Flaskmatning, hur?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Boris

Flaskmatning, hur?

Inlägg av Boris »

Hoppas jag la detta under rätt forum :) (eller ska det vara Säda o små)?

Vår nu två månader och en vecka gammla bebis har hitils endast ätit från bröstet. Jag har gett flaska då och då innan jag gett bröstet men hon bara tuggar på nappen o får inte i sig mer än kanske 10ml på 15 min...blir sedan arg o då ger jag bröstet som hon äter glatt från :roll: . Börjar blir lite jobbigt med tanke på att jag(matproducenten) aldrig kan vara iväg från henne mer än ca 2-3h och jag ska snart på möhippa som varar hela dagen. Visst skulle jag kunna sticka iväg nattetid då hon på bröstmjölken klarar 9h utan mat(7-8 av dem sovande) men det vill jag ju ej. När hon äter äter hon ofta fort, 10-20 min inklusive rap så är hon färdig och inte inresserad av SM påfyllning efter byte. Jag har mycket mjölk som ibland fortsätter spruta fast hon tar en paus i sugandet...
Hon vill ej heller ha napp...

Vilket är bästa sättet att ha henne liggandes på?
Vilken napp är bäst?
Är det bättre att ej mamman flaskmatar utan någon annan hon ej assosierer med bröst?
Hur hungrig (skrikig) ska hon bli innan vi ger ger bröstet?
Hur lång tid tror ni det tar att vänja henne?

ps jag är utan dator till Måndag men kommer glatt läsa det ni skrivit då :thumbsup:
Prinsessa född 06/04/2008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Jag lät den ömme fadern mata, med tuttarna låååång borta. Bröstmjölk i flaskan.
Annars gjorde SusanD såhär:
SusanD skrev:Ser att man ropar på mig och min ooooootroliga kunskap att omvända flaskovilliga ersättningsbarn. :wink:

Här hemma försökte jag först överlåta det hela åt Pappan vilket visade sig vara fel väg att gå för han var så blödig att han roade ungen tills tuttarna behagade komma hem. Sån är han (och jag älskar honom gränslöst :heart: ).

Jag kopplade på attityden och sen erbjöd jag flaskan med ersättning, varsågod och ät lilla barn. Trugade och fick kanske i 10 ml, sen var det stopp. Då fick Sigge-bus lägga sig i vagnen och ta fm-luren med tom magen. Hårt kan livet vara ibland. Somnade gjorde han, sur och lite hungrig. Väckte och erbjöd flaskan med ersättning och han åt. Smart kille, först testa om man får något ännu godare och när det inte går så äter man det som serveras.

Hm, visst kändes det hårt att skjutsa ut honom att sova utan mat i magen men han överlevde ju utan problem. Gott hull gjorde att han stod sig ändå men visst var han hungrig.

Dessutom är det faktiskt så att lille Gos-Ian inte har något val för ont i magen ska han ju inte behöva ha. Så förklara spelreglerna tydligt för lilla prinsen och kör sen på.

Kram Susan
Attityden som alltid är A&O.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Boris!
Vi hade en jobbig flaskkamp med vår Hugo. Han hade tagit flaska vid behov, då jag var borta, fram till 3 månader. Sen var det stopp. Vi kämpade, en kamp som alltid slutade med att jag hivade fram bröstet.
Inte förrän han var ca 5 månader släppte det, då med en flaska jag köpt på apoteket i Norge, Chicco, med en flaska smal latexnapp. Jag hade köpt alla tänkbara flaskor som fanns i svenska butiker, men först med Chiccon fick vi honom att gilla läget. (Och om jag minns rätt bor du väl i Norge??!)
Dock krävdes MASSOR AV ATTITYD och det AW kallar ömma järngreppet. Och massor av tålamod.
Läget var dock sådant för oss att vi introducerade smakisar redan vid 3 månader, som alternativ till bröstmjölk/flaska.
Nu vet jag inte när du ska på möhippa, men kanske hinner ni komma igång med lite gröt och mosad banan osv, som hon kan ta under möhippedagen, om ni känner er stressade över flaskan.
Kommer ni igång med flaskan är min personliga åsikt att det är ursmart att ha ett mål varje dag med just flaska, så att den blir en självklar del i barnets liv.
Lycka till! Och kom ihåg: Attityden är allt.
Boris

Inlägg av Boris »

Attityden, jo jag vet :roll: ska leta fram den från källaren...
Bytte till vanlig napp funkade bättre än anatomisk så nu dricks det iallafall 20-40ml innan hon blir misstänksam/jag blir orolig... :oops:
Ömma järngreppet funkar bra tills hon börjar gråta (har ju munnen vidöppen då).

Tack vi fortsätter har två veckor kvar tills passningen.
Boris

Inlägg av Boris »

Uppdatering:
:( Det gick inte. Hon gillar tutten för mycket, vill ju som sagt ej ta napp utan sugergärna på en arm, nacke, hand eller vad nu som finns innom räckhåll :?
Vi löste det bra ändå, pappan fick komma med henne dit vi var när det var matdax tills nattmålet vid 19:30 efter det var det fritt.

Tack.
Vinylblomma

Inlägg av Vinylblomma »

Jag hade jätte problem att lära min dotter att ta flaskan.
Men jag gjorde så att jag köpte nappflaskan tomme tippee (hittade mina på babyproffsen) http://www.careb-trading.com/page8/page13/page13.html
den påminner om bröstet och barnet kan amma flaskan.
Sedan köpte jag bröstvåtskydd (sådan där gummituta) så fick hon amma med gummitutan på för att vänja sig vid att ha "gummi" i munnen, sedan petade jag försiktigt in flaskan i munnen när jag ammade.
Hon tog flaskan på en gång och hade inga problem med att ge flaskan efter det.

Napp har aldrig min dotter tagit, hon leker bara med dom.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"