4:e dygnet SHN - Hon svarar inte alls på ramsa eller buff...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twinmama

4:e dygnet SHN - Hon svarar inte alls på ramsa eller buff...

Inlägg av twinmama »

Vi är inne på 4:e dygnet av SHN med våra tvillingar. Vår lill-kille sov underbart bra redan natt tre. Vaknade bara en gång för omnattning i vargtimman men somnade efter en minut med en ramsa. Tack Anna för en fantastisk metod!!! :D
Problemet för oss är hans tvillingsyster som inte verkar ha förstått någonting av kuren. Natt tre vaknade hon ca en gång i timman, men somnade efter ca 10 minuter (tyvärr blev det lite buffande även om vi vet att man inte ska buffa natt tre). Sedan vaknade hon halvsju på morgonen och vägrade somna om. Ramsa hjälpte inte, buffandet hjälpte inte heller. Istället för att lugna sig av buffandet ålade hon sig som en orm och skrek en hel del. Till sist somnade hon utmattad och fick sova en kvart tills jag väckte henne för morgon. Hon åt sedan som en galning vid frukost och då tänkte jag att hon kanske varit vrålhungrig och att det var därför kuren inte fungerat alls. Men tyvärr infann sig samma problem vid nattningen i natt. Skrik och ingen reaktion alls på ramsan. Buffandet hjälpte inte mycket det heller, lugnade henne bara en liten aning. Jag tror inte att vi gör något fel eftersom det fungerar så bra på hennes tvillingbror. Vi har också kurat deras äldre bror som nu är 2 år och tre månader med gott resultat. Kan barn vara så olika att kuren bara fungerar på vissa barn? Eller är det normalt att det kan ta mycket, mycket längre tid för vissa barn att fatta galoppen? Är det någon som har samma erfarenheter?
Ska kanske nämna att vår lilla tjej och kille är mycket olika personligheter. Tjejen i fråga är otroligt aktiv och nyfiken. Ålade runt och tog sig fram redan vid 4.5 månader och måste titta på allt vilket innebär koncentrationssvårigheter vid matning och annat! Brorsan däremot är lugn, harmonisk och glad nästan jämt. Finns det någon som råkat ut för samma svårigheter?
Hjälp!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :D :heart:

Vad roligt att det går så bra med gossens sömn. Dotters kommer snart också att sitta galant ska du se. För att kunna svar bra så skulle jag behöva se deras schema. När är de födda och i vilken vecka? Sover de i vagn eller säng? På mage med larm? :roll: :wink:

Som svar på din fråga om alla barn kan ta till sig kuren så är mitt svar ja, men det tar längre tid för en del. De har fler frågor som måste besvaras och det ska ni hjälpa henne med, vilket ni redan gör. :wink:

Hur har den här natten gått? Har hon börjat svara på ramsan tycker du? :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
twinmama

Hej!

Inlägg av twinmama »

Mina tvillingar är precis 5 månader och en vecka gamla. De föddes i vecka 37 +4 dagar. Schemat ser ut som följer:

07:45 Frukost
10:00-10:45 Förmiddagslur 45 min
11:15 Lunch
12:30-14:00 Sova middag
14:45 Mellanmål
15:45-16:30 Sova 45 min
06:45 Middag
07:30 Nattslurk
07:45 Sova

Sovpassen på dagarna har gått ganska bra eftersom hon är såpass trött när det är dags. (Han är aldrig några problem) Men natten som gick, natt 4, var en disaster. Nattningen tog 25 min. Kändes återigen som att ramsa eller buff inte tog alls utan hon somnade till sist av ren utmattning. Vaknade upp några gånger och somnade om själv (!) och allt började kännas hoppfullt...
Men halv fem vaknade hon och ville inte lyssna på något. Jag skrev i förra inlägget att hon skriker, men det är nog mer en mix av högljutt jämmer och skrik som inte tystnar ens när man buffar. Vi höll på och gav lite buff, solfjädrade, ramsade i en timma och 5 minuter innan det till sist blev tyst.
Tio minuter senare var det dags igen och jag höll på till fem över sju innan jag gav upp. Vid det laget var både tvillingbror och storebror i upplösningstillstånd. Det slutade med att jag plockade upp allihop eftersom min sambo hade åkt till jobbet blev det lite mycket med tre stycken själv. Jag har aldrig gett upp någon gång tidigare så det känns inte alls bra. Men det får bli nya tag i natt!
Du frågade om vagning mm. Vi vagnar aldrig utan somnar alltid i sängen på magläge med andningslarm. På dagtid kan de få somna i vagnen (ryggläge i selar på grund av rymnings risk :lol: ) när vi är ute och går. Anledningen är att vi har en typ sulkyvagn som inte är fullt liggläge på utan bara blir platt när vi har mjukliftarna i. Mjukliftarna kan vi inte använda längre eftersom tjejen rullar runt och försöker ta sig ur vagnen.
Hoppas att du har fått den info som behövs för att kunna ge lite råd. Vi börjar känna oss lätt desperata efter natten som gått.
Mycket tacksamma för hjälp!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Schemat ser bra ut tycker jag. :D

Kom på en sak till vad äter de och hur mycket per dygn ungefär?

Självklart ska hon inte somna av utmattning utan hon ska somna lugn så det här måste vi få ordning på. Har du sett klippet på hur man buffar? För i mina ögon låter det lite som om ni inte har det rätta gunget i buffen. Man ska bara behöva buffa en kort stund så ska den lilla kroppen slappna av och du kan gå med ramsan. Genast brukar de protestera första kurnatten och du får börja om igen. På det sättet så arbetas ramsan in. Superviktigt med bekräftelseramsan.

Ibland kan det vara lättare att vagnkura ett barn. Har ni en liggvagn som du skulle kunna vagna henne i? Jag skulle nu vekligen sattsa på att sätta ramsan, jobba med den och kom ihåg att det här är en process som tar olika lång tid för olika barn. :wink:

Attityden är A och O. I din text tycker jag mig kunna läsa att du har en massa tankar om att hon är livlig, okoncentread osv. vilket jag tror att du överför till henne, att hon är för livlig för att kunna sova. Då försvinner den självklara attityden och hon känner din oro och måste då fråga mera. Så läs gärna Annas jannuarikrönika om just vikten av den självklara attityden.

Fortsätt att jobba så kommer hon att fråga mindre och mindre.

Ida

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hej!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ida :wink: :D

:D Välkommen är du, twinmama och tack för dina varma ord :heart: :lol:
twinmama skrev:. Vi höll på och gav lite buff, solfjädrade, ramsade i en timma och 5 minuter innan det till sist blev tyst.
Tio minuter senare var det dags igen och jag höll på till fem över sju innan jag gav upp. Vid det laget var både tvillingbror och storebror i upplösningstillstånd.
Det här låter alldeles för rörigt i mina öron och för utdraget :? Förlåt att jag säger det :oops:

Försök renodla. Inte fnatta mellan olika ingripanden i en timme och 5 minuter - det är verkligen inte meningen. Får ni inte kläm på buffningen så börja med solfjädern - inte med att ramsa, eftersom ni desarmerar ramsan genom att gå in (igen) efteråt.

Jag skulle solfjädra barnet vd läggningen så pass länge, rejält och statiskt som krävdes för att hon skulle bli tyst förstås men också alldeles sömntung i kroppen och nästan sov. Och sedan gå ut med ramsan som skulle vara mycket hög och saklig och glad och sätta definnitiv punkt på slutet efter 4-6-8 verser. Och sedan låta henne reagera i fred efteråt, utan att springa in det minsta igen (och inte heller ramsa igen och igen utan avvakta. Det är inte förbjudet att reagera. Tvärtom. Det är nödvändigt.)

Och sedan skicka med henne en fin, glad och mjuk bekräftelse när hon till slut gick "ner" och bestämde sig för att sova så gott. Och gick hon då igång på den, fick hon göra det - tills hon gick "ner" igen, då jag skulle bekräfta igen. Men INTE gå in mer den omgången.

Osv, men detta gäller fortfarande bara precis nu - i kris - för hon KAN ju, bevisligen, somna om själv. Så bekräftelseramsan ska utgå inom en natt eller två och dras ihop med själva ramsan som hon då ska tystna under, om ni förmedlar den rätt (kommunikation).

Solfjädra igen skulle jag inte göra förrän hon hade sovit ett varv och möjligen vaknade med att skrika. Och då mycket kortare än första gången. Och inte gå in mera sedan den omgången. Utan ramsa och bekräfta, enligt ovan. Punkt.

Att "både tvillingbror och storebror var i upplösningstillstånd" är inte bra alls. Det visar att också de känner av din / er oförmåga här att bevaka lillasysters intressen som är att sova lugnt, fri från sin oro för vargen. De vill helt enkelt inte ha vargen därinne, och kan inte ni jaga bort ens era egna orosvargar tror de att de måste jaga bort åtminstone hennes. Annars skulle de ö h t inte vakna av henne, än mindre hamna i upplösningstillstånd.

Så de måste också övertygas, precis som den lilla :idea:

Enklaste lösningen tills hon sover som folk vore ju faktiskt annars - tycker jag - att ha henne i vagn och fullborda kuren vagnandes. Kanske skulle ni mycket lättare få kläm på den tekniken än ni har på att buffa. (Se Verktygslådan där vagningen står beskriven till teknik och syfte.)

Många skaffar sig en billig begagnad sovvänlig liggvagn att ha inomhus för just effektivt vagnande under kuren. Så fort nätterna - via ramsan :!: - sitter flyttar man sedan bara över barnet och slänger ur sig en ramsa vid behov, som då verkligen också ska ta. Med mindre får man inte nöja sig. Också ramsan måste övas upp till fulländning.

Vanligaste misstaget är att folk gör den alldeles för låg. Barnet hör inte. Försiktig, eller än värre ynkande, når den inte fram.

Tro inte att kuren inte fungerar på vissa barn - minns att den bygger på det faktum att alla människor både behöver och VILL sova på nätterna. Gud la mörker över jorden och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är - borde vara - praktiken :!:

Men barn är olika, som du ju märker varje dag, och det handlingens svar som fungerar alldeles utmärkt på ena ungen, som känner sig både förstådd och övertygad (och reagerar med vederbörlig lättnad) kanske inte alls räcker eller duger för andra lilla ungen, som behöver en annan sorts, för DET barnet tillfredsställande svar. Man får helt enkelt inte ge sig förrän man funnit det svaret och lyckats förmedla det på ett för BARNET nöjaktigt sätt.

Därför är nyckeln i Sova hela natten-kuren att verkligen lära sig lyssna - kommunicera - så att just DET barnet känner sig förstått och därmed kan låta sig övertygas intill lättnadens sköna befrielse :wink: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
twinmama

Inlägg av twinmama »

Tack Anna och Ida för era svar!!!
Innan vi läste detta bestämde vi oss för att det var slutbuffat. Vi åtgärdade också vår lilla stumpas säng som är underlig eftersom spjälskyddet måste dras runt gavlarna vilket lett till att insidan av gaveln inte är mjuk utan hård. Denna har hon sedan stångats emot när hon ålat sig runt på natten. Våra hjärnor registrerade detta redan natt ett men eftersom vi befunnit oss i reptilstadiet har det inte åtgärdats förrän nu. :oops:
Jag antar att kombinationen av detta var det som avgjorde att natten blev mycket, MYCKET bättre än igår! Tjoho!
Hon vaknade bara till två gånger under vargtimman och lät sig tystas inom tio minuter båda gångerna! Först ramsa som inte tog. Några minuter senare tillrättaläggande, solfjäder och ut med ramsa + bekräftelse. Underbart! Det känns som att hon lyssnar på ett sätt hon inte gjort förut.

Håller med om att det låter som vi fnattat när jag skriver ”vi gav lite buff…” Vi har haft långa pauser där vi lyssnat mellan tillrättaläggande mm men jag tror nog att vi har ramsat lite för tidigt och ofta när jag läser era svar. Vi ska nog också ramsa högre. Det ska bli bot och bättring redan i natt!
Inga av de andra barnen reagerade heller i natt. Storebror vaknade men fick en ramsa och somnade om.

En liten fråga om vagnande: Om jag skaffar en vagn och vagnar till exempel inför en dagslur så kommer jag inte att våga lämna barnen eftersom de kan åla sig ur. Kan man ha sele på och lägga dom på mage och vagna?
Fantastiskt att få hjälp online! Hemskt mycket tack från glada föräldrar och sprudlande små bebisar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart! Pris och beröm :-({|= Visst är det trevligt att få lite hjärna tillbaka :?: :!:

Sele absolut. Det är bara att införa utan att darra på manschetten. Vi vill inte ha några fall från hög höjd, tack så mycket :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
twinmama

Underbar natt!

Inlägg av twinmama »

Nu har jag en liten fråga till, men måste först stoltsera med en fantastisk nattlig bedrift av mina små tandlösa troll. De har sovit i 12 respektive 11 timmar utan att vi behövt ingripa eller ens vaknat!
Min undran gäller damen ifråga som vaknade en timma före uppstigning. Först fick hon en hög, bestämd ramsa in i dörröppningen och nöjde sig med denna och somnade (tror jag) efter en stunds gnölande. En kvart efter första uppvaknandet var det dags igen. Ny ramsa som inte hjälpte. Jämmer och skrik blev bara högre. Lät henne hålla på och reagera i ca 20 minuter men eftersom volymen ökade allt eftersom gick jag in och lade tillrätta, solfjädrade (lugnade ner sig något) och gick ut med ramsan. Hon lyssnade till ramsan och var tyst i ca en halv minut innan hon drog igång igen. Jag följde ditt råd Anna att inte gå in mer den omgången, men hon gav inte upp. Efter total 40 minuter när det var dags att gå upp försökte jag med en ordentlig ramsa igen för att åtminstone få henne tyst så att jag kunde ta upp henne. Lyckades till sist få en mikrosekund och plockade upp henne. Ska jag låta henne ligga och gråta/gnöla på det här sättet? Eftersom jag har storebror att ta hand om på morgonen hinner jag inte stå och lyssna på alla olika nyanser av läten hon ger ifrån sig. Jag tror inte att hon lider så mycket av det utan vill bara upp och är envis som synden. Har du något råd? Hon hör ju husljud (om hon bara slutar gnöla en stund och lyssnar) eller bör jag ramsa ytterligare?
duggan

Inlägg av duggan »

Tidiga morgnar är vanligt att man får tampas med ett tag med det gäller för dom ömma att ha en stor skopa tålamod och en stor tillit till den lilla.

Du möter henne med en sk pangramsa för mota olle i grind, hon får veta med det samma att natten ej är slut. Sen försöker du hålla nere på ramsor, utan fastnar hon i någon klagan så brukar HÖG klassisk musik eller höga husljud (typ dammsugare) funka bra. Ställ en klocka utanför hennes (deras) rum som ringer samma tid varje morgon så kommer nog poletten snart att trilla ner. Aha morgonen kommer inte förän klockan ringt!

Hur är mörkläggningen? Så här i sommar tider är mörkläggning A och O!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
twinmama

Inlägg av twinmama »

Tack för alla tips. Hade dock en mycket bättre morgon denna morgon så hon börjar kanske lära sig att det inte lönar sig. Men nu vet jag i alla fall vad jag ska göra om det händer igen.
Tack igen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"