Snart 4-år men sover för lite

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnS

Snart 4-år men sover för lite

Inlägg av AnS »

Hej!

Jag har en kille som blir 4 år om ett par månader och han sover väldigt dåligt. Han somnar mellan 19.30-19.45 på kvällen sen vaknar han oftast mellan 05.30-6. Någon enstaka gång har det hänt att han sovit till 6.30.
Han har aldrig sovit det antal timmar han ska sova.
Han äter väldigt dåligt med och det bidrar ju till att han inte sover okej. De dagar vi lyckats få i honom jätte mycket mat har han sovit till 6.30.

Vet inte vad jag ska göra med honom längre. Inget fungerar.
Har testat väckarklocka funkar inte. Han ropar bara att klockan ringer aldrig. Han går inte ur sängen om han inte får lov att göra det. Men han ligger och gråter, eller skriker dumma mamma med mera om han måste ligga kvar. Är inte lätt då jag nu försöker få lillebror att sova 12 timmar natt. Vilket jag inte heller lyckats med än. Hållt på i ett antal veckor nu.

Har någon lite tips på vad jag ska göra. Ser ju på honom att han mår inte bra av att inte sova. Hans tålamod och mitt tryter tidigt på dagen..... :(

/Anna
Gustav född 040927 Oscar född 070930
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min eviga käpphäst... :wink: Är det ordentligt mörkt där han sover?
AnS

Inlägg av AnS »

Hej!

Ja vi har satt upp sopsäck för fönstret för utan det så är det ljust för solen, när den är framme, är där på morgonen. Har även mörkläggningsrullgardin. Så mörkt är det.
Har märkt att de gånger han vaknat på natten av mardrömmar och fått komma in till oss vid femtiden när pappa går upp så sover han längre. Om det beror på att han vet att vi är nära eller vad vet jag inte.
Meningen är ju att lillebror ska in i hans rum sen. Men innan hans natt sitter kan jag inte ha dem i samma rum för de väcker varandra. Vilket vi märkt när vi varit i stugan på helgen. Då vi alla sover i samma rum.

/Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag undrar vad ni brukar göra när han ligger och skriker dumma mamma mm? Tar ni upp honom varje gång till er säng eller låter ni honom skrika tills morgontiden är inne?

Har ni ngn ramsa som ni använder er av när han börjar hojta?

Sover han ngt på dagen?
Har han ca 4 timmar mellan måltiderna?

Vill du svara på dessa frågor så är det enklare att komma med tips till åtgärder. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
AnS

Inlägg av AnS »

Hej!

Jag försöker ignorera honom. Men eftersom jag även har lillkillen som vaknar vid sex tiden, försöker få 12 timmar natt där 19-07. Så får han till slut komma upp och sitta i soffan. För jag kan inte koncentrera mig på Oscar och han blir störd av att han ligger och skriker.

Nej, har aldrig kurat honom. Skojar till det lite på kvällen och drar samma ramsa som lillebrors när vi går ut ur rummet och det tycker han är jättekul för han ligger och skrattar när vi gör det. Men ingen som vi har jobbat in.

Ja nu när han är hemma hela dagarna så har han det för han äter när lillebror äter. Men han äter inte mycket varje gång. Idag åt han jättebra till frukost så jag hoppas resten av dagen går bra med. Han är väldigt kräsen med maten. Äter aldrig allt som finns utan antingen kött, fisk, kyckling eller pastan eller potatisen ris äter han inte alls längre.

Han sover inget på dagen. Försöker få honom att lägga sig och vila med en cd-saga eller läser en bok med honom men efter 5-10 minuter hoppar han upp för han tycker inte det är roligt längre säger han. Men jag tror det är så att han håller på att somna. Kan ju inte trycka ner honom i sängen....

/Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

Det bästa är nog att ni först kör en liten kur på storebror. Tror det blir enklare för er att få till den lilles sömn när det är ordning på den äldre.

Ni har ju startat i och med att ni kör skrattet till gonattet och ramsar honom. Utveckla nu detta lite och se till att ramsan verkligen blir ett verktyg för er. Den ska ni ta till när han skriker om morgonen. Som du märker nu så går det inte så bra att bara ignorera honom. Se hans skrik som frågor precis som med ett yngre barn.

Han är ju i trotsen nu oxå och då frågar de flesta barn lite extra. Då är det ännu viktigare att den vuxna finns där och står stadigt kvar vid det som sagts.

Lägger in en länk här om kurning för äldre barn :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Läs den så ser du hur det kan gå till. Jag tror inte det behöver ta många dagar förrän poletten trillat ner på honom. Speciellt oxå med tanke på att han redan har en ramsa. Det är bara användningområdet för den som ska utökas :wink:

Angående maten så tror jag lite tvärtom än dig. 8) När han börjar sova bättre och landar på 11-12 timmar så kommer hans aptit att öka med tiden. Svårt att äta och vara hungrig när man känner sig lite småtrött.

Berätta gärna om hur det går och har du fler frågor så är det bara att skriva.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
AnS

Inlägg av AnS »

Hej!

Nu är det andra morgonen av kuren.
Igår började han prata och skrika lite vid 6.15 när jag skulle ge lillebror välling. (Försöker vara så tyst som möjligt är rädd för att väcka honom.) Då gav jag honom ramsan och han somnad om till 7.10.

Idag var jag uppe och bytta blöja på lillebror vid 6.45 och då börjad Gustav ropa på mig. Pappa hade ännu inte hunnit gå så han gick in till honom och sa att han skulle fortsätta sova. Hjälper ju inte. När jag kom ut från toaletten låg han fortfarande och ropade. Gav honom en ramsa x 4. Han sover än.

Han har ätit lite bättre med. Så det är nog så att han varit för trött för att äta.

/Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "