Nu har jag äntligen fått tid att sätta mej här igen.
Och visst är det väl konstigt att man återvänder, efter ett uppehåll, hit när man får "problem"... Underbart att veta att alla finns kvar!
Nu är det så här: min pojke är 8 år. Jag/vi alltid har fått såå mycket beröm för hur artig, trevlig, väluppfostrad han är. Han tar i hand och bockar när det är tillställningar som det lämpar sig att hälsa på andra människor på det sättet (gör förresten alltid så när han kommer till skolan och när de ska hem, till fröken. Montessoribarn som han är.), hjälper till att duka av bordet även vid fest både frivilligt och vid tillfrågan, svarar alltid "ja tack" osv...
Men nu de senaste två-tre veckorna har han blivit så "nosig" i sättet när han svarar mej. Men inte mot någon annan. Ok, det är ju bra att han "bara" gör det mot mej, hans mamma, men det är så frustrerande! Vi kan börja våra dagar med tjabb...
Det är inte så att han kallar mej för några fula saker, tack och lov, men tex:
-Albin, var snäll och låt Nilla och Nea (småsystrarna) leka sin lek. (Han vill gärna in och avbryta/förstöra det dom leker, även fast att dom frågar om han vill vara med. Men han är inte intresserad av deras prinsesslekar. Vill då gärna vara draken som äter upp prinsessan!
- Nej, just nu ska jag leka drake JUST här! (Kan svaret tex bli.) Och hela hans sätt, mot mej, är väldigt uppstudsigt. [-(
Och så flyttar flickorna på sig, och han flyttar efter...
Och sen slutar det med att han blir förvisad till rummet. Ofta när han sen hamnar på rummet, så börjar han leka själv där inne, med sina grejer. Precis som om han bara ville bli stoppad, för att han inte klarade av det själv...
Fast jag kanske inte ska klaga, det kunde varit värre... Men jag är inte van vid hans sätt. Det är inte likt honom... Och jag vet att en av hans kompisar i skolan är lite på det sättet, just mot Albin, när de umgås i skolan. Men jag kan ju inte förbjuda honom att leka med kompisen, bara för att han har "dåligt inflytande" på min son! Hur det än är så leker dom bra med varandra också...
Man känner sig bara så maktlös... ](*,)