Hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tomat08

Hjälp

Inlägg av tomat08 »

Han kräktes. Var tvungen att ta upp honom ur sängen. Blött på madrassen och allt. Fick honom att somna om efter en stunds solfjädring + ramsa. Är allt förstört nu för att vi tog upp honom ur sängen? Har aldrig behövt solfjädra någon fler gång sen första gångenförutom ikväll. Gjorde det alldeles innan han kräktes också. Han är ju inte riktigt "där" än. Vaknar för tidigt och har lite svårt att sova 1,5 timme på dagen ibland. Hade en krångelnatt för någon vecka sen och tänkte att det var den natten Anna skrev om men denna är 10 ggr värre och det är bara ca 2 tim sen sängdags. Behöver stöd, råd och hjälp. Har också svårt med skrattet till gonattet. Det går bra så länge vi är i vardagsrummet el köket men när det är dags att gå till rummet hjälper inte ens kittling. Förslag?
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Hur gick det i natt för er?

Känn nu ingen panik. Ingenting är förstört för att ni tagit upp honom.
"En gång är ingen gång" som en klok kvinna sa en gång :wink:

Det jag spontant känner när jag läser ditt inlägg är en viss oro från dig. Jag uppfattar det oxå som att ni inte har ngn riktigt kommunikation med ramsan. Dessa två ting är nämligen två av de viktigaste bitarna när man ska kura.

:arrow: Attityden av självklarhet. Denna attityd måste överföras från dig till barnet så att han känner att du vet vad du gör. Ingen oro eller tveksamhet från din sida ska lämna din kropp. Du ska uppföra dig som om du har full koll på det du gör (även om det inte känns så) och som om du gjort det 1000 ggr förr.

:arrow: Det andra är vikten av ramsan. Ramsan ska sättas andra natten av kuren Redan då ska man känna att den "tar över". Den måste sitta för det är den som ska ge ett betryggande svar till lillen när han frågar. Varje gång han undrar över ngt så får han samma svar. Till slut känner han att han litar på ditt svar.

Vissa barn verkar vara lite mer svårskrattade än andra :roll: Du kan nog söka på det så får du säkert tips i andra trådar på vad man kan göra för att liva upp en liten. Jag tycker ni ska köra på med skrattet och skratta jättemkt själva och ha urkul. Ramsa sedan i en väldigt glad ton när ni lämnar rummet. Fortsätt sedan gärna er flamsfest utanför och prata lite högt, ungefär som ni har lite fest. Kolla och se vad som händer då? Kanske blir han lite förvånad :shock: och hänger med bättre inför nästa skratt och gonatt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
tomat08

Inlägg av tomat08 »

Tack för att ni finns :D Det gick bra efter det. Han somnade och sov ända till morgonen då jag gick in med klockan och han fick stänga av själv, det funkade jättebra. Förut stängde jag bara av den utanför.
Efter första dagarna med kuren blev det bara lite för mycket, vi blev osäkra både jag och pappan när, var och hur man skulle ramsa. Då bestämde vi oss för att "bara köra". Lite som det kändes och inte tänka för mycket. Det har varit lite svårt ändå för han har oftast sovit hela nätterna fram till vargtimmen. Det var ju bara ett par nätter i mitten som han vaknade. Då har han somnat om antingen av sig själv eller ramsan. Men nu dom senaste nätterna har han vaknat till ett par ggr och även grinat innan han somnat. Och som sagt igår fick han nåt il. (Kan ha varit magont). Då kände jag oron komma, ville inte förstöra det vi gjort men det stod still i huvet :-s var jättetrött själv!! Det blev väl värre när han började skrika efter första solfjädringen när jag gick ut.
Ska kolla det där med skrattet men det är bara när vi är på väg till hans rum som det inte går så man vet ju att han kan.
Vi ska försöka ännu mer ikväll. Ska man ramsa direkt när han skriker om han vaknar bara en stund efter läggdags tycker du?
Hoppas på en god natt :!:
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
tomat08

Inlägg av tomat08 »

Han blev mer arg när vi "höll på" utanför. Efter vi slutat så blev han tyst och somnade :? Fick en bekräftelseramsa med sig (x4). Igår somnade han också ganska fort men vaknade ca 1 ½ timme efteråt. Ska jag ramsa bestämt direkt om det blir så igen?
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad skönt att det blev en bra natt :D

Angående skrattet så tycker jag ni ska agera som om det är jättekul även för honom. Så fortsätt bara som ni gör och busa på. Försök få till ngt nytt. Kanske ligga med magen på ngns huvud och åka flygplan, går hem hos de flesta.
Sånt här brukar gå över. Bara om några veckor kanske han sträcker sig efter sängen och riktigt längtar ner. Man ska inte fastna vid såna här grejer själv och tro att det varar för evigt för det gör inte det :wink:

Jag tycker ni ska avvakta om han skriker till ikväll. Det är vanligt att barn i den åldern skriker till när de sover. De kan låta rätt högt :shock: Vet ni att han är vaken ska ni absolut ramsa honom. Och inför tidiga uppvak tycker jag ni ska ta till pangramsa: En ramsa högt och klart vid minsta pip och sedan inte ett knyst från er.- Men då krävs det att ramsan verkligen är etablerad. Det vet ni ju bäst själva.

Jag vet att väckarklocka är vanligt här på forumet. Jag tror dock att de flesta har klockan inne hos barnet så att säga klockan är den som sköter när det är morgon. Så att den inte är förknippad med ngn förälder. Kanske inte spelar så stor roll. Du känner själv vilket som är bäst.

Hoppas allt flyter på inatt. :sleep:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "