Ensamlek för äldre barn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lisal
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 11:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ensamlek för äldre barn

Inlägg av lisal »

Hej alla!!!

I ca 1 1/2 år har mina tvillingtjejer på nyss fyllda 2 år levt i mångt och mycket efter AW och BB!! Jag har Anna så mycket att tacka - för allt!! :D Barnen sover 12 timmar per natt och mår gott i största allmänhet.

Men bara den sista veckan eller så vill de inte leka ensamleken i sina själsängar längre. Vi brukar alltid låta dem leka i var sin säng 45 minuter på morgonen (med skärm mellan sig), men nu vill de inte mer... Snälla har ni några tips? Skall jag helt byta ut leksakerna? Kan man göra ensamleken på något annat sätt, utanför sängarna? Vilka saker passar nyblivna 2-åringar?

Kram Lisa :heart:
Tvillingmamma till S & T födda 060528
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Min dotter är lite äldre, 3 år, men när hon var ca 2,5 år började hon leka på golvet istället. Hon ville inte heller sitta i sängen längre + att hon gärna lekte med lite större leksaker (dockvagn, spis, duplo, järnväg) som inte får plats i sängen på samma ätt. Det var en övergångsperiod innan det funkade bra med att sitta för sig själv utan att springa ut ur rummet i tid och otid.

Nu leker lillebror 17 mån drygt en timme i sängen. Vega pysslar med sitt och jag lägger mig inte i så mycket ( eller rättare min sambo som är föräldraledig) Hon sitter en stund på golvet i lekrummet och leker med valfria saker, sedan brukar hon vilja rita på staffliet ( som står i Tv-rummet) eller bara sitta och läsa böcker eller titta på frukosttv. Jag tycker det funkar bra. Hon är duktig på att sysselsätta sig själv. Min sambo sitter i soffan och pysslar med sitt
(ofta vid bärbara datorn)

Malte har tagit över hennes gamla ensamlekslådor och de innehåller instrument, klossar, bultbräda, småbilar, pekböker, synt, gammal mobiltelefon, några dockor och lite annat småplock. Han verkar nöjd och jag tror vi har kvar dem till han inte vill sitta i sängen längre.

Musik är bra också. Vi spelar en skiva, stor musik för stora öron, och den hör liksom ihop med leken. Även om inte Vega leker avskilt längre förknippar hon musiken med egentid, helt klart. Jag gör det också.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vad härligt att ni alla mår bra och har det gott!

Vad gäller ensamleken, min 2-åring har fortfarande sin i sängen. Min stora slutade med att ha den i sängen rätt sent, runt 3,5 tror jag. Han provade lite tidigare men det bidde ett fasligt spring så han blev väldigt lättad när jag föreslog att han kunde ha ensamleken i sängen igen.

Varför dina just nu inte vill vet jag inte säkert, men jag skulle föreslå att du förnyar prylarna en smula. Här försöker vi byta ut grejorna varannan månad eller så - och de har också en hemlig påse varje dag, innehåller inte så mycket mer än något ätbart och något pyssel (bok, pussel, kortlek, plockmojäng). När det börjar bli lite ointresse kring ensamleken här hemma så rannsakar jag mig och inser att de haft samma grejor på tok för länge nu igen :roll: . Och intresset är genast tillbaka när jag skiftat prylar lite.

Skulle du inte märka någon skillnad finns det förstås inget som hindrar att man har ensamleken på golvet heller. Det går ju utmärkt det med. Bara man är beredd på att trotsens intåg kan göra att det uppstår en del frågor kring sakernas tillstånd, om man säger :wink:

Länkar med tips för 2-åringar (och andra):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11480
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ?=&p=67355
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lisal
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 11:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Hej igen och tusen tack för era tips!! :D :heart:

Jovisst så tror jag att prylarna faktiskt börjar bli gamla... Och att de även har "växt ur" dem. Ewa - det var väldigt bra tips du hade där!! :)

Tyvärr har vi inte varit så smarta att ha en "ensmaleksskiva" som man kan sätta på vid ensamlek även utanför sängarna... Kanske att man kan börja med en nu, som de förknippar med ensamlek utanför sängen???

Jag måste fråga om Vega dock: Har hon bara tillgång till sin dockvagn, spis, duplo, järnväg vid ensamleken??? För dessa typer av saker är ju populära här med, men vi har dem framme...

Står lite i valet och kvalet hur vi skall göra. Antingen satsa järnet på nya prylar till sängarna... Eller försöka införa en sorts ny ensamlek utanför sängarna.... Vid det senare alternativet - har ni några tips på hur vi konkret skulle kunna gå tillväga?? Vad man skall säga eller hur man skall presentera den nya typen av ensamlek?? Tvillingfaktorn försvårar ju som nu kanske alla förstår, två tvååringar som skall försöka separeras, leka på var sitt håll och INTE börja sno saker av varandra :lol: :lol: . Om man satsar på alternativ 1 å andra sidan så kommer ju problemet att de stora sakerna utanför sängarna kanske lockar mer, fast duplo kan man ha i sängen förstås (är bara lite blödig eftersom ena knodden äääälskar duplo och då vill man gärna ha det framme övrig tid.... eller är jag dum då...?? :D )

Kram från Lisa!!
Tvillingmamma till S & T födda 060528
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det är bara du som kan avgöra vad som blir bäst för just er! Men jag tror du har rätt i att tvillingfaktorn gör att det krävs lite mer planering. För har de det i samma rum, samtidigt, tillsammans så blir det snarare tillsammanslek. Och det är ju jättebra - också. Men jag tror ändå att man ger barnet en gåva om de får slita och pyssla med sitt - alldeles ostörda - en liten stund varje dag. Annars lär man sig inte lika lätt att fixa svårigheter själv, för det finns alltid någon tillhands som gärna hjälper till. Åtminstone är det så här hemma.

Så beslutar du dig för att ha det på golvet kan du antingen ha det i olika rum, vid samma tidpunkt (så har vi). Eller ha olika tidpunkt och göra något annat med den andra barnet under tiden (social delaktighet t.ex. som du tycker funkar bäst med ett barn i taget).

Ensamleksskiva tycker jag gott och väl du kan införa nu, om du vill. Oavsett om du fortsätter i sängarna eller flyttar ut på golvet. På så sätt får de också en given signal om när ensamleken är slut. Förutsebart mao.

Att sedan reservera saker för ensamleken och inte ha för mycket prylar framme - ja, det gör ju att det blir desto roligare under ensamleken. Vi har en korg med duplo, en utklädningskorg, en spis, en korg med bilar och lite böcker framme. Resten (pussel, instrument, fisher price-prylar, klossar, bultbrädor, järnväg, mekkano, dockservis och annat) kommer fram bara under ensamleken.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"