Över förväntan
Över förväntan
Nu kurar vi!
Efter att ha köpt boken, läst och läst igen har vi nu börjat:-) Min kille är drygt 5 månader och vi är nu inne på 2.a dagen. Det fungerar så bra att både jag och min sambo är helt förbluffade och sålda på kuren. Måtte det bara hålla i sig. Har inte mått så här bra på LÄÄÄNGE!!
/ A
Efter att ha köpt boken, läst och läst igen har vi nu börjat:-) Min kille är drygt 5 månader och vi är nu inne på 2.a dagen. Det fungerar så bra att både jag och min sambo är helt förbluffade och sålda på kuren. Måtte det bara hålla i sig. Har inte mått så här bra på LÄÄÄNGE!!
/ A
Vad gör vi nu?
Middagsluren gick åt helsike. Sonen somnade med tilrättaläggning och ramsa x4 + bekräftelseramsa på 4 min.
Precis innan (5min) han skulle väckas (efter 45 min) vaknade han tvärilsken. Inget funkade varken ramsa x tusen eller tillrättaläggning. När han lugnat sig lite (ett par sekunder) rusade vi in glada i hågen och "väckte" honom. Vad gjorde vi för fel? Vad skulle vi ha gjort?? Vi höll på ca 20 min med honom tvärilsken och skrikandes
Tacksam för svar och stöttning!!
/A
Precis innan (5min) han skulle väckas (efter 45 min) vaknade han tvärilsken. Inget funkade varken ramsa x tusen eller tillrättaläggning. När han lugnat sig lite (ett par sekunder) rusade vi in glada i hågen och "väckte" honom. Vad gjorde vi för fel? Vad skulle vi ha gjort?? Vi höll på ca 20 min med honom tvärilsken och skrikandes
Tacksam för svar och stöttning!!
/A
Hej och Välkommen!
Och grattis till kurandet som har gått bra.
Kom ihåg att ni är på andra dagen i kuren? Sonen kan inte ta dessa nya rutiner och era svar på hans frågor för givet än. Han kommer kanske ställa ett par frågor till om man säger så
Det viktiga är att ni inte vacklar. Konsekvent förälder ger konsekvent barn.
Lycka till
Och grattis till kurandet som har gått bra.
Kom ihåg att ni är på andra dagen i kuren? Sonen kan inte ta dessa nya rutiner och era svar på hans frågor för givet än. Han kommer kanske ställa ett par frågor till om man säger så
Det viktiga är att ni inte vacklar. Konsekvent förälder ger konsekvent barn.
Tror inte alls ni gjorde något fel. Är sonen arg som du skriver, så kommer inte ramsan att lugna honom. Arg får man vara. Men inte ledsen och frågande, och då funkar ramsan lugnande. Se det här som en engångshändelese tills det inte är det mer. Händer det fler gånger så finns vi här för att hjälpa. Gör precis som vanligt nu, och låt inte detta påverka mer än nödvändigt. Räkna med en vecka ivf innan allt sitter.Vad gjorde vi för fel? Vad skulle vi ha gjort??
Lycka till
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
3e dagen
Tack för stödet!
Man känner sig så maktlös och förvirrad bara. Frågor dyker upp hela tiden och man ställs inför nya vägskäl.
Idag är vi inne på 3e dagen och åter blir den sena eftermiddagsvilan en cirkus. Prinsen skriker och är tvärförbannad i 30 minuter- varpå sömnen bara blir 15 minuter. För visst är det så att man inte ska förlänga eller korta nu under de första dagarna
/A
Man känner sig så maktlös och förvirrad bara. Frågor dyker upp hela tiden och man ställs inför nya vägskäl.
Idag är vi inne på 3e dagen och åter blir den sena eftermiddagsvilan en cirkus. Prinsen skriker och är tvärförbannad i 30 minuter- varpå sömnen bara blir 15 minuter. För visst är det så att man inte ska förlänga eller korta nu under de första dagarna
/A
Schema
8.00 Godmorgon
8.00 amning
10.00-10.45 fm sömn
11.00 smakportion+ amning
12.30-14.30 middags sömn
14.30 amning
17.00-17.45 em sömn
17.45 amning
19.15 gröt
20.00-08.00 nattsömn
Sammanlagt blir sömnen 15 1/2 timme, behovet enl boken är 15 timmar och 15 minuter. Egentligen har prinsen inte sovit "alla" sina timmar eftersom han varit vaken en del under vargtimmarna och legat vaken en stund innan han somnat vid dag sömnen.
Hur tycker du att schemat ser ut? Förslag på ändringar som kanske kan ske under uppföljningsveckan.
Vad tror du om att han sover sin nattsömn i vagnen när vi ska bort på lördag. Vi tänkte att han kan somna i vagnen på kvällen och sedan sova vidare hela natten i vagnen eftersom vi inte kommer att sova hemma på natten. Vagnen är bekant för honom eftersom han sover middagssömnen i den.
/A
8.00 amning
10.00-10.45 fm sömn
11.00 smakportion+ amning
12.30-14.30 middags sömn
14.30 amning
17.00-17.45 em sömn
17.45 amning
19.15 gröt
20.00-08.00 nattsömn
Sammanlagt blir sömnen 15 1/2 timme, behovet enl boken är 15 timmar och 15 minuter. Egentligen har prinsen inte sovit "alla" sina timmar eftersom han varit vaken en del under vargtimmarna och legat vaken en stund innan han somnat vid dag sömnen.
Hur tycker du att schemat ser ut? Förslag på ändringar som kanske kan ske under uppföljningsveckan.
Vad tror du om att han sover sin nattsömn i vagnen när vi ska bort på lördag. Vi tänkte att han kan somna i vagnen på kvällen och sedan sova vidare hela natten i vagnen eftersom vi inte kommer att sova hemma på natten. Vagnen är bekant för honom eftersom han sover middagssömnen i den.
/A
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Över förväntan
Syster A skrev: Måtte det bara hålla i sig.
Så läs igen, läs igen och igen, läs tills ögonen blöder och ni kan alltsammans utantill, mer eller mindre, så ramlar ni inte i (den klassiska) fällan att plötsligt vältra över alla frågorna på barnet och förvänta er att HAN ska svara. Det är lilla barnet som har ensamrätt på att ställa frågorna här, och det är ni som ska ge de för HONOM nöjaktiga svaren
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag kanske skulle ha skrivit att måtte vi klara detta
. Fast det är jag ju helt övertygad om att vi kommer att göra. Vi läser vår "bibel" dagligen, kanske inte från pärm till pärm utan mer valda delar som verkar aktuella för dagen eller situationen. Nu har jag även hittat till detta forumet och det känns oxå tryggt att få stödet här ifrån.
Jag måste säga att vi fått verkligen goda resultat efter bara 4(!) dagar. Mer än vad jag hade vågat att hoppas på
. Nu kan vi inte släppa denna linje som vi tror på och vet att den fungerar.
För första gången sedan prinsen föddes har vi sovit en HEL natt. Prinsen somnade kl 20.15, ramsa+ bekräftelse vid 4 och sedan väckte vi honom kl 08.00. Detta är helt fantastiskt. Både han och vi är utsövda och pigga. Massa bus och skratt på morgonen, livet har kommit tillbaka känns det som. Det är ju så här det ska vara.
Men vi SKA akta oss för fällorna och inte ta något för givet. Bakslag står säkert och väntar bakom hörnet men då är vi rustade till tänderna- för vi har bestämt att detta ska fungera! Det är jag övertygad om att prinsen håller med om
/A
Jag måste säga att vi fått verkligen goda resultat efter bara 4(!) dagar. Mer än vad jag hade vågat att hoppas på
För första gången sedan prinsen föddes har vi sovit en HEL natt. Prinsen somnade kl 20.15, ramsa+ bekräftelse vid 4 och sedan väckte vi honom kl 08.00. Detta är helt fantastiskt. Både han och vi är utsövda och pigga. Massa bus och skratt på morgonen, livet har kommit tillbaka känns det som. Det är ju så här det ska vara.
Men vi SKA akta oss för fällorna och inte ta något för givet. Bakslag står säkert och väntar bakom hörnet men då är vi rustade till tänderna- för vi har bestämt att detta ska fungera! Det är jag övertygad om att prinsen håller med om
/A
-
annawahlgren
Har man bara förstått vad det är man gör och varför - och att det faktiskt ligger i BARNETS intresse först och främst - då behöver man alls inte gå och vänta på bakslag.
Ifrågasätter man inte själv barnets goda nattsömn, gör inte barnet det heller
Vilket förstås inte betyder att det inte kan komma nya frågor då och då (som hos oss alla), men då är det bara att lugnt och fint ge rätt svar, tills barnet reagerar med vederbörlig lättnad \:D/
Vad gör vi?
Vi är så stolta och glada att vi "klarat" kuren. Prinsen gick ut som kurs 1:a och är nu en ännu piggare och gladare kille än vad han var tidigare.
Ett par dagar har han vaknat på sin middagslur efter ca 45min (skulle sovit i 2 timmar) och inte somnat om. Han har inte varit ledsen men har inte somnat om igen. Även på de kortare sömnpassen vaknar han ofta efter ca 25 min (skulle ha sovit 45min).
Är det någon som vet vad det kan bero på och vad vi kan göra. Han behöver ju sin sömn
/Annica
Ett par dagar har han vaknat på sin middagslur efter ca 45min (skulle sovit i 2 timmar) och inte somnat om. Han har inte varit ledsen men har inte somnat om igen. Även på de kortare sömnpassen vaknar han ofta efter ca 25 min (skulle ha sovit 45min).
Är det någon som vet vad det kan bero på och vad vi kan göra. Han behöver ju sin sömn
/Annica
-
ilindstrom
-
annawahlgren
Ramla nu bara inte ner i den fällan som heter Otålighet. Under x antal evigheter har lilla älsklingen fått lära sig helt andra saker än de som gäller nu. Fortsätt jobbet fint och metodiskt med siktet inställt på 1. Säkerheten, 2. Njutningen (som kommer som ett brev på posten när väl Lugnet och Säkerheten etablerats, men DET jobbet är ert. Medan Njutningen blir hans egen just njutningsfyllda, omsider
Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, lugnt och fint och sakligt
Vi vill inte se skymten av några orosvargar här
Vaknar tidigt
Nu var det snart 2 mån sedan vi kurade.
Vi går strikt efter det schema som vi satt upp och det är sällan vi gör avvikelser ifrån det. Sonen tycker fortfarande om att sova och somnar själv utan problem både dag och natt. Han verkar trivas med de fasta rutinerna och är en JÄTTE glad kille som utvecklas i ett rasande tempo.
Vårt problem är nu att han har en tendes att vakna allt tidigare på morgonen. Tanken är att han ska sova mellan 20.00-8.00 men har börjat vakna redan 06.30-07.00. Han är då glad och ligger och jollrar i sängen men efter ca 30 min blir han ledsen och arg. Här funkar inget, varken ramsa eller annat. Han somnar absolut inte om. Han är 7 mån nu och sover sammanlagt (enl schemat) 15 timmar per dygn.
Vad ska vi göra? Någon som har tips?
/Tacksam för hjälp
Vi går strikt efter det schema som vi satt upp och det är sällan vi gör avvikelser ifrån det. Sonen tycker fortfarande om att sova och somnar själv utan problem både dag och natt. Han verkar trivas med de fasta rutinerna och är en JÄTTE glad kille som utvecklas i ett rasande tempo.
Vårt problem är nu att han har en tendes att vakna allt tidigare på morgonen. Tanken är att han ska sova mellan 20.00-8.00 men har börjat vakna redan 06.30-07.00. Han är då glad och ligger och jollrar i sängen men efter ca 30 min blir han ledsen och arg. Här funkar inget, varken ramsa eller annat. Han somnar absolut inte om. Han är 7 mån nu och sover sammanlagt (enl schemat) 15 timmar per dygn.
Vad ska vi göra? Någon som har tips?
/Tacksam för hjälp
Hejsan!
Om jag inte missminner mig så minskar sömnbehovet till ca 14,5 h per dygn vid ca 7 månaders ålder. Dags att sätta ihop ett nytt schema, alltså.
Om ni väljer att t ex minska middagssömnen till 1,5 h så är min erfarenhet att det tar några dagar innan morgonsömnen kommer tillbaka, dvs innan barnet får en liten sömnbrist som gör att det sover bättre på morgonen när det ges möjlighet.
/Ewa
Om jag inte missminner mig så minskar sömnbehovet till ca 14,5 h per dygn vid ca 7 månaders ålder. Dags att sätta ihop ett nytt schema, alltså.
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.