Tvivlare!
Tvivlare!
Jag alltså, jag var superbestämd när vi satte igång men nu tvivlar jag på om det här kommer funka. Det krävs mer eller mindre ett mirakel för att få våra nätter till nåt positivt och mirakel vetekatten om jag tror på!
Första natten gick över förväntan, killen, som är snart 9 månader, somnade efter bara 5 minuter. Vaknade sammanlagt bara 7 ggr under natten och gick då att lugna förvånasvärt snabbt med buffning och ramsa.
Natt nr 2, dvs natten till idag, däremot var katastrofal! Ungen vaknade minst 1 gång i timmen mellan 19-01, därefter minst varje halvtimme. Framåt 4 på morgonen somnade han aldrig in ordentligt utan började gråta straxt efter att man fått honom lugn. Både han och jag är levande döda idag!
Jag har läst att man kan få sämre nätter efter ett par dagar, att det skulle vara typ då dom fattar. Men redan dag 2? Nee, det känns som att det inte funkar! Men jag gav mej inte, plockade inte upp honom, utan stog ut natten igenom. Men blir det samma visa inatt igen vet jag inte om jag orkar.
Jag kanske ska tillägga att jag inte har någon möjlighet att avskärma honom helt så han sover i egen säng i vårt sovrum, dessutom sover han bäst på sidan även om magen funkar ibland också. Så jag följer inte kuren till punkt och pricka kan man säga.
Nån som har tips på vad jag kan göra? Ska jag avbryta kuren och starta upp den vid senare tillfälle, fortsätta på som om det funkade bra eller börja om från början. Jag har nu buffat + ramsat båda nätterna och det känns ytterst tveksam att endast ramsa skulle kunna lugna nu kommande 3:e natten som kuren säger.... om man inte kan hålla kuren är det då mening att fortsätta. Jag vill ju så innerligt att det ska funka, vår familj håller på att falla samman och vi mår inte bra någon av oss, allra minst vår lilla prins!
Första natten gick över förväntan, killen, som är snart 9 månader, somnade efter bara 5 minuter. Vaknade sammanlagt bara 7 ggr under natten och gick då att lugna förvånasvärt snabbt med buffning och ramsa.
Natt nr 2, dvs natten till idag, däremot var katastrofal! Ungen vaknade minst 1 gång i timmen mellan 19-01, därefter minst varje halvtimme. Framåt 4 på morgonen somnade han aldrig in ordentligt utan började gråta straxt efter att man fått honom lugn. Både han och jag är levande döda idag!
Jag har läst att man kan få sämre nätter efter ett par dagar, att det skulle vara typ då dom fattar. Men redan dag 2? Nee, det känns som att det inte funkar! Men jag gav mej inte, plockade inte upp honom, utan stog ut natten igenom. Men blir det samma visa inatt igen vet jag inte om jag orkar.
Jag kanske ska tillägga att jag inte har någon möjlighet att avskärma honom helt så han sover i egen säng i vårt sovrum, dessutom sover han bäst på sidan även om magen funkar ibland också. Så jag följer inte kuren till punkt och pricka kan man säga.
Nån som har tips på vad jag kan göra? Ska jag avbryta kuren och starta upp den vid senare tillfälle, fortsätta på som om det funkade bra eller börja om från början. Jag har nu buffat + ramsat båda nätterna och det känns ytterst tveksam att endast ramsa skulle kunna lugna nu kommande 3:e natten som kuren säger.... om man inte kan hålla kuren är det då mening att fortsätta. Jag vill ju så innerligt att det ska funka, vår familj håller på att falla samman och vi mår inte bra någon av oss, allra minst vår lilla prins!
hej Zinoida,
skriver nagra uppmuntrande ord till dig i vantan pa att nagon med storre erfarenhet svarar dig. Jag ar bara en mamma som just nu kurar min lilla flicka. Misstrosta icke!!
Forstar verkligen att du ar trott MEN forsok jobba pa Attityden av sjalvklarhet! Du/ni kommer att fa ording pa detta. Av egen erfarenhet kan jag saga att det blir battre!
Las sa mkt du bara orkar och hinner - tank pa beloningen! Beloningen kommer - i form av att fa sova 12 timmar. Vi ar pa kurdag 7 nu och i natt sov lillan 20-05, gnydde lite fran och till mellan 05-06, somnade om och sa vackte vi henne 08:00.
Heja, heja dig! Keep up the good work
kram mammaHanna
skriver nagra uppmuntrande ord till dig i vantan pa att nagon med storre erfarenhet svarar dig. Jag ar bara en mamma som just nu kurar min lilla flicka. Misstrosta icke!!
Forstar verkligen att du ar trott MEN forsok jobba pa Attityden av sjalvklarhet! Du/ni kommer att fa ording pa detta. Av egen erfarenhet kan jag saga att det blir battre!
Las sa mkt du bara orkar och hinner - tank pa beloningen! Beloningen kommer - i form av att fa sova 12 timmar. Vi ar pa kurdag 7 nu och i natt sov lillan 20-05, gnydde lite fran och till mellan 05-06, somnade om och sa vackte vi henne 08:00.
Heja, heja dig! Keep up the good work
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
Hej igen,
Heta tips:
Morklaggningsgardiner - tyg finns i tygaffar. Skena med tigertanderskrokar finns i jarnaffar.
MAT, mat och annu mer mat. valling, grot, banan, middag, lunch (+amma om du fortfarande gor det) OBS! kom ihag att ge katrinplommonpure sa liten inte blir hard i magen.
/H
Heta tips:
Morklaggningsgardiner - tyg finns i tygaffar. Skena med tigertanderskrokar finns i jarnaffar.
MAT, mat och annu mer mat. valling, grot, banan, middag, lunch (+amma om du fortfarande gor det) OBS! kom ihag att ge katrinplommonpure sa liten inte blir hard i magen.
/H
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag förstår att du är helt uttröttad och benägen att ge upp (men vad är alternativet, egentligen
Man kan inte kura särskilt lyckosamt, eller lyckosamt alls, om man inte förstår vad det är man gör och varför
Det är ungefär som att lära sig köra bil, vet du. Bilen kör sig inte själv och körkortet kommer inte på posten bara för att man anmält sig till körskolan. Det är så mycket man måste lära sig och framförallt förstå - hur trött man än är. Om man nu vill ha sitt körkort, vill säga.
Pluggar du bara in teorin ordentligt så står bilen och väntar körklar
Och massor med körskolelärare sitter då bredvid dig, här på forumet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för era svar.
Jo, jag har boken och läst den både en och två gånger. Jag vill ju gärna följa kuren som den är beskriven, men känner mej helt värdelös för att det inte går! Att helt sluta buffa tredje natten var helt uteslutet. Att lugna endast med ramsa funkade inte alls utan gav mer eller mindre motsatt effekt varje gång.
Min son blir inte arg och protesterar inte endast, det hade jag väl kunnat acceptera. Men när han gråter uppgivet full av ångest och panik kan jag helt enkelt inte vända ryggen till. Då har jag väl kanske inte den säkerheten. Men det står ju i boken att barnen inte ska vara ledsna, det blir min pojke nästan direkt jag ska lämna honom. Och ja, jag kan skilja på hans olika skrik och vet vad som är vad och min pojke är rent olycklig...
Jo, jag har boken och läst den både en och två gånger. Jag vill ju gärna följa kuren som den är beskriven, men känner mej helt värdelös för att det inte går! Att helt sluta buffa tredje natten var helt uteslutet. Att lugna endast med ramsa funkade inte alls utan gav mer eller mindre motsatt effekt varje gång.
Min son blir inte arg och protesterar inte endast, det hade jag väl kunnat acceptera. Men när han gråter uppgivet full av ångest och panik kan jag helt enkelt inte vända ryggen till. Då har jag väl kanske inte den säkerheten. Men det står ju i boken att barnen inte ska vara ledsna, det blir min pojke nästan direkt jag ska lämna honom. Och ja, jag kan skilja på hans olika skrik och vet vad som är vad och min pojke är rent olycklig...
-
annawahlgren
Välkommen tillbaka om och när situationen blir så ohållbar att du, om inte annat så för lilla barnets skull, anser dig så övertygad om att han behöver hjälp att du också kan ge honom den
Tills vidare är jag så fräck att jag ber dig stoppa undan boken och inte misshandla MITT lilla barn mera - själva Sova hela natten-kuren, som ska, anser jag, genomföras riktigt eller inte alls.
Med "riktigt" betyder bland annat att man ska kunna ge för barnet nöjaktiga svar, så att lättnaden infinner sig och därmed den goda sömnen. Ramsan är nyckeln. Lyckas man inte kommunicera med sitt lilla barn under och från och med andra natten på kuren, gör man det näppeligen senare heller.
Framöver kanske du vill göra en omstart. Då är du som sagt välkommen.
-
*frieda*
Nej du, nu har jag vaknat till flera ggr under natten och funderat över det du beskriver och nu tänkte jag plita ner lite av mina erfarenheter och funderingar. Trots att jag inte är någon dipl.SHN-kurare och trots att jag aldrig har kurat själv. Men mina funderingar rör mat, schema och vidden av att upptäcka världen. Speciellt när man är en ganska stor kille som vi talar om här
Du saknar inte attityd, men du saknar kompitens på området. D.v.s. du har inte läst på tillräckligt och du gör inte som man ska göra. En av de främsta förutsättningarna för att en unge ska sova hela natten är massor av mat och rajtan-tajtan dagtid. SHN-kuren och barnaboks-föräldraskapet i stort tarvar A, massor av mat
B, Ett aktivt föräldraskap så till vida att du presenterar världen för den lille
I praktiken kan det se ut så här:
Kl 7 på morgonen - Frukost: Här talar vi inte snålransoner, en bebis som sover gott på natten och äter på regelbundna tider äter en hel portion gröt till frukost eller en dricker en flaska full med välling. Minst
Min matvrakiga dotter äter, förutom sin portion med gröt, även en mjukbrödsmörgås med leverpastej el smältost samt dricker ca 1/2 dl naturell yoghurt.
Kl 7.45 - ensamlek. Helst i sängen som man då gör om till en liter lekhage med allt möjligt kul plock. Plastsmuggar och träslevar brukar vara populärt.
(Nu får ni ursäkta mig om jag tar i med ensamleken åt en niomånaders. Mina ungar är duktiga på att ensamleka och jag har inte boken tillgänglig 8-[ )
Kl 8.30 Bums i säng
Kolmörkt rum. Plastsäckar för fönstren tejpat med silvertejp brukar vara bra. Husljud i bakgrunden, gärna musik - klassisk. Fast här hemma kör vi med Eva Cassidy
Kl 09.15 Upp, dricka vatten, brukar man vilja göra när man har sovit. Ut
Nu är det inte meningen att du ska ut och fingå med plutten ordentligt nerbäddad i sin barnvagn. Nej, nu ska ni ut och upptäcka världen. Han ska ner på marken och smaka på kottar och sand
Plaska i baljan i trädgården 8) Plocka blommor, dra upp dem med roten eller bara nypa av blomman från skaftet
Det är bara du som ser hindren och således bara du som kan se möjligheterna. Här passar det sig inte att vara "vän av ordning". "Aja baja" och "Nej inte den!" går inte för sig [-X Du ska leda, visa vägen och låta dig entusiasmeras av din sons livslust. Farliga saker tar man med ordet "Tack, tack!" och ersätter med något annat samtidigt som man ser till att det farliga försvinner "Borta"
Kl 10.00 In och ät lunch. Nu äter man en hel burk mat (á 190 g) och mellan 1/2 - till 1 burk frukt på det. Vi har kört med hemlagad barnmat och Hipps fruktbägare
Kl 10.45 Sova. OK, nu har inte jag boken tillgänglig och min dotter är ett murmeldjur. Men vi säger 2 h middagsvila
Samma som sist. Mörklägg och härlig musik i huset. Är man mätt och belåten sover man och vaknar endast för att höra sig för om allt är sin ordning, i regel efter 45 min. Då går man in och bekräftar ordningen med dito verktyg. Om det behövs
Min poäng är att är man mätt och trött vaknar man inte och gallskriker i högan sky resten av sovpasset, för då var man inte mätt vare sig på mat eller action
Kl 12.45 Upp, vatten och mellis. Exempelvis 1 dl yoghurt och en halv-till-en-hel banan.
Kl 13.30 Social delaktighet eller ut. Nu på sommaren är vi ute väldigt mycket. Spöregnar det kan man vara inomhus och greja med tvätt - tvättstugan är jättepopulär
Man kan plocka diskmaskinen eller dammsuga.
Kl 16.30 Middag. Motsvarande en hel burk á 190 g och en fruktis på det
Håll-i-gång fram till ca kl 17.30, då kan man börja avrunda med bad och annat.
Kl 18.30 Kvällslurk. Gröt eller välling.
Kl 19.00 Bums i säng med kittel och skrattsalvor. Sova
Jag skulle bli extremt förvånad
Om din grabb skrek i ren ångest, en gång i timmen resten av natten efter ett sådant späckat schema
Helt klart kommer han att vakna i diverse skarvar och höra sig för. Flertalet gågner kommer han bara att knorra och självmant somna om. Han har väl ett eget rum
Om inte, se till att han får det och det ska vara bäcksvart och svalt, inte kallt. Men på sommaren kan man oftast vädra hela natten
VI har en ordentlig pyjamas på tjejen och ett tynnre täcke. Men man kan ha mindre kläder och ett tjockt täcke också 
Man kan liksom inte köra en halvdan version. Det funkar inte. =; Menar jag som verkligen vet.
Men gör du det på riktigt, då funkar det

Du saknar inte attityd, men du saknar kompitens på området. D.v.s. du har inte läst på tillräckligt och du gör inte som man ska göra. En av de främsta förutsättningarna för att en unge ska sova hela natten är massor av mat och rajtan-tajtan dagtid. SHN-kuren och barnaboks-föräldraskapet i stort tarvar A, massor av mat
Kl 7 på morgonen - Frukost: Här talar vi inte snålransoner, en bebis som sover gott på natten och äter på regelbundna tider äter en hel portion gröt till frukost eller en dricker en flaska full med välling. Minst
Kl 7.45 - ensamlek. Helst i sängen som man då gör om till en liter lekhage med allt möjligt kul plock. Plastsmuggar och träslevar brukar vara populärt.
(Nu får ni ursäkta mig om jag tar i med ensamleken åt en niomånaders. Mina ungar är duktiga på att ensamleka och jag har inte boken tillgänglig 8-[ )
Kl 8.30 Bums i säng
Kl 09.15 Upp, dricka vatten, brukar man vilja göra när man har sovit. Ut
Kl 10.00 In och ät lunch. Nu äter man en hel burk mat (á 190 g) och mellan 1/2 - till 1 burk frukt på det. Vi har kört med hemlagad barnmat och Hipps fruktbägare
Kl 10.45 Sova. OK, nu har inte jag boken tillgänglig och min dotter är ett murmeldjur. Men vi säger 2 h middagsvila
Kl 12.45 Upp, vatten och mellis. Exempelvis 1 dl yoghurt och en halv-till-en-hel banan.
Kl 13.30 Social delaktighet eller ut. Nu på sommaren är vi ute väldigt mycket. Spöregnar det kan man vara inomhus och greja med tvätt - tvättstugan är jättepopulär
Kl 16.30 Middag. Motsvarande en hel burk á 190 g och en fruktis på det
Håll-i-gång fram till ca kl 17.30, då kan man börja avrunda med bad och annat.
Kl 18.30 Kvällslurk. Gröt eller välling.
Kl 19.00 Bums i säng med kittel och skrattsalvor. Sova
Jag skulle bli extremt förvånad
Nej precisannawahlgren skrev:Tills vidare är jag så fräck att jag ber dig stoppa undan boken och inte misshandla MITT lilla barn mera - själva Sova hela natten-kuren, som ska, anser jag, genomföras riktigt eller inte alls.
Med "riktigt" betyder bland annat att man ska kunna ge för barnet nöjaktiga svar, så att lättnaden infinner sig och därmed den goda sömnen. Ramsan är nyckeln. Lyckas man inte kommunicera med sitt lilla barn under och från och med andra natten på kuren, gör man det näppeligen senare heller.
Men gör du det på riktigt, då funkar det
-
ilindstrom
-
*frieda*
Tack ilindstrom
Ja det var nog den längsta uppsats i SHN jag har skrivit någon gång. Kände så väl igen mig
Jag har suttit fast i ett otal träsk och vägrat att se sambandet mellan mat-action och sömn
Alltså, man gör sig gärna en uppfattning om en gräns, vad anbelangar mat och action. Men man måste nog låta sig överraskas av hur mycket det verkligen går i en bebis under 1 år. Det är ofta ganska väl tilltagna portioner
Det var därför jag gjorde exempel på hur mängd
När mitt skrot var nio månader åt hon motsvarande en liten burk mat till lunch och middag (ca 1 dl) med en fruktbägare efter. Till frukost och kvällsmat åt hon en halv portion gröt. Sen fyllde jag upp varje mål med BM. Hon verkade jättenöjd med det på dagarna. Jag hade någon slags tanke om att "maten inte skulle konkurrera ut BM"
Nätterna var fyllda av ett evigt buffande. Det var helt uppåt väggarna. Jag säger bara suck
Ett barn efter sex månader fyller man inte upp med BM. Ett barn efter sex månader äter ordentliga portioner och får BM som måltids-dryck. Naturligtvis ](*,) Efter att jag verkligen insett detta sov hon självmant mycket längre pass. Vi gick från att vakna var annan timme till att hon sov sex timmar i sträck
Med någon knorr på vägen, men det var bara "ytlig-sömn-knorr".
Två andra saker som jag ville belysa är tiden mellan målen. Att vara ordentligt hungrig när man ska äta är en förutsättning för att man äter ordentligt. Sist ville jag förmedla vikten av action, i stora mått. Man kan inte sitta instängd i en "lekhage" hela dagarna, vare sig den är fysisk eller visuell. Barn ska vara med
Och barn ska ut och upptäcka världen \:D/
Mycket, inte allt, löser sig själv nattetid om man ser till att tillgodose barnets behov dagtid
Alltså, man gör sig gärna en uppfattning om en gräns, vad anbelangar mat och action. Men man måste nog låta sig överraskas av hur mycket det verkligen går i en bebis under 1 år. Det är ofta ganska väl tilltagna portioner
När mitt skrot var nio månader åt hon motsvarande en liten burk mat till lunch och middag (ca 1 dl) med en fruktbägare efter. Till frukost och kvällsmat åt hon en halv portion gröt. Sen fyllde jag upp varje mål med BM. Hon verkade jättenöjd med det på dagarna. Jag hade någon slags tanke om att "maten inte skulle konkurrera ut BM"
Två andra saker som jag ville belysa är tiden mellan målen. Att vara ordentligt hungrig när man ska äta är en förutsättning för att man äter ordentligt. Sist ville jag förmedla vikten av action, i stora mått. Man kan inte sitta instängd i en "lekhage" hela dagarna, vare sig den är fysisk eller visuell. Barn ska vara med
Mycket, inte allt, löser sig själv nattetid om man ser till att tillgodose barnets behov dagtid
Till frieda: Jag har aldrig satt min son i "lekhage", här är det verkligen fullt ös hela dagarna, så att han inte skulle fått ha det aktivt på dagarna är helt fel. Här är en unge som traskat runt med gåvagn och längst möbler sen han var 6 månader gammal, krypit innan dess. Vi har varit aktiva i babysim, babysång, gått på öppna förskolan och mycket annat ända från början. Så, som sagt, aktivtet har det aldrig varit brist på. Inte mat heller! Ända sedan jag slutade amma (6-7 mån) har det erbjudits välling vid varje mål mat. Sen kommer jag faktiskt inte ihåg vad mer du tyckte att jag gjorde "fel", det var säkert nånting mer...
Men nej, jag följde inte "kuren" till punkt och pricka. Jag anser att både barn och föräldrar är individer och man måste kunna hitta lösningar och metoder anpassade utifrån individen och utifrån det tankesättet att alla är olika och har olika behov. Jag ville till exempel inte att min son skulle sova i eget rum, jag vill ha honom nära mej, jag ville inte tvinga av honom nappen (jag tror att barn har ett, om än minskat, sugbehov fram till dom är iaf 2 år) och jag ville verkligen verkligen inte lämna honom att hantera upprörda känslor ensam.
Till er båda (ilindström - tack för den värmande omtanken): jag övergav omedelbart shn-kuren efter AW´s inlägg. Finns det inget rum för individualitet finns det heller inget rum för oss, det gjorde AW väldigt klart för mej. Dessutom reagerade jag oerhört starkt på att vi var välkomna tillbaka om och NÄR det blev så ohållbart så att jag var beredd att följa kuren så som AW hade utformat den. Man antyder här att absolut inget annat skulle kunna fungera, att den här kuren är det enda som finns till hjälp i hela vida världen. Och att jag som förälder var mer eller mindre misslyckad för att jag inte "klarade" att följa kuren.
Jag kör numera på min egen metod, som är att älska mitt barn!! Trösta honom när han är ledsen, lugna honom när han är arg, ge honom närhet och trygghet när han ber om det. Det är min roll som hans mamma, anser jag! Och tack gode gud för att vi har rätt till våra olika åsikter här i världen. Numera somnar han i egen säng på 5 minuter ca 19 och sover i egen säng (i vårt rum!) hela natten till ca 7. Han vaknar fortfarande till 1-2 ggr per natt för att kolla om vi är kvar, men somnar om jättelätt numera.
Till AW: Det var ju "trist" att du upplevde det som att jag misshandlade ditt "barn", dvs din metod, men jag hoppas innerligt ändå att fler väljer att göra det och att se sina barn som unika individer och lita till sina egna magkänslor istället för att maniskt följa dina ord till punkt och pricka som ett gäng hjärntvättade sektmedlemmar.
Jag är ytterst tacksam för att du utryckte det just på det sättet (att jag misshandlade ditt barn) för det fick mej att inse vad jag faktiskt höll på med och jag slutade därmed misshandla mitt!
Men nej, jag följde inte "kuren" till punkt och pricka. Jag anser att både barn och föräldrar är individer och man måste kunna hitta lösningar och metoder anpassade utifrån individen och utifrån det tankesättet att alla är olika och har olika behov. Jag ville till exempel inte att min son skulle sova i eget rum, jag vill ha honom nära mej, jag ville inte tvinga av honom nappen (jag tror att barn har ett, om än minskat, sugbehov fram till dom är iaf 2 år) och jag ville verkligen verkligen inte lämna honom att hantera upprörda känslor ensam.
Till er båda (ilindström - tack för den värmande omtanken): jag övergav omedelbart shn-kuren efter AW´s inlägg. Finns det inget rum för individualitet finns det heller inget rum för oss, det gjorde AW väldigt klart för mej. Dessutom reagerade jag oerhört starkt på att vi var välkomna tillbaka om och NÄR det blev så ohållbart så att jag var beredd att följa kuren så som AW hade utformat den. Man antyder här att absolut inget annat skulle kunna fungera, att den här kuren är det enda som finns till hjälp i hela vida världen. Och att jag som förälder var mer eller mindre misslyckad för att jag inte "klarade" att följa kuren.
Jag kör numera på min egen metod, som är att älska mitt barn!! Trösta honom när han är ledsen, lugna honom när han är arg, ge honom närhet och trygghet när han ber om det. Det är min roll som hans mamma, anser jag! Och tack gode gud för att vi har rätt till våra olika åsikter här i världen. Numera somnar han i egen säng på 5 minuter ca 19 och sover i egen säng (i vårt rum!) hela natten till ca 7. Han vaknar fortfarande till 1-2 ggr per natt för att kolla om vi är kvar, men somnar om jättelätt numera.
Till AW: Det var ju "trist" att du upplevde det som att jag misshandlade ditt "barn", dvs din metod, men jag hoppas innerligt ändå att fler väljer att göra det och att se sina barn som unika individer och lita till sina egna magkänslor istället för att maniskt följa dina ord till punkt och pricka som ett gäng hjärntvättade sektmedlemmar.
Jag är ytterst tacksam för att du utryckte det just på det sättet (att jag misshandlade ditt barn) för det fick mej att inse vad jag faktiskt höll på med och jag slutade därmed misshandla mitt!
Hej
små tankeläsarna.
Men blev ändå ledsen över att bli placerad i facket hjärntvättad sektmedlem och barnmisshandlare. För lika mycket som du känner i magen att du gör rätt nu, lika mycket känner jag att jag gjorde rätt med SHN-kuren. Och därför fungerade det kanske. Samma men olika egentligen. SHN var ju Annas egen metod från början, precis som din egen metod är din. Och den går ju precis som din ut på att älska sitt barn.
Ha det bra och njut av sonen.
Det tycker jag låter jättebra. Känns det mest naturligt för dig så är det så det kommer funka bäst oxå. Det känns väldigt omöjligt att gå tillväga på ett sätt som man inte tror på i grund och botten. Absolut med barn. Dom verkar känna av minsta lilla tanke juJag kör numera på min egen metod, som är att älska mitt barn!! Trösta honom när han är ledsen, lugna honom när han är arg, ge honom närhet och trygghet när han ber om det. Det är min roll som hans mamma, anser jag! Och tack gode gud för att vi har rätt till våra olika åsikter här i världen. Numera somnar han i egen säng på 5 minuter ca 19 och sover i egen säng (i vårt rum!) hela natten till ca 7. Han vaknar fortfarande till 1-2 ggr per natt för att kolla om vi är kvar, men somnar om jättelätt numera.
Men blev ändå ledsen över att bli placerad i facket hjärntvättad sektmedlem och barnmisshandlare. För lika mycket som du känner i magen att du gör rätt nu, lika mycket känner jag att jag gjorde rätt med SHN-kuren. Och därför fungerade det kanske. Samma men olika egentligen. SHN var ju Annas egen metod från början, precis som din egen metod är din. Och den går ju precis som din ut på att älska sitt barn.
Ha det bra och njut av sonen.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
annawahlgren
zinoida skrev: Det var ju "trist" att du upplevde det som att jag misshandlade ditt "barn", dvs din metod, men jag hoppas innerligt ändå att fler väljer att göra det och att se sina barn som unika individer och lita till sina egna magkänslor istället för att maniskt följa dina ord till punkt och pricka som ett gäng hjärntvättade sektmedlemmar.
(En liten retorisk fråga, som du inte alls behöver besvara: Föräldrar som ger sina barn den MAT de behöver, näringsrik, vällagad och tillfyllest, varenda dag och på någorlunda bestämda tider - utifrån en av de vuxna bestämd omdömesgill meny, som ska tillfredsställa det växande barnets livsväsentliga näringsbehov - är de också "ett gäng hjärntvättade sektmedlemmar"
Nu missförstod du mej cissii, bara för att jag känner att jag misshandlade min son när jag försökte mej på shn, betyder inte det att du gör det. Som jag försökte betona menar jag att man måste se till varje individ, individuellt! Jag säger inte att shn kuren inte funkar alls, det funkade säkert för er, för att det var en metod som passade dej och ditt barn! Vissa barn bryr sej inte ett dugg om att bli lämnade ensamma i ett rum, andra barn blir helt hysteriska, vissa barn gråter när dom ramlar och skrapar knäna medan andra borstar av benen lite och reser sej och springer vidare. Alla är olika!
Vad jag menar med "hjärntvättade sektmedlemmar" är det att man om och om igen läser (inte bara här kan tilläggas!) folk som metodiskt citarerar ord för ord AW´s åsikter och beskriver sin nästintill guda-dyrkan. När man läser positiva inlägg om shn och AW ser man nästan aldrig nya/egna argument eller formuleringar. Sen att man följer med in i tänket att bara shn kan funka och rädda alla världens trötta småbarnsföräldrar är det som gör att det hela så sjukt, i mina ögon/öron. Observera i MINA, åter igen, visst är det härligt att vi har rätt till egan åsikter, även om nu inte alla har det....
AW: Jag känner nog inte att du kan ta åt dej äran för att föräldrar tänker näringsrikt, vällagat och regelbundet när det gäller mat, det är sunt förnuft och inget som jag förknippar med dej eller din metod, även om "dina" anhängare kanske också ger sina barn "bra" mat... Det finns det miljoner och åter miljoner andra som också gör.
Vad jag menar med "hjärntvättade sektmedlemmar" är det att man om och om igen läser (inte bara här kan tilläggas!) folk som metodiskt citarerar ord för ord AW´s åsikter och beskriver sin nästintill guda-dyrkan. När man läser positiva inlägg om shn och AW ser man nästan aldrig nya/egna argument eller formuleringar. Sen att man följer med in i tänket att bara shn kan funka och rädda alla världens trötta småbarnsföräldrar är det som gör att det hela så sjukt, i mina ögon/öron. Observera i MINA, åter igen, visst är det härligt att vi har rätt till egan åsikter, även om nu inte alla har det....
AW: Jag känner nog inte att du kan ta åt dej äran för att föräldrar tänker näringsrikt, vällagat och regelbundet när det gäller mat, det är sunt förnuft och inget som jag förknippar med dej eller din metod, även om "dina" anhängare kanske också ger sina barn "bra" mat... Det finns det miljoner och åter miljoner andra som också gör.
-
annawahlgren
zinoida skrev:,Jag känner nog inte att du kan ta åt dej äran för att föräldrar tänker näringsrikt, vällagat och regelbundet när det gäller mat, det är sunt förnuft och inget som jag förknippar med dej eller din metod, även om "dina" anhängare kanske också ger sina barn "bra" mat... Det finns det miljoner och åter miljoner andra som också gör.
Lev väl.
-
annawahlgren
PS (och sedan ska jag verkligen gå hem).
Ser du vad det är du skriver
Vem bryr sig om DEM, ursäkta

Ser du vad det är du skriver
Du har inte ens förstått vad det hela handlar om. "Rädda alla världens trötta småbarnsföräldrar"zinoida skrev: ... och rädda alla världens trötta småbarnsföräldrar