Schema för 5 månader - hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hon ar visserligen snart 6 man nu, men liten for sin alder sa vagnen ar nog egentligen ganska ok. Men givetvis, det maste vara skonare i en sang.
Vi ar har en vecka till. Kan namna att vi hade forvantat oss 25/30 grader, men det ar snarare 35/40, sa vi ar inne pa rummet en del med henne.

Jag skrev att vi kampar pa stenhart pa morgonen, men jag menar snarare dagen, for da haller vi verkligen schemat. Dock svart pa morgonen da det ar valdigt ljust har och vi kan inte lagga over vagnen helt, da far hon ju ingen luft. Forsoker att anvanda ramsan sa mkt som mojligt och inte vagna vid minsta lilla, men det ar supersvart. Det har ska ju inte vara nagon skrikmetod, men usch, ibland kanns det som att det ar precis vad det blir. Men i ovrigt verkar hon ma bra - ater riktigt bra och sover alltid som bestamt aven om det tar langre och langre tid for oss att lugna henne sa att hon somnar. Hon ar ju ganska stark den lilla ocksa och kommer val snart att klattra ur vagnen...

Tack for stottning!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

He StinaMalm!

Se det så här tycker jag, fortsätt som ni gör nu på semestern och så tar ni nya tag när ni kommer hem. Jag skulle helt enkelt ta kuren från börja igen då. Vad tror du om det? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Tro det eller ej, men idag verkar det som att polletten har trillat ner! Holl pa att borja grata igar nar hon skulle sova natt, men sedan sov hon riktigt riktigt bra (behovde bara ramsa ett par ganger innan vi gjorde morgon en halvtimme for tidigt, sedan har varje lur tagit typ en halv minut, och sedan har hon somnat. Fattar ingenting men ar jatteglad!

Haller helt med om att det - oavsett - ska bli nya tag nar vi kommer hem. Borde egentligen ha vantat med kuren, men klarade inte av att se henne ma sa daligt. Det var ju inte utan orsak som hon skrek och vagrade ata och som hon sov sa daligt. Hon var i starkt behov av kuren!
Dessutom hade det inte blivit nagon vidare semester heller. Haller tummarna for att det gar fortsatt bra.

Har borjat backa lite nar det galler vagning och forsoker att lita mer pa ramsan.

Kram!
duggan

Inlägg av duggan »

Bra jobbat! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir över din rapport :heart: :D

Ida

www.sovgott.net
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej igen!
prinsessan har nu blivit 6 manader, och alltsa trasslat med maten i mer eller mindre halva sitt liv. Jag har tidigare i traden berattat om detta, men vill stalla fragan igen.

Nar vi borjade med kuren (for ca 2,5 v sedan) sa var det som ett mirakelk, for plotsligt sa at hon jattemycket!! Hon for fortfarande i sig mer under sina nuvarande 4 maltider an vad hon fick forut nar hon at i vart fall 6 ggr per dag. Men problemen har kommit tillbaka.

Hon ar nastan alltid jattehungrig nar det ar dags att ata, vi far distrahera henne for att hon inte bara ska skrika. Och hon tar villigt flaskan, stracker sig efter den och vill ha.

Sen blir det paus. Och det ar darefter det blir sa sabla besvarligt. Av erfarenhet maste hon fa bli lite gnallig igen, dvs att hon kanner hunger. Men aven da sa maste jag halla fast henne i ett hart grepp sa att hon inte kan vrida bort huvudet. Och da ater hon, och kan ata massor!!

Ganska lange har hon atit sin maltid i 2 omgangar. Men nu verkar det som att det blir fler och fler. Hon ater alltsa mindre och mindre i varje forsta omgang. Vilket inte gor det hela enklare..
Jag forsoker att halla maltiden inom en halvtimme och det brukar fungera. Da har hon oftast fatt i sig ordentligt och ar nojd. Dock tyvarr med jarngrepp och valdigt mycket skrik. Skrik for att hon ar hungrig! Och skrik for att hon inte vill bli tvingad, forstaeligt.

En bra dag ser ut som foljande:
7.45, 200 ml NAN ersattning
11.00, 250 ml valling
14.30 170 ml NAN ersatting
18.00 200 ml valling

Hon brukar vara hungrigast vid 11 och kan da ibland tomma hela flaskan pa 270 ml.

Vi ar ju pa resande fot och nar vi kommer hem ar det dags att ta upp grot, pureer och annat igen, men hittills har honvarit valdigt ointresserad.

Det gick ju sa bra ett tag, men nu ar vi tillbaka i mattrasseltrasket igen och det ar sa ledsamt. Hon ar som Dr Jekyll och Mr Hyde beroende pa matintaget.

Om ni erfarna modrar, har ni nagra tips och ideer sa tar jag garna emot dessa!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej StinaMalm!

Har själv ingen erfarenhet. Föreslår att du skriver under mat, mage och barnakropp. Då kommer du nog få bättre svar tror jag. :wink:

Ida

www.sovgott.net
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej alla hjälpsamma människor!
Ville bara komma med en liten uppdatering, nu när vi är hemma från värmen igen.

Jag måste säga att jag tycker att det går ganska bra! Första natten hemma fick bli en liten omstart, om än en halvlyckad sådan. Vi kom hem vid 4 på morgonen och då hade lillan varit vaken alldeles för mycket under natten. Svårt att kräva av henne att hon ska kunna sova på flygplatser, flygplan och i bilbarnstolar, även om det gick osannolikt bra på vägen ner.

Hur som helst så la vi henne i hennes säng, och de resterande timmarna av natten (fram till kl 07.30) så blev det en del ramsande men också en del buffande. Tyckte att det var läge för buffning faktiskt, hon hade ju inte legat i sin säng på 2 v utan bara sovit i vagnen.

Sedan dess har det blivit mycket bättre - inte ett enda buffande till de senaste 3 nätterna - och hon verkar trivas med att vara tillbaka i sängen. Det är några uppvak varje natt, och precis som jag ser i trådarna att andra barn gör, så har hon börjat vända sig på rygg - vilket givetvis medför att hon sover sämre. Tack för tipset att bara gå in och vända utan att ramsa, ska testa detta inatt.

Inatt är var för övrigt första natten i eget rum, något som jag för övrigt märker är bra för överkoncentrationen. Det är så lätt att börja ramsa för mista lilla och dessutom blir det lätt att man gör det inne i rummet. Och ska man gå ut så släpper man in dagsljus..., ja ni känner säkert igen dilemmat.

Dagslurarna går upp och ner, men i stort tycker jag att det fungerar relativt bra. Vaknar alltid efter 40-45 min när hon ska sova 1,5 h, men hon somnar alltid om efter lite tillrättaläggande och ramsande (vänder sig i vagnen också och leker med skynket eller lakanet).

Vad gäller maten så är det tyvärr just nu värre än någonsin. Jag har faktiskt kontaktat Anna W själv och bett henne komma hit. Man ska inse sina begränsningar och vi behöver hjälp! Tyvärr är det två veckor kvar, och det jag ska göra under tiden är att jobba på min inställning. Hon hade en del att säga om min attityd (gnällspik :oops: ) och tyckte också att jag skulle använda ömma järngreppet. Har dock svårt att få det att fungera på lillan eftersom hon börjar gråta och kniper ihop munnen bara jag närmar mig den ställningen. Några tips här någon tills vi får hjälp av Anna?

Vad gäller min attityd så är det säkert helt rätt det hon säger. Och det är ju anledningen till att jag ber om hjälp - varken jag eller min fantastiska dotter vill ha det så här längre.

Kuren fortgår som sagt här på hemmaplan och vi kämpar på!

Återkommer med frågor och rapport!

Kram Stina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra att det mesta känns bra!

Hur ser matsituationen ut för er. Vad och när äts det? Hur reagerar hon, hur agerar ni?

//Malin
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
matschemat har de senaste veckorna ser ut ungefär såhär:
7.45 ersattning
11.00 välling
14.30 ersatting
18.00 välling

Nu är tanken följande
7.45, ersattning/välling (+ ev smakis/puree?)
11.00 mat, därefter flaska
14.30 ersättning/välling (+ ev smakis/puree?)
18.00 gröt + flaska

Nu när vi är hemma från resan igen så har vi börjat mer med gröt, fruktpureer och vanlig gröt. Anna tyckte att jag två mål om dagen skulle börja med fast föda och först därefter ge flaskan. Är det i så fall dumt att ge efterrätt i form av smakis/fruktpuree efter flaskan, dvs de gånger som flaskmålet ej ska bytas ut? Blir det för mycket och för förvirrande?
Det funkar absolut bäst att först ge flaska och sedan något mera, för hon äter sig aldrig helt mätt på flaskan i första läget, det behövs alltid påfyllning.
Vad som då sker har jag försökt beskriva tidigare i tråden.

Jag har några andra frågor också:
Inatt har jag bara behövt ramsa utanför dörren en enda gång, vilken supertjej! Har dock varit inne ett par gånger och vänt henne i sömnen.
Däremot har hon länge och väl och i några omgångar legat och pratat för sig själv och testat rösten sedan 5.30 imorse (ska vakna 7.30). Jag har inte agerat på något sätt eftersom jag inte uppfattat att hon har ställt någon fråga. Är det så det bör vara, eller bör jag gå in och lägga vända henne till rätta och markera att det är sovdags?

Mera frågor till er som har lite koll - hur gör ni när ni ska ut och handla/köra bil? Idag behöver jag exv åka till en affär som ligger ca 20 bilfärd bort. Jag behöver kanske 20 min där och sedan 20 min hem.

Skruttan har följande schema:
7.30 vakna
7.45 äta
9.30 - 10.15 sova 45 min
11.00 äta
12.30 - 14.00 sova 1,5 h
14.30 äta
16.30 - 17.15 sova 45 min
18.00 äta
19.30 sova natt

Skulle ni sätta henne i bilbarnstolen och hoppas att hon somnar och sedan vänta med att lämna bilen tills hon vaknar efter 45 min? Om jag åker när hon är vaken, exv kl 10.15 så måste hon äta i affären, vilket ju givetvis går, men är mindre bra. Hur gör ni???

Tacksam för tips!

Kram Stina
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej igen,
angående shopping-frågan - jag ser ju själv att det är bäst att åka när hon ätit klart 11-målet, dvs senast 11.45. Men säg att det inte hade varit möjligt pga olika omständigheter. Hur gör ni som har säkra sovare? Räknar ni med att barnet somnar vid rätt tid i bilbarnstolen och sover luren ut?

/Stina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Nu har jag inte gett flaska till mina barn, men när jag började med fast mat så ville han inte ha brösten efteråt fast jag visste att han inte var mätt på maten eftersom den ej kommit upp i så stora portioner än, så jag har alltid ammat före maten, och sen har jag matat med pure så mycket som går, sen i med fruktpure så mycket som går och sen har jag erbjudit bröstet som avslutning, dom flesta ammar/ ger flaska efter men för oss funkade det bäst att börja med att amma och sedan mat. Prova dig fram, men det viktigaste är att det går i så mycket som möjligt och i vilken ordning du gör det, det bestämmer ni!

Ang shopping så skulle jag antingen låta barnet sova klart luren i bilen, eller ta med vagnen till affären och sova hela luren i vagnen, att flytta mitt i sömnen brukar ofta leda till förvirring.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"