Surkål och ödlor
Hejsan hej!
Gör en premiärtur med skrivande i denna tråden som jag följt troget under ganska lång td nu. Oj, vad ni är roliga! Varför ska man läsa om barnafostran och matproblem när mn kan kackla om allt annat mellan himmel och jord!
Står och väntar på att stora tjejen ska få på sig kläderna eller kanhända be om hjälp till det samma och då fpr jag väl roa mig bäst jag kan. Kläderna ligger på golvet i väntan på att bli påsatta (tolka nu inte, är ni snälla...) och Maken och lilltjejen väntar utanför huset. Men stora fröken Maja skall bara... rita, borsta håret, bygga torn, göra sig fin, kissa... Och många av dessa saker är ju verkligen bra och nödvändiga, men jag frågar mig stilla varför måste det ta sådan tiiiid...?? Fast är man 3 år så har man nog all tid i världen.
Funderar över detta med bilåkande. Har läst flera som har underbara barn som åker massa mil i bil och är som små änglar. HUR BÄR NI ER ÅT??? Själv kommer jag inte längre än till Bäckebol (max 10 min) så har jag två illvrålande barn i bilen... Bilade ca 1 timme härom veckan och det var en pärs! Några tips!
Svärföräldrar... Jag har en gammal tråd om svärföräldrar...
Så nu är kläderna på (efter mindra slagsmål...) Får skriva mer sen.
Stor kram
Gör en premiärtur med skrivande i denna tråden som jag följt troget under ganska lång td nu. Oj, vad ni är roliga! Varför ska man läsa om barnafostran och matproblem när mn kan kackla om allt annat mellan himmel och jord!
Står och väntar på att stora tjejen ska få på sig kläderna eller kanhända be om hjälp till det samma och då fpr jag väl roa mig bäst jag kan. Kläderna ligger på golvet i väntan på att bli påsatta (tolka nu inte, är ni snälla...) och Maken och lilltjejen väntar utanför huset. Men stora fröken Maja skall bara... rita, borsta håret, bygga torn, göra sig fin, kissa... Och många av dessa saker är ju verkligen bra och nödvändiga, men jag frågar mig stilla varför måste det ta sådan tiiiid...?? Fast är man 3 år så har man nog all tid i världen.
Funderar över detta med bilåkande. Har läst flera som har underbara barn som åker massa mil i bil och är som små änglar. HUR BÄR NI ER ÅT??? Själv kommer jag inte längre än till Bäckebol (max 10 min) så har jag två illvrålande barn i bilen... Bilade ca 1 timme härom veckan och det var en pärs! Några tips!
Svärföräldrar... Jag har en gammal tråd om svärföräldrar...
Så nu är kläderna på (efter mindra slagsmål...) Får skriva mer sen.
Stor kram
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Åh, vad kul, Majamamman! Välkommen!
Alltså, mina barn har varit mindre roliga att åka med i perioder men några heta tips har jag (tvingats) utvecklat...
Planering, planering! Kolla resvägen så ni har olika bra alternativ att stanna på.
Mental förberedelse. har man större barn kan man positivt förbereda dem på vad som ska hända, visa på karta, berätta att det blir överraskningar, vad man ska äta, när man ska stanna osv.
Åk när de har sovtid (om de gillar att sova i bil).
Åk när de ska äta och mata (små) eller ordna bra plockmat (stora) som TORTELLINI, (miar70
) oliver, körsbärstomater, små korvbitar som tar ett tag och inte kladdar om de tappar. Barn som har nåt att göra klarar rätt långa svängar även om de är minis. Undvik mat med socker i = sockerchock = oro i kroppen.
Ta ledningen. Så fort det känns som om det ska bli gnälligt - pausa. Ut och spring, busa, få barnen att kikna av skratt så fixar de en sträcka till. Glöm inte kisspaus förebyggande efter intagen dricka. Bättre att stanna innan de känner sig kissiga än att vänta tills de nästan kissar på sig. Bättre för den muntra inomhusatmosfären.
Överaskningspåsar med bilvänligt innehåll.
Favoritmusik medels allsång. Vi har också en vila-skiva när vi åker på vilan-tiden.
På hemvägen från Lycksele blev vi tvungna att åka på kvällen/natten. Då tog vi en lååång entimmes-paus innan sovtid då vi rörde på oss, borstade tänder, bytte till pyjamas (pavlovs) och hängde ett lakan i mittgången på vår lilla buss så de inte såg varandra och täckte för fönstrena. Vi började rulla medan jag satt i bak och läste en saga. När det var sovdags "stoppade jag om" alla en och en med täcken som vi plockat fram och drog för lakanet. Sen sa inte jag och darlingen ett pip vi heller innan de somnat för att markera att nu var det sova som gällde. Tre av fyra slocknade direkt men Jaja var vaken till vi kom hem. Han har alltid haft svårt att sova i bilen.
Obs viktigt! Planera in mat och fika till föräldrarna! Päron med lågt blodsocker varken kör bra eller orkar vara flockledare.
Hoppas nåt kan vara till hjälp?
Håll ut Åsa! Nu är det bara fyra och en halv dag kvar.
Kram Jannika
Alltså, mina barn har varit mindre roliga att åka med i perioder men några heta tips har jag (tvingats) utvecklat...
Planering, planering! Kolla resvägen så ni har olika bra alternativ att stanna på.
Mental förberedelse. har man större barn kan man positivt förbereda dem på vad som ska hända, visa på karta, berätta att det blir överraskningar, vad man ska äta, när man ska stanna osv.
Åk när de har sovtid (om de gillar att sova i bil).
Åk när de ska äta och mata (små) eller ordna bra plockmat (stora) som TORTELLINI, (miar70
Ta ledningen. Så fort det känns som om det ska bli gnälligt - pausa. Ut och spring, busa, få barnen att kikna av skratt så fixar de en sträcka till. Glöm inte kisspaus förebyggande efter intagen dricka. Bättre att stanna innan de känner sig kissiga än att vänta tills de nästan kissar på sig. Bättre för den muntra inomhusatmosfären.
Överaskningspåsar med bilvänligt innehåll.
Favoritmusik medels allsång. Vi har också en vila-skiva när vi åker på vilan-tiden.
På hemvägen från Lycksele blev vi tvungna att åka på kvällen/natten. Då tog vi en lååång entimmes-paus innan sovtid då vi rörde på oss, borstade tänder, bytte till pyjamas (pavlovs) och hängde ett lakan i mittgången på vår lilla buss så de inte såg varandra och täckte för fönstrena. Vi började rulla medan jag satt i bak och läste en saga. När det var sovdags "stoppade jag om" alla en och en med täcken som vi plockat fram och drog för lakanet. Sen sa inte jag och darlingen ett pip vi heller innan de somnat för att markera att nu var det sova som gällde. Tre av fyra slocknade direkt men Jaja var vaken till vi kom hem. Han har alltid haft svårt att sova i bilen.
Obs viktigt! Planera in mat och fika till föräldrarna! Päron med lågt blodsocker varken kör bra eller orkar vara flockledare.
Hoppas nåt kan vara till hjälp?
Håll ut Åsa! Nu är det bara fyra och en halv dag kvar.
Kram Jannika
-
Gäst
Så sant, så sant. Och det är därför våra härliga kackeltrådar är så beroendeframkallande, du Jannika! Som livet självt!Jannika skrev:Fast livet finns ju där i vardagen som sällan är så vardaglig som man tror. Där ryms mycket vardagsdramatik - födslar, dödsfall, sorg, stor lycka, förtryck, ilska, utveckling. Men jag citerar Päivis finska klubb: "Lyckan finns i vardagen".
Men du, allvarligt. Var har du för anknytning till Gränna/Tranås-trakten? Mycket nyfiken!
Tack för superbra biltips! Dom sög jag åt mig också (och fick en tankeställare om sockret, senast bevisat igår...
Kraaaaaam!
Smålandsanknytningen var det ja... Mormor, morfar och mamma är födda i Nybro. Gammelmormor bodde där men var född i Gamla stan i Stockholm (blev bortadopterad som liten). Alla mina barndoms somrar tillbringade jag i en stuga mellan Gränna och Tranås. Nu minns jag inte vad byn kallades men jag skulle hitta dit lätt som en plätt. Stugan låg jättenära det stora travstallet där kända travkusken Helena Johansson (?) höll till. Bredvid deras gård bodde en familj som födde upp arabhästar så du kan ju gissa var jag hängde, haha! Stugan såldes när farmor dog.
Min mamma är en kantarellfinnare av rang så jag höll mig bakom henne i skogen när det var dags för svampplockning. Några ställen har jag memorerat.
Kram Jannika
Min mamma är en kantarellfinnare av rang så jag höll mig bakom henne i skogen när det var dags för svampplockning. Några ställen har jag memorerat.
Så sant, så sant. Nån kanske ska starta en tredje?Hur hade det annars gått, med den här kackeltakten på folk?
Kram Jannika
Man brukar säga att det "personliga är politiskt"... Kanske det personliga också är det religiösa???!!! Jag tycker att vi snackar en hel del religion här... Goa glada ungar, New Age, astrologi, tandborstning (ja DEN typen av tandborstning) kanske till och med tvättmaskiner? En ny fin skinande tvättmaskin med höga varvtal är det inte himlen? 
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hej Majamamma förresten!
Mina killar är ju inte så små längre. Vi kan lätt förbereda dem på att de ska "bo" i bilen en hel dag... Båda fattar det där med tid ganska bra och då blir de mindre gnälliga. De klagar mer när vi åker till mormor och morfar - dit är den ca en timmes bilresa.
När de var små åkte vi oftast långresor på nätterna. Problemet då är att man är så förbenat trött dagen därefter och barnen måste tas om hand...
Jannika! Du skulle ju kunna skriva en sån där trevlig broschyr som de delar ut på bensinstationerna "att tänka på inför resan"... Kontakta Statoil - de har pengar!
Vad ska du läsa till hösten förresten?
Mina killar är ju inte så små längre. Vi kan lätt förbereda dem på att de ska "bo" i bilen en hel dag... Båda fattar det där med tid ganska bra och då blir de mindre gnälliga. De klagar mer när vi åker till mormor och morfar - dit är den ca en timmes bilresa.
När de var små åkte vi oftast långresor på nätterna. Problemet då är att man är så förbenat trött dagen därefter och barnen måste tas om hand...
Jannika! Du skulle ju kunna skriva en sån där trevlig broschyr som de delar ut på bensinstationerna "att tänka på inför resan"... Kontakta Statoil - de har pengar!
Vad ska du läsa till hösten förresten?
Mamma till två pojkar.
-
Gäst
Tack Jannika. Nej det var ingen uppenbar fråga, eller ingen alls faktiskt. Men kul var det med en liten kommentar. TACK!
Vi får se vad det blir av lille Ivar, som just nu sitter på pappas arm och äter utpumpad bröstmjölk.
Ömma bröst, såriga vårtor och 39 graders feber är min tillvaro idag
/LO
Vi får se vad det blir av lille Ivar, som just nu sitter på pappas arm och äter utpumpad bröstmjölk.
Ömma bröst, såriga vårtor och 39 graders feber är min tillvaro idag
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Näemen hu!
Vännen då. Ajajaj. Hoppas det reder sig snart. När det gör ont i tuttarna har, iaf jag, lite svårt med tidsperspektivet. Jag blir som en liten unge som ser typ en timme framåt, haha! Katastrof-tänket slår till med kraft. Jag kommer ALLTID ha så här dj-la ont och min bebis kommer vilja amma så här ofta och hårt HELA livet. 
Tinis, vi fattar.
Vi bara utvecklar religionsbegreppet lite så det passar oss.
Singoalla?
Knäppo. Men tack. För jag tolkar det som en komplis?
Kram på er sötnosar! Jannika
Tinis, vi fattar.
K-ina skrev:Jannika! Du skulle ju kunna skriva en sån där trevlig broschyr som de delar ut på bensinstationerna "att tänka på inför resan"... Kontakta Statoil - de har pengar!
Kram på er sötnosar! Jannika
Ja just, bildpedagogik! Jag ska måla och kladda med lera samtidigt som jag skrapar ihop lite högskolepoäng. Mamman till den senast födda i bekantskapskretsen har också sökt och hon har gått Konstfack så vi tänkte slå våra kloka ihop från ett varsitt håll och glida igenom kursen på en räkmacka. Var planen. 
Tusen tack Jannika för bra tips kring bilandet! Ska läsa, och läsa igen och ta till mig. Bilåkning så sent som idag ca 15 min, med bara ett halvt sammanbrott som avstyrdes med jakt på lastbilar, lyktstolpar, cyklar, grå bilar och allt annat man kan tänka sig att passera längs med vägen. Funkade denna sträckan... På hemresan var hon på väg att öppna bildäörren för hon ville kliva ur, men vi kompromiisade med att det räckte att öppna fönstret. Och det köpte hon. Phu!
Angående Liseberg och kaniner och Rainow och annat så var vi där i helgen och slogs med tusentals Gothia Cuppare. Men oj, vad stora tjejen var... stor och modig! Vi börjde lugnt och stilla med farfars bilar, men inom kort åkte hon både kaffekopparna och grodhoppet (med en pappa som blev grönare och grönare i ansiktet) och avslutade det hela med att SJÄLV åka i flyglanen... Jag var så impad! Lilltjejen som ännu inte lärt sig gå och ä'r inne i ett töcken av frustration och ilska över att inte få till det fick komma till ro i Kaninens famn i säkert 10 minuter. Lyckligare barn får man nog leta efter. Hon bliraldeles salig och kryper så fort de små benen och armarna bär henne fram till den gröna ullskapelsen.
Ohps, dags för räkningar... Hörs!
Angående Liseberg och kaniner och Rainow och annat så var vi där i helgen och slogs med tusentals Gothia Cuppare. Men oj, vad stora tjejen var... stor och modig! Vi börjde lugnt och stilla med farfars bilar, men inom kort åkte hon både kaffekopparna och grodhoppet (med en pappa som blev grönare och grönare i ansiktet) och avslutade det hela med att SJÄLV åka i flyglanen... Jag var så impad! Lilltjejen som ännu inte lärt sig gå och ä'r inne i ett töcken av frustration och ilska över att inte få till det fick komma till ro i Kaninens famn i säkert 10 minuter. Lyckligare barn får man nog leta efter. Hon bliraldeles salig och kryper så fort de små benen och armarna bär henne fram till den gröna ullskapelsen.
Ohps, dags för räkningar... Hörs!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Jannika: Klart det var en komplis!!! Tack själv för komplimangen "klok som en bok". Jag suger i mig för jag har lärt mig att man ska säga "tack" och vara glad även om man vet att det inte är helt sant...Jannika skrev: Men tack. För jag tolkar det som en komplis?
Bildpedagogik! Vad trevlig DET lät då!!! Har du funderingar att undervisa i bild så småningom när du glidit klart på det där bananskalet?
/LO! Skit också vad jobbigt!!!!
Majamamma: Tack för den påminnelsen... Räkningar var det. Borde verkligen - och helst nu... För första gången i mitt liv har jag en p-bot att betala. Jag är så löjligt noga med såna saker, men idag fick jag för mig att det var lördag när jag var i stan och parkerade på min vanliga snålparkering (Gratis efter 17 och på helgerna) Typ fem timmar senare visade det sig att det var... måndag!
Mamma till två pojkar.