behöver råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
veronika

behöver råd

Inlägg av veronika »

Det är inte lätt för oss att somna på dagarna. När det är fint då går vi ut när det är dags för sömn. Det blir då lättare att somna för Jonathan, men när det är sådant väder som idag, regnar, vad gör man då? Även om lillen var mycket trött så håller han på i sängen hur länge som helst. En gång så satt han i sängen i en o en halv timme(under hela hans sovtid). :?
Det är ljust i rummet och då ser han massor saker och får massor intryck. Det finns ingen tid för honom att sova :!: Vad göra?
Nu buffade jag en längre stund även om han inte grät, sedan trappade jag ner det när han somnat in. Gjorde säkert fel, men men...han var så otroligt gnälig idag med. :(
Vi är nu i femte dygn men SHN kuren. Tills igår allt gick super och jag trodde att nu äntligen få mamma oxå sova. Men hela dagen igår vände sig upp o ner. Lillen var mycket gnälig och trött hela dagen. Sov bara 45 minuter på hela dan :shock: Och inatt vaknade han tre ggr igen(de två sista dagarna innan bara 1 gång runt 5 på morgonen).
Hoppas det går över... :?
Tacksam, mamma Veronika o lillen Jonathan
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! Jag skulle skaffa en mörkläggande rullgardin eller hänga upp ett mörkläggande tyg för fönstret så att det inte blir för ljust! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
veronika

det...

Inlägg av veronika »

Lotta Sthlm skrev:Hej! Jag skulle skaffa en mörkläggande rullgardin eller hänga upp ett mörkläggande tyg för fönstret så att det inte blir för ljust! :D
gjorde innan jag började med SHN kuren. Men stog det inte att man ska ha ljust i rummet?
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Jag håller med föregående talare. :lol:
När jag började kuren försökte jag ha det lite ljust i hans rum på dagen (för att skilja natten från dagen) men jag märkte snart att min son var mycket ljuskänslig när han ska sova. Så jag har kvar det svarta lakanet jag har hängt över hans fönster och rullgardinen nere även på dagen. Nu sover han som en prins även på dagen. Har dock lite svårt att söva honom när jag är ute eller borta (då går det ju sällan att fixa total mörkläggning) men det är ett annat kapitel ...
Lycka till!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Jag kanske ska tillägga att jag också läste att det skulle vara ljust i rummet på dagen. Så kanske du inte ska lyssna på mig. Jag vet inte. :roll:

Men i alla fall fungerar det bra för oss. Hemma i alla fall. Jag tyckte det var bättre att det fungerade hemma och så får jag ta lite krångel när han ska sova ute/borta. Men det är klart, kan man vänja dem vid att somna när det är ljust är väl det det allra bästa antar jag. ....
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är viktigt att det är sjust på dagen för de små gullungar som inte kan skilja på dag och natt. Då ska det vara helt mörkt på natten och inte helt mörkt på dagen. För att vända dygnet.

Om man har rätt dygnsrytm, så behöver man inte tänka på det. Skaffa alltså mörkläggningsgardin.

Alternativetär ju att lägga honom i vagnen inne också - går han på det?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur ska jag kunna gräla på dig utan att gräla på dig :?: Du har gjort ett så jättebra jobb - och nu håller du på och släpper alltihop. "Hoppas det går över." Det är du som bestämmer precis hur saker och ting ska utveckla sig här :!:

Vart tog schemat vägen :?: Du skulle ha det klistrat på näsan. "Sov bara 45 minuter på hela dan." Har du nu överlåtit ledningen åt lille Jonathan :?:

Vart tog konsekvensen vägen :?: Han ska inte sova ute ibland, inne ibland. Dvs det kan han visst göra, men samma lur ska tas på samma ställe, på samma sätt, varje gång.

Du är bara på femte dygnet, första dagen på uppföljningsveckan. Du måste läsa på :!: Arbetet är - ska vara - intensivt nu. Trodde du att han skulle fortsätta det åt dig, av sig själv :?: Det är på tok för tidigt. Han är supertrött och superförvirrad av dina motsägande besked. Du måste läsa dig stark igen och säker, så att du inte trillar i den här fällan ett ögonlick mer där du bombarderar HONOM med frågor :!: Det är du som sitter inne - ska sitta inne - med svaren :!:

Tiderna ska hållas. Han ska hjälpas att komma i ro. Han är dessutom en stor pojke. Naturligtvis kan du mörka rummet på det här stadiet. Tills tiderna sitter och han blir sin egen klocka - då kommer han att kunna sova även i ljusare lokaler. Men ännu sitter ingenting säkert. Det är det uppföljningsveckan är till för. Du bröt mönstret. Nu ska det nya sätta sig, och det tar en vecka. Men då måste du hela tiden veta vad du gör och varför och inte kasta in handsken på det här sättet :evil: Åter till ordningen, alltså, läs på och stärk och styrk dig :idea: och förstå att Sova hela natten-kuren är en process, där det hela tiden gäller att lyssna, lyssna av, tänka och agera utifrån den kunskap man är laddad med i sina ytterligt nogsamma föeberedelser. Nöj dig inte med mindre än att du kan genomföra, utan att darra på handen och utan att lägga ansvaret på barnet, det du föresatt dig.

Kom igen :!: :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"