Krånglig läggning-4-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mariapia

Krånglig läggning-4-åring

Inlägg av mariapia »

Hej, behöver råd ang. min 4-åring som just nu är urkrånglig att lägga: hon får för sig mycket saker när hon laggt sig :roll:
-hon ska sova på golvet och jag måste komma och hjälpa henne att bädda :roll: . (Förut frågade hon mig om hon fick sova på golvet, och jag sa -Ja det kan du väl, trodde aldrig att hon skulle vilja när det väl kom till kritan...urdumt av mig.. :shock:)
-jag måste komma och ta fram ett gosedjur.... :roll:
-jag måste fixa med täcket.... :roll:
-det är för varmt... :roll:
-hon är törstig... :roll:

Om jag hjälper henne med täcket och det blir "fel" så SKRIKER hon:

-Det blev fel, du måste börja ooooom :!:

Jag har försökt med en ramsa (-Godnatt, sovgott, vi ses imorgon bitti) som svar på alla frågor, men hon blir bara mer och mer ARG, sen skriker hon i högan sky(jag menar öronbedövande högt), vilket har slutat flera gånger med att jag har gjort det hon bett om för jag att jag inte orkar fullfölja nåt annat och är heller inte säker på hur jag ska agera. Det känns som om hela kvällen är förstörd när hon väl somnar. Hon blir verkligen ett monster, och jag med till slut. :shock:
Förutom detta är hon världens goaste tjej :!:

Råd mottages tacksamt :D

Kramar Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Mariapia

Det här är ju en rätt stor tjej :lol: så jag skulle ha pratat med henne, på dagen när ni är lugna. Förmodligen tycker inte hon heller att kvällarna är så himla trevliga. Hon har säkert egna ideer om hur nattningen ska gå till, fråga hur hon vill ha det. Kanske ska ni skriva ner vad som ska göras innan hon lägger sig så ni kan kolla av, som en checklista.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen Mariapia :D ! Kul att höra av dig!

Jag tror precis som kiki att ni går igenom hur nattningen ska gå till, och att från och med inatt kommer det att gå till så. Hon kan givetvis själv dra på sig täcket. Det kan de redan vid 1,5-2. Dricker gör man på dagen. Eller så har ni bestämt att hon ska få ha med sig vattenmugg att ha vid sin säng. Tänk helt enkelt igenom scenariot och vilka förutsättningar hon ska ha innan. Be henne sedan gärna repetera vad ni kommer överens om, så du vet att hon förstått. Då behöver du också bara hänvisa till det när den lilla trixaren går igång sedan - vilken du kan läsa om i BB och känna igen en hel del, skulle jag tro. För det är precis det en sådan du har här :D :heart:

Hur har det gått med storasyskonens nattsömn?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Kiki och Ewa och tack för goda råd :D

Det klart att vi ska prata med varandra innan :shock: , ibland kör man fast :?
Och BB ska plockas fram igen, det var faktiskt ett tag sedan :shock:

Ewa, vad gäller syskonens nattsömn så är den oförändrad förutom att den äldsta nästan aldrig kommer in numera, vilket känns skönt. Vi har helt enkelt inte gjort ngt åt det :oops: :oops:

Kramar Mariapia :heart: :heart: :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ok - blir det nattvandring för 4-åringen också? Ett väl fungerande knep är att införa väckarklocka och nogsamt gå igenom att det är DEN (klockan alltså), som talar om att det är morgon. Och att man sover i sin säng tills klockan ringer. Om ni nu vill ha det så förstås :D . Hoppas ni alla har mer ork nu och mår bra hela familjen.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"