Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Kvällens läggning: 12 min. :D
En buffning, en ramsning, en bekräftelse. Thats it!
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: That´s the way to go! \:D/
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

\:D/ =D> \:D/ =D> :heart: :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

JAAAAAA!!!! JIPPIE!!! HURRA!!! :D

Du som skulle hoppa av hela grejen...! :wink: Det här är helt och hållet DU och DIN förtjänst! Visserligen med några bollplank runt om i vårt avlånga land, men DU har fixat det här! DU har förmedlat lugn, styrka och Attityd till din son, så att han utan att tveka kan somna, helt trygg i att mamma och pappa finns där!

SUPERBRA GJORT!!! :D \:D/
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Näää, hoppa av skulle jag aldrig, jag var bara desperat efter konkreta svar och tips vilket jag verkligen fått! :D

Natten gick bra och han behövde bara en bekräftelse runt 1-tiden, sen sov han tills pappa väckte 07.30. :D

Dock fick vi honom inte att skratta igår heller trots ballonger och "blow-outs". :( Kanske är 8-månadersångesten, för han är väldigt sparsam med skratten just nu.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det kommer, det kommer! Jag lovar. Plötsligt en dag befinner du dig där jag är just nu - helt drabbad av en hel massa utveckling hos pojken! Han blir stor, han vet vad som gäller, han fnissar bara du närmar dig (jag leker zombie-mamma och jagar honom runt hela lägenheten och han skriker och skrattar hysteriskt!), han går själv ut i badrummet när du säger: Nu skall vi borsta tänderna! De lär sig rutinerna och vet vad som gäller. Han släcker lampan, han stänger dörren, han lägger filten i sängen osv.

Nu behöver man inte vänta tills barnen är 18 månader för att se nertrillade poletter! Snart kommer du se att din kille vet rutinen även vad gäller skrattet. Ge inte upp. Som de säger i Triss-reklamen: Plötsligt händer det! Ett buttert och kanske jättetrött ansikte spricker upp i de mest avväpnande leenden man kan tänka sig! :D

Bra att du inte tänkte ge upp. Man vinner ju inget på det! Jätteroligt att du känner dig nöjd med konkreta råd, som faktiskt är vansinnigt svåra att ge.

Fortsatt lycka till! Och glöm inte att det säkert kommer att svaja igen - men då kör du bara på som du gjort hittills. Innan du vet ordet av är ni på banan igen!

Tjoflöjt! Kramar// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tror på 8 mån-ångest här med. Svår att få till det med skratt, och lite allmänt upp och ner. Nu till fm-luren tex så började hon grina istället :shock: antagligen trött på mammas roliga flamsande. Så det fick bli lite mer bus och sedan i säng. "Å äntligen" tycktes hon säga och la sig tillrätta med en arm runt kossfilten. :sleep:

Just det, det kan bli fler fnurror, men nu vet du hur du ska hantera dem. Och det gör ni ju så fantastiskt bra nu :thumbsup:

Så glad att du inte ger upp. Helst för lille Emils skull. :heart:

Kram Bea
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Uppdatering och undran:

Det går bra för oss. :D :D :D När han väl somnat sover han gott hela natten och vi väcker honom 07.30. I morse var han redan vaken men hade inte klagat utan låg mest där och filosoferade lite. :D

Dagslurarna går också bra, han läggs i vagnen (selas) och ställs ut i trädgården. Klagar några minuter men vi ramsar och han somnar. Dock vaknar han oftast innan tiden är slut men vi bryr oss inte så mycket om det.

I går kväll när vi skulle lägga honom tog det nästan en timme för honom att somna. Bryr mig inte om när han är lugn utan att sova, men han blev inte lugn på hela tiden, trots ramsa och solfjädring. Som vanligt hörde jag ett bonk och hjärtskärande gråt (ställt sig upp, ramlat och slagit huvudet i sängen), och då är det jättesvårt vad man ska göra! Om man då tröstar för att han slagit sig kanske han tror att man tröstar för att han ska sova? Samtidigt känns det ju inte så kul att bara strunta i honom när han slagit sig. Hur ska vi bete oss i den situationen?

Sen tycker jag det är väldigt svårt att höra när han inte bara är arg. Vet inte hur det låter när han "frågar"? Skulle vilja höra ett ljudklipp från någon med vägledning, "nu är han arg, nu frågar han".)

Jag vill som vanligt ha raka svar på saker, och önskade redan från början att det fanns filmklipp även med vagningen precis som det finns på buffningen! Ljudklipp på mästerramsare som kan ge lite inspiration hur man ramsar?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad roligt att det går så bra för er, bra jobbat :thumbsup:

Vad gäller hur du ska göra när han trillar i sängen och slå i huvudet, så agera sakligt och lugnt, men inte tröstande. Jag är själv väldigt försiktig med att trösta/ömka mina barn öht, när det gör illa sig.
"ojdå, dumma sängen, nu lägger vi oss här, så skönt" och så blåsa lite på det onda.
Att ta upp honom och vyssja blir, precis som du själv är inne på, för honom som att du "räddar" honom från sängen.
Jag kan ju ta som exempel min dotter som är 1,8 år och gärna badar. Ibland hamnar hela hon under vattnet, och första gångerna blev hon såklart förskräckt och hade jag dragit upp henne och börjat trösta då hade hon skrikit i högan sky - jag hjälpte henne på fötter och sa "hoppsan, DYKER du? såg du nån fisk därnere då?" och då kom hon av sig alldeles!

Så alltid lugn, så förmedlar du ditt lugn till killen :wink: :!:

Sen måste jag också berätta att en del barn somnar lugnt och fint från start, medans andra behöver mer tid på sig att gnöla innan de somnar. Min yngsta flicka har nästan aldrig somnat ljudlöst, medans de två äldre av de små somnar så fort huvudet når kudden.
Entimmesläggningarna försvinner, ha bara Målet för ögonen, agera lugnt och svara säkert på hans frågor, så trillar poletten snart ner - det lovar jag!

Och några ljudklipp finns ju inte, men tänk på när du ramsar att det du skulle vilja säga till honom ska förmedlas via ramsan; om du skulle vilja säga "TYST nu och SOV, nu räcker det!" så är det så du ska låta när du ramsar. Och var inte rädd att ta i - din ramsa ska gå genom hans skrik - ibland kan man behöva ramsa 18 gånger, men DU ska ha sista ordet, glöm inte det!

Ni är så bra på väg, tänk att han sover hela nätterna :shock: :D !

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad bra det går för er Malia! :D Och vad bra svar du fått av Miar70!

"Frågar" gör han med skrik oavsett om det är argt eller ledset. Han frågar om det verkligen är tryggt att ligga själv och somna. Är han arg så väntar du ut och besvarar med ramsa när han lugnat sig. Är han ledsen ramsar du, eller verktygar mer om det behövs.

Jag brukar tänka att ramsan ska förmedla det hon behöver höra. Det kan bli på olika sätt. Tex som "Nu är du trygg och det går SÅ bra att somna själv", eller "Nej nu har jag sagt det flera gånger, DU ÄR TRYGG, LUGN NU!" eller "Tjoho vad glatt och trevligt att sova". Man lyssnar av och det är en konst ja, men du lär dig mer och mer. Men ramsan är alltid HÖG här. De gånger jag tagit i som om jag "huggit tag i vagnen" har nog funkat bäst. Högt bestämt och glatt. Och så husljud på det.

Här låter det argt när hon verkligen skriker (inte gråter), och när det går upp och ner, när hon tar i. Är hon ledsen så är det mer samma samma...ledsamt och uuuuhhuuuu uuuuhhhuuuu, inte IIIIiiiiiiii! Förstår du?

Vaknar han innan utsatt tid i vagnen så kan ni ju ramsa om han blir ledsen. Det kanske ni gör? Är han nöjd så gör ni ingenting. Det är hans val att ligga och vänta eller sova.

Nätterna låter ju jättebra! Skönt att få sova för er med kan jag tänka mig. Och skönt för ryggen? :wink:

Kramar Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo, och de gånger jag behöver solfjädra, det är när hon skriker upp sig så att jag hör att ingen ramsa kommer att ta. Hon är alldeles för uppjagad. :roll: In och solfjädra och börja om igen med dialogen "ramsningen". 8)
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Argh....behöver schemahjälp!

Det verkar som om det är dags att minska dagslurarna till 2 lurar istället för 3, men vi får inte ihop det riktigt.

Såhär har schemat sett ut hittills:

07.30 Godmorgon
07.45 Frukost
09.30 Sova 60 min
11.15 Lunch
13.30 Sova 60 min
15.15 Middag
16.45 Sova 60 min
18.30 Kvällsmål
20.00 Sova natt

Schemat funkade hur bra som helst fram tills för någon vecka sen då han inte kom till ro sista dagsluren, han verkade alldeles för pigg. Nu är han 9,5 mån och behöver väl inte riktigt lika mycket sömn?

Vårt nya schema ser ut såhär:
07.30 Godmorgon
07.45 Frukost
11.00 Lunch
11.15 Sova 90 min
15.00 Middag
16.00 Sova 45 min
18.30 Kvällsmat
20.00 Sova natt

Första dagen funkade det bra, han var trött som en gris vid maten men åt ändå bra och somnade som en stock direkt efteråt. Idag däremot är han trött och gnällig redan kl 09.30. Känns som lång tid till 11.15 när han har varit trött sedan 09.30.

Någon som har något bra förslag till schemaändring?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ett förslag kan se ut så här:07.30 Godmorgon
07.30 Godmorgon
07.45 Frukost
09.30 Sova 60 min (el 45 min, är hon 30 skrvare)
12.00 Lunch
13.30-15.00- Sova 1,5 h
15.15 Mellis
18.15 Middag
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt

Vad sägs?
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Det verkar bättre med tanke på att han verkar trött på förmiddagen. Det jag undrar över är om han klarar att vara vaken mellan 15-20? Och om han inte blir för hungrig på förmiddagen? Han äter knappt en portion gröt på morgonen, mer vill han inte ha. Idag åt han bra till lunchen och sov sina 1,5 timmar och jag fick väcka. Annars brukar han alltid vakna innan det är dags, men jag tänkte att han kanske sover bättre på mätt mage?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Javisst sover man bättre på mätt magen, så proppa i honom så mycket mat det kan tänkas gå in vid varje tillfälle.

Underövergångspreioden till två lurar kan du bjuda på 5 min på em, och lägga upp till 30 min tidiagre på kvällen utan att det påverkar schemat i övrigt.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"