Hej!
Matteus, fem månader på fredag, har kurats i två och en halv veckor. Det har funkat över förväntan på nätterna, även om dagslurarna strulat ett par ggr per dag hela tiden.
Har gjort ett nytt 5-månadersschema som jag har på lut.
I natt fick han stora återfallet och var vaken i en dryg timma. Pappa vagnade och mamma ramsade varsitt långt pass, sedan vagnade pappa igen och då somnade Matteus.
När det var dags för första morgonluren var det tokskrik i 20 minuter, ramsan fick honom att skrika upp och tillslut bar jag mig åt som en idiot: vagnade och ramsade på samma gång tills han blev lugn och då tog jag upp honom...
Eftersom det redan känns uppochner nu tänkte jag hugga in på nya schemat redan nu idag på dagen.
Usch, det här känns inte bra och jag känner igen det så väl från när vi kurade förra barnet. Det tog 6-8 veckor innan det satt och jag hade hoppats att det skulle gå betydligt smidigare den här gången.
Just nu är Matteus säkert jätteförvirrad (och jag med) och det känns som om ramsorna blivit som ett rött skynke som bara gör honom jätteledsen/arg.
Vi vagnar ju för mycket, dessutom - i den bästa av världar borde det ju inte behövts alls nu!
Ska vi byta ramsor? Köra på med nya schemat som om inget konstigt hänt? Byta till buffning?
Tacksam för all hjälp! Sus
Återfall och nytt schema?
Återfall och nytt schema?
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
Följdfråga
Hej igen!
OM jag nu skulle flytta från vagn till säng och börja buffa, ska jag då verkligen buffa eller ska jag bara ramsa - eftersom jag ju gör mitt bästa för att sluta vagna, så kanske man inte ska börja "på nytt" med buffningen istället?
Och hur gör man de gånger han ska sova i vagnen? Vagna igen (vid behov) eller buffa medan han ligger i vagnen?
Suck, jag känner mig tröttsam med alla frågor, men vad ska man göra...
Sus
OM jag nu skulle flytta från vagn till säng och börja buffa, ska jag då verkligen buffa eller ska jag bara ramsa - eftersom jag ju gör mitt bästa för att sluta vagna, så kanske man inte ska börja "på nytt" med buffningen istället?
Och hur gör man de gånger han ska sova i vagnen? Vagna igen (vid behov) eller buffa medan han ligger i vagnen?
Suck, jag känner mig tröttsam med alla frågor, men vad ska man göra...
Sus
Hej.
Frågor får man ställa hur många som helst. Du är inte tröttsam så länge du vill förbättring.
Detta är mina tankar...
Låt bli att buffa när du flyttar till sängen. Använd solfjäder när du lägger ner honom och gå ut ur rummet med ramsan direkt när du lgat ner honom. Buffning tar du till vid JÄTTEMEGAKRIS, inte annars.
Du behöver inte byta ramsa, men fundera på vad du säger med ramsan. Vilket tonläge du andvänder och vilket tonläge han behöver för att ta till sig. Den ska vara tydlig och ge ett budskap (det budskap som behövs just vid det tillfället) och vara punktsättande.
Dina vargar måste ut
Du måste bli säker på vad du gör och förmedla den säkerheten. Du får ALDRIG fråga sonen om du gör rätt. Ramsa i förbifarten när du håller på med något annat - diska, städa eller vad som helst som låter. Han ska höra att livet går vidare även om han sover. Då kommer han att känna sig trygg.
Kom igen och peppa dig, så att du kan köra det nya utan att darra på manschetten. Matteus behöver det!
/LO
Frågor får man ställa hur många som helst. Du är inte tröttsam så länge du vill förbättring.
Detta är mina tankar...
Låt bli att buffa när du flyttar till sängen. Använd solfjäder när du lägger ner honom och gå ut ur rummet med ramsan direkt när du lgat ner honom. Buffning tar du till vid JÄTTEMEGAKRIS, inte annars.
Du behöver inte byta ramsa, men fundera på vad du säger med ramsan. Vilket tonläge du andvänder och vilket tonläge han behöver för att ta till sig. Den ska vara tydlig och ge ett budskap (det budskap som behövs just vid det tillfället) och vara punktsättande.
Dina vargar måste ut
Kom igen och peppa dig, så att du kan köra det nya utan att darra på manschetten. Matteus behöver det!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Sorry, glömde vagnen. Om du är på promenad så kan du vagna istället för att ramsa. Men det ska vara lika kort och punktsättande som ramsan.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Det låter bra!
Tack! Det låter vettigt och självklart! DU låter säker och det hjälper ju alltid oss vingelvangliga
jag kör på!
Har börjat med nya schemat idag och det funkar lika bra som det gamla hittills, men reservation för att jag var tvungen att lägga in en 5-minuterslur vid ett tillfälle.
Tack så länge! Sus
Har börjat med nya schemat idag och det funkar lika bra som det gamla hittills, men reservation för att jag var tvungen att lägga in en 5-minuterslur vid ett tillfälle.
Tack så länge! Sus
Jag var i din situation för precis ett år sedan.
Allt funkade ganska bra, men jag ville få struktur och att Vera skulle somna själv. Maken gick och bar på henne varje kväll för att vi trodde att det skulle vara så.
Då var jag inte så säker. Det var många vargar som tassade runt benen och jag grät på kvällen när hon gjorde det.
Nu har jag svarat på frågor på forumet i ett års tid, så nu vet jag i alla fall mer än jag gjorde då. Fast när det uppstår situationer hemma är jag inte alltid lika säker som jag kan verka när jag svarar på andras frågor...
Försök i alla fall att vingla så lite som möjligt gentemot barnet. Det är bättre att göra det här
/LO
Allt funkade ganska bra, men jag ville få struktur och att Vera skulle somna själv. Maken gick och bar på henne varje kväll för att vi trodde att det skulle vara så.
Då var jag inte så säker. Det var många vargar som tassade runt benen och jag grät på kvällen när hon gjorde det.
Nu har jag svarat på frågor på forumet i ett års tid, så nu vet jag i alla fall mer än jag gjorde då. Fast när det uppstår situationer hemma är jag inte alltid lika säker som jag kan verka när jag svarar på andras frågor...
Försök i alla fall att vingla så lite som möjligt gentemot barnet. Det är bättre att göra det här
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Dagens lyckade trix:
att verkligen, verkligen låtsas ha väldigt mycket att stå i!
Ja, jag vet det där med "sjutton andra bebisar och arton kor" och jag har läst det SÅ många gånger, men idag har det verkligen funkat både för mor och son
Peppar peppar inför natten!
Sus
Ja, jag vet det där med "sjutton andra bebisar och arton kor" och jag har läst det SÅ många gånger, men idag har det verkligen funkat både för mor och son
Peppar peppar inför natten!
Sus