Desperat tvilingmamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twins

Desperat tvilingmamma

Inlägg av twins »

Hej. Mina tjejer födda 8:e feb -08 blir snart 5 månader och situationen börjar bli ohållbar. Som det ser ut nu så blir jag väckt av dem mins en gång i timmen hela natten. De sover på varsin sida av mig, och min sambo, som måste upp och jobba på soffan. Anledningen till att de väcker mig var i början att de inte kan somna om själva utan behövde nappen, som åker ut hela tiden så klar, men nu vaknar de för att de har ont i magen. Det blir bara värre och värre. De äter vanligen 4 gånger på dagen och 1 gång på natten, helammar dem. Men de sista dagarna vill de knappt äta alls så har lagt till ett mål, men det gjorde det bara värre, eftersom det blir för tätt mellan målen. De somnar efter ngn minuts ammande. Har inte börjat med annan mat eftersom de har så ont i magen. På dagarna får jag dem att somna i sin egen säng med napp såklart, men de vaknar efter 20-30 min. Så jag parkerar mig bakom sängen när det gått 15 min redo att hålla kvar nappen så att de åtminstonde får sova lite längre. På promenat somnar de utan napp men vaknar efter ca 20 min trots att jag promenerar för fullt, jag blir galen. Jag vet att de vill sova och det är så jobbigt när de inte kan och jag inte kan hjälpa dem. De är ju 2 och jag är själv... :cry: Tar tacksamt emot lite tips.

Funderar på att kura och har köpt boken och läst den 2 gånger. Försöker få min sambo med på banan men det går lite trögt. Ska testa tycker han under hans semester i slutet på juli, men det känns som en evighet dit.

Känner mig osäker på hur jag ska gå tillväga, kan jag kura två själv? Vi bor i en 2:a. Ska man ha dem i seperata rum under kurandet. Har inte förstått än hur själva kurandet går till och känner mig inte så pigg på magläget.

Bor i Sundsvall och undrar även om det finns någon dip. kurare i närheten som kan tänka sig att hjälpa mig på något sätt.

Mvh Linda :)
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hur kan du ha tillräckligt med mat till TVÅ när du inte får sova alls? Vad är det för fel på din man som inte kan ta varannan natt bara för att han arbetar, vad anser han att det är du gör hela dagarna då, latar dig? Dags för din man att kliva fram här tycker jag, kura gärna men gör det båda två. Om han gör sin del av jobbet några nätter kanske han förstår behovet :twisted:

Vad jag vill komma till är att dina bebisar kanske är hungriga och att du kanske är lite för trött för att få till den mat de behöver. Jag tycker du är enastående som sköter dem BÅDA på egen hand på nätterna, jag har inte orkat med mina en i taget nattetid. Kuren är fantastisk på många sätt men bygger på att barnen är mätta, allt börjar där. Jag skulle önska att jag fanns närmare till hands, kanske finns någon annan här som kan bistå. Det är iallafall flera som har kurat tvillingar så kompetensen och gamla trådar med goda råd borde du kunna hitta här. :)

Se till att din man slutar smita ifrån först, ni har BÅDA fått barn!!
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra rutet Mammamy! :wink:
Välkommen twins! :D

Nå, det hör ju inte till vanligheten att magont debuterar vid fem månaders ålder om inte det kommer från hunger.
Dessa små töser är skithungriga, det är supertydligt. Magont, hattsovning och tuttvägran! Mammamt har helt klart en korrekt diagnos!

Så, mitt tips är att byta ut (minst!) ett mål om dagen mot flaska och introducera mat, massa mat!

Kuren behöver man nästan självklart vara två om, men en vuxen karl klarar att jobba utan sömn, i allafall en dag. Det kan många av dem efter kärlek, NHL-slutspel och älgjakt, så det kan de när de är pappor också! :evil:
Jag kommer att vara i Sundsvalltrakten nästa vecka och kan ge en guide på vägen förutsatt att vissa grundläggande saker är uppfyllda. :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Linda/twins! :D

Välkommen in på forumet. Här kommer du få, och får redan, alla kloka svar du så väl behöver :heart: Det känns tryggt då mitt internet spökar så..

Kram!
/Fjällmor
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej, tack för snabb respons. Jag måste bara ta min sambo lite i försvar och säga att sova på soffan var från början min idé, även om jag ångrar den nu :( Ni förstår att han snarkar något fruktansvärt, väcker till och med sig själv ibland :lol: Så den lilla sömn jag fick mellan instoppning av nappar förstördes av timmerstockarna som han drog. Väckte så klart prinsessorna oxå. Han har erbjudit sig att sova m tjejerna på helgerna men eftersom han är så svårväckt så skulle han inte vakna i tid för att trycka in nappen utan tjejerna skulle hinna skrika upp sig och inte somna om. Han tycker att jag gör ett fantastiskt jobb som tar hand om dem själv nästan hela dygnet och släpar sig upp för att hjälpa mig med nattammningen varje natt. Men han skulle gärna få visa lite mer intresse och läsa SHN boken någon gång :evil:

Var igår förtvivlad iväg till BVC oxå för att väga tjejerna och var säker på att de inte längre följde kurvan, men de gör de. Vägde före och efter ammning eftersom de oftast inte äter i mer än 10 min, somnar... Och de surplar i sig ca 100 ml på 10 min så det känns iaf bra. Försöker givetvis truga i dem mer, mer och mer mat, så länge det bara går.

Jag håller med att det känns konstigt att maten räcker trots att de är två och jag är en zombi, men enligt världens bästa barnmorska så behövs inte tillägg så länge de följer kurvan, och de verkar stå sig i ca 4 timmar innan det är dags för påfyllning. Om jag genomför kuren och tar bort nattmålet ska jag naturligtvis överväga att ge dem en extra slurk av tillägg på kvällen så de ej riskerar att bli hungriga.

Till Sara som är i Sundsvall till veckan vilka förutsättningar vill du ha fyllda? Fixar det såklart. Tar tacksamt emot allt stöd och råd du kan komma med om själva kurandet. Läser boken för fullt och har beställt barnaboken oxå!

Glömde skriva att tjejerna har haft problem med magen hela tiden från födseln men att det blivit värre den sista månaden. Kör minofom och är för närvarande mjölkfri, förutom det så dricker jag inte kaffe,the,äter ej lök,bönor,grönsaker,stark mat osv, men inget verkar hjälpa.
Det är nog så som ni säger att det beror på den dåliga sömnen :(

Några tvillingföräldrar där ute som kurat? Hur gjorde ni :?

Tack igen för alla svar och hoppas på mer :wink:

Linda
twins

Desperat tillingmamma

Inlägg av twins »

Här kommer schemat som vi försöker hålla oss till oxå, hur ser det ut tycker ni? Mellan mat och sovperioder har vi självklart bus, mys och lek. Allt är såklart cirkatider då det beror på är de vaknar på morgonen. De sover aldrig så länge på dagarna heller, om jag har tur 1 timme först gången, 1.5 andra och bara 20 min på kvällen, då det verkar omöjligt att få dem att somna om efter nappen rymt. Så ni förstår kanske att det inte är så roliga kvällar då de kraschar totalt, inga gonatt rutiner här inte :( . Utan försöker hålla dem vakna till sista ammningen då de inte somnar om direkt i anslutning till sista sovpasset. De sover inte bra såklart heller utan vaknar titt som tätt. Kl 13 tar jag promenad, men de andra gångerna sover de i sängen eller i famnen om det inte går...

Har även försökt lägga till ett mål men det blir för tätt mellan ammningarna då och de äter sämre och somnar på en gång.

6.30-7.00 vakna
7.00 frukost
9.00-10.30 sova
11.00 äta
13-15 sova
15 äta
17.30-18.45 sova
19.30 äta
20.00 godnatt

Mvh Linda
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej tvillingmamman,

kanner med dig, tvillingarna och hela er lilla familj! Min lilla har ocksa haft ont i magen. Efter att ha last Barnaboken sa insag jag att min lilla fick for lite mat (hon foljde kurvan men var trots det HUNGRIG). Efter inradan fran BVC gav jag Minifom, det blev inte battre, snarare samre!! Varje gang jag tog fram flaskan med droppar blev hon skogstokig....
Foljde Annas rad om kolik och magont, slangde Minifomflaskan. Det tog nagra dagar sedan var koliken BORTA :lol: .
Toppen att du bestallt Barnaboken - dar finns en del kloka ord om magont :D :D

Ge mat, mat, mat! ALLT kommer ordna sig, lita helt pa det!

:heart: kram mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

PappaMatte skrev:Hej tvillingmamman,

kanner med dig, tvillingarna och hela er lilla familj! Min lilla har ocksa haft ont i magen. Efter att ha last Barnaboken sa insag jag att min lilla fick for lite mat (hon foljde kurvan men var trots det HUNGRIG). Efter inradan fran BVC gav jag Minifom, det blev inte battre, snarare samre!! Varje gang jag tog fram flaskan med droppar blev hon skogstokig....
Foljde Annas rad om kolik och magont, slangde Minifomflaskan. Det tog nagra dagar sedan var koliken BORTA :lol: .
Toppen att du bestallt Barnaboken - dar finns en del kloka ord om magont :D :D

Ge mat, mat, mat! ALLT kommer ordna sig, lita helt pa det!
:heart: kram mammaHanna
AMEN! mammaHanna! :D

Tvillingkurtrådar hittar vi här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 65&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... tvillingar
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... tvillingar
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21&start=0

Schemat behöver innehålla ett mål mat till, vid middagstid (18 typ). Fyra mål plus en sistaslurk innan natten, som gott kan vara välling. Annar är de där tiderna superbra och kan hänga med i evigheter!

Ett helt ok schema, men om ni väcker 07 så kan du kapa sistaluren till 45 minuter, som är enklare att få till när de är så stora. Sätter ni en 11,5 eller 12-timmarsnatt när ni kurar kan ni ha en kortare morgonlur också. :thumbsup:
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej, har nu beställt andningslarm :). Här ska kuras, det är bara frågan om när...

Tycker fortfarande att det känns lite olustigt med prinsessorna på mage. Är det någon som varit med om att andningslarmet löstes ut? Vad gör man då? Har beställt Babysens 2.

Har bestämt mig för att börja med smakpotioner oxå, så småttingarna vänjer sig. Vet inte om jag vågar sluta med minifomen dock men ska försöka truga i dem mat så det står ut genom öronen :wink: .

Barnaboken har kommit och ska börja läsa men den var äldigt tjock :) . Kan jag hoppa till 4-5 mån el är det bäst att läsa från början direkt. Ska givetvis läsa hela, men tänkte börja med det som är mest aktuellt för oss.

Trötta kramar från Linda
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej,
Larm och Barnabok pa vag, Toppen!

Ang larmet: Vi har anvant det 4 manader och det har inte lost ut.
Jag var en ganska orolig mamma (svaga nerver :D :? ). Med larmet pa har jag kunnat slappna av bra. Nar jag vaknar tittat jag bara upp och ser att det blinkar gront.

Ang Barnaboken: det tar ju en liten stund att lasa de inledande delarna. De inledande delarna ar riktigt bra - de forklara Annas livsfilosofi kan man saga...
Sa de delarna maste sa smaningom lasas :) .
Jag borjade lasa Barnaboken i ren desperation da min lilla hade kolik. Laste delen om kolik allra forst. Det gick fint.

Heja, heja dig. Tanker pa dig/er!
:heart: /mammaHanna
Tilda född 091109.
tomtenärfartillallabarnen

Re: Desperat tvillingmamma

Inlägg av tomtenärfartillallabarnen »

twins skrev: Tycker fortfarande att det känns lite olustigt med prinsessorna på mage. Är det någon som varit med om att andningslarmet löstes ut? Vad gör man då? Har beställt Babysens 2.
Hej och välkommen!
Du kommer att märka att de sover mycket bättre på mage, tror bestämt att gaserna i magen hittar ut lättare när man ligger på själva matsmältningsmaskinen.

Vi har också tvillingar, 3 månader, så de är något yngre än era.
Både sover med Babysenselarm, men det är bara tjejens som utlöst, kanske ett tiotal gånger.
Vissa gånger har hon börjat andas av sig självt när man kommit dit, andra gånger får man vända på henne eller lyfta upp henne.
Larmsignalen skulle kunna väcka döda, så man behöver absolut inte oroa sig för att inte höra larmet.
Era tjejer tycker jag är nog gammla för att få 6månaders majsvälling, det borde stilla deras hunger på ett mycket effektivare sätt.
Vi har nu nyligt börjat blanda modersmjölksersättningen med 6mån-välling, funkar finfint.
Om ni skulle ge flaska kan ni ju ta varsin tvilling och på så vis behöver inte du göra hela jobbet.

Kör hårt, med bra böcker och ännu mer mättande mat fixar ni det här.
Lycka till!
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
twins

Desperat tvilingmamma

Inlägg av twins »

VARFÖR!!!!

har jag inte kommit över denna fantastiska barnabok tidigare? Det hade besparat mig och mina prinsessor många tårar och sömnlösa nätter. De borde tipsa om denna när man går på föräldrautbildningen! :evil:

Är iaf glad att ha den i mina ägor nu och läser för fullt, ska trycka den i handen på alla som jag känner som väntar barn. Min lillasyster ska få den i förebyggande syfte redan nu, vem vet när det är dax :wink: .

Idag ska mina tjejer få smakpotioner, tänkte börja med potatis om det inte är någon annan som har något annat bra tips... Ska sedan gå och köpa ersättning och välling, här ska matas tills det rinner ut genom öronen, har fattat nu :)

Nu måste jag läsa vidare medan tösarna sover :sleep:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Visst kan man undra varfor man inte far Barnaboken rekommenderad! :shock: :x
Tack Anna for en bok med handfasta rad! :D :heart:

Potatis ar lite smaklost, Anna rekommenderar mosad banan, det paminner om brostmjolk med sin sota smak.
Jag har bara hittat valling for 6 manadersbarn. Tar lite mindre pulver sa den blir losare. Kom ihag att ge katrinplommon oxa, sa det inte blir stopp i lilla magen.

/mammaHanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Vi började med nestles havregröt från 4 månader med katrinplommon pure till eller päron pure. Sedan var morotspureen en stor hit, potatis var ingen favvo, men blandade man potatis med morot så gick det också ned!

6 månaders vällingen är den samma som var från 4 månader för bara ett par år sedan, men välling tillverkarna ville inte gå emot who´s rekomendationer om helamning i 6 mån, men den kan absolut ge från 4 månader. Många gillar att börja med risvällingen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För att röra till det ytterligare, palsternacka är också en favvo. Men ger ni välling på kvällen (alla från sex månader är bra, men gärna med bara lite gluten) så kan det vara bra att ta en grönsak eller fruktpuré. Potatis kan i bland vara förfärligt trist medan andra äter kopiösa mängder... :shock: (Edvard grät... Palsternacka var bättre... :lol: )

Mosad banan älskar de allihopa. Magen kan bli lite hård, så katrinplommonpuré är inte dumt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"