Hjälp en nybörjare!
Natt 2:
20.00 Läggning med protester
20.06 Lugnar sig, jag slutar vagna och ramsar mig ut
20.07 Han skriker upp sig igen, går tillbaka till vagningen
20.18 Somnar med ramsa x 4 och bekräftelse x 4
20.40 Vaknar (varför alltid efter 20 min på kvällen???) Får påminnelse men lyssnar inte. Vagnar.
21.01 Tystnar. Slutar vagna och ramsar mig ut. Börjar gnälla igen när jag bekräftar. Samma sak händer 2 ggr till.
21.06 Tystnar med ramsa och bekräftelse.
21.12 Gnäller men somnar med ramsa!
05.40 Knorrar men somnar om själv!
05.49 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.22 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.24 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.25 Knorrar men somnar om själv.
07.30 Väckning.
Det känns BRA! Under natten lyssnar han bra på ramsan, men vid läggning krånglar han en hel del. Några tips mot det, eller är det vanligt?
20.00 Läggning med protester
20.06 Lugnar sig, jag slutar vagna och ramsar mig ut
20.07 Han skriker upp sig igen, går tillbaka till vagningen
20.18 Somnar med ramsa x 4 och bekräftelse x 4
20.40 Vaknar (varför alltid efter 20 min på kvällen???) Får påminnelse men lyssnar inte. Vagnar.
21.01 Tystnar. Slutar vagna och ramsar mig ut. Börjar gnälla igen när jag bekräftar. Samma sak händer 2 ggr till.
21.06 Tystnar med ramsa och bekräftelse.
21.12 Gnäller men somnar med ramsa!
05.40 Knorrar men somnar om själv!
05.49 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.22 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.24 Gnäller. Jag ramsar och han lyssnar och tystnar.
06.25 Knorrar men somnar om själv.
07.30 Väckning.
Det känns BRA! Under natten lyssnar han bra på ramsan, men vid läggning krånglar han en hel del. Några tips mot det, eller är det vanligt?
-
ilindstrom
Klang och jubel! Ni är jätteduktiga! Jag blir nästan nostalgisk... Minns ju hur jag stod där och ramsade och ramsade och vilken otrolig känsla det var när sonen verkligen tog till sig den och lyssnade. Häftigt!
Jag håller med Ida, inatt är det ramsan som skall tala. Och då kan det naturligtvis bli protester. Man FÅR protestera. Då är det er uppgift att med ramsan tala om att han lugnt kan ta och somna, här finns inga vargar.
Kom ihåg att det lilla barnet får reagera. Det kan vara jättejobbigt när barnet säger "Jag vill inte" högt och ljudligt. Då gäller det att ha is i magen, plocka fram Attityden och vänta in rätt tillfälle. Att ramsa då är bortkastat. När DU är arg, då vill du antagligen vara arg och få rasa lite. Om din pojke blir förbannad, låt honom bli det. Det är ledsen och undrande han inte får bli. Då måste du vara där, en trygg och stark mamma, som håller all världens ondska borta. Och det fixar du! =D>
Ni kanske inte alls får sådana här protester - men vi fick dem under perioder. Ibland var det bara att gå undan och göra något annat, för står man där utanför dörren kan man lätt bli överkoncentrerad - och det lugnar VERKLIGEN inte!
Fortsatt lycka till! Det kommer att gå kanonbra!
Jag håller med Ida, inatt är det ramsan som skall tala. Och då kan det naturligtvis bli protester. Man FÅR protestera. Då är det er uppgift att med ramsan tala om att han lugnt kan ta och somna, här finns inga vargar.
Kom ihåg att det lilla barnet får reagera. Det kan vara jättejobbigt när barnet säger "Jag vill inte" högt och ljudligt. Då gäller det att ha is i magen, plocka fram Attityden och vänta in rätt tillfälle. Att ramsa då är bortkastat. När DU är arg, då vill du antagligen vara arg och få rasa lite. Om din pojke blir förbannad, låt honom bli det. Det är ledsen och undrande han inte får bli. Då måste du vara där, en trygg och stark mamma, som håller all världens ondska borta. Och det fixar du! =D>
Ni kanske inte alls får sådana här protester - men vi fick dem under perioder. Ibland var det bara att gå undan och göra något annat, för står man där utanför dörren kan man lätt bli överkoncentrerad - och det lugnar VERKLIGEN inte!
Fortsatt lycka till! Det kommer att gå kanonbra!
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gustav 08-11-12
Tack för all uppmuntran och bra tips, det hjälper verkligen!
Vi har en undran dock:
Förmiddagsluren (45 min) verkar inte räcka, när vi väcker honom blir han ledsen och sen beter han sig trött ända fram till nästa sovtillfälle. Kan vi förlänga förmiddagsluren lite eller blir det fel i hela sömnschemat då? Kan det vara något tillfälligt som löser sig automatiskt sen när natten blir "hel"?
Vi har en undran dock:
Förmiddagsluren (45 min) verkar inte räcka, när vi väcker honom blir han ledsen och sen beter han sig trött ända fram till nästa sovtillfälle. Kan vi förlänga förmiddagsluren lite eller blir det fel i hela sömnschemat då? Kan det vara något tillfälligt som löser sig automatiskt sen när natten blir "hel"?
En fråga till!
När han sover sina dagslurar så vaknar han ibland några minuter tidigare än han ska och gråter. Vad ska man göra då? Gäller det på dagen också att inte plocka upp vid gråt? Vi har försökt att lugna honom men han blir inte lugn förrän man tar upp honom och knappt ens då!
När han sover sina dagslurar så vaknar han ibland några minuter tidigare än han ska och gråter. Vad ska man göra då? Gäller det på dagen också att inte plocka upp vid gråt? Vi har försökt att lugna honom men han blir inte lugn förrän man tar upp honom och knappt ens då!
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Hej
Det kanske finns bättre råd än det här. Men jag gjorde såhär när jag hade samma problem. Min dotter har lite konstiga sömnintervaller. Hon sover 40 min när hon ska sova 45 min, och 1, 20 tim när hon ska sova 1,5 tim. I början innan hon var säker på att jag hade koll på henne, så började hon oxå gråta efter hon hade vaknat. Iom att hon inte hade en 45 min skarv som jag trodde, så kanske hon fick ligga vaken i nästan 5 MIN
. Vilket kanske är länge för en bebis som inte har samma perspektivtänk som en vuxen. Jag gjorde så att jag klockade exakt (så bra det går...
) när hon somnade och sen väckte jag henne efter 38 min, så jag fick VÄCKA ett par dagar i rad ivf. Det verkade funka, hon började förstå att jag hade koll på henne. Så hon inte behövde säga till när hon var vaken igen.
Jag tänkte att 2 min mindre sömn spelade ingen roll, det blev ivf ingen gråt.
Kanske kan du testa det?
Ang luren på morgonen, så kan det vara så att det behövs mer där om du har en morgontrött kille. Eller så ordnar det sig när du får hela nätter. Kanske kan du vänta ett par dagar tills natten sitter innan du utväderar?
Lycka till och bra jobbat
Det kanske finns bättre råd än det här. Men jag gjorde såhär när jag hade samma problem. Min dotter har lite konstiga sömnintervaller. Hon sover 40 min när hon ska sova 45 min, och 1, 20 tim när hon ska sova 1,5 tim. I början innan hon var säker på att jag hade koll på henne, så började hon oxå gråta efter hon hade vaknat. Iom att hon inte hade en 45 min skarv som jag trodde, så kanske hon fick ligga vaken i nästan 5 MIN
Jag tänkte att 2 min mindre sömn spelade ingen roll, det blev ivf ingen gråt.
Kanske kan du testa det?
Ang luren på morgonen, så kan det vara så att det behövs mer där om du har en morgontrött kille. Eller så ordnar det sig när du får hela nätter. Kanske kan du vänta ett par dagar tills natten sitter innan du utväderar?
Lycka till och bra jobbat
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Är ju ingen expert men kan ju ge mina svar, rätta mig någon om jag är helt fel ute. 8)
Tycker inte du ska förlänga förmiddagsluren om den är 45 min eftersom det är ett naturligt sömnpass. Jag tror det kommer lösa sig när han sover hela nätter. Om han ändå är trött sen kan du ju utnyttja marginalkvart på långluren.
Kan ju svara lite hur jag gjorde.
Om hon vaknade bara några minuter tidigare (inom marginalkvart) så gjorde jag inte så mycket. Om hon tex vaknade 5 min innan så låtsades jag att jag ändå skulle väcka då och gick in och sa "dags att vakna" och var GLAD och försökte ta upp henne i en stund där hon var tyst och "såg" inte att hon grät utan visade henne något som hon tyckte om eller så, då "kom hon av sig" och var glad igen. Vaknade hon mycket tidigare så ramsade jag, hjälpte inte det så solfjädrade jag, hjälpte inte det så vagnade jag. Om hon inte somnade om så låtsades jag ändå väcka med "dags att vakna" och GLATT och roligt att ha fått sovit (fast hon kanske inte alls hade somnat om
). Tanken är ju att ge dem en chans att lära sig schemat. Med lite tålamod så sitter det perfekt sen och du har en glad kille som du går in till och väcker (om han inte redan är vaken och ligger och väntar filosoferande på dig).
På dagarna gäller precis som natten. Lugna barnet där det ligger, det är DU som bestämmer när han ska sova och hur länge. Om han sen inte sover hela den tiden är en annan sak, det är upp till honom (han kommer att göra det sen i alla fall), du kan bara ge förutsättningarna till att sova så mycket han behöver.
Hoppas det gav svar på dina frågor.
Kram Bea
Tycker inte du ska förlänga förmiddagsluren om den är 45 min eftersom det är ett naturligt sömnpass. Jag tror det kommer lösa sig när han sover hela nätter. Om han ändå är trött sen kan du ju utnyttja marginalkvart på långluren.
Kan ju svara lite hur jag gjorde.
På dagarna gäller precis som natten. Lugna barnet där det ligger, det är DU som bestämmer när han ska sova och hur länge. Om han sen inte sover hela den tiden är en annan sak, det är upp till honom (han kommer att göra det sen i alla fall), du kan bara ge förutsättningarna till att sova så mycket han behöver.
Hoppas det gav svar på dina frågor.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Tack för svaren, ska försöka lura honom att han inte alls gråter när han vaknar. 
Ikväll har pappan nattpasset, och Emil somnade efter 40 min hattande fram och tillbaka, han kunde inte riktigt bestämma sig för om han skulle ligga och gnälla eller sova. Pappa ramsade (vagnade inte en enda gång), bekräftade och lät honom ibland bara tystna av sig själv då inte ramsan tog. Efter 40 min vaknade han igen men somnade rätt snabbt igen.
Han är duktig min man!
Vi har en liten undring dock. Vi vagnar ju honom och därför sover han i vagnen nu och uppföljningsveckan. Hur ska vi göra när vi går över till spjälsängen? Bara byta läggställe utan att göra nån stor affär av det eller ska vi introducera sängen på nåt vis? Kommer vi att få problem tro?
Nu ska mamman sova en hel natt för första gången på 8 månader!
Ikväll har pappan nattpasset, och Emil somnade efter 40 min hattande fram och tillbaka, han kunde inte riktigt bestämma sig för om han skulle ligga och gnälla eller sova. Pappa ramsade (vagnade inte en enda gång), bekräftade och lät honom ibland bara tystna av sig själv då inte ramsan tog. Efter 40 min vaknade han igen men somnade rätt snabbt igen.
Vi har en liten undring dock. Vi vagnar ju honom och därför sover han i vagnen nu och uppföljningsveckan. Hur ska vi göra när vi går över till spjälsängen? Bara byta läggställe utan att göra nån stor affär av det eller ska vi introducera sängen på nåt vis? Kommer vi att få problem tro?
Nu ska mamman sova en hel natt för första gången på 8 månader!
Hej!
Jag skulle inte heller ändra i schemat, i allafall inte ännu. Ta till dig råden ovan och avvakta. Det tar lite tid innan det sätter sig, kanske ger det sig av sig självt. Annars, om man fortsätter att ha problem, då kan man se över schemat när kuren är ordentligt genomförd och uppföljningsveckan likaså. Dessförinnan bör man inte göra några förändringar. Det är så mycket som händer för din lille kille att han har fullt upp att smälta det!
Fortsatt lycka till! Du gör ett jättebra jobb!
Jag skulle inte heller ändra i schemat, i allafall inte ännu. Ta till dig råden ovan och avvakta. Det tar lite tid innan det sätter sig, kanske ger det sig av sig självt. Annars, om man fortsätter att ha problem, då kan man se över schemat när kuren är ordentligt genomförd och uppföljningsveckan likaså. Dessförinnan bör man inte göra några förändringar. Det är så mycket som händer för din lille kille att han har fullt upp att smälta det!
Fortsatt lycka till! Du gör ett jättebra jobb!
Waldemar (Walle) 07-01-08
Gustav 08-11-12
(39+4)
Gustav 08-11-12
Natt 3 gick bra. Pappa vakade/sov och Emil vaknade ett par ggr men somnade om själv eller med lite ramsande. Vi har inte vagnat sen läggning natt två nu. 
Det dyker upp lite frågor undertiden dock.....
Varje gång vi lägger honom nu skriker han i vagnen....kommer han att sluta med det, eller ska man vänja sig vid att det tar någon minut innan de tystnar och somnar?
Han har blivit förkyld idag dessutom, men det hade vi ju läst så vi väntade oss nästan det. Första förkylningen på 8 månader, så det får vi ju vara nöjda med!
Somnade nu i vagnen ute efter att pappa ramsat en omgång.
Det dyker upp lite frågor undertiden dock.....
Varje gång vi lägger honom nu skriker han i vagnen....kommer han att sluta med det, eller ska man vänja sig vid att det tar någon minut innan de tystnar och somnar?
Han har blivit förkyld idag dessutom, men det hade vi ju läst så vi väntade oss nästan det. Första förkylningen på 8 månader, så det får vi ju vara nöjda med!
Somnade nu i vagnen ute efter att pappa ramsat en omgång.
Hejsan!
Vilken man du har, bra jobbat inatt!
Jobba mycket på skrattet till go nattet ända ner i vagnen, så ska det nog lösa sig. Lilla gossen har ännu inte riktigt förståt hur underbart skönt det är att sova, men snart så kommer han gosa in sig i madrassen med en nöjd suck!
Poletten brukar trilla ner ganska snabbt!
Gällande förmylning så brukar jag försöka vara så förebyggande det går, alvedon supp 30 min för läggning, koksalt i näsan---> bada---> dra ur snoret med näsfrida--->ge näsdroppar. Har han hosta så ställer jag en balja ångande vatten unger sängen...om det rymms unger vagnen, vid feber hålls gärna ett fönster öppet, och tunna svala bomullsplagg.
Men det brukar gå så bra ändå!
//Malin
Vilken man du har, bra jobbat inatt!
Jobba mycket på skrattet till go nattet ända ner i vagnen, så ska det nog lösa sig. Lilla gossen har ännu inte riktigt förståt hur underbart skönt det är att sova, men snart så kommer han gosa in sig i madrassen med en nöjd suck!
Gällande förmylning så brukar jag försöka vara så förebyggande det går, alvedon supp 30 min för läggning, koksalt i näsan---> bada---> dra ur snoret med näsfrida--->ge näsdroppar. Har han hosta så ställer jag en balja ångande vatten unger sängen...om det rymms unger vagnen, vid feber hålls gärna ett fönster öppet, och tunna svala bomullsplagg.
Men det brukar gå så bra ändå!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Det svåra är att han är nästan hopplös att få att skratta just nu!
Man kan tom kittla honom utan att han knappt drar på munnen.
Elsa kan också vara svårflirtad, speciellt när hon är trött. Men det är bara att jobba på: lyfta upp i luften, flyga, sjunga, dansa, göra tokiga miner, rassla med en kedja (roligt tycker hon), bolla med en leksak, tittutlekar, trycka läppen mot en glasruta (väldigt roligt den gången)... Helt enkelt försöka så gott det går.
Vissa gånger ler hon och kanske låter lite fnissig bara och då får det helt enkelt räcka
(om vi hållt på i minst 10 min). Och då brukar jag låta helt OTROLIGT glad när jag lägger henne. HÖG och jättejätteglad ramsa ut. Nästan så man tycker själv att man låter helt knäpp.
Så att hon verkligen förstår att vi hade ju jätteroligt och nu ska det bli så skönt och sova och i morgon kommer det roliga igen. För det är ju alltid jättekul att få ses på morgonen igen
Och när vi får till det där verkliga skrattet till go´nattet då är det ju så härligt.
Vissa gånger ler hon och kanske låter lite fnissig bara och då får det helt enkelt räcka
Och när vi får till det där verkliga skrattet till go´nattet då är det ju så härligt.
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen