Bort med blöjan - snart 3 år??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Phoebe

Bort med blöjan - snart 3 år??

Inlägg av Phoebe »

Hej!
Jag har en liten fråga om potträning för vår snart 3-åriga son. Vi har funderat mkt på saken och resonerat så att han blir torr när han blir det. Han vet var pottan står och han vet vad den ska användas till. Till saken hör att han ignorerar alla små förslag till att använda den och blir skitsur om man lite nonchalant säger att "vi sätter på blöjan snart för vi har ingen bjöja här just nu". Han bara måste ha en blöja på sig! Vi har inte gjort så stor sak av det heller utan bara kört på med blöja. Nu fyller han snart tre och det är sommar = mindre käder vid ev olyckor så vi funder på att göra ett ordentligt försök.

Frågan är då: är detta vettigt? Eller ska vi bara vänta ut honom? Eller kan man bara en dag deklarera att hans blöjor är slut och nu har vi kalsonger i stället och pottan är där om han behöver den?? Jag känner mig lite rådvill och vet inte vad som är bäst - helt klart är i alla fall att han vet när han ska bajsa eller kissa - han vill bara inte göra det i toaletten eller på pottan.

Om vi väntar ut honom - hur länge ska vi i så fall vänta. Jag vet att det kanske inte går att svara på detta men det skulle vara kul att höra om nån annan har erfarenhet av en liknande situation.

/P
Mamma till pojke född aug -05 och flicka född april -07.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du Barnaboken? Att följa det Anna beskriver där verkar fungera allra bäst för de flesta. Annars har du flera kloka trådar igång just nu här inne. :D
Phoebe

Inlägg av Phoebe »

jag har läst barnaboken mkt (det är den jag håller mig i när det blåser :D )....känner bara inte att boken svarar på hur länge man ska vänta ut barnet om det aldrig visar något av de tecken som det normalt gör. Kan jag vänta i evighet eller bör jag ta saken i egna händer??

Men jag ska följa ditt råd och leta i trådarna här och försöka hitta svar!!

Tack!! :)
Mamma till pojke född aug -05 och flicka född april -07.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"