Spjälsäng, hur länge???

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
moltac

Spjälsäng, hur länge???

Inlägg av moltac »

Hejsan!

Jag har en dotter på 2,5 år som jag kurade som 8 månader. Allt har fungerat perfekt (med undantag för de obligatoriska bakslagen) och vi tänker kura nästa barn med.

Nu till en fråga, lilla Annie skall få ett syskon om en månad och alla säger "nu måste Annie flytta till en stor säng så babyn får spjälsängen". Saken är den att Annie älskar sin säng, hon är trygg i den och hon har ännu aldrig klättrat ur den. Jag tycker inte att hon skall behöva lämna sin säng, hon kommer att få nog jobbisgt med att bli storasyster utan att dessutom behöva lämna sin säng till den lilla "inkräktaren". Jag har därför köpt ytterligare en spjälsäng och min släkt tycker att jag är galen. Hur länge har ni haft era barn i spjälsäng och när skall man skaffa en större? (Jag vet att det står något om detta i boken men den ligger i någon flyttkartong för tillfället)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej moltac!

Här hemma sover storebror fortfarande i sin trygga och mysiga spjälsäng. Det planerar vi att han ska få göra till trotsen är förbi (vid ca 3,5 år). BRA beslut att behålla spjälsängen och låta dottern få njuta av sin ostörda och välbehövliga sömn :sleep:

Lycka till med juvelen :heart: i magen!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Instämmer med Elle och tycker det var mycket klokt och bra att stå emot påtryckningar och istället gå efter er egen övertygelse :thumbsup:

Hur länge :?: Tja jag tänker så länge de får plats... Min dotter ( 2 år 9 mån) är medellång för sin ålder (något längre till och med) och vi hittar henne ofta sovandes ihopkrupen som en liten groda på tvären i sin 55 cm breda Ikea-säng :roll: :lol: Så jag gissar att det inte är nån större brådska :heart:

Kram från Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Japp - kan bara instämma. Min stora har inte förrän nu, vid nästan 4 fått en större säng och han är 112 lång - men spjälsängen var ju 120 så det gick hur fint som helst :sleep: :thumbsup: .

Grattis till lilla bebisen i magen \:D/ - och vet du, jag tror inte ni kommer behöva kura alls. Nu vet ni ju vad det finns för verktyg att använda och med dem och Standardmodellen tror jag ni får ett toppenliv tillsammans utan att behöva kura :D .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ewa skrev:vet du, jag tror inte ni kommer behöva kura alls. Nu vet ni ju vad det finns för verktyg att använda och med dem och Standardmodellen tror jag ni får ett toppenliv tillsammans utan att behöva kura :D .
Instämmer i allt som är sagt, och standardmodellen är såklart oumbärlig med en ny liten skrutt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Lycka till med allt :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
moltac

Inlägg av moltac »

Nu har jag läst på om standardmodellen, men vad gör man med en trotsig livlig 2,5-åring hemma? Jag tycker att det verkar svårt att få 1,5 timme till amning och mys med den lill* då...

Instämmer i allt som är sagt, och standardmodellen är såklart oumbärlig med en ny liten skrutt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Lycka till med allt :heart:[/quote]
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Jag kan säga så här: UTAN standardmodellen i ryggen hade inte jag begåvats med sex barn, flera av dem tätt i ålder - det har helet enkelt varit en förutsättning för att få det hela att funka och funka BRA :!:

Och det är ju absolut inte så att du sitter och ammar i 1½ timme, utan det är socialt umgänge och blöjjbyte och gos och mys också - och på det följer 2-2½ timme härlig sömn för bebben!

Läs den här länken också, härliga berättelser ur verkliga livet med standardmodellen som redskap!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785

För en ännu bättre helhet kring SM (som vi förklortar standardmodellen ofta här inne!) rekommenderar jag Barnaboken, om du inte har den :wink: :!:

Kram Mia

PS: det finns HUR mycket som helst att läsa om SM inne på späda barn och små :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bonnie

Spjälsängen och gå på pottan?

Inlägg av Bonnie »

Hej bara en liten till fundering kring spjälsängen igen, vi har en son som är 2,5 år och trivs jätte bra i sin resesäng funkar kanon, han har börjat gå på pottan på dagen men på natten blir de ju svårt eftersom han inte tar sig ur sängen upplever att han kissar mycket i blöjan på natten hur skulle man kunna lösa detta? Om han skulle kunna ta sig ur sängen skulle han då gå upp å kissa på natten? Eller ropa så vi kunde gå tillsammans, men då borde han ju kunna göra de även när han sover i resesängen? Å de blev lite konstiga frågor här hoppas någon känner igen sig. Vill helst ha kvar resesängen ett tag till.
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Vad har ni för resesäng? De flesta märken har en lucka i ena kortsidan som man kan öppna. Antingen öppnar de själva eller så hjälper man till!

I spjälsängen monterar man antingen bort en spjäla eller två eller långsidan, om man har en mycket säker sovare och sån säng!
Bonnie

Inlägg av Bonnie »

tyvärr har resesängen ingen öppning och han kan inte klättra ur den.
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Byta ut den? Eller ge den gamla till lillasyster? Annar blir det svårt...
Ewa

Inlägg av Ewa »

å så en liten länk om det här med nattkissning - som ju inte alls är det samma som att bli dagtorr. Somliga små sötnosar (min lilltufsa t.ex.) släpper nattblöjan ungefär samtidigt som dagblöjan. Andra gör det inte (som min storprins). Hormonellt.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=122632

Vi har tagit bort spjälor i lilltufsans sänggavel, så hon kan klättra i och ur. Sen en potta på rummet, med toapapper och liten lampa bredvid, så hon kan sköta sig själv på natten. Men hon sover oftast natten igenom och kissar inte alls. Men möjligheten finns där.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Max mamma

Kudde

Inlägg av Max mamma »

Hej, Intressant att läsa alla inlägg ang. spjälsäng. Min fundering är som följer:
Vår son Max sover väldigt bra i sin spjälsäng och vi tänker låta honom ha den så länge det bara går. Det jag har märkt är att Max är väldigt förtjust i kuddarna i soffan. Han har en snuttefilt (som han bara har i sängen när han sover). Max somnar alltid på mage men sedan är det som ni andra säger, att barnen ofta rör sig och ligger lite hur som helst i sängen. När ska man ge barnen en kudde i sängen? Kan känna ibland att det är synd om Max som inte får vila huvudet på en skön kudde... :roll:
Marie, mamma till Max 1 år i januari 2008. Kurstart 071227.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

2 magsovare här hemma. Min 2,5-åring vill inte ha sin kudde, den är mest i vägen, tror jag. Till min stora har jag gjort en kudde av gammalt täcke, som är lagom mjuk, men inte för hög.

Här finns annars en länk i ämnet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9961
Max mamma

Inlägg av Max mamma »

Tack för länken! Det finns så många ämnen, svårt att hitta ibland. Nu har jag fått svar på mina funderingar, helt suverän hemsida detta. :lol:
Även vi har en platt ikea kudde i skåpet, ska lägga den i sängen inatt, och se om han använder den.
Marie, mamma till Max 1 år i januari 2008. Kurstart 071227.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "