En liten fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
eric

En liten fråga

Inlägg av eric »

Hej! Vi har precis fullföljt vår första natt med vår 18 månaders pojke. Vårt stora problem är att nattningarna har varit rekordlånga allt från 25 min till 2,5 h, antingen somnar han i vår sång, i bärsele eller i soffan. Sedan har han sovit länge med ett uppvak, välling, sova hos oss till morgonen. Iband 12 h ibland kortare. Det känns väldigt jobbigt eftersom han skrek nej, nej mamma när jag solfjädrade honom efter tillrättaläggandet. Första läggningen tog 30 minuter sedan sov han till 05.15. Tillrättaläggande och ramsa, tre gånger.
Fruktansvärt att gå in och så vill han bara upp ifamnen, få sin välling och sova hos oss. Sedan sov han från 06 till 07.20 då vi gick in och gjorde glad morgon. Det är väl mest jag som saknar att ha honom hos mig vilket är helt underbart men då fungerar väl inte den här kuren alls? För hans skull och hans intresse i att sova gott hela natten går allra först men...För övrigt har vi fasta rutiner på dagarna som vi har haft länge och som fungerar bra. Är det ok att ut och gå med vagn tills han somnar eller ska han sova inne?
Grodan, mamma till Eric 0701
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej eric och välkommen hit :D :!:

Vad skönt att ni kommit igång med kuren - det är inte speciellt roligt med nattningar på uppemot två timmar, vare sig för dig eller för sonen :wink: :!:

Du får inte vara bekymrad över att han protesterar, han är van att bli sövd i famnen och sen sova hos er på natten, och nu ändrar du detta - då måste han såklart få ifrågasätta det! Det viktiga är vad ni gör för att svara och att du känner dig säker in i märgen på att det du gör just nu för honom är det rätta!
För visst vill du att han ska sova själv, tryggt, i egen säng, och att han ska lägga sig med glädje på kvällen och njuta av att FÅ lägga sig?! För där är ni snart, om du bara fortsätter att svara betryggande på hans frågor nu, det lovar jag!!!

Du får inte tycka att det är fruktansvärt att gå in till honom, det nosar han till sig direkt, utan du får ta dig ett DJUPT andetag, känna dig bombsäker och förmedla den känslan till honom!

:idea: Tänk på hur du agerar andra gånger, när du måste göra saker som han inte är med på, tex sätta fast honom i bilstolen. Inte tycker du det är fruktansvärt synd om honom då, om han protesterar och skriker? Du agerar förmodligen lugnt och säkert, för inte låter du honom sitta utan bälte i bilen, inte stannar du hemma heller för att han skriker?
Eller när du ska borsta hans tänder - det MÅSTE ju göras, och du gör det för hans skull, för att han inte ska få hundra hål, eller hur? Trots att han protesterar, så framhärdar du, för DU vet att det är för hans bästa!

Detsamma gäller nu, med sömnen - du VET att han behöver sova för att uvecklas, njuta av livet och må bra, så då gäller det att du visar det för honom, i handling!

Och vad BRA att ni fick gå in och väcka och göra glad morgon, många pluspoäng där!

Att lära sitt barn sova själv är en stor kärleksgåva, gosa med honom och ha honom nära på dagarna! Ingen av mina barn har sovit hos mig, jag tror det skulle vara omöjligt att ens försöka, men vi kramar MASSOR dagtid, och ligger gärna och läser saga i sängen tillsammans, men sover gör vi var för sig!

Visst kan du låta honom sova i vagnen om du vill det, det är många som väljer att ha luren i vagn!
Lär honom att somna när vagnen står stilla, bara, och gå när vagnen stått i tio minuter om du ska promenera. Använd dig av en dagramsa när du lägger honom i vagnen, och stå inte så att han ser dig!

Det här kommer att gå fint, och vi är med er på er kurarresa här!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eric

Tack

Inlägg av eric »

Tack för ett snabbt och tryggt svar!
Det är klart att vi vill att han ska somna med ett leende på läpparna och sova gott i sin egen säng. Jag har väl svårt att släppa taget om det. Inte åker han bil utan bälte eller att vi stannar hemma för att han skriker.
Ärligt talat är han väldigt nöjd och glad om dagarna och vill fixa och trixa med det mesta, allt från att dammsuga till att gräva i sandlådan och leka med vatten. Vi brukar säga att han är född glad och det stämmer fortfarande på honom.
Som AW skriver att man ska möta sitt barn med ett leende, det gör vi.
Imorse var jag verkligen inte 100% säker på om jag ville fortsätta men nu blir det så. Han ska få nöjet och glädjen att sova gott hela natten!
Precis som vi vill göra!
Tack än en gång!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vad skönt att du känner dig säkrare nu, och leendet på läpparna när han ska sova kommer det med, tids nog :!:
Så roligt att läsa att han är en sån nöjd liten herre, man önskar att alla barn kunde få njutas på det sättet :heart: !
Och du - det är bara att fråga på eller be om stöd när du behöver det!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eric

Inlägg av eric »

Hej igen!
Har precis lagt min pojke, tydliga protester och ledsamheter. Ropar hela tiden mamma, nej! Hur ont gör inte det? Somnade själv efter tre tillrätta med ramsa ut och en bekräftelseramsa.
Mår barnen verkligen bra av att man går ifrån dem när de ropar nej och blir ledsna? jag kunde tydligt höra att han blev arg och sedan la han sig ner, suckade, lät lite ledsen och sedan somnade han.
Idag tog läggningen ca halva tiden jämfört med förra.
Om middagssömnen blir kortare än vad vi planerat hur gör man då?
Hur fel är det att åka bort en dag (antingen med övernattning el att man kör hem med pojken sovandes i bilen efter det att han har somnat för natten där man är) under uppföljningsveckans andra hälft?
C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat med läggningen, halva tiden mot igår är ju toppenbra! Försök nu att fokusera på det positiva!
Att barn blir arga och protesterar är inget vi får vara rädda för, det vore förödande om vi i felriktad välmening lät barnen leda oss för att vi är rädda för deras reaktioner.
Han far inte illa, det lovar jag dig :!:
Tvärtom ska du vara stolt över att du tar ledningen och visar sonen att det är skönt att sova själv!

:heart: Mina tre små flickor älskar sina sängar, och nån gång nu under sommaren har det blivit lite senare läggning. Då brukar de protestera och fråga "NÄR får vi gå och lägga oss???"... Och sen tar läggningen max fem minuter för tre barn - då är jag innerligt tacksam och lycklig över att jag för många år sen läste Barnaboken och har gett mina barn gåvan att somna själva i egna sängar :!:

Och snart är ni också där, om du hela tiden har MÅLET - den Goda Sömnen - för ögonen, det lovar jag!

Till din fundering kring att åka iväg under uppföljningsveckan: ni kan åka och göra det mesta, det hänger som alltid på Attityden, att ni är trygga i det ni gör och inte låter eventuella fnurror bli stora problem! Känner man att man behöver befästa kuren ordentligt, är det bästa att vara hemma, men det är ett beslut som ni själva måste ta!

Förresten, har du läst den makalöst braiga attitydtråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

och när jag ändå är i farten, har du en liten pepptråd här också :wink: :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Hoppas ni får en fin natt nu!

Kram Mia
eric

Inlägg av eric »

Tack, tack nu känns det bättre igen. God natt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :sleep:
eric

Inlägg av eric »

Jaha, så var den här natten gången. Den enda som hade problem med att sova var jag...Vi är ju vana vid att sonen bara vaknar en gång per natt tidigare så jag ligger liksom och väntar på det. Knäppa jag!
Han vaknade 04.50 och var ledsen och lite arg (tror jag) sedan tystnade han utan ramsa och höll på fram och tillbaka till 05.10 sedan sov ha tills vi väckte honom. Han ser lite förvirrad ut när vi kommer in och skrattar och gör glad morgon.
Det där med att de glömmer nappen på en natt stämmer inte in på min son. Inatt ropade han på nappen och i morse letade han i väskan och i skåpet efter dem. Det är nog ganska individuellt. Men han blir inte ledsen om han inte hittar någon och vi låtsar som om det regnar.
Inte äter han mer heller snarare mindre men det kommer nog igång det också. Nåja, vi får väl se hur det går ikväll. Ju närmre 19.30 det är desto mer nervös är jag men sedan när det är dags så skärper jag mig till max och sonen märker bara att jag är lugn och säker. Tyvärr har det blivit så tokigt att min man inte kan ta över ikväll som det var tänkt men nu kan man inte avbryta utan jag kör de här fyra nätterna sedan ska mannen ta över.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men det är ju strålande nyheter ju :D :!:
Så synd bara att mamma har svårt att sova - synd men inte ett dugg ovanligt, skulle jag våga påstå. Många är de mammor som precis som du, legat och vridit sig i sängen när barnet väl lärt sig sova, men din sömn kommer den med, jag lovar!

Det här med nappen och äldre barn är precis som med allt annat, det tar oftast lite längre tid att bryta vanorna när man etablerat dem ordentligt. Jag brukar säga tre dygn, för barn över året!

Och det är ingen fara att du själv fortsätter kuren, många kör helt själva och det går finemang det med!

Vad bra att du kan ta dig samman och vara den lugna, coola mamma som sonen behöver, och ärligt talat tycker jag inte du har något alls att oroa dig över - er kur går jättebra och ni gör alla rätt!

Kram och heja på!!!
eric

Inlägg av eric »

Varför, varför gick jag in efter 10 min? Jag hade glömt sätta igång babyvakten annars hör jag inte lilla sonen. Han somnade (trodde jag) efter 3 min, 1 besked, 2 påminnelse och 1 bekräfelse. Nu blev det en omgång till fast på ca 45 s. Hur hinner du svara så snabbt? Helt otroligt och helt underbart, C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ingen fara på taket, är man tvungen att gå in så gör man det med den berömda Attityden av självklarhet, och det är ännu en erfarenhet att ta till sig :!:

Hur jag hinner svara så snabbt :oops: :lol: :?: Ja, det blir lite väl mycket tid här ibland :roll: ... Har så svårt att slita mig - forumberoende kallas det visst :wink: :lol:
Hoppas ni får en bra natt!

Kram Mia
eric

Inlägg av eric »

Kanske det är så med forumberoendet...nu när jag inte nattar? eller vad jag höll på med innan!!! så har jag hela kvällen, jisses! Jag är säker på att vi får en bra natt. Vilken trevlig hemsida du/ni har förresten. Charlotte
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, tänk, nu får du hela kvällarna att sitta framför datorn :wink: :lol: Själv ska jag försöka slita mig och umgås med min sambo! Tiden rusar lätt iväg här vid skärmen...

Och TACK :heart: för fina hälsningen i min gästbok :D :!:

Kram!
eric

Inlägg av eric »

Pojken min sov till 04,30 för att vakna till (tror jag eller om det var i sömnen) och SKRATTADE för att sedan somna om tills dess att vi kom in och väckte honom. Lycklig och glad liten krabat, sträcker sina armar och vill upp, leka och ha välling. Nu är han och hans pappa ute i parken och leker, snart ska vi pantera lite fler blommor. Tack och hej!
Kuren fungerar verkligen. Attityd och ledning...har vi helt missat det tidigare. Jag kan tom borsta hans tänder och han gapar. C
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "