Välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
twins

Välling

Inlägg av twins »

Hej, har börjat ge välling till mina tjejer, snart 5 mån, på kvällen. Har nu i början blandat ersättning med majsvälling för att magarna ska vänja sig. Min fråga är hur mycket ska de egentligen få? Står inget på förpackningen, eller någon annanstans. Meya slukade utan problem ca 150 ml första kvällen och igår nästan 250 ml :!: Och jag tror att hon slutade för att det tog slut i flaskan, annars så hade hon kanske ätit mer. Ska de verkligen få äta så mycket de vill? Ger detta vid ca 18 tiden för att sedan amma innan läggning vid ca 19.30 så hon smaskar i sig bröstmjölk oxå. Hur mycket brukar ni ge? Hanna därimot vägrar flaska och tar inte heller välling på sked :( . Så hon får amma båda gångerna så länge.
De har oxå blivit hård i magen efter jag börjat med smakisar, ger katrinplommonpuré efter purén på potatis el palsternacka än så länge. Finns det något annat jag kan ge dem för att hjälpa magen? Hanna har inte fått ur sig något på ca 5 dagarn, lite orolig för hon har ont.

Det blev många funderingar :?

Mvh Linda :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vällingen på kvällskvisten antar jag är som mål 4 på dagen, eller är det nattslurken med amning som extra top-up, kanske? Är det att räkna som ett helt mål så är 250 ml alls inget ovanligt. Tvärtom. Är det nattslurk och de ätit gröt eller annat vid 5-snåret så är det möjligen ett tecken på att man kan öka på grötmängden då en smula. Man får givetvis fortsätta smaska i sig precis så mycket man orkar - oavsett vilket mål i ordningen - men det kan vara bra att fundera över om man ska öka på något av de andra målen om man fortfarande är riktigt, riktigt vrålhungrig vid nattslurken. Jag tror också att den kommer mätta bättre när du inte mixar med ersättningen, så då lär du säkert märka skillnad.

Annat som är lösande: päron, kiwi - kan ges som puré, rivet eller pressat, som dryck. Det går att ge katrinplommon och päronpuré flera gånger om dagen också, om så behövs. Min lilltufsa blev så hård i magen INNAN vi började med smakisar eller annat, och det tog då 10 dgr innan något kom. Jobbigt hade hon det, och jag började med katrinplommon då för att hjälpa magen på traven. Och så lite massage till, för att hjälpa magen igång.
Här kommer en länk om stoppande/lösande föda:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=132366

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Majsvälling ger lätt förstoppning.
Min dotter har svårt för just majsvällingen även om hon får katrinplommonpurré och liknande. Så jag gick över till havrevälling istället.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
twins

Välling

Inlägg av twins »

Tack för bra tips :D . Har köpt havrevälling nu isf. Tjejernas matschema ser ut så här nu:

7.30 ammning
11 ammning och puré
15 ammning
18 välling
19.30 ammning

Tänkte byta plats så att vällingen kommer sist när de vant sig med nappflaskan så att jag vet att de får i sig något inför natten.

Mvh Linda :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"