Ligga på mage.
-
Vinylblomma
Ligga på mage.
Ska snart börja kura min 6 månaders dotter.
Hon sov alltid på sidan från början och gör ofta det fortfarande eftersom jag tycker att det ligger risker med att ligga på rygg också.
Hon har dock aldrig velat ligga på mage, blev alltid jätte arg när jag lade henne på mage och så fort hon lärde sig vända så har hon snabbt rullat över på rygg när jag lagt henne på mage. Nu försöker hon lära sig krypa och kan då rulla över på mage för att försöka komma någonstans.
Ska jag ändå försöka kura henne på mage?
Ska jag införskaffa andningslarm om hon ska ligga på mage?
// Jenny
Hon sov alltid på sidan från början och gör ofta det fortfarande eftersom jag tycker att det ligger risker med att ligga på rygg också.
Hon har dock aldrig velat ligga på mage, blev alltid jätte arg när jag lade henne på mage och så fort hon lärde sig vända så har hon snabbt rullat över på rygg när jag lagt henne på mage. Nu försöker hon lära sig krypa och kan då rulla över på mage för att försöka komma någonstans.
Ska jag ändå försöka kura henne på mage?
Ska jag införskaffa andningslarm om hon ska ligga på mage?
// Jenny
Hejsan.
Jag skulle definitivt köpa ett andningslarm, själv fegade jag länge med magläget men valde vid 5 månader och vända till mage - med larm och sömnen förbättrades märkbart. Jag såg att det låg ute ett jätte billigt begagnat andningslarm på tradera, kolla där. Dom brukar ha 2 års garanti så det brukar ofta vara garanti kvar på larmet man köper trotts att det är begagnat. Jag hade Babysense II och har varit super nöjd!
Du måste känna själv vad som känns rätt för er gällande sovställning, jag kurade på sida och man kan vertyga både buffning och solfjäder på ett tillfredställande sätt men jag upplevde att sömnen vart djupare när magläget intogs.
//Malin
Jag skulle definitivt köpa ett andningslarm, själv fegade jag länge med magläget men valde vid 5 månader och vända till mage - med larm och sömnen förbättrades märkbart. Jag såg att det låg ute ett jätte billigt begagnat andningslarm på tradera, kolla där. Dom brukar ha 2 års garanti så det brukar ofta vara garanti kvar på larmet man köper trotts att det är begagnat. Jag hade Babysense II och har varit super nöjd!
Du måste känna själv vad som känns rätt för er gällande sovställning, jag kurade på sida och man kan vertyga både buffning och solfjäder på ett tillfredställande sätt men jag upplevde att sömnen vart djupare när magläget intogs.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Vinylblomma
-
ilindstrom
-
Vinylblomma
fler funderingar.
Tack! 
Har nu några fler funderingar.
Jag är ju lite seg och har svårt att ta till mig saker pga sömnbristen, så mycket möjligt att det framkommer i boken och på forumet.
Men undrar, är ramsan alltid på fyra verser (eller mer) så att man alltid svarar barnet minst fyra gånger på rad.
Om lilla Ronja nu snurrar rundor i sängen när hon försöker komma till ro, (jag vet att jag ska låta henne ligga som hon somnar iaf de första nätterna).
Men om hon vaknar, är det då okej att gå in och lägga henne rätt fast man egentligen ska stå utanför och ramsa.
Antar att hon sover bättre om hon ligger bra, men kanske bara jag som är fånig.
Har nu några fler funderingar.
Jag är ju lite seg och har svårt att ta till mig saker pga sömnbristen, så mycket möjligt att det framkommer i boken och på forumet.
Men undrar, är ramsan alltid på fyra verser (eller mer) så att man alltid svarar barnet minst fyra gånger på rad.
Om lilla Ronja nu snurrar rundor i sängen när hon försöker komma till ro, (jag vet att jag ska låta henne ligga som hon somnar iaf de första nätterna).
Men om hon vaknar, är det då okej att gå in och lägga henne rätt fast man egentligen ska stå utanför och ramsa.
-
ilindstrom
Hej!
Vad bra att du börjar fråga, då kan vi nysta upp det här. Förstår verkligen det där med sömnbristen, men den är snart ett minne blott, eller hur?
Hon ska ju somna själv med en bekräftelseramsa med sig in i sömnen. Avvakta tio minuter men inte så mycket som 20 (är en sömnskarv då lite lätt vaknar). Gå in i rummet och lägg liten tillrätta och smyg ut igen. Då behöver du inte vara orolig att hon ligger obekvämt, eller hur?
hälsningar
Ida
Vad bra att du börjar fråga, då kan vi nysta upp det här. Förstår verkligen det där med sömnbristen, men den är snart ett minne blott, eller hur?
Ja den ska alltid vara minst fyra verser men det kan ibland behövas fler.Men undrar, är ramsan alltid på fyra verser (eller mer) så att man alltid svarar barnet minst fyra gånger på rad.
Du är inte alls fånig. Självklart sover liten bättre om hon inte ligger hopknölad i ett hörn eller så. När du börjar kura så kan du göra så här:Om lilla Ronja nu snurrar rundor i sängen när hon försöker komma till ro, (jag vet att jag ska låta henne ligga som hon somnar iaf de första nätterna).
Hon ska ju somna själv med en bekräftelseramsa med sig in i sömnen. Avvakta tio minuter men inte så mycket som 20 (är en sömnskarv då lite lätt vaknar). Gå in i rummet och lägg liten tillrätta och smyg ut igen. Då behöver du inte vara orolig att hon ligger obekvämt, eller hur?
hälsningar
Ida
-
Vinylblomma
Då förstår jag. 
Var osäker på om jag skulle våga in alls och röra henne efter hon somnat, även om det stod att man kunde göra det på tredjenatten.
Hon har alltid vaknat så lätt, men antar att det också kommer ändras.
Känns som att jag har så pass mycket kött på benen nu att vi kan dra igång i morgon.
Tack för stöttningen. // Jenny
Var osäker på om jag skulle våga in alls och röra henne efter hon somnat, även om det stod att man kunde göra det på tredjenatten.
Hon har alltid vaknat så lätt, men antar att det också kommer ändras.
Känns som att jag har så pass mycket kött på benen nu att vi kan dra igång i morgon.
Tack för stöttningen. // Jenny
-
ilindstrom
-
Vinylblomma
Har läst och antecknat.
Redan för några veckor sedan, innan jag hittade hit, började jag skriva upp när hon sov, hur länge och när och hur mycket hon åt för att försöka hitta hennes rutin. Det underlättade mycket för mig när schemat skulle läggas.
Ronja är nu 6 1/2 månad, så jag kollade i boken på exempelschemat för "oliver 7 månader". Det stämmer bra överens om hur Ronja vill sova i dagsläget så tänkte gå på det. Men har lagt till 10 minuter på sista vilan.
Natt: 20:30-08:30
Gröt: 08:30
Sova: 10:30-11:15
Mat.12:00
Sova:13:30-15:00
Välling:15:00
Sova:17:15-17:45
Gröt:19:00
Bad, skoj, amma(nattslurk) 19:30-20:30
Sova natt:20:30
Vårat problem innan har varit att Ronja har hängt mig i tutten konstant, när jag väl lyckades få henne att ta flaska så började jag ge välling till natten på natten istället. Försökte få henne att "bara" äta var 4 timme dygnet runt, för att få henne hungrigare så att hon skulle äta mer och förhoppningsvis sova längre. När hon på natten vaknat innan det gått 4 timmar så har jag lagt handen på hennes mage och sjungit henne till sömns. Så jag iaf van vid att ha mitt barn i sin säng skrika ut sina protester i upp till en timma med mig sjungandes. Det hjälpte något, men oftast var jag så trött att jag plockat upp henne på småtimmarna och låtit henne sova med mig som napp.
Så förstår att det kommer bli tuffast framåt 4-6 tiden då hon är van att få komma till mig.
Ser fram mot att få sova hela nätter utan att behöva mata och sjunga.
Redan för några veckor sedan, innan jag hittade hit, började jag skriva upp när hon sov, hur länge och när och hur mycket hon åt för att försöka hitta hennes rutin. Det underlättade mycket för mig när schemat skulle läggas.
Ronja är nu 6 1/2 månad, så jag kollade i boken på exempelschemat för "oliver 7 månader". Det stämmer bra överens om hur Ronja vill sova i dagsläget så tänkte gå på det. Men har lagt till 10 minuter på sista vilan.
Natt: 20:30-08:30
Gröt: 08:30
Sova: 10:30-11:15
Mat.12:00
Sova:13:30-15:00
Välling:15:00
Sova:17:15-17:45
Gröt:19:00
Bad, skoj, amma(nattslurk) 19:30-20:30
Sova natt:20:30
Vårat problem innan har varit att Ronja har hängt mig i tutten konstant, när jag väl lyckades få henne att ta flaska så började jag ge välling till natten på natten istället. Försökte få henne att "bara" äta var 4 timme dygnet runt, för att få henne hungrigare så att hon skulle äta mer och förhoppningsvis sova längre. När hon på natten vaknat innan det gått 4 timmar så har jag lagt handen på hennes mage och sjungit henne till sömns. Så jag iaf van vid att ha mitt barn i sin säng skrika ut sina protester i upp till en timma med mig sjungandes. Det hjälpte något, men oftast var jag så trött att jag plockat upp henne på småtimmarna och låtit henne sova med mig som napp.
Så förstår att det kommer bli tuffast framåt 4-6 tiden då hon är van att få komma till mig.
Ser fram mot att få sova hela nätter utan att behöva mata och sjunga.
-
ilindstrom
Vad bra att du har antecknat hennes rytm. Är det så att hon naturligt har 20.30-8.30 så är det kanon. Men en tanke är annars att de flesta små brukar ha typ 7-7 eller tom. 6-6 som naturlig natt. Anna säger att man kan sätta natten när man vill, men jag tycker mig märka att de som har sena mornar kan få mer problem med tidiga uppvak. Men det gäller naturligtvis inte alla, bara en liten tanke.
Sedan ser jag att du har 30 min. lur på eftermiddagen och det är inte ett naturligt sömnpass. De naturliga sömnpassen är 5, 20, 45, 1.5 ,2. Så jag skulle ha 20 minuter.
Du får gärna gå in under din profil och skriva när dottern är född så att det kommer upp lägst ner i dina inlägg. Blir lättare för oss som är lite förvirrade att anpassa våra svar till just ditt barn då.
Har du övat på ramsan? Går den att ändra ton och röstläge bra med? Tänk på att den helst inte ska innehålla barnets namn. Endel barn när de blir större börjar då svara istället för att somna, hihi.
Kommer du vagna eller buffa?
Har du någon som kan avlasta dig dagtid så att du kan sova då under kurens första dagar, eftersom du själv ska vaka hela nätterna?
Ursäkta alla frågor men jag vill bara hjälpa dig så bra som möjligt. Ska bli så spännande att få följa med er på den här resan
hälsningar
Ida
Sedan ser jag att du har 30 min. lur på eftermiddagen och det är inte ett naturligt sömnpass. De naturliga sömnpassen är 5, 20, 45, 1.5 ,2. Så jag skulle ha 20 minuter.
Du får gärna gå in under din profil och skriva när dottern är född så att det kommer upp lägst ner i dina inlägg. Blir lättare för oss som är lite förvirrade att anpassa våra svar till just ditt barn då.
Har du övat på ramsan? Går den att ändra ton och röstläge bra med? Tänk på att den helst inte ska innehålla barnets namn. Endel barn när de blir större börjar då svara istället för att somna, hihi.
Kommer du vagna eller buffa?
Har du någon som kan avlasta dig dagtid så att du kan sova då under kurens första dagar, eftersom du själv ska vaka hela nätterna?
Ursäkta alla frågor men jag vill bara hjälpa dig så bra som möjligt. Ska bli så spännande att få följa med er på den här resan
hälsningar
Ida
-
Vinylblomma
De första månaderna började hon skrika 23:00 och höll på till ca 03:30, så hon har blivit en riktig nattuggla. Hon har dessvärre varit vaken till 23-24 förut. Så att börja natta henne redan 20:30 kommer än så länge bli tidigt för oss. Men hon vaknade som en klocka 8:00 tills vi ändra klockan till sommartid, då var det 9:00 nästan en vecka och sedan blev det att hon vaknade mellan 8 och 9. Så känns naturligt att utgå från när hon brukar vakna och räkna tolv timmar bakåt. Hoppas ju att så småningom börja dra tiden tidigare eftersom man inte alltid kommer att vara ledig och kunna sova så länge själv.
Har för den delen alltid själv varit kvällstrött och morgonpigg.
Då ändrar jag schemat och sätter 20 minuter på sista luren.
Hon behöver inte förlänga något annars, utan det räcker med den dygnsömnen för hennes del?
Har testat ramsor och känns som "natti natti, sov så sött" ligger bäst för mig.
Den kanske är lite kort men tycker att det fungerar bra att variera den.
Har tänkt att buffa, har dock tagit upp vagnen till lägenheten och ställt den på vår inglasade balkong så ska hon få ta lurarna på dagen i den.
Jag har hela tiden fått dra det största lasset med vår dotter, men har hjälp av moster och faster. Hoppas på att få med pappan i de två sista nattningarna i kuren så att jag inte behöver göra det här helt själv.
Det är bara att fråga på, det är ju så vi får bäst hjälp.
// en förväntansfull Jenny
Har för den delen alltid själv varit kvällstrött och morgonpigg.
Då ändrar jag schemat och sätter 20 minuter på sista luren.
Hon behöver inte förlänga något annars, utan det räcker med den dygnsömnen för hennes del?
Har testat ramsor och känns som "natti natti, sov så sött" ligger bäst för mig.
Den kanske är lite kort men tycker att det fungerar bra att variera den.
Har tänkt att buffa, har dock tagit upp vagnen till lägenheten och ställt den på vår inglasade balkong så ska hon få ta lurarna på dagen i den.
Jag har hela tiden fått dra det största lasset med vår dotter, men har hjälp av moster och faster. Hoppas på att få med pappan i de två sista nattningarna i kuren så att jag inte behöver göra det här helt själv.
Det är bara att fråga på, det är ju så vi får bäst hjälp.
// en förväntansfull Jenny
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
Kurad Juli 2008
Hej Vinylblomma!
Jag vill bara säga grattis till ett bra beslut och önska dig lycka till! För ett drygt år sedan kurade jag själv och även om det i vårt fall snarare var en kurning "light", så har jag aldrig ångrat mitt beslut. Du gör helt rätt i att fråga, fråga och åter fråga, samt att du läser på allt vad du kan! Jag förberedde mig så till den milda grad att jag formligen hoppade jämfota när det väl var dags.
Sedan gäller det ju att inte börja ifrågasätta det man gör under gång! Det är lätt gjort, när man står där och buffar och buffar och undrar om ungen aldrig skall lugna sig...
Men det går över. Barnet kommer att lugna sig och så småningom, ju bestämdare du är, att börja lyssna och ta till sig allt som kommer från din bestämda självklara Attityd! Det kommer att gå jättebra! Och vi finns här hela vägen, för att stötta, hjälpa, tipsa, men också för att klappa händerna och gratulera dig till ett väl utfört arbete! =D>
Lycka till! Det kommer att gå kanonbra!!!
Jag vill bara säga grattis till ett bra beslut och önska dig lycka till! För ett drygt år sedan kurade jag själv och även om det i vårt fall snarare var en kurning "light", så har jag aldrig ångrat mitt beslut. Du gör helt rätt i att fråga, fråga och åter fråga, samt att du läser på allt vad du kan! Jag förberedde mig så till den milda grad att jag formligen hoppade jämfota när det väl var dags.
Sedan gäller det ju att inte börja ifrågasätta det man gör under gång! Det är lätt gjort, när man står där och buffar och buffar och undrar om ungen aldrig skall lugna sig...
Lycka till! Det kommer att gå kanonbra!!!
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
-
ilindstrom
Vad bra. Då kommer ju ert schema passa som handen i hansken.De första månaderna började hon skrika 23:00 och höll på till ca 03:30, så hon har blivit en riktig nattuggla. Hon har dessvärre varit vaken till 23-24 förut. Så att börja natta henne redan 20:30 kommer än så länge bli tidigt för oss. Men hon vaknade som en klocka 8:00 tills vi ändra klockan till sommartid, då var det 9:00 nästan en vecka och sedan blev det att hon vaknade mellan 8 och 9. Så känns naturligt att utgå från när hon brukar vakna och räkna tolv timmar bakåt.
En sjumånaders bäbis behöver ca 14.5 h sömn så jag tror att det blir bra att börja så här. Hon är ju snart 7 månader och straxs efter kuren ska man helst inte hålla på och ändra schemat så mycket.Då ändrar jag schemat och sätter 20 minuter på sista luren.
Vilken fin ramsa, den kommer funka superbra.Har testat ramsor och känns som "natti natti, sov så sött" ligger bäst för mig.
SuperHar tänkt att buffa, har dock tagit upp vagnen till lägenheten och ställt den på vår inglasade balkong så ska hon få ta lurarna på dagen i den.
Låter som om du har det hela under kontroll, härligt. Nu är det bara att invänta första kurnatten. Ser fram emot rapport.
hälsningar
Ida
-
Vinylblomma
FÖRSTA NATTEN
20:30 busades Ronja ner i sin säng.
Fick buffa ca 15 minuter innan hon slappnade av, då gick jag snabbt ut ur rummet ramsandes. Hon grät och gnällde lite, men lät mest undrande.
20:55 sover hon.
21:23 gnydde lite, men somnade om.
21:47 så vaknar hon första gången, gick in och buffade någon minut.
Började skrika när jag gick ut med ramsan, men tystnar snabbt. bekräftar.
21:53 så sover hon igen.
22:45 gnäller lite, men somnar om
05:15 Hon vaknar andra gången och nu börjar kampen.
Det gick snabbt att buffa henne lugn ramsade mig ut.
Sedan går det väldigt upp och ner, hon skriker, jag ramsar, hon blir lugnare sedan skriks det, så håller vi på till 06:30.
05:42 Buffar jag andra gången, då är hon riktigt ledsen
06:18 får jag in och buffa igen.
06:30 så sover hon igen.
08:08 hon vaknar och skriker, jag går in och buffar och ramsar tills hon är lugn igen.
08:17 Passar på att plocka upp henne även om det är några minuter kvar så att det blir en positiv upplevelse.
Är mycket nöjd med natten, gick mycket bättre än jag förväntat mig.
20:30 busades Ronja ner i sin säng.
Fick buffa ca 15 minuter innan hon slappnade av, då gick jag snabbt ut ur rummet ramsandes. Hon grät och gnällde lite, men lät mest undrande.
20:55 sover hon.
21:23 gnydde lite, men somnade om.
21:47 så vaknar hon första gången, gick in och buffade någon minut.
Började skrika när jag gick ut med ramsan, men tystnar snabbt. bekräftar.
21:53 så sover hon igen.
22:45 gnäller lite, men somnar om
05:15 Hon vaknar andra gången och nu börjar kampen.
Det gick snabbt att buffa henne lugn ramsade mig ut.
Sedan går det väldigt upp och ner, hon skriker, jag ramsar, hon blir lugnare sedan skriks det, så håller vi på till 06:30.
05:42 Buffar jag andra gången, då är hon riktigt ledsen
06:18 får jag in och buffa igen.
06:30 så sover hon igen.
08:08 hon vaknar och skriker, jag går in och buffar och ramsar tills hon är lugn igen.
08:17 Passar på att plocka upp henne även om det är några minuter kvar så att det blir en positiv upplevelse.
Är mycket nöjd med natten, gick mycket bättre än jag förväntat mig.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
Kurad Juli 2008