Problem med daglur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tesen

Problem med daglur

Inlägg av Tesen »

Hej alla!
Vi kurade vår dotter Thea vid ca 13 månader, och det var i grevens tid! Nu har vi ett helt annat liv där vi kan sitta uppe och njuta av våra kvällar i vetskapen att vi får sova under natten! Tusen tack till dig Anna för att du delar med dig till oss andra föräldrar över hur man tar ledningen över sina barns liv, vilket de tar till sig och svarar tacksamt på. Tack till alla er andra också, och framför allt till Mia som har stöttat oss här inne på forumet. :D

Sedan vi började med kuren, och den satte sig, har dagarna blivit väldigt förutsägbara och lätt låtit sig planeras. Thea har sovit som en klocka 1.5 timmar mitt på dagen och natt 12 timmar 19-07. Nu skall sägas att hon sällan sover hela natten utan ett knyst. Hon vaknar oftast till nån gång och ligger och småpratar för sig själv eller gnyr lite, och vaknar oftast vid halv sju, men ligger och leker tills vi tar upp henne vid 07. Men poängen är att hon tar hand om det själv, och det är högst sällan som vi behöver ingripa. Härligt är det!

De senaste två veckorna har dock dagluren blivit ett problem. Tidigare älskade hon dagluren, och gick ofta själv fram till vagnen och sa att hon ville sova. Nu, däremot, blir hon helt hysterisk när hon skall sova på dagen. Det är en kamp utan like, och vi känner oss nästan misshandlade när hon väl har somnat, så mycket har hon skrikit och mörbultat oss. På kvällarna vill hon däremot gå och lägga sig och kurar glatt ner sig i sängen med sina gosedjur.

Kan det vara så att hon inte har lika stort sömnbehov längre, och att en lur på 45 minuter räcker nu? Bör vi senarelägga luren så att hon är tröttare när hon skall sova? Enligt schemat skall hon sova hon 12-13.30.

Vore tacksam för lite peppning här!

Ha det fint så länge!

//Tesen
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hoppsan! Postade visst inlägget två gånger.. Sorry :oops:

//Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :heart:

Vad roligt att höra från er, så roligt att det funkat så bra för er - jag blir så glad :D :!:

Jag tror det finns tre orsaker till krånglande daglur, som jag själv märkt av med Frida som ju nästan är jämnårig med Thea.

:arrow: Det första är att sömnbehovet minskat, precis som du själv är inne på. Frida sover numera sammantaget nästan 13 timmar per dygn (12.45 för att vara exakt) från att ha sovit 13½.
:arrow: Hon är inne i förtrotsen, och krånglar inte en gång till kvällsläggningen, men däremot dagvilan :roll:
:arrow: Jag har senarelagt Fridas lur en timme, från 12 till 13.

Jag har inte märkt av Fridas förtrots på nåt annat sätt än att hon protesterat VÄLDIGT högljutt till dagvilan, och det har inte hjälpt ett endaste dugg att solfjädra eller valsa in till henne - jag har ramsat mig ut och sen har jag haft HÖGA husljud för att hon ska höra att livet rullar på precis som vanligt trots att hon är lite tjurig :roll:

Har du läst den här tråden om förtrots och trotsbarn med sömnfnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Vad jag förstår så har ni dagvilan i vagnen, du har inte funderat på att ha vilan i sängen? Jag vet en del som har vilan i resesäng ute, om det är friskluften man vill åt :D :!:

Så, nu har du fått lite funderingar från mig, vad tror du om dem :?:

Hör av dig så funderar vi vidare :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej Mia!
Tack för ett bra och lugnande svar (som vanligt). Skönt att höra att det inte är helt ovanligt med lite strul runt dagvilan i den här åldern. :)

Förutom strulet runt dagvilan är Thea pigg och glad hela dagen. Det verkar faktiskt inte som om hon behöver mer sömn än de 45 minuter som det brukar bli nu efter att det börjat strula. Det senaste har det blivit till att dagluren har hamnat i sängen eftersom hon har lärt sig trixa sig ur vagnen och ställa (!) sig upp i den. Sängen är det enda stället som hon verkar lyckas lugna sig i. Men att sova i vagnen på dagen är egentligen väldigt praktiskt eftersom vi då kan vara ute en heldag och inte förvisade till hemmet. Man kan ju försöka variera. Att hon sover i sängen om vi är hemma och i vagnen om vi är borta.

Men jag tror att vi försöker korta ner dagvilan som du föreslog till 45 min. 13-13.45 blir nog bra. Tack för dina kloka ord Mia, känns skönt att få lite support för de tankar man redan varit inne på. :)

Ha en fortsatt härlig sommar alla!

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :D

Du ska se att snart är fnurran ett minne blott!

Och du, det här med att sova i spjälis/vagn; Frida sover 95% av sina daglurar inne i sängen, men är vi ute och far eller är på stranden (snart, hoppas vi :wink: ) så sover hon i vagnen. Kanske inte lika bra och lika länge, men nån gång går det fint!
:idea: Så sova spjälsäng behöver inte betyda sova spjälsäng till 100% :!:

:heart: Kram tillbaka och trevlig sommar tillbaka, vi håller alla tummar för att sommaren kommer på riktigt med sol och värme :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej!
Jag jobbar den här veckan, och min man är ensam med Thea på sommarstugan på dagarna. Han har ett jätteproblem med daglurarna. Igår var han tvungen att åka iväg med henne i bilen för att hon skulle somna! Nästa vecka har jag semester igen, då får vi ta tag i det här med dagluren ordentligt.

Hon är envis och skriker länge innan hon ger sig. Om vi nu skall senarelägga dagluren till 13-13.45, skall vi då lägga ner henne i sängen redan vid 12.30 tycker ni, så att hon får chansen att somna till kl 13? Hon behöver ju få sova, eftersom hon fortfarande är såpass liten, och vi vill ju inte att hon skall sova för sent så att kvällen blir försenad. Vet inte riktigt vad jag skall göra här...

Tack för all hjälp! :D

Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Tesen :D

Nu ska vi se om vi kan hjälpas åt lite här :wink:
Tesen skrev:Hon är envis och skriker länge innan hon ger sig. Om vi nu skall senarelägga dagluren till 13-13.45, skall vi då lägga ner henne i sängen redan vid 12.30 tycker ni, så att hon får chansen att somna till kl 13? Hon behöver ju få sova, eftersom hon fortfarande är såpass liten, och vi vill ju inte att hon skall sova för sent så att kvällen blir försenad.
:idea: Nej, jag tycker inte du ska tänka att du måste lägga före för att hon ska hinna somna!
Försök tänka bort att hon prompt måste sova, utan tänk att du ger henne förutsättningarna att sova!
Lägg henne 13.00, och väljer hon att skrika och bråka i en halvtimme, så är det upp till henne! Håll tiderna till max, väck när hon ska väcka, inte när hon sovit i 1½ timme!

:arrow: Och inget duttande, solfjädrande, bilåkande nu :wink: utan nu är det sängen som gäller, massor med bus, lägga ner och gå ut med ramsan, göra husljud och tänka att ni gjort det ni kan för att få henne att sova gott!
Och sen följer ni sovschemat och tillåter MAX en marginalkvart om ni tycker hon behöver det!

Hon kommer snart att sova hela sovtiden, om ni bara är extra tydliga nu :!:

Vad tror du om det :?:

:heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Du är så klok Mia! :)
Allt låter så enkelt och självklart när du sätter fingret på det. Imorgon jobbar jag min sista dag innan jag har två veckors semester. På lördag tar jag tag i detta. Precis som du säger så handlar det ju om att ge henne förutsättningarna för att sova. Jag kommer att lägga henne kl 13, efter bus och skratt, gå ut med ramsan, göra husljud, och sen får hon sova eller mysa fram till 13.45 när jag tar upp henne. Då får hon totalt 12tim45min per dygn. Vad tror du om det?

Kram!
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det låter toppen :thumbsup: !

Jag tror du fixar det här på MAX tre dagar! Det du kan tänka på, är att ge henne en kvart extra om hon "bråkat" länge innan hon somnat, så du plockar upp henne 14.00!

Och du - berätta hur det går, är du snäll :wink: :!:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "