princip som nattmålet. Den kan komma så tätt som 1 timme på det föregående målet. Men så fort de första tänderna visar sig så avslutas ju kvällen med tandborstning och igen "skratt till go natt" införs SENAST till 4 mån. Men gärna innan.![]()
Man följer sina rutiner vart man än kommer, visst "kan" man köra "en gång ingen gång" men absolut INTE regelbundet. Utan är ni borta sent så lägg kl. 19 i vagnen för natten på precis samma sätt som hemma bara i vagn. 8)![]()
SHN kuren kan du köra från 4 mån ålder och helst när du börjat med smakisar tycker jag och inte helammar. Jag satte visserligen 12 timmarsnatten med BM och nattmackan, men då måste man verkligen ha en proppmätt sak kan jag lova.![]()
Du är så välkommen.
tack!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo, jag missade, en liten justering. Maten som står kl. 11 skall egentligen vara kl. 10.30 ca. Du har ju 45 min på dig att få i maten och sen 15 min skratt och skoj blöjbyte m.m. innan sova. 
Tor 2006
Oj vad vi är peppade at få det här att funka!
Efter 2 dagar har det gått helt ok, tycker vi!
Men en hel del frågor hur vi ska göra!
1. Amningen på morgonen är tuff, väcker henne kl 7, jättetrött, somnar gång på gång vid bröstet. Testade att byta på henne och allt först, då gick det lättare! Du skrev att amningen ska ta 45 min, är detta inkl. byte (som vi antar ska komma mellan byte av bröst)
2.Du menade att vi skulle truga i henne mer mat, men det är svårt...hon blir irreterad( vet att du skrev att vi skulle ge det 3 dagar, men..) och trugandet leder till att hon i slutändan spyrupp hälften av det hon ätit...
3. Som vi har förstått det ska vi vagna henne vid varje sovning, men ska detta göras även vis första sovpasset, då hon är trött från morgonen och somnar av sej själv?
4. Ang. vagningen- kommer hon inte att lära sig (ännu mer) att det måste rulla för att hon ska kunna sova..det var ju detta som lite var vårt problem- att vi ville lära henne att somna i sin säng..?
5. ska hon vagnas prick enligt schemat? eller ska hon ha en insomningstid inräknat- så att hon SOMNAR prick enligt schemat?
6. hur länge vagnar man för att vara säker på att hon sover djupt? 10min, 30min?
7. hon har inte lyckats att sova hela, andra passet (2h) utan vaknat efter 1 h, vi har fortsatt att vagna den andra timmen ut (phu, armmuskler..) är detta rätt eller ska hon tas upp.
8.nattslurken- har jag förstått det rätt att den ges 30 minuter innan? då är hon så trött att hon somnar vid bröstet, trugar i henne, lägger i vagnen när det absolut ej går ner mer, vagnar och så händer det: exakt 40 minuter efter vaknar hon och skriker!du menade att det var en dålig vana och att jag skulle truga i mer mat under dagen- men hur ska vi arbeta bort detta!?
vi har fått vagna, med varierande resultat- ibland somnar hon om efter 5 minuter, ibland efter 1 h..
vaknar runt 22 ( om hon somnat om innan dess) vill ha mat..samma sak vid 01.
enligt schemat ska hon ej äta vid 22 och 01..hur gör vi med det?
lyfter över henne till sin spjälsäng- där hon sover resten av natten..
det är egentligen det detta som är det mest påfrestende just nu, att hela tiden vara spänd på att hon ska vakna igen...
men som sagt, annars går det helt ok, vi slipper att gå i flera timmar för att hon ska sova!
just det, en sak till- undrade lite över schemat, kan man rucka på tiden, gå upp ex 8 och somna 20?
och är det verkligen nog med 3,5 timmar att sova på dagen?
hör av oss om ett par dag, för att uppdatera läget!
hoppas ni kan hjälpa oss- en underbar oas i öknen!

Efter 2 dagar har det gått helt ok, tycker vi!
Men en hel del frågor hur vi ska göra!
1. Amningen på morgonen är tuff, väcker henne kl 7, jättetrött, somnar gång på gång vid bröstet. Testade att byta på henne och allt först, då gick det lättare! Du skrev att amningen ska ta 45 min, är detta inkl. byte (som vi antar ska komma mellan byte av bröst)
2.Du menade att vi skulle truga i henne mer mat, men det är svårt...hon blir irreterad( vet att du skrev att vi skulle ge det 3 dagar, men..) och trugandet leder till att hon i slutändan spyrupp hälften av det hon ätit...
3. Som vi har förstått det ska vi vagna henne vid varje sovning, men ska detta göras även vis första sovpasset, då hon är trött från morgonen och somnar av sej själv?
4. Ang. vagningen- kommer hon inte att lära sig (ännu mer) att det måste rulla för att hon ska kunna sova..det var ju detta som lite var vårt problem- att vi ville lära henne att somna i sin säng..?
5. ska hon vagnas prick enligt schemat? eller ska hon ha en insomningstid inräknat- så att hon SOMNAR prick enligt schemat?
6. hur länge vagnar man för att vara säker på att hon sover djupt? 10min, 30min?
7. hon har inte lyckats att sova hela, andra passet (2h) utan vaknat efter 1 h, vi har fortsatt att vagna den andra timmen ut (phu, armmuskler..) är detta rätt eller ska hon tas upp.
8.nattslurken- har jag förstått det rätt att den ges 30 minuter innan? då är hon så trött att hon somnar vid bröstet, trugar i henne, lägger i vagnen när det absolut ej går ner mer, vagnar och så händer det: exakt 40 minuter efter vaknar hon och skriker!du menade att det var en dålig vana och att jag skulle truga i mer mat under dagen- men hur ska vi arbeta bort detta!?
vi har fått vagna, med varierande resultat- ibland somnar hon om efter 5 minuter, ibland efter 1 h..
det är egentligen det detta som är det mest påfrestende just nu, att hela tiden vara spänd på att hon ska vakna igen...
men som sagt, annars går det helt ok, vi slipper att gå i flera timmar för att hon ska sova!
just det, en sak till- undrade lite över schemat, kan man rucka på tiden, gå upp ex 8 och somna 20?
hör av oss om ett par dag, för att uppdatera läget!
hoppas ni kan hjälpa oss- en underbar oas i öknen!
Om du ger första omgången ex 7.00 så ska du ge andra omgången inom 45 min. Om det fungerar bättre att vakna till lite, ta på kläder och sedan äta så gör så. Bara maten serveras inom 45 min. Är du med?Lady_Luck skrev: 1. Amningen på morgonen är tuff, väcker henne kl 7, jättetrött, somnar gång på gång vid bröstet. Testade att byta på henne och allt först, då gick det lättare! Du skrev att amningen ska ta 45 min, är detta inkl. byte (som vi antar ska komma mellan byte av bröst)
Truga så mycket det går. Juvelerna brukar visa tydligt när de är proppmätta.Lady_Luck skrev: 2.Du menade att vi skulle truga i henne mer mat, men det är svårt...hon blir irreterad( vet att du skrev att vi skulle ge det 3 dagar, men..) och trugandet leder till att hon i slutändan spyrupp hälften av det hon ätit...
Vagna aldrig i onödan. Somnar hon av sig själv så är det ju kanon, det är ju måletLady_Luck skrev: 3. Som vi har förstått det ska vi vagna henne vid varje sovning, men ska detta göras även vis första sovpasset, då hon är trött från morgonen och somnar av sej själv?
Elle skrev:Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.
Jag besvarar alla dina vagningsfrågor på en gång: Som sagt var, man ska aldrig vagna en nöjd och glad bebis. Utan gör som jag beskrev ovan vid läggningen. Blir hon arg/sur, ja det är fullt tillåtet och då gör ni husljud så hon hör att ni finns där. Om hon blir ledsen, ja då går ni dit, vagnar till hon tystnar, ngr skak på handtaget och gå bort från vagnen och gör husljud. Kom ihåg att LYSSNA och låt dottern reagera klart. Det handlar om att lära sig urskilja olika typer av "skrik/läten" och ge rätt svar. Jobba så vid behov luren igenom. Ja, hon ska läggas exakt enligt schemat och på de långa lurarna 1,5 tim eller mer så tar man upp enligt schema oavsett hur mycket juvelen sovit. Man tänker FÖRUTSÄTTNINGAR till sömn. Snart kommer juvelen sova lurarna igenom. De korta lurarna 20 och 45 min läggs enligt schemat och klockas exakt från att hon somnat. Är du med?Lady_Luck skrev: 4. Ang. vagningen- kommer hon inte att lära sig (ännu mer) att det måste rulla för att hon ska kunna sova..det var ju detta som lite var vårt problem- att vi ville lära henne att somna i sin säng..?
Ni ska ABSOLUT inte vagna henne till sömn utan bara LUGN. Målet är att juvelen ska somna mätt och nöjd av sig själv.
Lady_Luck skrev: 8.nattslurken- har jag förstått det rätt att den ges 30 minuter innan? då är hon så trött att hon somnar vid bröstet, trugar i henne, lägger i vagnen när det absolut ej går ner mer, vagnar och så händer det: exakt 40 minuter efter vaknar hon och skriker!du menade att det var en dålig vana och att jag skulle truga i mer mat under dagen- men hur ska vi arbeta bort detta!?
En övertrött juvel vill inte äta. Era kvällar kommer falla på plats mer och mer ju bättre schemat sätter sig. Om ni märker att hon är jättetrött framåt kvällen så kan ni lägga upp till en halvtimme tidigare utan att det påverkar natten. Övertrötta juveler vill vi inte ha! Är du med?
NEJ, har man bestämt ett schema så har man tänkt efter INNAN och satt tider som passar familjen och täcker juvelens behov av sömn. Man kan alltså inte ena dagen väcka vid 07 och sedan tro att man nästa dag kan sova till 08, då raseras själva grundtanken med fasta tider och rutiner. Om dottern har natt ex mellan 19-07 med ett nattmål och sedan lurar på 45-2-45 så täcker det hennes behov av sömn.Lady_Luck skrev:just det, en sak till- undrade lite över schemat, kan man rucka på tiden, gå upp ex 8 och somna 20?
Tjoa till om något blev luddigt
nu har det gått ett par dagar och vi är imponerade och förundrade över hur schemat fakiskt infört rutiner i hennes dag. man kan nästan ställa klockan på att hon somnar prick den tid hon ska!
lite ledsna är vi, hade tydligen missförstått det här med vagningen- vagnat direkt till sömns, såjag antar att vi har spätt på ännu mer att det måste rulla för att somna....
hon vaknar väldigt lätt vid de 2 senare dagslurarna, så mamma har utvecklat magkatarr för mamma sitter på helspänn och är redo att gunga till vagenen när hon gnyr...inte kul..
hur länge ska vi behöva vagna för att hon ska sova sig igenom en hel lur, tror ni?
sen det stora problemet..kvällarna.
har inte blivit bättre alls..hon vaknar fortfarande 40-60 minuter efter kvällslurken och SKRIKER. vagningen funkar inte alls, hon bara skriker mer och mer, blir helt blöt av svett och sätter i halsen och kräks och hulkar.
det är verkligen hemskt! vi vet att hon inte är hungrig, våt eller otrygg, för hon somnar ju i vagnen annars..det är bara just på kvällen!
igår testade vi att ta upp henne och mata, för vi tänkte att det ändå kanske var hunger, men hon sög lite och skrek igen.
la ner henne i vagnen, skrek, så tillsist tog vi upp henne igen, vi vet- det är säkert helt fel, men inget annat hjälpte.
hon var pigg som en mört, glad och skrattade så fort hon fick komma upp till oss.
blev trött runt 21, fick mat 21.30- lades i vagnen 22, muttrade lite men vagnades när hon gnydde och somnade 22.30.
så, varför gör hon såhär? vagningen funkar ju annars, men inte just då!
vi har verkligen vänt ut och in på våra hjärnor, men kan inte fatta vad hon sysslar med!
kan det vara så enkelt att hon helt enkelt tar en 40-60 min lur efter nattning kl 19 och är vill vara uppe ett tag till, för att sedan få mat och godnatt runt 22?
det kan ju iallafall inte vara meningen att vi ska låta henne skrika sej till sömns?
vi går på knäna här och framåt kvällsdags får mamma ont i magen och ångest.
vad ska vi göra med kvällarna?
snälla hjälp!
lite ledsna är vi, hade tydligen missförstått det här med vagningen- vagnat direkt till sömns, såjag antar att vi har spätt på ännu mer att det måste rulla för att somna....
hon vaknar väldigt lätt vid de 2 senare dagslurarna, så mamma har utvecklat magkatarr för mamma sitter på helspänn och är redo att gunga till vagenen när hon gnyr...inte kul..
hur länge ska vi behöva vagna för att hon ska sova sig igenom en hel lur, tror ni?
sen det stora problemet..kvällarna.
har inte blivit bättre alls..hon vaknar fortfarande 40-60 minuter efter kvällslurken och SKRIKER. vagningen funkar inte alls, hon bara skriker mer och mer, blir helt blöt av svett och sätter i halsen och kräks och hulkar.
det är verkligen hemskt! vi vet att hon inte är hungrig, våt eller otrygg, för hon somnar ju i vagnen annars..det är bara just på kvällen!
igår testade vi att ta upp henne och mata, för vi tänkte att det ändå kanske var hunger, men hon sög lite och skrek igen.
la ner henne i vagnen, skrek, så tillsist tog vi upp henne igen, vi vet- det är säkert helt fel, men inget annat hjälpte.
hon var pigg som en mört, glad och skrattade så fort hon fick komma upp till oss.
blev trött runt 21, fick mat 21.30- lades i vagnen 22, muttrade lite men vagnades när hon gnydde och somnade 22.30.
så, varför gör hon såhär? vagningen funkar ju annars, men inte just då!
vi har verkligen vänt ut och in på våra hjärnor, men kan inte fatta vad hon sysslar med!
kan det vara så enkelt att hon helt enkelt tar en 40-60 min lur efter nattning kl 19 och är vill vara uppe ett tag till, för att sedan få mat och godnatt runt 22?
det kan ju iallafall inte vara meningen att vi ska låta henne skrika sej till sömns?
vi går på knäna här och framåt kvällsdags får mamma ont i magen och ångest.
vad ska vi göra med kvällarna?
snälla hjälp!
Kanon, bra jobbat!Lady_Luck skrev:nu har det gått ett par dagar och vi är imponerade och förundrade över hur schemat fakiskt infört rutiner i hennes dag. man kan nästan ställa klockan på att hon somnar prick den tid hon ska!
Lägg detta bakom er! Ni kan inte påverka det som varit utan bara se framåt, eller hur?! Det är ju suveränt att ni nu tar tag i detta nu och tar LEDNINGENLady_Luck skrev:lite ledsna är vi, hade tydligen missförstått det här med vagningen- vagnat direkt till sömns, såjag antar att vi har spätt på ännu mer att det måste rulla för att somna....!
Nu måste jag skälla lite på digLady_Luck skrev:hon vaknar väldigt lätt vid de 2 senare dagslurarna, så mamma har utvecklat magkatarr för mamma sitter på helspänn och är redo att gunga till vagenen när hon gnyr...inte kul..
Ni har skapat ett mönster här! Ni förväntar er att kvällarna ska se ut så här och drar med er MASSOR av orosvargar med in till dottern. Det är inte snällt! Ni ska vara TRYGGA, LUGNA och veta hur ni ska besvara hennes frågor. Eftersom detta mönster har tagit ett tag att etablera så får ni också räkna med att det krävs lugnt och målmedvetet arbete. Det tar tre dagar att bryta ett mönster och sedan minst en vecka innan den nya vanan sitter ordentligt. Genom att proppa i dottern med mat under dagens alla mål, social delaktighet, utevistelse, umgänge, torra kläder, torr blöja och sedan bus på väg till vagnen i ett svalt och beckmörkt rum. Ja då har ni sett till att dotterns alla basbehov och mer därtill att uppfyllda och det som krävs av er sedan är att ge dottern TRYGGA, LUGNA och TYDLIGA svar på hennes frågor.Lady_Luck skrev:sen det stora problemet..kvällarna.
Är du med mig?
hej igen!
det har gåttett tag nu, och tyvärr måste vi säga att det inte har funkat alls...det blev bara värre och värre- vår lilla skrek sig igenom kvällen för att sedan somna runt 24, var jämt trött dagen efter, somnade i min famn hela tiden.
Vi har faktiskt skippat schemat, håller bara fast vid uppstigningstid och läggdags- och det funkar genast mycket bättre!
hon sover när hon blir trött på dagarna och äter när hon är hungrig, och vi känner oss inte inlåsta i lägenheten pga att schemat hela tiden måste hållas.
hon har fortfarande problem men att somna in, behöver buffa lite och ramsa, kan aldrig sova längre än en timme på dagarna och vill gärna att det ska rulla.
vi är ändå glada att vi gav schemat en chans- hon har dock gått från att kanske sova 45 minuter på dagen, rullandes i vagn till att sova ca 3 h, ibland i sin säng.
men barn är olika antar vi, schemat kanske inte passade vår lilla?
nu dock en fråga, hur gör vi för att få henne att somna in lättre, att det inte ständigt ska vara en kamp.
att detska vara så svårt att sova- tösen är ju jättetrött, men måste ändå ge ifrån sig ett par ynkliga bröl för att visa sin protest!
hoppas ni vill hjälpa- trots att vi "svek" SM
det har gåttett tag nu, och tyvärr måste vi säga att det inte har funkat alls...det blev bara värre och värre- vår lilla skrek sig igenom kvällen för att sedan somna runt 24, var jämt trött dagen efter, somnade i min famn hela tiden.
Vi har faktiskt skippat schemat, håller bara fast vid uppstigningstid och läggdags- och det funkar genast mycket bättre!
hon sover när hon blir trött på dagarna och äter när hon är hungrig, och vi känner oss inte inlåsta i lägenheten pga att schemat hela tiden måste hållas.
hon har fortfarande problem men att somna in, behöver buffa lite och ramsa, kan aldrig sova längre än en timme på dagarna och vill gärna att det ska rulla.
vi är ändå glada att vi gav schemat en chans- hon har dock gått från att kanske sova 45 minuter på dagen, rullandes i vagn till att sova ca 3 h, ibland i sin säng.
men barn är olika antar vi, schemat kanske inte passade vår lilla?
nu dock en fråga, hur gör vi för att få henne att somna in lättre, att det inte ständigt ska vara en kamp.
att detska vara så svårt att sova- tösen är ju jättetrött, men måste ändå ge ifrån sig ett par ynkliga bröl för att visa sin protest!
hoppas ni vill hjälpa- trots att vi "svek" SM
-
kattklo
Hej!
Var och en arbetar ju fram det som funkar bäst, det är ingen som tycker att ni sviker, däremot kanske svaren kommer att låta som en hackig skiva härinne. För dom kommer fortsätta att utgå från SM.
Och därför är mitt svar på er fråga: Schema!
Schema ger förutsägbarhet. Hon behöver inte fråga om det ska sovas. Hon VET att det ska sovas.
Schema gör att ni slipper ha henne uppe så länge att hon hinner bli övertrött. En övertröttt bebis har svårt att somna.
Så enkelt. Och så svårt. 8)
Var och en arbetar ju fram det som funkar bäst, det är ingen som tycker att ni sviker, däremot kanske svaren kommer att låta som en hackig skiva härinne. För dom kommer fortsätta att utgå från SM.
Och därför är mitt svar på er fråga: Schema!
Så enkelt. Och så svårt. 8)
hej igen!
nu har vi återgått till schemat, dock ej så stor förändrig- förutom klockslag, för lillan sover och äter enligt schemat med sin inbyggda klocka. så de rutinerna har satt sig. men som sagt, vi återinförde schemat så att det ska bli på klockslaget.
hon äter dock dåligt- ligger hellre och tittar på allt annat- det kanske kan vara åldern..? men vi försöker ändå truga i henne så mycket som möjligt..
kvällarna är hemska, fortfarande. det funkar i regel varannan dag, antagligen beroende på att hon kvällen innan en "bra" kväll blivit så trött av allt bråk att hon somnar som en stock dagen efter.
efter en "dålig" kväll somnar hon som en stock kl 19 ( har varit pigg och glad hela dagen) vaknar som alltid 45 minuter efter och skriker, buffar vi som sig bör och ramsar, detta sker ett par gånger och hon brukar somna efter ca 45 minuter. om vi har tur sover hon bra. vill ha mat runt 22, somnar om utan problem, mat runt 1 och runt 4.
nästa dag är hon utvilad, till kvällen ger vi slurk som vanligt, hon somnar nästan vid brösten och när vi lägger henne vaknar hon och skriker, buffning osv i ca 45 minuter ( till skillnad från en "bra" kväll- då hon sover direkt och gör så i minst 45 min) somnar kanske 20-30 minuter, vaknar, skrik, buffning, ramsa- fram och tillbaka- utan uppehåll tills klockan är 23-24.
sen slocknar hon.
så här ser det ut.
börjat fundera på om det är nåt fel på henne. känns som vi försökt så mycket nu, men ingenting händer.
hur ska vi göra? har hon helt enkelt fastnat i buffning eller ramsa?
funderar på att bryta rutinen helt- typ natta henne under köksbordet insmord i sylt. bara för att hon ska ryckas upp från sin knäppa rutin
funderade även på att kura, då kanske det skulle funka, men vi vet ej om vi vågar satsa ett par nätters sömn på det om det inte visar sig funka, vi behöver verkligen den sömn vi kan få...
vi behöver hjälp...fortfarande
nu har vi återgått till schemat, dock ej så stor förändrig- förutom klockslag, för lillan sover och äter enligt schemat med sin inbyggda klocka. så de rutinerna har satt sig. men som sagt, vi återinförde schemat så att det ska bli på klockslaget.
hon äter dock dåligt- ligger hellre och tittar på allt annat- det kanske kan vara åldern..? men vi försöker ändå truga i henne så mycket som möjligt..
kvällarna är hemska, fortfarande. det funkar i regel varannan dag, antagligen beroende på att hon kvällen innan en "bra" kväll blivit så trött av allt bråk att hon somnar som en stock dagen efter.
efter en "dålig" kväll somnar hon som en stock kl 19 ( har varit pigg och glad hela dagen) vaknar som alltid 45 minuter efter och skriker, buffar vi som sig bör och ramsar, detta sker ett par gånger och hon brukar somna efter ca 45 minuter. om vi har tur sover hon bra. vill ha mat runt 22, somnar om utan problem, mat runt 1 och runt 4.
nästa dag är hon utvilad, till kvällen ger vi slurk som vanligt, hon somnar nästan vid brösten och när vi lägger henne vaknar hon och skriker, buffning osv i ca 45 minuter ( till skillnad från en "bra" kväll- då hon sover direkt och gör så i minst 45 min) somnar kanske 20-30 minuter, vaknar, skrik, buffning, ramsa- fram och tillbaka- utan uppehåll tills klockan är 23-24.
sen slocknar hon.
så här ser det ut.
börjat fundera på om det är nåt fel på henne. känns som vi försökt så mycket nu, men ingenting händer.
hur ska vi göra? har hon helt enkelt fastnat i buffning eller ramsa?
funderar på att bryta rutinen helt- typ natta henne under köksbordet insmord i sylt. bara för att hon ska ryckas upp från sin knäppa rutin
funderade även på att kura, då kanske det skulle funka, men vi vet ej om vi vågar satsa ett par nätters sömn på det om det inte visar sig funka, vi behöver verkligen den sömn vi kan få...
vi behöver hjälp...fortfarande
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lady_Luck skrev: ... börjat fundera på om det är nåt fel på henne. känns som vi försökt så mycket nu, men ingenting händer.
Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt
För DET lyckas alltid. Om man bara går in för det ordentligt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nej, det var dumt att ställa den frågan, men med sömnbristen ekande bak i huvudet börjar man ställa sig en massa dumma frågor.
otålighet, skriver du, men nu har vi kämpat i 1 månad.
vi behöver fortfarande hjälp, inte påminnelse om att vi som föräldrar antagligen gjort fel...det har vi själva redan insett.
men det hjälper inte vår lilla dotter..
hoppas fortfarande att någon kan ge oss vägledning..
otålighet, skriver du, men nu har vi kämpat i 1 månad.
vi behöver fortfarande hjälp, inte påminnelse om att vi som föräldrar antagligen gjort fel...det har vi själva redan insett.
men det hjälper inte vår lilla dotter..
hoppas fortfarande att någon kan ge oss vägledning..
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lady_Luck skrev: ..hoppas fortfarande att någon kan ge oss vägledning..
Rom byggdes inte på en dag. Kanske en annan, lätt ironisk liknelse talar tydligare till dig:
Så konstigt att inte körkortet kommer på posten genast :^o
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022