Anna- Är lite nyfiken!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
trollungen

Anna- Är lite nyfiken!

Inlägg av trollungen »

Du tipsade mig om standardmodellen och att det ska trolla bort min trollunges mjökallergi. & jag är beredd att håll med dig, men är lite nyfiken på några saker:

Hur förklarar du fnasig hy & röda prickar som försvinner med uteslutande av mjölkprotein?
Hur är din teori om det gröna bajset som de på BVC säger kopplas till ont i magen?

Fnasiga hyn & prickarna har jag ingen egen teori om, men det gröna bajset - tror jag beror på skriket -inte ont i magen, någon reaktion med för mkt luft i magen pga skrik kanske eller dyl, det är mina funderingar...

Tack för din erfarehet & visdom!

Kram Trollmamman & trollungen!
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här låter som det finns bakgrund som inte jag känner till, men eftersom jag känner igen din beskrivning av liten raring så kommer jag inklampandes ändå :wink:

Båda mina är mjölkallergiker. Jag har SM:at båda. Med första tog det 7 veckor innan jag - på egen hand - förstod att utesluta mjölkprodukter ur egna kosten. DÅ först, blev liten raring glad och nöjd i magen. Innan var han olycklig, kräktes kaskader och krampade, eksem och elände och grönt bajs. Bara magen som inte är helt mogen, fick jag höra från BVC. Ge mindre mat, sa man också. Ungen blev tokig, för förutom magontet, skulle han nu inte få bli mätt - HELLER! Så jag betackade mig för hjälpen och läste och läste, tills jag hittade sambandet med mjölkallergin. Och vips - blev ungen bra. Och åt och sov som folk igen. Tack vare SM OCH mjölkfri kost.

Min andra fick mjölkfritt från start. SM:ades alldeles underbart lyckosamt. Har förlängt nätterna självt och varit en liten guldunge att ha att göra med. Men vid varje ny provokation har magen reagerat med grönt bajs, och huden med röda prickar. Så mjölken har vi hållit oss ifrån. Men SM har givit barnen bevisning om att livet bjuder mat, delaktighet och sömn i förträffliga mängder för att njuta stort.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"