Hej

!
Ja, du - ingen av mina har fått mycket till mellisar från sisådär 1-årsåldern, då ju aptiten minskar drastiskt (finurligt nog

). Så inte är det något konstigt att du behöver ordna upp mattiderna med lite mer mellanrum emellan. Helt naturligt. Inte har man själv värst mycket aptit om man äter varannan timma eller så, heller.
Så: 3,5-4 timmar mellan målen, så lär du märka stor skillnad. Dvs Frukost, Lunch, Mellis (här blir det max 1 äpple, annars förstörs apiten till middagen, men det varierar och beror förstås på hur sent middagen ligger), Middag, Nattslurk/Gröt/Välling. Om man sedan gör någon avstickare från det vid något festligt tillfälle, så är det ju inte hela världen, bara det inte blir för ofta. Och man kan då heller inte räkna med så mycket aptit just till målet sedan. Allt efter principen en gång, ingen gång. Matordningen i övrigt - jag tycker att man kan tänka att ett mål max får pågå 30-45 minuter, beroende på vad som tycks rimligt. Och när tiden gått tackar man för maten, å barnets vägnar. Eller om han leker med maten, istället för att äta. "Jaha, var du MÄTT nu?", frågar man. Om han är det så får man säga Tack, tack för maten. Om inte, så visar man att man då ÄTER av maten. Fortsätter kladdet tycker jag man kan anta att liten man nog är mätt och man tackar för maten å hans vägnar.
Vad gäller godissuget, så visst har olika barn olika smak för det söta. Men här är det ju vår uppgift som föräldrar att erbjuda eller inte erbjuda sötsaker. Det ansvaret kan ingen annan ta. När vi INTE vill erbjuda det, så får vi heller inte låta det ligga framme. Du vet - flytta saken, inte barnet-principen

. För vet man var det där goda finns, så är det klart att man tar sig dit och vill smaka. HAN vet ju inte att det inte är till för att ätas, när som helst och hur som helst. Så håll undan sötsakerna. Ska det fikas, så fikar förstås alla. Vill man själv fika, eller äta godis och inte tycker att barnen ska ha, får man helt enkelt fika när barnen sover middag, eller gått och lagt sig för kvällen. Något annat är ju inte särskilt snällt mot barnet. Där har ni kanske åter haft "tur" med den stora, får jag nog säga. För inget utav mina barn hade tyckt det varit särskilt ok om vi fikat och de inte blivit inbjudna

=P~ . Och inte jag själv heller, om jag varit bjuden någonstans och alla andra fick fika, men inte jag. Är du med

?
Inte har han kommit in i trotsen ännu, det är han för liten för. Men lite förstadie kan ju anas innan det alldeles sätter igång. Så visst kan du uppdatera dig på Trotskapitlet för att vara förberedd. Och i övrigt kan jag rekommendera trådarna om Förtrots på Klistrade favoriter. Självklart ska han inte "basa" över var ni ska sitta (finns förresten beskrivet i BB), ni står för vad ni säger och vad ni gör, istället. Och visar, leder och lär honom vägen - HUR man gör, istället.
Vad tror du?
Kram Ewa