Endre dagsluren eller natten?

Skriv svar
AMAMA

Endre dagsluren eller natten?

Inlägg av AMAMA »

Hei alle!

Isak har en god stund sunget seg gjennom dagslurene... ca en dag hver fjortende dag frem til fredag. Jeg hadde ikke tenkt å forandre noe - han hadde forutsetningene for å sove. Men siden fredag har han sunget seg gjennom dagsluren hver dag, dog ikke i går. Nå er det på an igjen, sovnet nettopp etter ca en times sang. Da han i dag tidlig våknet 06.20 (sovnet igjen etter ramsing), føler jeg at det er på tide å gjøre noe.

Slik har vi det nå:
Natt: 19.30 - 07. (vi vil ikke ha tidligere morgen..)
Dagslur i dag: 12.30-14.
Sammenlagt 13 timer søvn i døgnet. Jeg trodde han trengte det nesten et år til, jeg! Jeg må ha litt tid på dagen for å jobbe.

Bollar løsninger:
:arrow: Fortsette med lang dagslur - leggning kl. 20 i stedet. Blir dette altfor sent? Sammenlagt 12,5 t søvn.
:arrow: Endre dagsluren til 45 min - 12 timersnatt? Det blir bare 15 min mindre søvn sammenlagt, jeg er stort sett overbevist at han trenger litt mindre søvn nå, men jeg håper jo at det egentlig ikke er slik :wink:
:arrow: Endre dagsluren til 45 min - 11,5 timer natt som nå. Sammenlagt 12 t 15 min søvn.

Håper noen kloke vil komme med innspill. Jeg blir bare enda mer forvirret av å lese andre tråder nå!

Mvh
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Min lilla är i samma ålder och jag kapade nyligen hennes daglur till 45 min, efter att hon börjat sjunga väldeliga vid läggning. På dagen har hon alltid sprungit till sängen, och gör fortfarande. Men med dagluren kapad så somnade hon snabbt på kvällen också. Vi har 12 tim natt och 45 min på dagen alltså. Funkar fint här, så varför inte köra på det? Om det inte finns någon särskild anledning till att ni har 11,5 tim natt förstås. Men en ändring av dagluren kan i alla fall göra all skillnad. Jag kapade förresten dagluren vid ungefär samma ålder för min stora.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Hei, og tusen takk for input!

Ja, vi kunne godt kapa dagsluren slik og hatt 12-timersnatt, men så er det at jeg / vi trenger tiden på dagen til å jobbe hjemmefra (mer effektivt enn når Isak er våken!).

Jeg vet ikke. Noen som har erfaring med lang dagslur litt opp i årene ?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej AMAMA!

Vi har erfarenhet av lång dagslur långt upp i åren. Saga 3 år har natt 19.30-07 och sover dagslur 12.30-14. Alltså precis som ni haft det! Dock tar det oftast ca 30 minuter för henne att somna på dagen och därför väcker jag först 14.30. Hon är SÅ svårväckt, ibland kan det ta 45 minuter (!) innan jag får något liv i henne :roll: Insoningen på kvällarna har aldrig varit problem, inte heller tidiga morgnar. Hon väcks av klockan.

MEN - visst har vi haft perioder då det svajat. Förra sommaren somnade hon inte under sin dagslur 4 dagar i sträck! Vi har också haft perioder i vinter då hon haft extremt lång insomningstid, ca 1 timme, och då hon ofta inte somnat alls. Nu är vi inne i en bra period igen, hon somnar snabbt och utan ljud. Det jag lärt mig är att ha is i magen. Att inte ändra för snabbt. Att inse att det inte alls behöver vara schemat det är fel på, utan att vi alla har våra svängningar fram och tillbaka vad gäller sömnen.

Så jag vet inte. Känner du verkligen att det är skäl att ändra? Om du gör det kan du helt enkelt se om en marginalkvart kan ändra på saken. Väck alltså den lilla efter 1 timme och 15 minuter! På så sätt blir luren ändå ganska lång och du får din arbetstid!

Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei !
Så fine navn på dine små!

Takk for kloke råd, det var godt å høre. Ellers i levende livet hører man oftest at med søvnen endrer alt seg så himla mye hele tiden... :wink:
Tre dager uten middagssøvn ble det i helgen. Mandag sov han som en stokk. I går igjen ca 30 min søvn, i dag sovnet han ikke - jeg ramset en gang, og gikk til slutt inn (!). Han hadde da revet av seg bleien, og med ny bleie sovnet han med en gang. Skal nå få sove 20 min. Håper ikke han lærer seg det tricket og gjentar det !

- Jeg vil helst ikke endre noe. Tidlige morgener ser ikke ut til å bli noe mønster. Det hørest fornuftig ut med litt is i magen ennå, det er ikke så altfor lenge siden vi tok bort en halvtimes søvn. Jeg tror vi ser det an en uke eller tre til, og om det fortsetter med helt våkne dagslurer nesten hver dag gjør vi en forandring, kanskje av natten.

Det er så sant som du sier at vi har våre svingninger. Jeg tenker at han også ennå trenger den tiden for seg selv - han trives veldig godt med det hørest det ut som ! - og han vi har gitt han alle forutsetninger for å sove, som Anna W sier.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tack :heart: Jag funderar bara på vad vi ska ha för namn om vi någon gång får en tredje flicka... Sofia kanske? :D

Va bra att du har en plan nu som du känner dig bekväm med. Åtminstone jag upplever att många (inklusive mig själv) är för snabba att börja söka fel då det egentligen bara handlar om en tillfällighet. Och det som behövs är is i magen och tid :wink:

Kram!
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Smyger in och ger ett tips på ett vackert flicknamn på S: Signe!

Om vårt fjärde barn hade varit en flicka är det inte helt omöjligt att det blivit en Signe. Det är ett mjukt och vackert namn, och det skulle verkligen passa med de två vackra namn ni redan har. :D
Kram Anna

P.S Ursäkta att det blev lite off-topic!
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:heart: Tack! :heart:

:D Ett jättefint namn som jag inte alls kommit att tänka på - jag lägger det bakom örat :wink:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Ester (el Esther) er noe å tenke på, synest jeg. Det begynner jo nesten.. på S...

Takk for hjelpen så langt. Tolmodigheten får prøve seg her hos oss. Isak synger og prater på, i dag igjen, som ofte ellers. Nyss sa han: Mamma - jeg er ferdig å sove nå! :D - Har det ganske gøy, tror jeg.

Vi får se hvordan dette utvikler seg. Uansett takk ! :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Nå har Isak passert 3 år. Siden sist har vi fortsatt med tider som før, 13 t søvn på skjemaet, og han har sovet av og til, mye sang, fortellinger og bygg med dyna!

Vi funderer på å beholde dagsluren 1,5 time og heller forlenge kvelden til kl. 20 - natt 20-07.

Noen som har erfaringer med så kort natt? Ulemper med sen kveld?
Er det noe spesielt å tenke på med dagslur for et såpass stort barn? Hvordan har dere det nåe, Ewa?

Fremdeles er det slik at jeg og min mann behøver tid midt på dagen for å jobbe litt, og luren passer veldig fint til det. Delvis derfor og fordi Isak blir veldig kvikk om han får seg en lur vil vi beholde den.

Mvh
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det är många som har kört med 11 h natt och varit nöjd med det. Jag tror att efter tre brukar dagsluren falla bort, men det är väldigt inividuellt då jag hört om en del som haft dagslur tills barnet fyllt 4 år.

Det kanske hoppar in någon annan och ger dig ett svar om dagslur för större barn.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"