Konstant syskonbråk...jag blir galen!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lenita

Konstant syskonbråk...jag blir galen!

Inlägg av lenita »

Hej!

Det har gått en bra tid sen sist jag var in här...men nu behöver jag råd!!! Jag är hemma med mina två små monster, storasyster fyller 4 i september och lillebror blir 2 i oktober. Jag kommer att vara ensam med dem hela semestern fram till i mitten av augusti och just nu vet jag inte hur detta ska gå :(

De bråkar och retar varann konstant...lillebror slår och knuffas och klöser...storasyster gör detsamma plus att hon gnäller och är allmänt på skitdåligt humör. Det går inte att lämna dem ensamma i fem minuter för då är det någon som gråter och skriker....suck..... försöker ha med dem i sysslorna så gott det går...men allt detta tar sån energi av mig! Ingen vidare semester :(

Någon som känner igen detta, vad ska jag göra????

Tacksam för hjälp!
Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
blomman

Re: Konstant syskonbråk...jag blir galen!

Inlägg av blomman »

lenita skrev: försöker ha med dem i sysslorna så gott det går...
Hej!

Jag tror du måste lägga om fokus!
Du ska inte ha med dem i sysslorna så gott det går, du ska ha med dem därför att du klarar dig sämre utan dem. Och det måste du tro på såpass mycket att du verkligen förmedlar det till dem!
Är du med på vad jag menar?
Ni ska arbeta tilsammans, och det är viktiga grejer.

De är fortfarande så små att lite teater inte blir genomskådat!
Du kan spela hjälplös, du kaaan inte utan dem, du veeet inte hur man gör, hjääälp.. :wink:
Sjabbla till det så att det inte går att missa. Lägg besticken i ugnen t.ex.
Få dem att visa dig var och hur man gör.
Få dem att känna att de är vikiga och behövda.

Om deras bråk blir fysiskt så måste de krama varandra, med din hjälp om det behövs! En kram är viktig och släpper på spänningarna. I förskolor där barn får massera varandra minskar ju våldet, däför att den man rör vid är det svårt att slå.

Jag tror den enkla lösningen är social delaktighet. Och har ni redan det, så fyll på med mer! Det brukar lösa det mesta. Fyraåringen kan få ett schema på kylskåpet med ritade uppgifter. Då kan hon också ansvara för att få med lillebror på uppgifterna!

Sätt igång det här som en kur. Bestäm en vecka till att börja med, fokusera ordentligt på att verkligen behöva dem, och att stoppa varje bråk med en kram. Rita ett schema med fyraåringen och förklara gärna att "nu är du ju så stor att du kan få ansvara för tvätten/disken/dukningen". tro på hennes förmåga och var inte där och "hjälp till" eller lägg dig i vad hon gör.

När Felix var fyra tvättade han köksfönstren varje fredag. Han var så enormt nogrann och gjorde verkligen sitt bästa, och det var bara att låta bli att som vuxen se alla ränderna.. :wink:
För vad gör det? Mina barns självkänsla stärks i.o.m att de behövs på riktigt och då kan jag leva med randiga fönster. Stör nån annan sig på det så är det varsågod att putsa själv! :roll:

Eftersom du är här, så har du säkert redan det här tänket, så du behöver nog bara putsa upp det lite, det är så lätt att fastna i en tjat och gnäll-fälla.. det har vi nog alla provat nångång :wink:
Så kör en kur och om två veckor är ni på fötter igen! Alldeles säkert! Och sen är det bara att fortsätta!

Kram Blomman
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Härligt Blomman. :thumbsup:

Jag vill varmt rekommendera dig att läsa syskonkapitlet i Barnaboken. Otroligt viktigt och lärorikt. Där finns allt som jag bär med mig varje dag när det gäller hur syskonen ska svetsas samman.

Där finns också mycket matnyttigt just vad det gäller brå och konkreta situationer.

Bär med dig tänket att syskonen är en gåva till varandra. Din uppgift, vad det gäller just syskonen, är att svetsa dem samman som ett team så att de har varandra för livet. Tänk därför inte att du ska lösa situationer utan att du just drar dem alla över en kam. Bråkar de om en sak så försvinner saken. Är det annat bråk så förvisa dem samtidigt.

Sätt upp en planering för dagen, och dagarna, så ni får struktur tillsammans. Viss tid ska man vara för sig själv, viss tid för ni något roligt gemensamt och stor viktigt tid är just att jobba tillsammans. Jag tror på struktur när det inte fungerar för går man vara runt och "driver" så är det lätt att irritationen ökar.

Utevistelse i massor är givet och skratta tillsammans är en viktig nyckel. Bjud på dig själv så de kan skratta tillsammans åt dig.

Om bråk så gör som Blomman skriver - kramas.

En tråd som kanske kan vara inspiration.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 32&start=0

Ser fram emot att höra av dig med rapport och kanske fler frågor.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"