/tallo
hur gör ni med fasta rutiner när ni är borta?
hur gör ni med fasta rutiner när ni är borta?
Hej! jag undrar hur ni gör med alla fasta rutiner när ni är borta och hälsar på någon t.ex om ni har läggtid kl 20:00 åker ni hem då så barnet kommer i säng kl 20:00, eller kan ni stanna längre?
/tallo
/tallo
Nu är inte vi borta på kvällstid särskilt ofta (eller aldrig är mer nära sanningen
) men i torsdags satt vi ute på gården och grillade med en grannfamilj. Hade ingen större koll på klockan, barnen lekte och hade kul. Vips var klockan nästan 20 (Maja somnar mellan 18.45 och 19.15 i vanliga fall). Snabbt in med Maja i sängen, men hon hade nog kommit in i andra andningen, för hon somnade inte förrän 21.30!!
Så för vår del håller vi tiderna. Även om vi inte har ett strikt schema så har vi en ganska fast dagsrutin i alla fall.
Så för vår del håller vi tiderna. Även om vi inte har ett strikt schema så har vi en ganska fast dagsrutin i alla fall.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Storebror klarar oftast att vara uppe lite längre. Lillebror har vi haft vagn med till som han somnat i. Nu när han är lite större har han svårt att somna i vagn. Så om vi är bortbjudna så ber vi oftast att få komma lite tidigare på dagen
så att lilleman kan hinna hem och sova. Annars går det jättebra att ha gästerna hemma istället!!! Om det är kvällsparty, jag menar party-party, då ser vi till att gå utan barn och ordnar barnvakt 8)
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man kan lägga i vagn, kanske övertäckt, och sedan lägga över, hemma, i spjälsäng. Plats och personer betyder ingenting (eller inte särskilt mycket) så länge bara tiderna följs
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vi försöker alltid att hålla någorlunda på sovtiderna när vi är borta. Antingen tar vi med vag´n, eller så kanske det finns en reseäng där , eller så kan man ta med en resesäng. Brukar oftast inte vara n¨ågra problem at flytta övert till bilstol eller säng.
Ju större barnen är ju lättare tycker jag att det kan vara att slira lite med sovtiderna!
Jobbigats är ju att vara med såna som inte har några sovtider för sina barn, speciellt när barnen hunnit bli några år och undrar varför inte kompisen behöver gå o lägga sig.
Ju större barnen är ju lättare tycker jag att det kan vara att slira lite med sovtiderna!
Jobbigats är ju att vara med såna som inte har några sovtider för sina barn, speciellt när barnen hunnit bli några år och undrar varför inte kompisen behöver gå o lägga sig.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Med den stora så har vi varit lite slappa när hon var liten. Vi har visserligen varit mest hemma på gården och festat med grannarna så då har vi babyvakten. När hon var liten så sa hon till väldigt ordentligt att hon var trött om det blev en halvtimme över hennes sovtid då gick vi bara hem och la henne inget omständigt alls.
Med lillkillen så har vi haft strikta rutiner redan från början så där vet jag inte riktigt hur han skulle reagera om han inte fick sova på den bestämda tiden.
Vi har fixat med sovplats när vi har varit borta, antingen i resesäng eller i vagn. Har funkat väldigt bra förutom på en 25 årsfest då vaknade han efter 45 minuter och fortsatte parta
/Gun
Med lillkillen så har vi haft strikta rutiner redan från början så där vet jag inte riktigt hur han skulle reagera om han inte fick sova på den bestämda tiden.
Vi har fixat med sovplats när vi har varit borta, antingen i resesäng eller i vagn. Har funkat väldigt bra förutom på en 25 årsfest då vaknade han efter 45 minuter och fortsatte parta
/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft
.
Hej igen! Vi var på studentfest igår,utsparken var kl 15:30. så vi åkte hemifrån tidigt för vi skulle köpa skor till Bianca. Vi körde kl 13:00 och handlade sen åkte vi till svärmor och hämtade henne då var kl 14:30.
Och jag tänkte att Bianca skulle sova i bilen men tji fick jag! Hon höll sig vaken nästan hela vägen till skolan. Hon somnade ca 10 min innan vi var framme och sov sen i vagnen 15 min till, hon brukar sova en till två tim.
Sen var det hemfärd men hon höll sig vaken då med! Sen när vi kom hem till mina svärföräldrar åt hon lite men var inte så trött att hon ville sova. Senare vid 18:00 kom gästerna.När det var mat åt hon lite och sen lekte hon en stund ca 45 min.
Efter lekandet var hon trött så vi gick en runda med henne i vagnen och hon somnade och sov i 45 min. Vi väckte henne då för annars hade hon bara vaknat en timme senare och inte somnat förrän jättesent typ 0:00. Hon vill ALDRIG somna när vi är borta, hon sover en tim, inte för natten alltså och skulle hon somna så vaknar hon när vi sätter henne i bilen eller bär in henne.
Och jag tänkte att Bianca skulle sova i bilen men tji fick jag! Hon höll sig vaken nästan hela vägen till skolan. Hon somnade ca 10 min innan vi var framme och sov sen i vagnen 15 min till, hon brukar sova en till två tim.
Sen var det hemfärd men hon höll sig vaken då med! Sen när vi kom hem till mina svärföräldrar åt hon lite men var inte så trött att hon ville sova. Senare vid 18:00 kom gästerna.När det var mat åt hon lite och sen lekte hon en stund ca 45 min.
Efter lekandet var hon trött så vi gick en runda med henne i vagnen och hon somnade och sov i 45 min. Vi väckte henne då för annars hade hon bara vaknat en timme senare och inte somnat förrän jättesent typ 0:00. Hon vill ALDRIG somna när vi är borta, hon sover en tim, inte för natten alltså och skulle hon somna så vaknar hon när vi sätter henne i bilen eller bär in henne.
Oftast är vi hemma till Saga ska sova, men som Anna säger -det ska ju inte behövas egentligen...
Är det så att man vill stanna, så går oftast den ena av oss hem och lägger Saga och stannar hemma! Man får turas om mellan gångerna dock!
Och du, tallo, snälla snälla -lägg in i din profile hur gammal ditt barn är, det blir mycket lättare att hjälpa personligt när man vet åldern på barnet!
Är det så att man vill stanna, så går oftast den ena av oss hem och lägger Saga och stannar hemma! Man får turas om mellan gångerna dock!
Och du, tallo, snälla snälla -lägg in i din profile hur gammal ditt barn är, det blir mycket lättare att hjälpa personligt när man vet åldern på barnet!
Kommer precis hem från en tillställning. Jonas la vi 10 min efter ordinarie tid i resesäng och han somnade på stört. Emil däremot får vara vaken, han tycker att sånt här är spännande och sover dessutom igen (en del av) den förlorade tiden morgonen efter så då går det bra.
Det är så härligt när man blir lite mobil... det händer inte så ofta att vi åker bort så här men när vi gör det så blir man så glad att allt bara fungerar 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej!
Ida, som är 2 år, lägger vi i resesäng något senare än normalt.
Hon kryper upp i mitt knä, och säger "-Så tött, så tött nu, vill sova nu" c:a 30-50 minuter efter ord. sovtid.
Då lägger jag henne i resesäng.
Clara, 4 år, brukar få vara uppe längre, "så länge hon är trevlig".
Då stoppar vi ner henne i första bästa säng utom synhåll för oss andra, i samma rum som Ida, som dom är vana vid.
Nuförtiden är det mest vi som bjuder hem folk, smidigast så...
Då lägger man dom på vanlig tid helt enkelt.
Senast vi var bortbjudna var vi hos några grannar några hus längre bort.
Eftersom kvällen var varm, och vi satt på deras altan hade vi kunnat lägga dom hemma och satt på babywatchen.
Samtidigt ville vi kolla hur det fungerade att lägga borta, utan att ha med resesäng. Det är ju en talang man bör öva upp faktiskt!
Så vi lade båda i samma dubbelsäng en våning upp.
Det funkade "sådär". Ida, som ju plötsligt kunde ta sig ur sängen, kom knallandes 2 gånger först.
Dom pratade och fnisssade, busade i säkert 1,5 timme innan dom slutligen somnade. Men dom var inte ledsna, och var kvar i sängen.
När vi hämtade dom svepte vi på dom varsin filt och gick hem.
Dom somnade snällt om hemma.
kram anna
Ida, som är 2 år, lägger vi i resesäng något senare än normalt.
Hon kryper upp i mitt knä, och säger "-Så tött, så tött nu, vill sova nu" c:a 30-50 minuter efter ord. sovtid.
Då lägger jag henne i resesäng.
Clara, 4 år, brukar få vara uppe längre, "så länge hon är trevlig".
Då stoppar vi ner henne i första bästa säng utom synhåll för oss andra, i samma rum som Ida, som dom är vana vid.
Nuförtiden är det mest vi som bjuder hem folk, smidigast så...
Då lägger man dom på vanlig tid helt enkelt.
Senast vi var bortbjudna var vi hos några grannar några hus längre bort.
Eftersom kvällen var varm, och vi satt på deras altan hade vi kunnat lägga dom hemma och satt på babywatchen.
Samtidigt ville vi kolla hur det fungerade att lägga borta, utan att ha med resesäng. Det är ju en talang man bör öva upp faktiskt!
Så vi lade båda i samma dubbelsäng en våning upp.
Det funkade "sådär". Ida, som ju plötsligt kunde ta sig ur sängen, kom knallandes 2 gånger först.
Dom pratade och fnisssade, busade i säkert 1,5 timme innan dom slutligen somnade. Men dom var inte ledsna, och var kvar i sängen.
När vi hämtade dom svepte vi på dom varsin filt och gick hem.
Dom somnade snällt om hemma.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Vi håller tiderna även när vi är borta. Kanske kan det som mest bli en 30-45 min förskjutet med nattningen om sovtiden t ex krockar med middag eller något.
Ett tips är, om barnet är van att bada innan läggning vilket Simon alltid gör, att plaska lite i handfatet hos de man besöker. Vi tvättar hela kroppen och även håret och det funkar verkligen som en signal att nu är det natt, trots att vi är borta.
De första två månaderna när vi införde schemat var vi nog hemma. I början trodde jag att det skulle bli jättesvårt men det är det verkligen inte
Folk har ju tyckt och tänkt om vår fasthet i rutinerna
men faktum är att sammanlagt under kvällen så är det VI som är fria och lediga (förutom just nattningsproceduren) och kan umgås och prata med andra vuxna ifred
- för Simon han sover ju. De som tyckt och tänkt går omkring och drar barnvagnen med en motsträvig älskling i.....och försöker splittrat delta i umgänget.
Det är INGA problem att flytta över från bilstol till säng borta heller, men vi försöker att åka på kvällstid efter nattningsbestyren.
Det jag tycker är krångligast är
1) det är ofta svårt att hitta ett riktigt mörkt rum hos "vanliga" människor 8)
2) när man sedan ska hem så tar det emot (för oss) att ta upp ur vagnen och sätta i bilstol för att sedan landa i spjälsängen....
...därför är det ju såklart allra smidigast att bjuda hem folk
men för oss som har våra flesta på gångavstånd eller övernattningsavstånd så funkar det ändå jättebra. 
De första två månaderna när vi införde schemat var vi nog hemma. I början trodde jag att det skulle bli jättesvårt men det är det verkligen inte
Folk har ju tyckt och tänkt om vår fasthet i rutinerna
Det är INGA problem att flytta över från bilstol till säng borta heller, men vi försöker att åka på kvällstid efter nattningsbestyren.
Det jag tycker är krångligast är
1) det är ofta svårt att hitta ett riktigt mörkt rum hos "vanliga" människor 8)
2) när man sedan ska hem så tar det emot (för oss) att ta upp ur vagnen och sätta i bilstol för att sedan landa i spjälsängen....
...därför är det ju såklart allra smidigast att bjuda hem folk
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Tjena!
Vi håller alltid vår dotters tider, tar med henne på alla tillställningar, periodvis en gång i veckan (förutom en monsterpräglad halloweenfest i höstas som vi tackade nej till pga kostymernas skrämselfaktor
). Nattar henne i vagnen, numera i ryggläge (för att kunna använda vagnens fasta benremmar som säkerhet). Hon somnar utan ett pip, blir väckt och påklädd ytterkläder ovanpå pyjamasen vid hemfärd (oftast bilresa). Vid hemkomst byter vi rutinmässigt hennes blöja och lägger sedan henne i spjälsängen på sedvanligt maner (på mage) med liten skön ramsa. Somnar direkt. Alldeles ljuvligt att kunna ha det så.
Många gånger i början var jag lite nervös för hur det skulle gå
, men tog några djupa andetag inför nattningen och plockade fram Attityden 8) . Även om ens hjärta t o m börjar banka hårdare måste man fokusera helt på att hålla rösten lugn och stadig. Inte ett spår av osäkerhet får finnas i ramsan. Skådespeleri på högsta nivå. Magstöd och sänkt röst ett halvt tonläge gör susen för att dölja nervositet i rösten. För varje gång vi nattat dottern borta har jag känt mig tryggare och tryggare. Nån enstaka gång i början hojtade hon till ett par gånger, men då gällde det bara att hålla sig lugn och ge en betryggande ramsa trots att omgivningen såklart inte förstod vad man höll på med.
Vad jag vill säga med detta är att det går hur bra som helst att natta borta om man vågar; vågar genomföra; vågar fullfölja. Inte bara en gång utan många gånger. Våga upprepa tills man bevisat för sig själv att det går. För det är inte för barnet man behöver bevisa nåt, utan för sin egen skull. Det är där vargarna gärna nafsar.
Vi håller alltid vår dotters tider, tar med henne på alla tillställningar, periodvis en gång i veckan (förutom en monsterpräglad halloweenfest i höstas som vi tackade nej till pga kostymernas skrämselfaktor
Många gånger i början var jag lite nervös för hur det skulle gå
Vad jag vill säga med detta är att det går hur bra som helst att natta borta om man vågar; vågar genomföra; vågar fullfölja. Inte bara en gång utan många gånger. Våga upprepa tills man bevisat för sig själv att det går. För det är inte för barnet man behöver bevisa nåt, utan för sin egen skull. Det är där vargarna gärna nafsar.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)