Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman

Inlägg av blomman »

[quote="ÅsaB""Astrid (7v) sket med sånt tryck, att vi fick duscha ungen och lägga babysittern iblöt i badkaret. Hon hade skit i håret "ser ut som slingor", sa hennes mamma. Herregud! Du vet vad som väntar! Sen presterade Hjalmar (snart 2,5 år) en full blöja, och vi ville nästan gå hem. När jag skulle packa upp lite tomma påsar och pytsar ur matväskan, när vi kom hem, höll jag på att tryckas baklänges. Det visade sig att pappa hade packat ner den fulladdade skitblöjan i matväskan mycket ordentligt, inknuten i en plastpåse. Väldigt mäktigt, kan jag säga."

[/quote]

Hahaha, din mamma är ju jättekul! :lol:
Och för att inte tala om den ordentlige pappan som packar ner bajsblöjor! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Hu, vad mycket bajs det kan bli ibland. :shock: Tell me.

Proffsigt Päivi! 8) Och handlingskraftigt dessutom!

Puss alla ödlor! Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

På tal om bajs... :roll:

Jag brukar tänka att barnen skall extrabadas mitt under dagen antingen om

a) det har producerats en s.k. "Jättemegabajsblöja" som innebär Äkta vara till armhålorna... :roll:

b) ifall barnen har imiterat de afrikanska elefanterna en gång för mycket dvs tagit ett "jordbad" på gården och smutsgraden stiger till den där nivån då det är lite svårt att artbestämma det som finns under lagren... :roll:

Och ifall man kör kombo på båda fallen, ja då räcker det inte med ett bad. :shock: Då får det bli uppvärmd bastu. 8)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev: Och så fick jag med mig TVÅ barn in och UT ur spegelhuset - är inte det lite MVG - nivå på ensam mamma med två barn på Liseberg.
En barnaboksmamma rakt igenom 8) Om det nu finns nån definition på en sådan... :wink: Symboliskt kanske att våga chansa lite i tillvaron, att se möjligheter och att faktiskt ro saker i land. Snyggt Päivi :D

Gotlandsmamma: Tusen tack för peppande ord :heart: Läste dem i rättan tid innan min mastodontdag igår... :roll: Körningen gick dock sådär... Inte smart alls att ha det sist på dagen.

Jannika: Åh det känns som om du skrivit nåt rart tillmig som jag inte hittar så därför får jag plåstra på med att skicka en massa :heart: istället 8)

JennyH: Tack för tankar, pepp och sms. Hjälpte mig igenom dagen :D

Åsa: Hur är det med tröttheten :?:

Jag hade tänkt vara ambitiös och läsa igenom de senaste sidorna och sen skriva hälsningar till precis ALLA men det fick jag snabbt ge upp.

Istället kör jag ett veritabelt ego-race och berättar om min älskade lilla "plåtgubbe" här hemma -Leia :heart:

Leia älskar "plåtgubbar". Det är hennes ord för riddarrustningar. Hon vet om att ibland är de tomma, ibland är det en "gubbe" i. Men man kan aldrig så noga veta huruvida plåtgubbar lever sitt eget liv eller ej...

Hon önskade sig en plåtgubbe i födelsedagspresent och fick i förrgår en leksaksrustning av mormor. Det var en som gör att hon själv kan vara plåtgubbe. Ett svärd, en sköld, en bröstplåt och ett visir. Eller "fychyl" som hon säger.

Lyckan var fullständig. Önskar jag kunde lägga in foton på när hon står och beundrar sig själv framför hallspegeln iförd rustning, blommig klänning och foppa-tofflor :wink:

På kvällen föreslog jag att "plåtgubbekläderna" skulle få sova i leksakstältet i vardagsrummet. Jag dristade mig att lägga dem där men det blev massiva tårar. Efter vällingen gick hon dock själv dit och lade sakerna där. Allt utom visiret...

Mamma: "Leia, visiret vill sova i tältet."
Leia: "Nej, fychylet vill vara på mitt huvud."

Varpå hon resolut satte på sig det, tog sin gosefilt och gick in och lade sig att sova.

8) :wink: :heart: :sleep:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Leia, en sån rar liten riddare :heart:

Idag har vi varit och plockat 9 liter jordgubbar. Mums. Mer ska det bli, men hade bara en hundring här idag. Det behövdes få lite enkel jordgubbsplockning efter gårdagens slit i det egna jordgubbslandet.

"Mmm, fin stoool jogubbe! MEN - det ä ju ingen jogubbe I, mamma!!!"

Nej, just det. Här har mördarsniglarna fullständigt invaderat jordgubbslandet, och en vittring av våra 25 plantor gav en skörd på 5 ätbara jordgubbar och 250 :shock: jordgubbsstinna mördarsniglar :evil: . I dessa bestars sällskap försvinner all omsorg om djur, stora som små, all världens väg. Blommorna kan de väl möjligen få mumsa på, men när de äter upp all mat som vi slitit med att rensa, gödsla, vattna och vårda för att ha under långa vintern, ja - då är måttet liksom rågat.

Tur då att det finns självplock :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

JORDGUBBAR! :shock: Det glömde jag... :!: NÅ - då har jag något att göra imorgon med. :wink:

Så ni löste det nancy - genom att göra Damen till en riddare... 8) Ja, jag sade ju att hon heter LEIA. klart hon skall flyga högt i skinande rustning... 8)

TJEJER! :D Jag har kommit på det! Hur man gör fotboll till en spännande sport för precis alla! :D

Det började med att jag någon gång under förra VM då jag tröttnade på att alla kanalerna bara visade fotboll hade följande konversation med min man:

"Älskling, vilka är det som är världsmästare i fotboll?"

"Det är land XYZ som är det."

"Jaha. Har någon vunnit över XYZ än då?"

"Ja, det har Italien gjort."

"Ja men då så! Italien är nya världsmästare! End of story, nu byter vi kanal!" :D

:shock: :? :roll:

Tänk om... :shock:

Tänk om fotboll var en sport som spelades bara en gång vart fjärde år? inga EM, ligamästerskap, cupper hit och dit, EN match. Vart fjärde år. :P ALLA skulle ju titta ju! :D

XYZ har världsmästerskapet. Det finns 19 länder som vill utmana XYZ för att själva bli världsmästare. Då lottar man. 8) Den här gången vann lilla landet Beta-wulf lottningen. :D De får möta världsmästarna! :D

(De andra 18 länderna får vänta tills NÄSTA lottning - om fyra år. O:) )

Det housas upp något otroligt! :D Det skall ske en FOTBOLLSMATCH! :D Tänk om Beta-wulf vinner :?: :o Då får de spela fotboll TVÅ GÅNGER :o under loppet av åtta år! :o Tänk om XYZ vinner :?: Det gjorde de förra gången! Och förrförra! :shock: De lyckostarna har fått spela fotboll TRE gånger på RAKEN. :o Dags för en ny världsmästare! :?

Och tänk vilken LYCKA för Landet Som Vinner Lottningen! :D :o och vilka diskussioner runt själva lottningen! Gick det rättvist till :?: Hade alla precis samma chanser att få sin lapp uppdragen :?: Vilken var säkerheten runt lottningen :?: Landet Som Vann Lottningen vet att det kan dröja både fyra och 24 år innan det blir deras tur Att Spela Fotboll igen - om alls eller någonsin. Senaste gången som landet BetaWulf fick spela var det år 1914. 8) Då spelade minsann... :lol: :-k \:D/ Och vilka skall tas ut I LANDSLAGET :?: :o

Inte en chans att NÅGON skulle sova sig igenom matchen! :D ALLA skulle titta! Detta är ju Matchen! Nästa gång - om fyra år. :shock:

och undertiden som man väntar på att fru Fortuna skall låta just ditt land SPELA FOTBOLL :o så gäller det att öva öva öva... på hemliga arenor utan tillsyn för utomstående. 8)

ALLA skulle gå in i övningen med Attityden: vi skall möta VÄRLDSMÄSTARNA. :o Kanske, kanske... [-o<

Vad säger ni tjejer, skall vi PM;a FIFA... :P
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Knäppo-Päivi! :lol: Beta-wulf? Vad fick du DET ifrån? :lol: Lysande idé dock. Om man inte är fotbollsfan. Annars är jag tveksam till genomslagskraften. :D

Ewa, mina barn hittade en (trolig) spansk variant som de la i rabatten. :shock: Eh, kanske inte bästa stället för en slug som producerar 400 nya slugs på ett år via jungfrufödsel. Trist på gubbarna. Tur att det finns på torget, självplock i enliters. :wink:

Pussar till plåt-Leia och mag-mamman! :heart: Och kramar till tappra Jenny (hur mås det, bättre eller skrutt?) och trötta Åsa! :heart:

Jamen just Jenny! Din familj hade jag alldeles glömt! :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är HELT på Päivis linje vad gäller fotboll. En match vart fjärde år, då kunde man uppbåda lite intresse! :D

ÅsaB: Bajshistorien var något av det roligaste jag hört på länge!! :D

Hoppas ni alla hade en bra midsommar :heart:. Trots regn och snö eller hur det nu var? Jag sitter här med världens huvudvärk, och nu tänker ni säkert att det blev lite väl roligt igår för min del. Jo, trevligt hade jag, men jag har universums känsligaste kropp och lyckas alltså bli bakis på EN öl :shock:. Men den var åtminstone ekologisk :lol:.

Jag gillar våra grannar. Strax innan middagsdags, när livet helt höll på att krackelera i vårat hem, så knackar dom på och undrar om vi inte ska ta med mat och ungar upp till dom och göra gemensam sak :heart:. SÅ Anton fick leka med sin granne och vän hela kvällen, vi fick god mat och sällskap och Abbe kvällstrasslade som vanligt. Men kvällstrassel är trevligare när man har sällskap :lol: .

Jag berättade stolt att Abbe nu sover ca 10 timmar natt med ett nattmål. Ja, ungefär som vår dotter svarar dom. Hon är drygt 2,5 år...:roll:. Vad glad jag är att mina barn sover gott!!

Måste också berätta om Antons sköna lekprat på BVC. Första gången vi träffade vår bvc-tant pratade hon väldigt mycket om att alkohol och barnvård inte hörde ihop. Lite onödigt i just vår familj, eftersom alkohol knappt dricks. Förra veckan, så står Anton vid lekservisen i väntrummet.
- Jag dricker vin! Skål!
- Rött vin och gult vin!

:lol: Tur att bvc-tanten hade humor...:oops:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mamma: 781217 Skytt men måne i kräftan/lejon (om du är född seeent på natten)
Pappa: 741006 Våg med måne i tvillingarna
Anton: 060327 Vädur med måne i fiskarna
Abbe: 080504 Dubbel-oxe eller måne i vädur om född innan tolv på dan
Kolla tiderna så kör vi! Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Pussar till plåt-Leia och mag-mamman! :heart: Och kramar till tappra Jenny (hur mås det, bättre eller skrutt?) och trötta Åsa! :heart:

Jamen just Jenny! Din familj hade jag alldeles glömt! :roll:
Det går upp och ner, men mest upp, och vi har ganska sköna dagar härhemma på egen hand. Jag och mina småkillar :heart:. Vi blir ett bra team, är bara lite ledsen att pappan inte riktigt håller jämna steg i teambuildingen...

Tider:
Mamma: 781217 kl 02.05
Pappa: 741006 ca kl 06.30 (vet inte exakt, men kan kolla om det behövs)
Anton: 060327 kl 14.43
Abbe: 080504 kl 15.21

:D Kommer snart in med Abbe-horoskopsbeställning också!
Kram på dig, Jannika :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mamma: 781217 Skytt men måne i kräftan
Pappa: 741006 Våg med måne i tvillingarna
Anton: 060327 Vädur med måne i fiskarna
Abbe: 080504 Dubbel-oxe
Då har du månen i kräftan och Abbe är definitivt en dubbel-oxe. Han är onekligen en främmande fågel i er skara, haha!

Dubbel-oxe innebär en tung övervikt av jord, dvs jordnära och praktiskt inställd till saker. Det handlingsinriktade och snabba hos elden som många av er har saknar han och det superinkännande och lite känsliga förstår hans sig inte på. Pappas dubbel-luft, hans intellektuella, fladdriga och lite känslomässigt frånkopplade är inte heller hans melodi. :lol:

Att du och Anton går enkelt ihop är inte konstigt; ni har båda sol-eld och vatten-måne men i olika tecken så ni konkurrerar inte om samma energi men förstår varandra bra. Ni har samma funktionssätt. Vill ha ett liv med lite action och är känslomässigt känsliga och empatiska.

Oxen vill ha fasta rutiner och minimalt med känslomässig berg-och-dalbana. Lugnt, enkelt och förutsägbart. Känner de sig trygga är de som solen själv annars kan de visa ett hiskeligt humör. De är svårt envisa och egensinniga, det kommer ni att bli varse förr eller senare. Det är ingen idé att gå i närkamp med en oxe för de ger sig aldrig, bättre att lirka och vänta ut dem. Oxar gillar inte hets och stress, då går de i baklås alldeles. Livets fysiska begivenheter uppskattas. Klappar, smek, mys, god mat och ostörd sömn. Mjuka kläder, kuddar och gosefiltar. Hemma är bäst för en liten oxe.

Abbe är trots det inte ensam, kräftans hemma-energi med fokus på familjen går bra ihop med oxens. Fiskens vänliga sida passar med alla jordtecken och vågen och oxen har samma styrare - venus. De kan förenas i sin uppskattning av livets vackra och sköna.

Pappa är som sagt dubbel-luft. Diplomatisk och vill inte stöta sig med någon, social och "smooth". Känslomässigt har han behov av liv och rörelse och många sociala kontakter. Kan nog luta sig lite väl mycket mot sitt intellekt och kan hamna i fällan att prata om känslor istället för att känna dem. Alltid på väg någon annanstans, åtminstone i tanken.

Familjemässigt har ni bra balans för ni har alla element och kvaliteer men de är lite ensidigt fördelade så ni kommer att få jobba på att skapa förståelse och utrymme för allas behov.

Sådär! En snabb astro-konsultation. :D Med reservation för tusen olika andra saker som AC, MC, aspekter mellan planeter, huspositioner osv. :wink: :lol:

Kram Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Hoppas ni hade en härlig midsommar. Här gick vi ut och letade blommor på fm och gjorde kransar. Sedan kom lite kompisar och mormor på besök och sen gick vi bort till byns lekplats för fix med midsommarstång och medhavd fika i gröngräset. Ungarna sprang omkring och hade kul ihop. Här bor annars bara större barn, som förvisso är väldans rara mot mina små, men det är ju lite extrakul då att ha jämnåriga kompisar på besök. Och sen har det flyttat in en ny familj med två små. En lite mindre än min yngsta och en alldeles ny på jorden - jättekul! När vi dansat en sväng gick vi hem och åt sillmiddag och jordgubbstårta. Härlig midsommar.

Jag är så imponerad av dig, Jannika! Och jag blir också rejält nyfiken på hur familjekonstellationen här hemma ser ut, astrologiskt. Så jag tar en liten rövare och lämnar våra tider också 8-[ :oops: :

Mamma 670902 15.03
Pappa 670817 02.05
Anton 040429 8.48
Disa 060209 8.29

Kram på er :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Min sista familjekonsultation på ett tag! Det är alldeles för roligt och jag har inte egentligen tid, haha! :lol:
Mamma 670902 15.03 Jungfru med måne i lejonet
Pappa 670817 02.05 Lejon med måne i stenbocken
Anton 040429 8.48 Oxe med måne i lejonet
Disa 060209 8.29 Vattuman med måne i kräftan
Hej Ewa!

I din familj är det Disa som är eljest och det på ett bra sätt för resten av familjen. Hon för in element som ni annars skulle sakna. Hon är sol-luft och mån-vatten. Hennes sol står i opposition med lejon-månarna och pappa-solen. Pappas flicka. :wink: Vattumannens energi är, till skillnad från lejonets självkoncentration, inriktad på gruppen och gruppens bästa. Kräftans vatten-element är mycket receptiv och inkännande. Disa kommer lära er andra massor! :D

Ni andra tre delar lejonets tecken, det är många som vill stå i rampljuset, haha! Jag kan tänka mig att det kan blixtra till ibland. Som tur är har lejonet visserligen en faibless för det dramatiska men håller värdigheten högt. :wink: Ni delar också jordens element men i de tre olika kvaliteerna, det är bra för familjefriden. Jag gissar att det praktiska flyter på utan större gupp hemma hos er.

Pappa med sin stenis-måne hetsar inte upp sig i onödan och kanske får medla mellan er andra tre med lite mer dramatiska mån-positioner, haha! Kräft-månen har, som jag skrivit om förut, en tendens att "fastna" känslomässigt, vilket kan orsaka en del stormigheter medan lejonets drama mer är av naturen "här kommer JAG! J-A-G! MOI!"

Du och Anton är antagligen rätt lika? Anton är lite envisare och lite coolare än morsan vars jungfru-sol har en tendens att oroa sig och fixa, planera och organisera in absurdum för att allt ska flyta på. Medan oxen softar. Haha!

Jungfrun, oxen och kräftan delar känslan för familjen och är alla hemkära. Jungfrun och vattumannen brukar, helt ologiskt, trivas ihop. De delar samma kritiska och seriösa inställning men från olika ingångsvinklar - den praktiska och den intellektuella.

Mamma och pappa har utmärkta mån- och solpositioner till varandra. Borgar för långt och stabilt äktenskap. :D

Med samma reservationer som ovan!

Kram Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Stort tack för en både underhållande och korrekt analys av la famiglia :thumbsup: :lol: Att lilltufsan är eljest stämmer så fint, också vems flicka hon är 8) - ojojoj, där går inte att ta miste. Och att hon "fastnar" - precis så jag brukar beskriva det också. Men en riktig liten kämpe, så muskelbyggare hon är!

Och är Disa pappas flicka så är Anton mammas pojke :roll: :oops: - herregud så stereotypt och trist. Men sant. Han är både lik mig till utseendet och lik mig i sättet. Tycker JAG, då i alla fall.

Och rampljuset, (n)ja - för egen del handlar det nog mest om att jag tycker jag kan och vet bäst i de flesta lägen :roll: och därför borde naturligtvis de andra (läs pappan) naturligtvis säga ja och amen till alla mina förslag. Vilket han dessvärre inte alltid är helt enig om :wink: :lol: Men långt och stabilt äktenskap - ja, det låter ju sannerligen härligt :heart:

Kram och TACK :heart: :heart: :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det var så lite så! :D Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"