Göra egen gröt!?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

sofin

Göra egen gröt!?

Inlägg av sofin »

Hej på er,

Jag sitter här och funderar på att göra egen gröt till lilla Elis (nu 6 månader). De däringa köpegröterna är ju jättesöta och blir liksom välling efter ett tag när de svalnar. Värdelöst! För att inte tala om att det kostar kopiöst med pengar, inte finns det storpack att köpa heller? Elis har börjat tycka att flaska är onödigt så välling funkar mindre bra. Gröt däremot går ner en hel portion och lite till.

Så nu undrar jag hur och om jag ska ge honom hemlagad gröt. Typ havregryn eller bovete tänkte jag. Ska man koka den på vatten eller mjölk? Vanlig mjölk eller havremjölk?

Vi ger honom förresten inget kött, bara fisk och linser och grönsaker. Är själv fusk-veggo och äter inte kyckling, nötkött eller fläsk och kommer nog inte ge honom det heller.

Alla pratar ju om det viktiga järnet och då blir jag lite orolig om han får i sig tillräckligt. Ja, behöver kloka råd, om någon har nåt att komma med :D och det tror jag nog ni har!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Jag kokade egen gröt till Liw.Havregryn och vatten och sedan en skvätt med mjölk till det.Jag rörde hela tiden tills det blev "pure".
Jag såg till att hon fick i sig järn istället genom tex mycket grönsaker.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vi gjorde egen gröt till Anton från början. Järnet har jag ingen koll på, eftersom han drack välling också, så jag tänkte att han fick i sig det där. '

Men vi gjorde såhär:
:arrow: mixade havregrynen, ibörjan till nästan pulver, sedan grövre och grövre efterhand som han klarade mindre "finpuread" mat.
:arrow: kokade 0,5 dl havregryn med 1,5 dl vatten tills det blev lagom konsistens.
:arrow: kommer inte ihåg om jag blandade med mjölk eller ersättning till, men jag tror en skvätt ersättning. (Ta bröstmjölk om du har!)
:arrow: ...och så en klick katrinplommonpure eller annan fruktpure!

:D
Sussi

Inlägg av Sussi »

För järnets skull kan man även mixa palttunnbröd ("svart" hårt tunnbröd) och blanda i gröten. Och vällingen kan han dricka i pipmugg :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
sofin

Inlägg av sofin »

Tack för tipsen!

Blodpaltsbröd är inget alternativ för oss, vegetarianer (fast äter fisk). Men jag har läst runt lite överallt nu och fått tips att koka aprikospuré själv, de ska tydligen vara väldigt järnrika. Sen kan man ju frysa in det och lägga i en isbit i varje portion så blir det både gott och nyttigt. Vad tror ni om det?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äter ni vegetariskt bör ni servera åtminstånde en berikad produkt per dag, helst två. Berikningen finns där just för att små barn ofta har järnbrist, och barn som äter vegetariskt är ännu känsligare. Grönsaker och torkad frukt innehåller förvisso järn, men vi pratar fortfarande om ett par procent av vad kött innehåller, så det går inte att jämföra och räcker oftast inte till för växande barn som ju måste öka sin blodvolym hela tiden.

Dagens köpesgrötar är inte sötade, och vissa är något mindre amylaskänsliga än andra (det är saliven som gör dem lösa). Hipps är bäst tycker jag.
I Danmark finns det järndroppar som ges som våra AD-droppar. Kanske kan det vara ett alternativ om du kan få tag i det?
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Kan man använda sojamjölk till gröten?
Om man nu ska undvika mjölkprodukter till de små så borde ju det vara ett alternativ.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, sofin :wink: :lol:

Ett enkelt och välbeprövat recept (som alla mina barn är uppfödda på, i princip, från fem månaders ålder):

1 dl havregryn
2 dl vatten

... får puttra under omrörning. Tas av och (fet) mjölk tillsätts till lagom konsistens.

Piffas kanske upp med en klick (äkta) smör.

Behöver kanske mutas in med hjälp av lite fruktpuré längst ut på skeden i början.

Mosad banan kan också blandas i i stället för (all eller någon) mjölk, liksom fruktpuré.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sofin

Inlägg av sofin »

Ojoj, självaste Anna svarar på mitt obetydliga lilla inlägg :) :oops:

Vinylblomma. Jo, jag har funderat på sojamjölk jag med.. men anledningen att inte servera mjölk är väl att det inte är tillräckligt näringstätt och innehåller lite för mycket protein för vad de små behöver!? Och detsamma borde väl gälla för sojamjölk.

Nä, jag ska nog ta och koka i alla fall ett mål gröt om dagen själv, nu äter han gröt morgon och kväll. Och i med lite aprikospuré så blir det nog alldeles utmärkt!
eefwah

järn och kalcium är inte kompisar

Inlägg av eefwah »

jag tänkte bara lägga till en liten kommentar till det som skrivits ovan. man kan tänka på att inte äta mjölk till havregrynsgröten, då järnupptaget hämmas av kalcium. däremot bör man äta lite c-vitamin, nån frukt eller så tillsammans med gröten för att järnupptaget ska bli effektivt. vill man få i sig kalcium ska man passa passa på att äta lite magnesium till (exempelvis några mandlar). sammanfattningsvis: järn :heart: c-vitamin och kalcium :heart: magnesium
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då återkommer jag ännu en gång. Järn-kalciumkonflikten är död och begraven. Det finns idag inga bevis för att kalcium hämmar järnupptaget i kroppen. Det ser ut så kliniskt, men i realiteten ser man ingen skillnad i kroppen.

Däremot vill jag betona att järnet i grönsaker inte räcker för ett växande barn. Antingen berikade produkter eller kött, om de ska växa som de ska.
sofin

Inlägg av sofin »

Nu har jag varit ambitiös och räknat ut näringsvärden och sånt på Annas grötrecept + en istärning hemkokt aprikosmos. Alltså, 1 dl havregryn kokas med 2 dl vatten. Späds med 0,5 dl mjölk och en klick smör. I blandas aprikostärningen som smälter och gör gröten lagom ät-temperatur.

Här kommer näringsvärdena, förutsatt att man använder Saltå kvarns produkter för det är deras näringstabeller jag har tittat på.

Hemlagad gröt, 1 portion
Energi 1010 kJ/250 kcal
Protein 6,44 g
Kolhydrat 26,35 g
varav sockerarter 2,2 g
Fett 12 g
varav mättat 1,62 g
varav enkelomättat 5,19 g
varav fleromättat 2,98 g
Kostfiber 4 g
Natrium 1,1 mg
Järn 2,1 mg
Kalium 197,5 mg
Kalcium 79,6 mg
Magnesium 45,5 mg
Vitamin E 0,26 mg
Zink 1,3 mg
Riboflavin 0,07 mg
Vitamin B12 0,2 µg
Jod 7 µg

För jämförelsens skull så klistrar jag också in näringsvärdena för 1 portion av Nestlés havregröt.

Energi 560 kJ /140 kcal
Protein 4,5 g
Kolhydrat 18 g
varav
sockerarter 5,4 g
mjölksocker 4,5 g
maltsocker 0,9 g
Fett 5 g
mättat fett 1,4 g
enkelomättat fett 2,4 g
fleromättat fett 1,2 g
Kostfiber 0,9 g
Vitamin A 93 µg
Vitamin D 1,5 µg
Vitamin E 0,7 mg
Vitamin C 12 mg
Tiamin 0,2 mg
Niacin 1,8 mg
Vitamin B6 0,1 mg
Folacin 9 µg
Vitamin B12 0,23 µg
Pantotensyra 0,8 mg
Natrium 36 mg
Kalium 160 mg
Klorid 110 mg
Kalcium 150 mg
Fosfor 110 mg
Järn 3 mg
Magnesium 23 mg
Jod 9 µg
Zink 0,9 mg

Jag saknar vitaminerna i den hemlagade gröten.. tycker det borde vara i alla fall vitamin C i aprikoserna. Men det kanske är så att de försvinner när frukten är torkad? Någon som vet? Men.. serverar man med en bit banan eller annan fruktpuré så borde vitaminmängden bli okej också.

Elis fick i alla fall hemlagat i morse och han tyckte det var sååååå gott. Godare än köpegröt verkade det som faktiskt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, vilken vetenskap :roll: :lol: Och jag som bara ville förenkla livet för dig :!: :heart:

Världen är trots allt full av småungar som aldrig kommer i närheten av hemlagad gröt :cry: och då spelar det ju liksom ingen roll vilka mängder av vitaminer de går miste om :cry: :cry: Allt det här tjusiga förutsätter ju faktiskt att barn alls äter gröt, vilket av hävd, gammal vana och tradition är alldeles utmärkt mat. Så jag tycker man får börja där :wink: :lol: och skatta sig lycklig över en liten unge som glufsar så pass friskt som din lilla älskling \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och bygg på aprikospurén med lite frukt så kommer du upp i en utmärkt vitaminhalt också. Speciellt om du serverar med en skvätt fet mjölk. :D
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Imponerande =D> :thumbsup: Just det inlägget borde man ju klistra på något sätt :-k
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"