Hej igen!
Ska beskriva hur det varit för oss, för att ge dig lite hopp

.
Vi gjorde ungefär som det är beskrivet i bb, plus minus en del grejer. Ändå har Anton varit en blandning mellan ointresserad och irriterad på lillebror. Tjuvnyp, hårdhänta smällar osv. Men oftast helt ointresserad.
Jag har haft inställingen att Antons reaktion är helt ok. Våran Abbe har skrikit ganska mycket, och jag har själv varit lite irriterad på lillebror

. Inte lagt så mycket vikt vid eventuella tjuvnyp, mer än några ostrukturerade utbrott från mig och annars sakligt och lite argt upplysa om att MAN SLÅR INTE SIN LILLEBROR!
Som min bvc-sköterska sa till mig:
Anton behöver dig, behöver stimulans och ha koll på läget.
Bebis behöver äta och sova. Bebis får tillräcklig stimulans bara av att äta i princip.
Kanske lite hårddraget, men du förstår principen? Det är en stor omställnig för hela familjen, inkl storebror. Han behöver tid att vänja sig, tid att komma fram till om det här är bra eller dåligt. Han kommer så småningom komma fram till att det är bra, och du kan ju hjälpa till lite på traven. Men han behöver komma på själv...
Din äldstas ointresse skulle jag inte lägga så mycket vikt vid. Utan mer uppmärksamma varje tendens till intresse!!
- Kolla så glad lillebror blir när han ser dig, han gillar verkligen att kolla vad du gör.
- Hej storebror, säger vi ofta till Anton när vi hämtat Abbe från sovlur.
Nu blev det blankt i mitt huvud. Men nuförtiden är Anton alltid stolt över sin lillebror, vill ha koll på var han är osv. Men är i övrigt helt ointresserad. Blöjbyte håller han sig lååångt ifrån, men han kommer gärna med nappflaskan när Abbe skriker. Då får han MASSOR av positiv uppmärksamhet.
Slutkläm: ge det tid, behåll lugnet, låt storebror få lite tid att hitta sina tankar, uppmärksamma allt positivt, lägg inte för stora växlar på ett och annat tjuvnyp.
Återkommer gärna, bara skriv om du inte fattar mitt svammel eller undrar något annat!