sömnrepetition

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
bellisen

sömnrepetition

Inlägg av bellisen »

Hur är det nu igen? Är det vanligt att gå över till en tupplur om dan redan vid 1 år? Min son börjar visa tecken på att vara svår att få till ro för 2:a tuppluren. Och är sömnbehovet för den åldern ca 13,5 timme?
Storasyster är i denna frustrerande ålder av "har vuxit ur tupplur/ men inte varje dag". Hon kommer sällan till ro och gör hon det sjunger hon länge på kvällen och är trött dan därpå... suck o snark. Ska man vara hård och bara sluta med tupplur på dan även om de små ögonen är så sömntunga?
De dagar hon inte sover brukar jag lägga henne ca en timme före lillebror så får hon minst 13 timmars natt. Annars blir dagarna så långa utan daglur. Fel eller rätt med förlängd natt?
Tack o tack!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Bellisen

Vi gick över till en lur redan vid 10 månader :oops: förra midsommar, för vi trodde på en kanon sommar och då passade det bättre med lur när solen var som hetast :lol: Men det har fungerat perfekt, så runt nu tror jag kommer funka kanon. Men jag vet också många som behållit två lurar länge, jag tror man får tänka här hur det passar övriga familjen. Får han bara 13,5 timme totalt så är han nöjd :lol: 12 timmar natt och 1,5 på dagen som man vid behov kan göra till 2 är ju ett jätte bra schema.

Men den stora :?: vet jag inte, jag skulle nog låtit henne vila samtidigt med lillebror, det är ju rätt skönt med ett avbrott mitt på dagen, för alla. Somnar hon så somnar hon, annars vilar hon ju ändå. Kanske en ljudbok eller något liknande.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Ja 1 år brukar vara en ålder då de flesta kör med en lur.
Själva övergick vid till en långlur på 2 timmar när dottern var 11 månader. Vi använde oss nästan alltid av marginalkvarten innan väckning. 13,5 timmar är väl det som rekommenderas från 1 år men det varierar givetvis. Det viktigaste är att man ger barnet förutsättningen att få sova de timmarna. Sen att de små väljer att ligga och babbla 30 minuter är en helt annan sak :wink:

Vad det gäller den stora kan ni väl ha vila med sagolyssning. Det brukar vara poppis.
Lite svårt det där när de inte sover varje dag men behöver det ibland. Vi gjorde så att vi gav förutsättningen till att sova ända upp till 3 1/2år. Hon fick lyssna på saga och var väl i sovrummet ca 1 timme. De dagar hon somnade var det ok och gjorde hon inte det så fick hon i allafall lite vila.
Jag tycker du ska fortsätta med vilan. De små behöver verkligen ett avbrott från alla intryck och få varva ner lite. Att hon ligger vaken lite längre på kvällen när hon somnat på dan får du nog ta. Det är en övergångsperiod helt enkelt. En dag så somnar hon aldrig på vilan längre och då är det bekymret ur världen. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "