Ligga på mage.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jo hon ska vara lugn när du tar upp henne ur sängen, helst. Det du kan göra är att ta upp hene sovandes och väcka henne i famnen. Om hon då beklagar sig skulle jag låtsas som om hon var superglad. Vad tror du om det?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Tror inte att jag lyckas ta upp henne i famnen innan hon vaknar.
Hon är väldigt lätt väckt och vaknar oftast redan när jag går in i rummet.
Men är värt ett försök.
Ska jag annars försöka göra som innan och hålla henne i sängen tills hon lugnar sig och sedan plocka upp henne?

Men det är just en bra metod för att få henne lugn om hon skriker när det är dags att komma upp. Känns lite fel att göra solfjäder och börja ramsa då eftesom hon faktiskt inte ska sova. Nu har jag kört den metod jag förut hade för att få henne att somna om på natten och det är att sjunga för henne tills hon blir lugn. Då tar jag snabbt och glatt upp henne.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nä, jag skulle bara skynda mig att ta upp henne så att hon inte hinner märka att hon har vaknat. Om du är kvick borde hon inte hinna skrika upp sig. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Men nu exemelvis är det dags att ta upp henne och hon ligger där inne och skriker och har gjort det i snart 30 minuter trots pangramsa och musik.
Vet att det kommer bli svårt att få henne lugn innan jag tar upp henne eftersom hon bara vill komma upp när jag kommer in.
Kurad Juli 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Jag har inte läst hela din tråd Vinylblomma men skriver med anledning av det ledsna då du skall ta upp dottern din.

Jag skulle utrusta mig med världens bredaste leende, ropa "vaaaar är min lilla gosegulla" (eller vad du kallar henne), sjunga en liten trudelutt och om inte det hjälper tokfåna mig vid sängen och bara inte ge mig förrän ungen är helt golvad av allt det skojsiga :wink: :P :lol:

Hälsningar från Nancy
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Tack Ida och Nancy! :)
Då ska jag nog kunna hantera den situationen också.
Allt annat fungerar jätte bra och hela familjen njuter av lång och skön sömn.
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Vinylblomma!

Bra tips från Nancy om hur man tar upp! Jag brukar också göra konstiga ljud utanför dörren, som kan distrahera lite. Typ krafsa på dörren eller banka på den, eller sjunga högt, för då kan man få åtminstone en sekunds tystnad. Då rusar man in och beter sig precis som Nancy beskriver. Låtsas bara som att det inte har varit ett enda knyst eller gnäll och busa på bara, ju knasigare desto bättre! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Hjälp!

Vad ska jag göra när hon står och skriker i sängen.
Hon lärde sig att ställa sig upp i sängen i går och nu står hon där och skriker och skriker.
Ska jag gå in och lägga henne ner igen i det läget, eller låta henne stå där för att sedan lägga sig ner själv när hon inte orkar mer?

Känns genast jätte jobbigt, för hon låter sedan igår jätte ledsen, inte bara arg eller frågande.

//Jenny
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej vinylblomman!

Vad roligt att höra ifrån dig, även om det nu uppkommit en lite fnurra.

Här kan man handla lite olika beroende på om hon kan sätta sig ner igen själv. Om hon kan ta sig ner för egen maskin så skulle jag låta henne vara. Ge henne en upplysningsramsa och dra sedan igång damsugaren. :wink:

Om det är så att hon bara kan ställa sig upp och inte komma ner själv. Skulle jag avvakta tills hon verkligen ropar på hjälp( Det är ingen idé att gå in och lägga henne ner innan dess. Hon kommer bara att resa sig upp igen och det blir ett evigt spring in och ut ur rummet, och det är ju inte bra.). Ramsa dig ut och gör sedan husljud. Dagtid skulle jag öva järnet på att sätta sig ner. Det brukar ta någon vecka sedan är det här ur världen. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Hej igen!

Vår dator gick självklart sönder i vevan också.
Men nu har jag lånat.

Det går bra igen, jag började gå in och lägga henne när det lät som att det behövdes. (hon var ledsen).
Sista dagarna har det gått bättre än det gjort förut, även om hon var lite bråkig i kväll. Men hon har inte tjafast någonting dagtid när jag lagt henne och ramsat ut och det är jätte skönt, för förut har hon hela tiden börjat skrika dagtid så fort vi lagt henne och börjat ramsa ut.
Och det trotts att våra rutiner varit ur spår helt några dagar pga att
vi fått åka iväg och hjälpt en sjuk vän.
Så snart är hon förhoppningsvis helt avslappnad.

Ännu ett stort tack för att ni finns här och hjälper och stöttar.
// Jenny med familj
Kurad Juli 2008
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att höra att det går så bra för er trotts omständigheterna. Hoppas er vän blir frisk snart.

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"