Hjälp en nybörjare!
Hjälp en nybörjare!
Vi planerar att kura vår 8-månaders med start i morgon, men fortfarande stöter vi på en del frågor när vi diskuterar vår strategi.
På dagen har vi hittills ammat honom trött och sedan lagt honom i vagnen där han sovit ganska gott. Men nu ska vi alltså sluta med det? Även om det funkar bra?
Hur ska vi bära oss åt med dagsömnen? Vi har sittvagn som inte har fullt liggläge, alltså är det ingen bra idé att ha honom på mage. Kan vi istället lägga honom på rygg och täcka för vagnen med en tunn filt? Ska vi bara lägga honom och ramsa, eller ska vi buffa eller vagna också?
Det står en massa om nätterna i boken men inte så mycket om dagarna.
På dagen har vi hittills ammat honom trött och sedan lagt honom i vagnen där han sovit ganska gott. Men nu ska vi alltså sluta med det? Även om det funkar bra?
Hur ska vi bära oss åt med dagsömnen? Vi har sittvagn som inte har fullt liggläge, alltså är det ingen bra idé att ha honom på mage. Kan vi istället lägga honom på rygg och täcka för vagnen med en tunn filt? Ska vi bara lägga honom och ramsa, eller ska vi buffa eller vagna också?
Det står en massa om nätterna i boken men inte så mycket om dagarna.
Hejsan och välkommen!
Hur ser tilltänka schemat ut?
Jag hoppas jag kunde komma med lite klarhet iallafall!
Jo läs på om 8-månaders ångesten så du vet hur du tacklar den på bästa sätt.
//Malin
Hur ser tilltänka schemat ut?
Ja tanken är att han ska lära sig somna själv så därför ska han inte halft sövas och sedan flyttas.På dagen har vi hittills ammat honom trött och sedan lagt honom i vagnen där han sovit ganska gott. Men nu ska vi alltså sluta med det? Även om det funkar bra?
Ja visst det går utmärkt, se bara till att filten är så mörkläggande som möjligt.Vi har sittvagn som inte har fullt liggläge, alltså är det ingen bra idé att ha honom på mage. Kan vi istället lägga honom på rygg och täcka för vagnen med en tunn filt?
Dagslurarna följer även nätternas mönster, så första dagen så vagnar du generöst och i uppvaken så vagnar du vid minsta pip, sedan backar du med vagningen allt eftersom kuren går, andra dagen så kan du försöka jobba lite mer med ramsan och var hyfsat generös med vagning ändå, tillslut så kan man bara lägga ner och ramsa iväg men det tar ett litet tag innan man är där, dagslurarna kan tjorva ett tag men stressa inte upp för det, han ska få förutsättningarna att sova det viktiga är inte att det sovs precis varje minut.Ska vi bara lägga honom och ramsa, eller ska vi buffa eller vagna också?
Jag hoppas jag kunde komma med lite klarhet iallafall!
Jo läs på om 8-månaders ångesten så du vet hur du tacklar den på bästa sätt.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack för ditt svar!
Vårt schema ser ut som följer:
07.30 Vakna
07.45 Frukost
09.30-10.15 Sova
11.15 Lunch
12.45-14.15 Sova
15.15 Middag
16.45-17.30 Sova
18.30 Kvällsmat
19.15 Bad (Fre, Sön, Ons…)
19.30 Amning/Nattslurk
19.45 Lek
20.00 Sova
Kommentarer?
Vi kör igång ikväll och vi är så rädda att vi ska misslyckas. Vet att attityden är viktig, men när självförtroendet är i botten är det svårt att tro på sig själv.
Vårt schema ser ut som följer:
07.30 Vakna
07.45 Frukost
09.30-10.15 Sova
11.15 Lunch
12.45-14.15 Sova
15.15 Middag
16.45-17.30 Sova
18.30 Kvällsmat
19.15 Bad (Fre, Sön, Ons…)
19.30 Amning/Nattslurk
19.45 Lek
20.00 Sova
Kommentarer?
Vi kör igång ikväll och vi är så rädda att vi ska misslyckas. Vet att attityden är viktig, men när självförtroendet är i botten är det svårt att tro på sig själv.
Vi har redan misslyckats! 
Såhär såg det ut:
20.00: Läggs i sängen på mage. Buffas under vilda protester.
20.10: Blir lugn och stilla, jag ramsade mig ut. Han börjar fråga direkt jag tystnar och jag svarar med ramsan. Det märks att han lyssnar, men han blir inte tyst utan börjar jobba upp sig mer och mer. Jag går tillbaka och buffar.
20.23: Tystnar. Jag ramsar mig ut och han sover.
20.43: Vaknar med ett skrik, jag hinner inte in eftersom han inte ens börjar med att fråga.
21.15: Han skriker/gråter fortfarande lika mycket efter en halvtimmes buffande, är svettig och snorig.
Vi ger upp, det känns inte alls bra sättet han skriker/gråter på.
Vart gjorde vi fel?
Såhär såg det ut:
20.00: Läggs i sängen på mage. Buffas under vilda protester.
20.10: Blir lugn och stilla, jag ramsade mig ut. Han börjar fråga direkt jag tystnar och jag svarar med ramsan. Det märks att han lyssnar, men han blir inte tyst utan börjar jobba upp sig mer och mer. Jag går tillbaka och buffar.
20.23: Tystnar. Jag ramsar mig ut och han sover.
20.43: Vaknar med ett skrik, jag hinner inte in eftersom han inte ens börjar med att fråga.
21.15: Han skriker/gråter fortfarande lika mycket efter en halvtimmes buffande, är svettig och snorig.
Vi ger upp, det känns inte alls bra sättet han skriker/gråter på.
Vart gjorde vi fel?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är tyvärr ett ledsamt utgångsläge, som gör att man mer eller mindre omedvetet bönar och ber om hjälp, eller bekräftelse, från BARNET. Och då går det inteMalia75 skrev: Vi kör igång ikväll och vi är så rädda att vi ska misslyckas.
Men misströsta inte. Vänta lite, läs på lite mer - mycket mer
Då kommer ditt lilla barn också äntligen och till slut att reagera med lättnad.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
ilindstrom
Hej Malia75 och välkommen hit
Precis som Anna skriver så är attityden A och O när man ska kura. Känner man sig det minsta osäker så är det helt rätt att vänta precis som ni nu gör. Läs på igen, öva på buffning och ramsning och läs, läs och läs igen. Bolla här med oss fram och tillbaka och när ni känner er redo igen så spikar ni ett datum då ni kör igång. Med vår hjälp från början så ska du se att ni kommer att fixa det här som en dans. Och upp med själförtoendet, du är en superduktig mamma som faktiskt inget hellre vill än att din lille son ska få sin välbehövliga sömn så att han kan växa och slå ut i full blom. Vad tror du om det här?
hälsningar
Precis som Anna skriver så är attityden A och O när man ska kura. Känner man sig det minsta osäker så är det helt rätt att vänta precis som ni nu gör. Läs på igen, öva på buffning och ramsning och läs, läs och läs igen. Bolla här med oss fram och tillbaka och när ni känner er redo igen så spikar ni ett datum då ni kör igång. Med vår hjälp från början så ska du se att ni kommer att fixa det här som en dans. Och upp med själförtoendet, du är en superduktig mamma som faktiskt inget hellre vill än att din lille son ska få sin välbehövliga sömn så att han kan växa och slå ut i full blom. Vad tror du om det här?
hälsningar
Uppdatering!
Vi bestämde oss för att smida medan järnet var varmt, slopade buffningen och kör istället bara med vagning. Resultat hittills:
20.00 Läggs i vagnen och vagnas.
20.27 Tystnar. Ramsar x 4. Väntar lite och bekräftar x 4.
20.47 Vaknar och gråter (ALLTID efter 20 min..) Vagnar.
21.37 Somnar (har då ramsat 4x4 under sista 10 min) Bekräftar x 2.
00.41 Vaknar och gnäller. Ramsar, men får vagna lite för att få honom lugn.
00.47 Somnar med ramsa x 4 + bekräftelse x 4.
00.54 Gnyr men somnar om själv!
Just nu är klockan 01.18 och han sover.......
Vid den här tiden brukar han ha sovit max 2,5 timmar, ikväll är han uppe i 4,5.
Vi bestämde oss för att smida medan järnet var varmt, slopade buffningen och kör istället bara med vagning. Resultat hittills:
Just nu är klockan 01.18 och han sover.......
Vid den här tiden brukar han ha sovit max 2,5 timmar, ikväll är han uppe i 4,5.
-
ilindstrom
Det har gått så bra! 
03.35 Gnäller. Somnar om på 4 min med vagning och ramsa x 4.
03.53 Gnäller. Vagnas och ramsas, tystnar. Börjar om igen varje gång jag ramsat, men somnar kl 04.05 efter 4 vagningstillfällen + ramsor.
05.52 Gnäller. Jag vagnar kort och ramsar x 4. Somnar på 5 min.
07.25 Mamma väcker pappa och sen gör vi glad morgon tillsammans och väcker en sovande son som ser ut som "varför väcker ni mig, jag som sov så gott?"
Och nu ska den här trötta mamman gå och lägga sig medan pappan tar hand om dagsschemat. Zzzzzzzzzzz............
03.35 Gnäller. Somnar om på 4 min med vagning och ramsa x 4.
03.53 Gnäller. Vagnas och ramsas, tystnar. Börjar om igen varje gång jag ramsat, men somnar kl 04.05 efter 4 vagningstillfällen + ramsor.
05.52 Gnäller. Jag vagnar kort och ramsar x 4. Somnar på 5 min.
07.25 Mamma väcker pappa och sen gör vi glad morgon tillsammans och väcker en sovande son som ser ut som "varför väcker ni mig, jag som sov så gott?"
Och nu ska den här trötta mamman gå och lägga sig medan pappan tar hand om dagsschemat. Zzzzzzzzzzz............
-
ilindstrom
Och än så länge fungerar dagen bra!
Pappa har vagnat och ramsat lilla skruttet som har somnat på några få minuter.
Däremot måste jag säga att det verkligen tar emot att väcka! Det har inte funnits på kartan förut, väcka när han äntligen sover!
En fundering nu......amningen? Jag har ju ammat nätterna igenom och på dagarna alltid för att söva honom, men nu har det ju inte blivit så mycket ammande. I natt fick jag pumpa 2 ggr och när han vaknade ammades han innan frukostgröten. Hur ska jag göra, strular jag till det om jag ammar honom som mellanmål då och då?
Pappa har vagnat och ramsat lilla skruttet som har somnat på några få minuter.
Däremot måste jag säga att det verkligen tar emot att väcka! Det har inte funnits på kartan förut, väcka när han äntligen sover!
En fundering nu......amningen? Jag har ju ammat nätterna igenom och på dagarna alltid för att söva honom, men nu har det ju inte blivit så mycket ammande. I natt fick jag pumpa 2 ggr och när han vaknade ammades han innan frukostgröten. Hur ska jag göra, strular jag till det om jag ammar honom som mellanmål då och då?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Amma för att söva är ju redan nu ett minne blott, så varför inte amma för att ge mat
Inga mellanmål alltså utan mål, enkelt och simpelt. Med eller utan något annat före, enligt schemat ni gjort upp
Och tänk för allt i världen inte "hu, så hemskt att väcka" - den här lilla älsklingen är inte nyfödd längre; han har länge väntat på er ledning
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för stöd och uppmuntran!
Jag ammade efter kvällsmaten och kände att det nog var ett ganska bra val, han kinkar en del när han äter puré än så länge, så att fylla på med amning efteråt gör ju bara att han faktiskt blir ordentligt mätt.
Pappa sövde honom för 3:e dagsluren medan jag jobbade i trädgården och jag hörde hur duktig han var! Ramsan sjöng han nästan och han lät så säker på sin sak att jag nästan ville lägga mig ner och sova själv!
Jag ammade efter kvällsmaten och kände att det nog var ett ganska bra val, han kinkar en del när han äter puré än så länge, så att fylla på med amning efteråt gör ju bara att han faktiskt blir ordentligt mätt.
Pappa sövde honom för 3:e dagsluren medan jag jobbade i trädgården och jag hörde hur duktig han var! Ramsan sjöng han nästan och han lät så säker på sin sak att jag nästan ville lägga mig ner och sova själv!