Vartimme fy f-n!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Vartimme fy f-n!

Inlägg av JH »

Usch! I natt var det inte lika kul som igår natt (då hon sov 19-05.40) :(

För första gången på 4 nätter vaknade Elsa kl 01.00. Då ramsade jag två gånger och så somnade hon om så det var väl inte så farligt, men sen vaknade hon 04.30 och så började det.... ](*,) i 1,5 timme. Jag märker att hon ÄR trött, men sova det går bara inte. Hon skrek bara upp sig ett par gånger, men resten av tiden låg hon och gnydde, gnällde och grät konstant! Jag blir galen när det är så och vet inte vad jag ska göra.

Ska jag ramsa? Men det kan jag ju inte göra hela tiden - det går liksom varken upp eller ner i gråt/gnäll. Ska jag avvakta? Ok, men hur länge när jag hör att hon är ledsen (bara ett fåtal argskrig och då ramsade jag bestämt)? Efter en timme så blev jag till slut helt rasande och skrek (tyst för mig själv inne i huvudet - inte högt!) "Men sluta gnälla unge och soooov, jag orkar inte stå här ute längre!". Sen fick jag jättedåligt samvete för att jag blev arg på det lilla pyret, det är ju inte hennes fel!! Var tvungen att gå in till henne bara för det, vilket jag ju inte ska :oops: :oops: Kl 06.00 somnade hon om och sov till 06.35 (ska upp 06.30) Jag slumrade i soffan, men är sååå trött nu.

BLÄÄÄÄ! Det var ju inte en jättehemsk natt, men när det går sämre än natten före så känns det så trist. Är det vanligt att det blir så här? :(
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

HEj JH.

Vi är ju en vecka efter er, men jag upplevde min första varg-timme-session i natt. Tog visserligen bara 40 minuter, men ändå. Det är ju JÄTTESVÅRT att veta om man ska ramsa eller inte. Jag känner att jag stör när jag ramsar eftersom hon protesterar mer då. Det känns dock viktigt att visa att jag finns!! Hon gråter ju!

Måste jag dessutom bekräfta efter att hon tystnat helt? Då gnäller hon till ibland och sen sätter det igång en stund till.

Ett tag ( i mitten av de 40 minutrarna) så började hon prata för sig själv, men sen övergick pratet i gnäll/skrik 10 minuter efter senaste skriket. Är detta vanligt. Vad gör hon? Ramsar?

Nej, nu måste jag gå ock väcka henne igen, DET är ju extra jobbigt när man inte sovit sen halv fem.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Heja heja, framhärda!!! Har ni tänkt på att man kan signalera sin närvaro när de gnäller/skriker på andra sätt än med ramsan? Jag vet att man inte känner sig särskilt sugen på att starta dammsugaren, fönen eller slamra med skåpdörrar klockan 05 men det kan ju ge utlopp för en del frustration också :twisted: och det tar som sagt fokus från den llilla. Kämpa på, snart somnar vargen för gott!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

Ja, det känns ju ofta lättare om man kan föra väsen och när vi har gjort det så har det faktiskt funkat lite bättre.

Problemet är att vi bor i en väldigt liten 2:a (46 kvm) och vi använder matrummet intill köket som sovrum. Om jag börjar rumstera om så väcker jag min man. Vi har löst det så att jag tar vargtimmen för det mesta och då sover han. Sen tar han lillan kl 06.30, efter hon har fått mat, och då går jag och lägger mig och sover till 08.00 då han går till jobbet. Därför vill jag ju inte väcka honom, eftersom jag vill få mitt sovpass på morgonen...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Misströsta inte :D Läs Ord på vägen om morgnarna. Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING (för barnet). Svårt att efterleva, jag vet, men det är det enda som funkar på sikt. Blir det "underhållning" så tror barnet att dagen har börjat. Mänskligt :D

En mamma som också hade öm fader med sömnbehov introducerade toffelhasandet :!: Hon hasade envist fram och tillbaka på golvet utanför barnets rum och gick på det sättet vakt. Ungen tystnade så nöjt, så :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"