Liten gottegris

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rica

Liten gottegris

Inlägg av Rica »

Hej hopp! :D Har två små älskade frön här hemma , den ena på drygt 2 år och den andra på drygt 4 år. Lillebror har fram tills nu varit matglad och för det mesta ätit med god aptit.Nu är det som att nåt hänt med hela mannen :?: . Han har börjat "basa" :wink: lite härhemma-speciellt med mej"mamma , du ska sitta här och inte där" eller "mamma ha inte handen där utan här " etc :roll: . .

Sen det här med maten- han verkar ha ärvt mitt godissug :cry: . Storebror har vi varit strikta med vad gäller det här med socker och det har aldrig varit några problem eftersom han varken förr eller nu tycker om godis. Han tycker inte om varken glass, godis eller fikabröd utan föredrar en frukt istället :D . Vi övriga i familjen kan öppet trycka i oss kakor och annat utan att han ens vill smaka. Lillebror däremot är det annat med :wink: - han liksom vädrar tiil sej våra godisgömmor och står nedanför och ropar GODIS GE MEJ MYCKET GODIS . Minsta prassel i köket hör han och kommer "osså smaka godis" fastän det kanske är nåt helt annat man fixar med :? . Jag var och är likadan- älskar sött. Vi vill ju vara lika noggranna med lillebror men det är så svårt.Det räckte med att han har fått smaka pyttlite på nåt sött sen är det som att han har fått smak på det hela och vet precis vad livets goda är.Det är ju inte så att han får en massa sötsaker hela tiden men han kan med lätthet trycka i sej en glass medans storebror inte ens tittar åt den.

Nu har det blivit så att lillebror börjat krångla med maten :evil: . Frukosten bestående utav en flaska välling samt en macka med kaviar(han tycker inte om ngt annat pålägg, har prövat samliga ) går oftast bra sen lunchen nån timme senare är numera ofta en enda lek, matkladd överallt utom imunnen :evil: . Det tar lång tid att få i sej nåt och han spottar och leker mest och vill inte ha.Endast nån tugga kan slinka ner. Middagen kan gå hyfsat eftersom han i princip inte ätit nåt sen frukosten........har nu på sistone fått slopa mellis som han tidigare gladeligen åt för att då äter han inte nån riktig mat alls. Sen avslutas dagen med en flaska välling som slinker ner beroende på mängden middag han åt. Det enda som kan slinka ner mellan måltiderna är en frukt eller lite hallon som barnen själva plockar i trädgården. Men som idag, när vi var ute på lite kul och skulle festa till det med lite glass på eftermiddagen(lunchen petade han mest i) slank glassen ner som ingenting och jag tror säkert att en till hade kunnat gå samma väg :roll: .

Hur gör jag- känner mej så nojig att han krånglar med maten. Nu känns det som att man lagar mat häller upp och sen kastar. Hur trist som helst :cry: . Hur länge ska man låta älsklingen sitta vid bordet och leka? Är det rätt att skippa alla mellis till förmån för de riktiga målen( som han förhopninsvis äter ett av åtminstone)? Det känns länge för en så liten och aktiv kille att vara utan mat nästan hela dagar. Det är som att mat inte intresserar honom längre, kommer däremot nåt annat fram såsom frukt, fika etc då går det hur bra som helst. Tilläggas bör att lilleman inte är nån tunnis även om han tappat något i vikt på sistone. Långt och rörigt blev det.........jag är inte orolig för hans hälsa utan mer för hur jag ska bemöta detta matkrångel som gör mej frustrerad . Ska man bara tacka för maten när han börjar gegga med fingrarna och lyfta ner honom( då skriker han oftast" vill ha maten vill ha maten ") eller är han för liten för sådan "fostran" . Är det en tidig trotsåldersstart eftersom han blivit lite bossig med annat också!? Vill bemöta detta rätt och inte gå omkring och känna mej frustrerad över att han inte får i sej tillräckligt. :roll:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Ja, du - ingen av mina har fått mycket till mellisar från sisådär 1-årsåldern, då ju aptiten minskar drastiskt (finurligt nog :wink:). Så inte är det något konstigt att du behöver ordna upp mattiderna med lite mer mellanrum emellan. Helt naturligt. Inte har man själv värst mycket aptit om man äter varannan timma eller så, heller.

Så: 3,5-4 timmar mellan målen, så lär du märka stor skillnad. Dvs Frukost, Lunch, Mellis (här blir det max 1 äpple, annars förstörs apiten till middagen, men det varierar och beror förstås på hur sent middagen ligger), Middag, Nattslurk/Gröt/Välling. Om man sedan gör någon avstickare från det vid något festligt tillfälle, så är det ju inte hela världen, bara det inte blir för ofta. Och man kan då heller inte räkna med så mycket aptit just till målet sedan. Allt efter principen en gång, ingen gång. Matordningen i övrigt - jag tycker att man kan tänka att ett mål max får pågå 30-45 minuter, beroende på vad som tycks rimligt. Och när tiden gått tackar man för maten, å barnets vägnar. Eller om han leker med maten, istället för att äta. "Jaha, var du MÄTT nu?", frågar man. Om han är det så får man säga Tack, tack för maten. Om inte, så visar man att man då ÄTER av maten. Fortsätter kladdet tycker jag man kan anta att liten man nog är mätt och man tackar för maten å hans vägnar.

Vad gäller godissuget, så visst har olika barn olika smak för det söta. Men här är det ju vår uppgift som föräldrar att erbjuda eller inte erbjuda sötsaker. Det ansvaret kan ingen annan ta. När vi INTE vill erbjuda det, så får vi heller inte låta det ligga framme. Du vet - flytta saken, inte barnet-principen :D . För vet man var det där goda finns, så är det klart att man tar sig dit och vill smaka. HAN vet ju inte att det inte är till för att ätas, när som helst och hur som helst. Så håll undan sötsakerna. Ska det fikas, så fikar förstås alla. Vill man själv fika, eller äta godis och inte tycker att barnen ska ha, får man helt enkelt fika när barnen sover middag, eller gått och lagt sig för kvällen. Något annat är ju inte särskilt snällt mot barnet. Där har ni kanske åter haft "tur" med den stora, får jag nog säga. För inget utav mina barn hade tyckt det varit särskilt ok om vi fikat och de inte blivit inbjudna :shock: =P~ . Och inte jag själv heller, om jag varit bjuden någonstans och alla andra fick fika, men inte jag. Är du med :D ?

Inte har han kommit in i trotsen ännu, det är han för liten för. Men lite förstadie kan ju anas innan det alldeles sätter igång. Så visst kan du uppdatera dig på Trotskapitlet för att vara förberedd. Och i övrigt kan jag rekommendera trådarna om Förtrots på Klistrade favoriter. Självklart ska han inte "basa" över var ni ska sitta (finns förresten beskrivet i BB), ni står för vad ni säger och vad ni gör, istället. Och visar, leder och lär honom vägen - HUR man gör, istället.

Vad tror du?

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Först av allt vill jag gärna rekommendera dig att läsa "Bekymmer - mat" i Barnaboken. Där finner du ett grundläggande förhållningssätt.

Tänk också "avdramatisera och överkoncentration". Du ger förutsättningarna (serverar maten) och han sköter resten. Aptiten kan gå lite upp och ner men håller man sig bara till att minimera mellanmålen så ger det sig med tiden. Man är dock ute på hal is om det blir en kamp och tjat om maten. Barnen är enormt känsliga för det och det kan då komma att använda det under trots m.m.

Sätt mattiderna och sätt också tider för mellanmål. Jag serverar mellanmål närmare det förra målet än det kommande målet. Något äpple eller liknande beroende på storlek på barnet. Maten serveras sedan och leker man så sätts man ner med "åh, är du mätt, tack för maten". På en 2-åringsmodell skulle jag absolut ta upp för nytt försök men om det fortsätter så är måltiden avslutad. Jag vet dock att många drar in på mellanmålen från 1-års dagen men det har inte behövts här - tvärtom så behövs de finnas.

Trots eller ej så ska ju bossande hanteras på samma sätt. Läs trotstrådar samt kapitel för tips och råd. "Du ska sitta här" kan ju både bemötas med ja, vad trevligt det vill jag, eller nej, idag sitter jag här. Beroende på vad du har tänkt dig och hur frågan lyder. Man kan ju också hjälpa dem att omformulera frågan då till "kan du sitta här idag mamma". Då visar du och lär hur man ska göra.

Sötsaksälskande eller ej. Det är ju ändå era rutiner och regler som styr. Det som då kan vara svårt är ju att vi föräldrar får skärpa oss och inte kan äta det när de inte får. 8) Men det kan ju vara nyttigt det med. :wink: Om sötsaker ska serveras så gäller även där, tycker jag, att hålla det långt från middagen. Men tänk på att det är nu de kommande vanorna grundläggs.

Kram på er :D
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Aha...nu var vi ute samtidigt visst. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hopp!

Där var vi båda ute samtidigt :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: 8) :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:heart: :D
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Hejsan! Kloka svar har du fått redan. Och eftersom jag oxå har små, ibland, trasslare med maten så läser jag och begrundar jag oxå... :D

Några tankar från mig oxå är

:arrow: servera små portioner, en potatis, en matsked makaroner etc. Jag tycker det känns så mycket bättre att se att mina barn äter upp, och kanske till och med ber om mer än att de lämnar hälften på tallriken (jag har upptäckt en tendens hos mig själv att hellre se vad barnet lämnar än vad de äter upp :roll: )

:arrow: gå i pakt med barnet. Tex ang sötsaker. Om pyret fått syn på godis, kakor el dyl. "titta där ligger kakorna, vad goda de ser ut, tänk vad gott det ska bli när vi får en kaka var efter maten, men nu sover kakorna :sleep: osv.
Sen får man försöka komma på någon "avledande manöver" Och komma ihåg att ge den där kakan efter maten...

Lycka till!
Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"