2-månaders med svårt att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack Sonica! :heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

sonica skrev:Hej LisaMarie:

Mitt lilla tips här då: Måste man stoppa in napppen åter och åter igen, så är den inte bra :!:
Kanske ska man då fråga sig om det verkligen är nappen som ska dit :?:
Det undrar jag också, men när jag har testat att ge honom mer mat så är det ytterst sällan som han vill ha, han blir förbannad istället, skriker inte men liksom tjoar högt och argt och gör allt för att slippa få mjölken i munnen. Han suger ilsket ett par tag, släpper och tjoar, tar tag igen och så håller han på tills han får nappen, då slappnar han av och suger nöjt. Har du något tips på hur jag bör göra här? Eller är det här, och bara här, som jag ska använda napp?
sonica skrev:Det är jusst då detta inträffar som jag brukar tänka att HÄR ska det inte vara någon napp. Vaknar man när nappen INTE är på plats, då har napannvändat blivit fel.
Och därmed alltså här som jag INTE ska använda napp, utan vagna? Dvs att han får ha nappen när han ska somna, sedan snor jag den och vagnar alla uppvak därefter.
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Sonica, förlåt! Glömde ju både att skriva hej och att tacka för ditt svar! :oops:
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det blir ju mina åsikter, och dem är det ju ingen lag på :wink:

Men jag tycker att man inte ska förutsätta att barnet ska ha napp.
Utan i yttersta kris, när barnet inte kommer till ro på annat sätt.
Och jo jag tycker att det är endast vid insomnande han ska ha napp, om han ens ska ha någon överhuvudtaget :roll:
Och kanske då inte systematiskt sätta in den, som om att det vore ett måste för att kunna somna, utan att allt eftersom lära barnet att somna i allafall.

Som sagt så tog jag bort nappen helt då pojken inte ens blev hjälpt av den vid insomnandet. Han tackade inte och tog emot utan knorrade och hade likafullt svårt att komma till ro.
DÅ var nappanvändadet finito :lol:

Men jag tycker att det är så svårt att berätta hur andra ska göra, jag själv tänker tex mycket framåt hur jag vill att saker ska se ut, det jag tex gör i dag, är frukter jag får skörda i morgon :roll:
om du förstår :?

Jag tycker att visst tusan kan man ge napp i en eller annan skarv någon enstaka gång, men somnar inte prinsen om med napp, i skarveländet, så bort med den bara :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Glömde bara att skriva att om du ge chansen nu att klara sig utan napp, så tror jag inte att det dröjer så många dagar innan han lära sig hitta tummen, eller något finger :)
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Det var ju synd att det inte var lag på dem, då hade jag sluppit fundera över hur jag ska göra! :lol: Nej då, jag tar ingens åsikter här som något annat än rekommendationer för hur man kan göra. Jag är faktiskt tacksam för att jag får mig mina tankeställare här, sedan väljer jag vilka råd jag vill använda mig av.

Hittills har jag fått god hjälp av både Torsmamma och Elle, målen fungerar bättre och bättre och jag har tack vare det kunnat få honom att somna i vagnen utan att bära bära bära! Dina råd om nappen verkar också bra, så kanske kan vi med dem få ordning på skarvarna också?

Som jag tänker nu så behåller jag nappen ett tag till, ger den när han ska sova (om han verkar efterfråga den,) och så vagnar jag resten. Bestämmer jag mig för att ta bort den helt så gör jag nog det i samband med kurstart v.30.
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Tack snälla Elle!

Jo, vi har fått lite mer ordning här, fast vi bara jobbat på lösryckta delar.

Vi gör morgon kl.7, jag matar på enligt SM's måltider, och sedan får han somna när han visar att han är trött. Tack vare att han numera är ordentligt mätt så somnar han utan att behöva bäras, jag lägger ner honom på mage i vagnen (med larm) och där somnar han, oftast utan att vagnas eller något! Klar förbättring mot att behöva gå och bära och bära!

Dagarna förflyter med mål, gos och skötsel, sovpass och passiv delaktighet, och vid 7 påbörjas nattningen med ett bad, flaska och amning och sedan lägger jag ner honom för natten i spjälsängen, där han oftast somnar helt själv. Ibland får jag putta i nappen några gånger, men det blir färre och färre gånger.

Nattmål vid 4-tiden och sedan morgon igen kl.7.

Det enda som jag känner är lite besvärligt nu är skarvarna i hans sovpass. Även om vi inte kör efter några tider så hör och ser jag ju på honom när han vaknar till om han borde sovit lite längre. Här nyttjar vi vagningen och det fungerar bra. Det blir kortare och kortare vagningar och ibland har det tom räckt med "handtagsskaket". 8)

Just nu är jag toppenlycklig, lillebror verkar må mycket bättre, våra dagar fungerar och jag känner mig hjälpt av de delar jag har jobbat med! :lol:
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR rapport, strålande jobbat =D>

Det är vanligt med skarvar på lurarna. Det faller bort snart. Stänger du ute synintrycken?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Tack! :D

Nej, det har jag nog varit lite dålig på, ska tänka på det och se om det ger effekt. (Gick genast och la över snutten!)
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"