Standardmodellen funkar inte

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
trollungen

Standardmodellen funkar inte

Inlägg av trollungen »

Har en liten på 2 mån med sk mjölkallergi och jag har provat mat mera mat & ännu mera mat -men det resulterade i att hon tillslut inte ville ta tutten alls.

Vad gör jag för fel?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Du skrev "s.k. mjölkallergi." Kan du berätta mera om den? Vilka tester har man gjort för att komma fram till detta?
trollungen

Mjökallergin

Inlägg av trollungen »

Vi tar allt från början så vet ni hela storien. Trollungen var stor när hon föddes 4,2kg och hungrig redan från start hon fick ingen mat då inte tuttarna kom igång förrän dag 5. Vilket resulterade i att hon inte sov på 2 dygn. Tjatade till mig ersättning på dag 3 & då äntligen började hon sova lite mer men har aldrig varit tt barn som sovit bra mer än ok på natten. Hon sover oroligt, vaknar lätt -det har blivit bättre sen jag började lägga henen på mage nattedtid klarar hon då att somna om själv.

Hon har skriit mycket från början men för ett par veckor sedan blev det för mkt. Hade då provat standardmodellen men då hon sover så korta stunder så ska man ju enligt Anna börja om då hon vaknar och skriker så det blev att börja om efter 30 högst 1,5h sömn, tillslut ville hon inte se tutten alls, hon gallskrek såfort jag la dit henne så kunde hon hålla på i timtals -jag lugnade la dit hon började om igen, Tilsllut fick hon sövas och "luras" i mat men inte åt hons peciellt mkt då heller. Hon tappade sugreflexen, ville inte snutta på något alls -hon som snuttat på allt tidigare -inte ens lillfinger i gommen tog hon. Då sökte vi BVC.

De konstaterade mjölkallergi pga fnasig torr hy, prickar, ont i magen (böj och sträck när hon skrek) vi ska göra pricktest på lasarettet så småningom & vi gav henne ersättning -hon fick till en början luras till att ta flaskan dvs somna och snutta till en början i sömnen en hel helg krigade vi med flaskan vid varje måltid lugna -ge flaska, lugna -ge flaska utom på natten då hon tog utan problem. På måndagen då jag varit mjölkfri tillräckligt länge för att amma igen så tog hon tutten igen, men vi får kämpa för att hon ska ta då och då fortfarande. När hon väl släppt tar hon inte tag igen.

Jag vet inte vad som blir fel -är hon för trött för att äta?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen vill jag säga i alla fall! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Om hon nu är 2 mån så skulle vi kunna "spika" ett schema! På det sättet så är matningen spikad och du behöver inte känna att "oj nu måste jag börja om med ett nytt SM mål osv..."

Det jag skulle göra om jag var du i ett par dagar är att om hon vaknar inom 30 min locka upp, matta på det lilla extra, lägg för att sova luren vidare. Väck när tiden är slut och då börja om igen. Vad tycker du om dessa tankar?

Sen vet jag inte HUR mycket bm du har men när min son var just inne i 7-8 v ökningsperioden (vilket ni nu skulle kunna vara, eller har ni passerat den redan?) det är att pumpa av morgon och dagsmjölken för att ge på flaska inför natten, på det sättet får hon lite fetare mjölk än den man har i de trötta brösten på kvällen. (jag pumpade sen när Tor lagt sig extra).

Hur tänker du till detta? När har du nattmålen idag?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trollungen

Tack för svar

Inlägg av trollungen »

Har nu lagt till födelsedatum plus veckan jag bar till!

Nu somnar hon för natten mellan 20.30-22.00 oftast strular hon mest med nattslurken ,igår somnade hon efter gallskrik klockan 20.30 vaknade 21 & skrek, då matade jag henen båda bröten & så la jag ner henen igen & hon sov till 01. Oftast vaknar hon mellan 00-01 och andra målet 03-04 & vaknar för morgon mellan 6-7. Några gånger har hon sovit över första målet & vaknat 3 & någon gång 5 men då har hon somat sent. Hon skriker inte på natten hon rör sig mkt och gnyr -ska jag vänta ut henne? hon sover i sin vagn i vårt rum-ska jag flytta ut henen så jag inte vaknar av hennes rörelser och gnyenden och vänta på skrik?

Är jätteintresserad av hjälp med schema för henne! Vi satt & föröskte sjäkva igår men får inte ihop det -behöver hjälp!

Tusen tack för hjälpen!
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
trollungen

Glömde...

Inlägg av trollungen »

Hon var i v. 7-8 då vi flaskmatade henne med ersättning & jag pumpde ur var tredje timme-kanske hon får för lite nu pga det?
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, saken är den att de oftast står sig längre och bättre på ersättning. Då är hon ju faktiskt i princip 2,5 mån nu om vi dessutom tar hänsyn till korrigerad ålder.

Klart dags för mycket fasta tider och lite extra slurk på kvällen. :wink:

Det jag sen gjorde vid 3 mån, men du kan göra det nu om du vill, det är nattmackan. Recept på den finns bland mina favoriter. Där hittar du även bra 2 mån schema under "SM översikt".

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Sen kommer här mina mjölkökningstips och många kan du säkert redan. Om du inte vill hålla på och pumpa igen osv.. kanske du kan toppa kvällarna med lite ersättning. Vanligaste att de skriker så här på kvällen är oftast att de är både för trötta OCH för hungriga för att sen kunna sova så länge som de behöver.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trollungen

Lite hjälp på vägen...

Inlägg av trollungen »

Hur ska jag nu börja: Idag fick trollungen sova till 7 och vi följer nu schemat hon har ätit 7 och fick en till liten slurk efter lite trassel som hon tog runt 8. Honvaknade och skrek 9.50 är det ok att ta upp och ge mat då det är ju inom marginalkvarten?!

När ger du nattmackan vid 17.30 eller som nattslurk isåfall både bröst och nattmacka eller bara nattmacka?

Ska jag seom hon sover över första nattmålet av sig självt eller ska jag redan i natt föröska vagna över det? även om hon inte ätit tillräckligt under dagen/kvällen?

Tack för all hjälp! Känns som vi är en liten bit på väg redan =)

Kram
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
TorpSara

Re: Lite hjälp på vägen...

Inlägg av TorpSara »

Jag hoppar in!
trollungen skrev:Hur ska jag nu börja: Idag fick trollungen sova till 7 och vi följer nu schemat hon har ätit 7 och fick en till liten slurk efter lite trassel som hon tog runt 8. Honvaknade och skrek 9.50 är det ok att ta upp och ge mat då det är ju inom marginalkvarten?!
Japp, mariginalkvartar bjuder vi på!
När ger du nattmackan vid 17.30 eller som nattslurk isåfall både bröst och nattmacka eller bara nattmacka?
Så mycket mat som möjligt ska ner. Jag gav både ock i början, framförallt när det var fråga om ökningsperioder. Vid tre månader ungeför gav jag bara flaska på sista målet, mest för att kunna pumpa ur i lugn och ro.
Ska jag seom hon sover över första nattmålet av sig självt eller ska jag redan i natt föröska vagna över det? även om hon inte ätit tillräckligt under dagen/kvällen?
Det finns ingen anledning att stressa. Har du tur sover hon över själv rätt snart. Ge det någon vecka med massa mat dagtid och se sedan.
trollungen

Bra tips för att ta flaska?

Inlägg av trollungen »

Hon nobbar tutten efter sin amning på 5-10 min efter att hon sovit idag har jag även provat med flaska men det är bara några snutt & sen gallskrik. Nu kör vi på tipset: mata henn då hon vaknar & lägg tillbka henen för att sova klart -funkar ok. Men trött & tjurig unge på vakentiderna kanske ger sig efter ett tag?
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja. Man måste inse att det är en inkörningsperiod. Det tar tre dygn innan man kommer på banan, och en vecka, minst! innan allt sitter. Rom byggdes inte på den dag, som sagt!
trollungen

Mens

Inlägg av trollungen »

Har fått mens kan det påverka mjölken. För ca 1 mån sedan blödde jag likadant men då sa läkarna att det var sista avslaget som skulel ut -nu är det ju ganska bevisat att det var mens det oxå. Trollungen var knöligare den veckan! Det var nog då det började med vägra tutten och utredning för mjölkallergi...
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, under blödningen kan det påverka. Det smakar konstigt verkar det. Men då ska det ge sig sedan.
trollungen

Tack ni är så snälla!

Inlägg av trollungen »

Vill börja med att tacka för all hjälp jag & trollungen fått av er!

Igår tog schemadag1 sin början, vi har följt schemat till punkt och pricka med någon nallning av marginalkvart -hon var helt slut igår kväll och var omöjlig att hålla vaken ända till 20 (hon brukar annars kunna vara vaken till 21-23 någon gång) så 19.45 sov hon som en stock ammade 0.30 & 4.30.

Ska man låta henen bestämma mattiderna på natten eller ska man sätta klocka för jag gav henen 0.30 & då vaknade hon 3.30 & ville ha mat men jag vagnade henen och sen lyckades vi somna båda två så vid 4.30 plockade jag upp henne och amamde henne så det inte skulle bli för tätt till morgonmålet & hela dagen skulle bli tokig.

Hon är lite svår att hålla vaken 2 timmars passen. Sover ganska bra när hon ska sova, kan vakna en smula tidigt med jag vagnar om henne igen för utom igår då hon började skrika & inte ville mer vid 17.15 då jag plockade upp henne och gav henne mat.

Kram på er!
080409 född vecka 40+6
110128 född vecka 38+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag personligen tycker man försöker hålla mattiderna på natten något sån när i förhållande till när de skall äta. Detta är ju att ta ledningen och inte lämna det upp till barnet att bevaka sina egna intressen. Men sen har vi en liten grupp som styr detta rätt bra själva. Så det är bara att göra som du gör tycker jag. :wink:

Nu har hon ju fyllt 2 mån då kanske du vill "spika" ett schema? Har du något i åtanke. Läs gärna runt bland mina favoriter för ispiration. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"