Standardmodellsproblem

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nyb?rjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 11:22

Standardmodellsproblem

Inlägg av Nyb?rjare »

Hej!
Har någon bra ideér hur jag skall införa standardmodellen med min 3 månader gamla son då han har lite bakvänd ordning. Han vaknar är på bra humör en stund sen skall han äta lite, bara så magen blir mätt och det stora målet vill han ha först när han skall somna vilket leder till att han gärna blir och snuttar på bröstet i värsta fall i timmar...

Har först nu bekantat mig med Barnaboken och försöker inleda lite ordning i vårt liv.

Tur att denna sajt finns!

Sommarhälsingar av Nybörjaren
Mina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 11 apr 2005, 11:45

Inlägg av Mina »

Hejsan!
Jag införde standardmodellen på vår första kille då han var tre månader. Kille nr 2 fick lära sig standarmodellen ren från början. För att du ska få till en lyckad måltid måste du ha tålamod och envist hålla på efter samma modell. De lär sig inte hur det funkar på bara en måltid. Då vår son nr 1 var tre månader gjorde jag så här:
1. Vakna och prata lite (så att han kvicknade till)
2. Äta
3. Byta blöja
4. Äta
5. Kort paus (umgänge eller ligga på filten)
6. Äta
Det här ska ta ca 45 min - 1 timme. Sen ska han vara vaken en timme till. Då kan han ligga på filten, vara ute (vaken) eller ligga brevid dej medan du jobbar med nåt annat. Då timmen har gått lägger du honom i vagnen och så får han somna själv. Gör han inte det vagnar du lite kort. (Köp SOVA HELA NATTEN - BOKEN och läs och se om vagning).

Och jag lovar sen när du hållit på typ en vecka efter denna modell går det av bara farten!

Kollade i mina anteckningar, så här såg vårt schema ut vid tre månader:
6-7 Äta
7-8 Ensamlek och morgonstök
8-10 Sova
10-11 Äta (+ mosad mat)
11-12 Umgänge, ligga på filten, vara med
12-14 Sova (då tog jag alltid en promenad med vagnen - härligt)
14-15 Äta
15-16 Vara med och förbereda middag
16-17.30 Sova (krångligt ibland)
17.30-18.30 Äta
18.30-19.30 Bada, umgänge, nattslurk
20 Sova

Hoppas du har nytta av mina anteckningar!

Mina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mina :D

:D Välkommen, Nybörjaren :D Det tar lite tid att införa Standardmodellen precis som Mina skriver, men jag lovar dig, belöningen är enorm - för lilla barnet också, när han väl fattat galoppen :D Läs om Marie och Samuel (Barnaboken 2004, "Bekymmer? Sömn" i femte delen, eller här på forumet under SHN-kuren - så här kan det gå till), och om lille Ludvig, 3,5 månader kanske, här på forumet och i SOVA HELA NATTEN, för inspiration och ledning :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"