Igår när vi la oss så var jag beredd med nappen och skulle pussa och klappa på Meya som vanligt för att få henne att somna, och vad gör prinsessan
Desperat tvilingmamma
Desperat tvillingmamma
Hej, måste bara berätta om våra framsteg
. Båda tjejerna äter nu ur nappflaska
. Får havrevälling eftersom majsvälling tydligen är lite förstoppande för magen
.
Igår när vi la oss så var jag beredd med nappen och skulle pussa och klappa på Meya som vanligt för att få henne att somna, och vad gör prinsessan
Hon vänder ryggen mot mig och somnar helt själv
Jag nästan kunde höra hur hon sa, tyst jag vill sova. Båda tjejerna sover bättre nu oxå när de får välling. Har börjat sova dagtid på magen med larm, och det verkar inte vara några problem. Tack för denna fantastiska sida och alla som gett råd och stöd
.
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Desperat tvillingmamma
Nämen hej, är det du som är fjällmor
. Det går framåt för oss som du ser
. Kanske Meja vill dela med sig av sitt matschema till Meya, el schema över huvud taget, de är ju ungefär i samma ålder. Tror att det kan gå ner mer mat men vet inte hur jag ska få till det, äter fortfarande lite dåligt tycker jag när de ammar. Kanske ska prova gröt el blir det förmycket tror du med smakisar och välling som nyhet. Hur lång tid ska de få vänja sig innan man ökar på med puré mån tro? Vi håller med, mat är kul
.
-liga hälsningar
-
ilindstrom
Desperat tvillingmamma
Hej Ida
. Smakisar har jag börjat med, har haft det i över en vecka nu, med plommon som dessert
. Funderar därimot om det blir förmycket med att börja med gröt oxå
. De får havrevälling med lite ersättning på kvällen oxå. Vill ju inte att det ska bli förmycket olika smaker så här i början... Tips på smakisar tas tacksamt emot
. Om vi ska kura snart så behöver det fyllas på dagtid när nattmålet försvinner.
-
tomtenärfartillallabarnen
Introducera gröten också, ni verkar ju ha hamnat i ett medgångsstim
Våra tvillingr får 50/50 välling/babyplus till frukost, katrinplommonpure+30/70 klockan 10.30, ersättning kl. 14, gröt+ersättning kl.17 och 50/50+banan k.18.30.
All "vuxenmat" började vi med inom loppet av en vecka - tio dar.
Och nätterna bev lugnare 8)
Våra tvillingr får 50/50 välling/babyplus till frukost, katrinplommonpure+30/70 klockan 10.30, ersättning kl. 14, gröt+ersättning kl.17 och 50/50+banan k.18.30.
All "vuxenmat" började vi med inom loppet av en vecka - tio dar.
Och nätterna bev lugnare 8)
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
-
Fjällfolket
Hej!
Titta in i den här tråden (länken) så hittar du massor med info om smakisar och framåt. Hojta när du läst!
Men det ser ut ungefär så här (med marginalhalvtimme):
Natt 20-08
8 Frukost: Amning i storsängen
11-11.30 Lunch: Matpuré med smörklick tills nöjd, blöjbyte och tvätt
sen amning tills nöjd
14.30 Mellis: Amning i storsängen (eftersom mamman älskar siesta
) och sen en fullkornsskorpa att gnaga på när vi andra fikar mellis
17.30 Middag: Gröt med katrinplommonpuré och smörklick tills nöjd, blöjbyte och tvätt
sen amning tills nöjd
ca: 19.30 Nattslurk: Amning
Sovandet är just nu natt 20-08. Sover en 45minutare (klockas) på fm, sen fri långlur efter lunch (hela huset tar siesta nu på sommarlovet 8) ) men väcks senast till mellis, en 20 minutare klockas på sena em och sen nattnatt...
Natten förskjuts tillbaka till 19-07 till skolstarten, men annars är tiderna de som jag har haft med alla 4.
Frågor...
Kram!
/Fjällmor
Titta in i den här tråden (länken) så hittar du massor med info om smakisar och framåt. Hojta när du läst!
Mejagos är ingen kurbebis och klarar därför lite flexibla tiderFjällfolket skrev:ÅH vilken underbar läsning!\:D/
Och vilken glädje och känsla jag nu ser spira mellan raderna - go Linda!
När du vill kan du kika in här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Där finns massor med samlad kunskap om god mat
Må matglädjen blomstra =P~ och buspussa godingarna på deras mätta magar från mig!![]()
![]()
Kram!
/Fjällmor
Natt 20-08
8 Frukost: Amning i storsängen
11-11.30 Lunch: Matpuré med smörklick tills nöjd, blöjbyte och tvätt
14.30 Mellis: Amning i storsängen (eftersom mamman älskar siesta
17.30 Middag: Gröt med katrinplommonpuré och smörklick tills nöjd, blöjbyte och tvätt
ca: 19.30 Nattslurk: Amning
Sovandet är just nu natt 20-08. Sover en 45minutare (klockas) på fm, sen fri långlur efter lunch (hela huset tar siesta nu på sommarlovet 8) ) men väcks senast till mellis, en 20 minutare klockas på sena em och sen nattnatt...
Natten förskjuts tillbaka till 19-07 till skolstarten, men annars är tiderna de som jag har haft med alla 4.
Frågor...
Kram!
/Fjällmor
-
TorpSara
Hej! Vad kul att det går så bra! Underbaraste sötnosarna, vi var helt kollriga allihopa efter besöket!
Går det bra med magarna? När de fattat sig på den nya tekniken för att få ut maten sas
så är det bara att köra på med så mycket puré som de vill ha. Jag hade samma matordning som Fjällmor, det är toppen tycker jag som gillade att amma.
Ger du välling/ersättning 50/50 så kan du gott intrpoducera gröt också, 6-månadersprodukterna är jättemilda. Om de gillar att äta, alltså!
Går det bra med magarna? När de fattat sig på den nya tekniken för att få ut maten sas
-
Fjällfolket
Desperat tvillingmamma
Tack för matlänken igen
. Har totalt glömt bort att jag fått den en gång, ska läsa så fort tiden rymmer.
Nu har sambon semester
, skönt att få lite mer hjälp hemma. Nu ska vi prata ihop oss och planera vårat kurande. Känner fortfarande att jag inte vet riktigt hur jag ska agera i alla situationer. Har läst januarikrönikan och boken massor men lite nervös ändå. Tjejerna har JÄTTE jobbigt med magarna med den nya maten, inatt tok ont... Undra om det var morot som inte magen tålde, ska nog hoppa det ett tag. Feber oxå efter 5-månaders sprutan
.
Tusen tack Sara m familj för besöket
. Det var Så skönt att få prata med någon i person om kuren. Tack för att ni tog er tid att komma
.
Jag har lyckats bra med att få Hanna att sova på mage dagtid (natt fortfarande i vår säng på rygg), men Meya tvärvägrar, gick bra från början men nu blir hon tokig. Lyfter på huvudet hela tiden och grinar, vill ju inte trycka ner henne, några tips?
Kramar
Nu har sambon semester
Tusen tack Sara m familj för besöket
Jag har lyckats bra med att få Hanna att sova på mage dagtid (natt fortfarande i vår säng på rygg), men Meya tvärvägrar, gick bra från början men nu blir hon tokig. Lyfter på huvudet hela tiden och grinar, vill ju inte trycka ner henne, några tips?
Kramar
Desperat tvillingmamma
Tjejerna älskar att äta riktig mat men det är magarna som inte riktigt hänger med... Ger dem havrevälling med lite ersättning ca 70/30 som middag och smakisar till lunch. För övrigt så ammar jag lika mycket som förut, 4 gånger på dan och 1 gång på natten, tycker oxå om att amma
. Tror att jag kör på med detta ett tag så får jag se om magonten ger med sig. Har börjat med semper magdroppar oxå, har det hjälpt för någon? Orolig för kurandet om magknipen fortsätter, inatt var det riktigt kris, skrek så de skakade
. Hur gör jag under kurandet om det blir så igen, märker direkt om det är magont eller bara vanligt allmänt missnöje av något slag. Det blir oftast lite bättre om de får vara i upprätt läge.

Hejsan!
Ingen av mina barn har haft några magproblem, men gällande sempers magdroppar har jag läst att dom ska vara bra.
Gällande magont hos dom små, har ni försökt utesluta något ur din kost gällande dom vanligaste mag ont-maten, typ ko mjölk, ägg, lök, paprika osv? Ev Allergi?
//Malin
Ingen av mina barn har haft några magproblem, men gällande sempers magdroppar har jag läst att dom ska vara bra.
Gällande magont hos dom små, har ni försökt utesluta något ur din kost gällande dom vanligaste mag ont-maten, typ ko mjölk, ägg, lök, paprika osv? Ev Allergi?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Desperat tvillingmamma
Hej, jo jag har provat och utesluta olika saker ur min mat. Har varit mjölkfri, men utan resultat. Äter nu inte heller lök, vitlök, stark mat, grönsaker förutom tomat o gurka. Dricker inte kaffe el the. Jag har inte hört något om att ägg kan påverka. Jag tror att det är mycket pga att de får riktig mat nu, magen har kanske inte lärt sig att ta hand om den nya födan. Enligt bvc så kan det inte vara allergi hos tjejerna om det inte är mot mjölk när de är så här små, någon som varit med om det? Jag blir tokig, tycker så synd om små prinsessorna som har ont
. Inget jag gör verkar hjälpa. Ger magmasage så fort jag får chansen.

-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Twins,
jag vill bara berätta att vi hade INGA allergier eller så men Tor har sen han föddes varit känslig i magen mot främst ägg och paprika familjen. Jag fick utesluta ägg upp till ca. 1 år då han kunde äta det och paprika, chili har kommit nu efter 1,5 år. Så visst kan barn vara känsliga utan att vara "allergiska".
jag vill bara berätta att vi hade INGA allergier eller så men Tor har sen han föddes varit känslig i magen mot främst ägg och paprika familjen. Jag fick utesluta ägg upp till ca. 1 år då han kunde äta det och paprika, chili har kommit nu efter 1,5 år. Så visst kan barn vara känsliga utan att vara "allergiska".
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Fjällfolket
Re: Desperat tvillingmamma
Hej!
Lyfter din fundering här...
Osäkerheterna ska vara som bortblåsta innna kurstart!
/Fjällmor
Lyfter din fundering här...
Skriv ner dina frågor här!twins skrev: Nu har sambon semester, skönt att få lite mer hjälp hemma. Nu ska vi prata ihop oss och planera vårat kurande. Känner fortfarande att jag inte vet riktigt hur jag ska agera i alla situationer.
Osäkerheterna ska vara som bortblåsta innna kurstart!
/Fjällmor