Nu börjar vår älskling bli för stor för att åka i babyskyddet och det börjar bli dags att lämna tillbaka det till sjukhuset där vi hyrt det.
Efterlyser tips och erfarenheter från er kloka forummänniskor i jakten efter en ny bilbarnstol (vi har tänkt köpa en ny i butik).
Funderingar om lutning, bekvämlighet osv emottages tacksamt!
Bilbarnstol - tips sökes
Hej
Det finns en hel uppsjö av stolar och jag är övertygad om att du blir nöjd vad du än väljer
Jag berättar lite hur jag upplevt det genom åren.
Vi köpte som stol nr 2 (efter babyskyddet) en eclips, nu används den för tredje gången, den är djupt skålad med liggfunktion (mina barn sover "aldrig" i bilen, rätt onödigt), Jag gillar stolen nu, den första tiden fram till 1,5-2 år, beroende på barnets storlek, sen är det helt värdelöst.......man slår barnets huvud i dörrkarmen när man ska lyfta i och ur den lill* älsklingen.
Stol nr 3 blev en twoway plus, kanon tyckte vi den kan man ju ha framåtvänd när barnen blir större
när jag vid 3:e barnet får reda på att framåtvänd är den rent livsfarlig
vid ev krock sitter lilla barnet FAST i fyrpunktsbälte, men huvudet........vill inte ens tänka tanken och denna stol säljs i Sverige av ett välkänt märke.
Så ut i djunglen och titta, ta hjälp av kunnig personal, lär dig själv att flytta stolen, köp x-a bälten om du vet att du kommer att flytta stolen mellan vissa bilar, det underlättar för det tar sin tid att knyta upp och ner, stolen du köper nu kommer du att ha i 3 år kanske mer.
Malin
Det finns en hel uppsjö av stolar och jag är övertygad om att du blir nöjd vad du än väljer
Jag berättar lite hur jag upplevt det genom åren.
Vi köpte som stol nr 2 (efter babyskyddet) en eclips, nu används den för tredje gången, den är djupt skålad med liggfunktion (mina barn sover "aldrig" i bilen, rätt onödigt), Jag gillar stolen nu, den första tiden fram till 1,5-2 år, beroende på barnets storlek, sen är det helt värdelöst.......man slår barnets huvud i dörrkarmen när man ska lyfta i och ur den lill* älsklingen.
Stol nr 3 blev en twoway plus, kanon tyckte vi den kan man ju ha framåtvänd när barnen blir större
Så ut i djunglen och titta, ta hjälp av kunnig personal, lär dig själv att flytta stolen, köp x-a bälten om du vet att du kommer att flytta stolen mellan vissa bilar, det underlättar för det tar sin tid att knyta upp och ner, stolen du köper nu kommer du att ha i 3 år kanske mer.
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nu har du ju redan köpt, men det viktiga är att barn åker bakåtvänd så länge det går - minst till fyra års ålder.
De vändbara stolarna är jag skeptisk till, eftersom man bör ha stol (framåtvänd) till 7-8-9-års ålder och att den då OCKSÅ ska passa bakåtvänd till en ettåring - njae.
Nilam - (hej förresten
) är du säker på att du ska använda stolens bälte när du vänder på stolen. De brukar gå att ta loss och så används bilens bälte.
Men LaQ (och alla andra) läs på om hur stolen ska monteras så att det blir rätt! Ingen stol i framsätet om det finns krockkudde och sedan är mitten bak säkraste platsen i bilen...
/LO
De vändbara stolarna är jag skeptisk till, eftersom man bör ha stol (framåtvänd) till 7-8-9-års ålder och att den då OCKSÅ ska passa bakåtvänd till en ettåring - njae.
Nilam - (hej förresten
Men LaQ (och alla andra) läs på om hur stolen ska monteras så att det blir rätt! Ingen stol i framsätet om det finns krockkudde och sedan är mitten bak säkraste platsen i bilen...
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Självklart bakåtvänd stol! Monterad i baksätet, här kopplar vi inte ur nån airbag! Vi har haft babyskyddet i mitten bak, för precis som du säger är det den mest skyddade platsen i bilen. Vi ska se om det går fint att sätta den nya stolen där också, annars blir det på nån av sidorna bak. Vi har den här stolen så länge det går och växer han ur den innan det är dags att åka framåtvänd så skaffar vi helt enkelt en ny stol. Säkerheten före allt och vi känner oss rätt pålästa på så vis.