Sluta med blöjan på natten?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
maernsp

Sluta med blöjan på natten?

Inlägg av maernsp »

Hej allihopa

Jag antar att det skrivits tusen åter tusen trådar i det här ämnet, men jag tar mig friheten att starta en ny. :oops:
Storkillen Wille, 3,5 år, hade magsjuka för en månad sen ungefär. Då deklarerade han vid läggning att han inte ville ha nån blöja för att kusinen (som är ett år äldre) minsann inte har nån blöja när hon sover. Fine, det nappar jag på, tänkte jag o där är vi nu. Han är utan blöja, men vaknar flera gånger per natt o vill kissa. Vi har gått upp med honom o kissat på toa, sen har han lagt sig o somnat igen. Han är ju toppenduktig! Det jag funderar på är att vi vissa nätter är uppe med honom fyra gånger o kissar o då känns det som att han tror att han måste kissa varje gång han vaknar till, liksom. Jag trodde att det här med "nattnödighet" skulle försvinna o att han skulle sova sig igenom nätterna igen, men nu verkar allt gå åt fel håll istället.
Han har tex börjat strula vid läggningen oxå o det har han inte gjort sen han var liiiiiiten o var ledsen vid läggning. Han är ju mitt i trotsen oxå, så jag antar att även det här är ett test från hans sida.

Nu har jag läst mig till att folk har pottor inne på deras rum så de får lösa kissningen själva på natten o sen sova igen, men hur funkar det rent praktiskt? Vi har kolmörkt i hans rum o han har inte tillgång till nån egen nattlampa vid sängen. Hur ska han hitta till pottan o se vad han gör? Har ni en liten toalettrulle där så de ska torka sig oxå? Nu har ju vi gjort "misstaget" att följa med honom på toa, så jag måste försöka få till en positiv attityd till det här med att kissa själv i mörkret.

Vid struliga läggningen igår så resonerade jag så att en gång är ingen gång (dvs när han ropade in mig en gång så gick jag in) men jag sa till honom att jag inte skulle komma in mer utan nu ska du sova. Gråt o vrål, kan inte sova, vill inte sova, måste berätta en sak, mm mm kom därifrån, men det enda jag gjorde var ramsade utanför dörren. Är det rätt agerat, eller ska jag inte ens ramsa honom? Är han för liten för att prata om det här med, alltså jag tänker mig att jag kan fråga varför han blev så ledsen när han skulle sova igår?

Tacksam för tips, som vanligt! Världens bästa forum, det här!!! :D
MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

vi har samma problem eller möjlighet! Agnes deklarerar också att hon inte vill ha nattblöja, men är inte torr på natten (19-0630). I nuläget får hon lägga sig utan blöja, vi tar upp och kissar henne innan vi lägger oss (ca kl 23), efter det får hon på sig en blöja. Oftast, men inte alltid, vaknar hon igen vid 4-5 och vill kissa, då tar vi av blöjan och hon kissar, därefter ingen mer blöja den natten. Vi prövade en tid helt utan, men det blev blött varenda natt.

Agnes har numera potta på rummet, men hon fixar det inte själv (än, jag raspar om det). Vi har en nattlampa från IKEA som vi tänder när vi hjälper henne. Jag tänker mej att hon ska fixa detta själv så småningom (eller ännu hellre sluta med nattkissandet!). Vi lägger in torkpapper, men eftersom vi alltid hjälper henne blir det mest symboliskt.

Hoppas att ni hittar något användbart i detta.

Och ramsan tror jag att du ska använda! Inte gödsla med den precis, men markera. Vi slarvade en period, men har återinfört den med gott resultat.

/Piggelin
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Alltid skönt att höra att det finns fler härute med samma problem! :)

Ja, vi har oxå hört om det där att man väcker o låter dem kissa, men stör man inte deras "känsla" för kisseriet då? Wille vill fortfarande inte ha nån blöja o det händer nästan aldrig att det är blött i sängen, däremot så vaknar han o ska kissa runt fyra gånger per natt. Kommer det att minska allt eftersom eller blir det snarare en ovana som sitter kvar?

Kanske vi ska prova ställa in potta vi oxå, fast risken är väl att den blir full när han ska upp fyra gånger per natt!!! Sen tänker jag mig att han kommer att skvimpa ur allt kiss när han ska krångla sig dit i mörkret...

Gårdagens läggning gick prickfritt! Känner mig helnöjd över att jag hanterade det på ett sätt som gjorde att han fick svar på sin fråga: ska jag verkligen sova nu! Bevisligen gjorde vi rätt!!! :D Tjohooo!

Tack för snabbt svar, Piggelin!
MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kommer det mycket kiss när han kissar? Jag tror inte du behöver vara rädd för att han ska kissa fullt! Låt honom köra det själv tycker jag, annars drabbas ni lätt av underhållning!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen!

Jag gillar inte heller idén med nattkissande :!: MEN i vårt fall blev det alldeles nödvändigt. Vi hade en ledsen och olycklig tjej som inte kunde somna om på en-två timmar VARJE natt i flera veckor :cry: innan vi förstod att det var kissandet som spökade. Hon vaknade av att hon just hade eller just behövde kissa.

Efter att vi började ta upp henne när vi lägger oss har detta upphört helt och hon sover mycket bättre :sleep:. Hon kissar som sagt någon mer gång under natten, oftast vaknar hon och vill ha hjälp med det, men ibland hamnar det i blöjan.

Jag vill verkligen att hon ska få sova hela natten igen, men ser ingen annan lösning än denna. Skulle gärna vilja ha input från någon som hanterat det på det här viset och få svar på frågan om antalet kissningar minskar/upphör så småningom?

Fullt i pottan har jag också funderat på :roll:, men än så länge hjälper ju vi till och därmed har vi inte problemet. När kissar han första gången, om det är innan ni lägger er kan ni ju tömma?

En annan anledning till potta på rummet är att jag inte vill ha ut dottern i ljuset i hallen/på toan! När vi har potta på rummet är hon hela tiden kvar i beckmörkret (med nattlampa, men ändå), det kan ha bidragit till att det är lättare att somna om.

Härligt :thumbsup: att ni fick till en bra läggning, ibland behöver man bara putsa upp attityden!

/P
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vi har potta på rummet, med toapapper och liten lampa bredvid. Där kan man kissa om behov uppstår. Då sköter man det själv.

Lilla 2-åringen behövde lite stöttning första veckorna, sedan lärde hon sig behärska detta själv. Men för det mesta sover hon natten igenom utan att kissa. Den har aldrig blivit överfylld, trots att vi ett tag hade två raringar som gick upp och kissade på den på natten. Har man bara kissat innan läggning och inte slurpat i sig en massa dryck precis innan läggning så lär det inte vara något problem.

Min stora ansåg sig redo att vara utan nattblöja för några veckor sedan. Gick utmärkt ett tag, och han var uppe och kissade 1-2 gånger per natt, med påföljd att han var rejält mycket tröttare om dagarna. Sedan fick han balanit och han kände inte/vaknade inte av att han behövde kissa och efter 2 veckor med kiss varje natt, så tog vi tillbaka nattblöjan, eftersom han inte ens vaknade av blöta lakan kring sig - han sover som en tok, vår stora. Men att ligga i blöta lakan i x antal timmar tyckte jag var långt ifrån ok. Vi hade helt enkelt haft lite för bråttom. Trots att han är stor - och trodde att han vaknade när han behövde kissa. Han är uppenbarligen inte redo ännu. "Kisset har inte börjat säga till att det vill komma på natten ännu. Ibland säger det till när man är 2, ibland säger det till när man är 8. Du är 4 och ditt kiss har inte börjat säga till ännu" - är förklaringen, när han jämför sig med lillasyster.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Du är så vis Ewa!

Jag pratar mycket med A om att hon ska sköta det hela själv, vi har liksom kört fast i att hjälpa henne. Jag ser inget alternativ i att backa till blöja hela natten eftersom det orsakade spring, oro och ledsamhet. Har du något tips om hur jag kan få henna att fixa det på egen hand?

/P
Ewa

Inlägg av Ewa »

Om jag är vis eller inte, vet jag inte. Inte heller om det kan ge dig något råd. Men så här gjorde jag med lilltufsan. Jag ramsade varje kväll:
Behöver du kissa så kliver du ur sängen, går till pottan, tänder, kissar och torkar dig. Sen släcker du och kryper upp i sängen igen.
Tjat, tjat, varje kväll. Och hon fick visa och göra alla stegen i början, så att vi båda såg att hon kunde.
Sedan ropade hon ändå på mig. Och jag gick in. Och ramsade igen. I början stod jag bredvid henne, men hjälpte henne inte. Utan bara påminde och frågade "hur gör man nu?"
Det tog nog säkert 4 veckor innan det satt ordentligt, och hon började klara sig helt själv. Och under tiden hade hon själv börjat klara hela nätterna utan något kiss alls. Nu kissar hon ibland, men oftast inte.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Det var väl verkligen ett råd att komma med!

Jag skriver ut och ska förtydliga mitt budskap på ditt vis från och med ikväll.

1000 tack!

/P
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"