krånglande dagslurar i Stora Världen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammajenny

krånglande dagslurar i Stora Världen

Inlägg av mammajenny »

Hej,

jag har en underbar dotter som precis idag fyller fyra månader. Hon är standardmodellad från start och är sedan två månader på detta schema:

07 morgon, mat (flaska, slutade amma för en vecka sen)
0830-1030 sova
1030-1230 mat etc, passiv social delaktighet
1230-1430 sova
1430-1630 mat etc
1630- sova 20 el 45 min beroende på hur tidigare lurar varit
ca 17 mat, soc delakt, bad etc
1930 godnatt

Allt går jättebra, det är lite strul med dagslurarna men de har blivit bättre på sistone - förutom vid ett tillfälle! Eftersom jag jobbar hemifrån när Frida sover sin första lur så lägger jag alltid sådant som ska uträttas i Stora Världen till hennes middagslur; möten, luncher, ärenden. Och hon sover alltid jättedåligt då, vaknar efter ca 30 min och är sen väldigt svår att sova om. Hon ligger då i sin "utevagn" oftast på sidan eftersom larmet inte fungerar i rörelse. Hon somnar oftast i rörelse eftersom jag oftast är på språng nånstans, sen som vanligt. När hon sen vaknar så brukar jag vagna henne, alltså stillastående och slutar/skakar när hon tystnar, men ibland har jag inte tid att vänta utan får röra mig igen. Oftast är hon vaken och olycklig i 45 min/en timme innan hon somnar en kort stund igen.

Rutinerna ger friheten, är ju en av Anna Wahlgrens deviser. Och jag kan bara hålla med, alltid annars... Men dessa lurar funkar inte som det är just nu, utan resulterar i svettiga misslyckade och ibland avbrutna aktiviteter för mig och dålig sömn för henne. Och JA, vi är ute i stora världen - på tjutande tunnelbanor, skramliga restauranger, pratiga möten. Men så ser min/flockens verklighet ut och detta måste ju funka så det måste hon ju vänja sig vid. Eller är jag för hård?

Har någon varit med om detta och fått fason på problemet? Ska jag ge en "kur" mitt på T-centralen i tre dagar tills hon blir helt immun mot oljud eller? 8) :lol:
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Mammajenny och välkommen hit om jag inte sagt det! :lol:

När jag läser ditt schema får jag ihop ca. 16 tim. När de fyller 4 (4-5 mån) skall de ha 15,5 tim sömn. Så lite av ert strul tror jag beror på för mycket sömn faktiskt.

När min son var 4 mån fick han schemat 12-45-2-45. Jag märkte att sova över 45 min i taget var svårt. Så i ditt fall kanske 11,5-1,5-2-20 skulle passa bättre? Det blir visserligen 10 min för lite sömn men skulle kunna funka. Vad tror du? Du skulle ju slippa de stora problemen med sömnen på em också? Det tar 3 dagar att införa nytt schema och 1 vecka för det att sätta sig, denna tiden tycker jag du skall hålla det lite lugnt så hon får sätta tiderna och ge henne en chans att faktiskt få bli skalman också. Man håller tiderna på min när man sätter schemat, sen har man MAX marginalkvartarna på sig och då vill det till att du håller det också. Det är just detta som sen blir "flexibiliteten". Att man kan vara vart som helst, hur som helst, bara man håller schemat så de får vara sin egen skalman.

Ang att hon vaknar på T-centralen, hårda världen..... Vet inte riktigt vad jag skall säga men ja en aning hård tycker jag du är, speciellt om hon dessutom skall sova på sidan. Jag anser nog att man skall få sova på mage och även ha ett skynke som hänger över suffletten. Det är oftast inte ljuden de vaknar av utan att ljuset blir annorlunda och att omgivningen ser annorlunda ut.

Min erfarenhet är också att de blir lite mindre känsliga med tiden och att de faktiskt "lär sig" somna om lättare. Men någon T-central kur tycker jag låter tufft. Kan du inte förlägga t-centralen till vakentiden och sömnen till då du själv vill sitta och ta det lite lugnt. Men nej knäpptyst skall man ju inte behöva ha det. Men jag vet också att citytraffiken inte är snäll att sova i och här gäller det att ha lite inlevelse förmåga och tålamod, speciellt med dessa krav. :wink: :D

Vad tycker du om dessa tankar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej kloka TorsMamma :D
och tack för ditt svar. Har inte hunnit svara för vi har varit ute och Flängt :lol:
Några reflektioner: OK det verkar alltså vara lite för mycket sömn. Är nog en god idé att minska en av lurarna till 1,5 h. Men hur gör man då med maten? Ska hon då vänta på den 30 min så att det blir 4h mellan målen eller är det inte så blodigt?
:?: Funderar på att börja införa ensamlek nu för Frida. Har inte haft det systematiskt ännu. Kan man ta de två timmarna som nu är fm-lur och ha (successivt utökat till) 30 min ensamlek i vagnen på rygg+1,5 h sömn? Jag märker att hon protesterar lite på morgonen när jag lägger henne efter 1,5 h men jag måste jobba då så tiden 2h är jag rätt noga med. Kan detta vara en idé tror du?

Jag är redan idag väldigt noga med alla tider, max marginalkvartar! Och hon somnar alltid väldigt snabbt på "rätt" tid, det är uppvaken som krånglar. Ska i rättvisans namn sägas att hon ju ibland vaknar i innevagnen på mage i fridfulla hemmet också men det har blivit bättre med mörkt skynke över vagnen och minimal vagning :) Ska jag våga ha henne på mage i utevagnen också, utan larm? Jag har bara en liten frottéhandduk under huvudet redan idag så det finns inte mkt att borra in huvudet i. Utan larm - så tänker jag för att jag i så stor utsträckning är i rörelse.

Jag bara skojade om kurningen på T-Centralen :lol: Jag provar i första hand att undvika de allra högljuddaste och skakigaste momenten när hon sover, samt inför magläget och skynket. vad tror du om det? Jag är väldigt ivrig att kunna ha henne med i mitt liv, det vet jag, och mitt mål är att jag - om jag respekterar hennes tider - ska kunna det snart. Gjorde missen att vänja vår son vid alldeles för tyst och mörk dagsömn och han blev såklart väldigt lättväckt.

Har också lite andra frågor: hon är ju nu 4 månader och vi introducerade BabyPlus igår och jag är inne på att ta bort nattmålet i natt. Redan har jag fått väcka henne länge för att ge henne det. Läste i en annan tråd att Elle skrivit om hur man tar bort nattmål och vagning i ett snäpp och byter ut vagningen mot ramsa. Är detta det bästa eller ska jag först vagna bort nattmålet ta ramsan separat senare? Vill gärna ha henne sovande i spjälisen om två veckor när vi åker till landet och då måste ju ramsan sitta som berget 8) Är lite osäker på när flyttandet till spjälisen blir bäst? Enklast när nattmålet är bortglömt?
BB-barn från start!
Elle

Inlägg av Elle »

mammajenny skrev: Läste i en annan tråd att Elle skrivit om hur man tar bort nattmål och vagning i ett snäpp och byter ut vagningen mot ramsa. Är detta det bästa eller ska jag först vagna bort nattmålet ta ramsan separat senare? Vill gärna ha henne sovande i spjälisen om två veckor när vi åker till landet och då måste ju ramsan sitta som berget 8) Är lite osäker på när flyttandet till spjälisen blir bäst? Enklast när nattmålet är bortglömt?
Jag kan VARMT rekommendera att införa ramsan i och med att man vagnar bort nattmålet, det är ett ypperligt tillfälle. Flytt till spjälsäng skulle jag vänta med till den hela natten sitter utan uppvak. Däremot flytt till eget rum i och med införandet av ramsan är att föredra om det går att ordna.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej Elle,
och tack för snabbt svar! Men då kör jag inatt, ska kolla igenom det du skrev i Dammsugar-tråden och peppa 8)
Frida ska inte ha eget rum utan ska in till storebror, 4 år och säker sovare. Rulla in vagnen där efter de tre nätternas kur? Vad tror du/ni?

:D
BB-barn från start!
Elle

Inlägg av Elle »

Här gör många olika. Vi väntade till den hela natten satt, det tog en vecka. Sedan flyttade juvelerna ihop i stor stil och lillasyster fick sova i spjälsängen. Det handlar om er attityd här, att ni vid behov kan ramsa rejält om så behövs utan oro för att störa sonen. Så gör det ni tror på, oavsett så kommer det gå galant :D Jag ser fram emot rapport!

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack :heart:
BB-barn från start!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Godmorgon :D
En rapport från Kurnatt 1 - gick mycket bra \:D/
Frida somnade som vanligt gott och sov lugnt fram till kl 4 då det vanligtvis är dags för nattmål. Lät henne först försöka ta hand om det själv men rätt snart började hon stånka upp sig och låta ledsen så då gick jag upp o vagnade tills hon tystnade(gjorde hon snabbt, 2-3 tag), skak på handtaget och ramsa x 3 eller 4. Sådär höll vi på i kanske en kvart, sen somnade hon (fick bekräftelseramsa precis innan) och sov sen till jag väckte henne med jubel 0650 :D Tänkte att det var bättre att jag väckte henne än att hon vaknade själv, men det kanske inte spelar nån roll?

Vid frukost var hon ju tokhungrig o drog i sig nästan 200 ml BabyPlus på 10 min :shock: . Så jag är nöjd och glad och laddar nu för inatt med mer ramsa och mindre vagning :D
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!!! Nej att väcka 10 min innan är helt ok, det är ju att ta ledingen det också. :wink:

Nu när du infört 12 timmars natt har du också då börjat med smakisar och/eller gröt vid något av målen?

Vad det gäller ensamleken tycker jag du skall läsa på i BB om denna lite extra samt längst bak i boken under "bekymmer? Sysselsättning?" där är ett JÄTTE bra kapitel om just ensam lek. Och jag kan avslöja att det JAG missat med just ensamleken var att jag trodde jag kunde lägga Tor på ensamlek mot slutet av vakenpasset och tro att han just skulle leka i typ 30 min och sen sova i 45. MEN ack vad jag bedrog mig och när jag läste om ensamlek IGEN så insåg jag att den skall bedrivas när man är PIGG i början av ett vakenpass.

Så det vi gör nu är att Tor kommer upp får välling, lite kläder (allt på max 15 min) sen åker han till resesängen i sitt lekrum och sitter i den och leker i 1,5 timme och vi får därmed sovmorgon VARJE DAG!! Inte illa tycker vi.

Så vi lyckades inte så bra att kombinera ensamleken med sömnen, för han ville ha ett avbrott emellan först. Sen läggas.

Grattis igen till natten!!! \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Bra jobbat! =D>

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej,
rapport från kurnatt 2: kanon! \:D/
Denna natt behövde jag varken vagna - eller ramsa :D
Hörde att hon vaknade till nån gång vid 4 och igen vid 5 men hon tog hand om det själv och somnade om rätt snabbt, och jag väckte henne strax före 7 i morse :D

:?: Gjorde jag rätt som inte ramsade? Tyckte inte det var läge iom att hon var lugn.

Har inte börjat med fast föda ännu, kanske några munsbitar för att antingen få till middagsluren eller säkra nattsömnen? Har inte tänkt på detta ännu, känns spontant lite tidigt men jag har ju slutat amma så kanske...

Angående dagslurarna och vårt Flängande :wink: :lol: Just nu har hon ett litet sammanbrott här hemma i innevagnen för hon vaknade till när jag flyttade henne från ute- till innevagnen. Så jag har fått ramsa rejält och faktiskt också vagna ett par ggr för att lugna henne. Ska ta tag i middagslurarna snart också, vi ska till landet om 2 veckor och där händer det absolut ingenting :shock: så där kan allt sätta sig inkl införande av ensamlek. Ska läsa på om det, tack TorsMamma! Upprepar min fråga om jag ska våga ha henne på mage i utevagnen utan larm? Vad tror du?
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, svaret är NEJ vi rekommenderar INGEN att ha barn vare sig på sidan, mage eller rygg utan larm, ens i vagn. Såna är vi alla här på forum. :D

Så larm tycker jag du skall va oavsett sovläge faktistk. Jag har skall du veta fått läsa om en och annan här på forum som blivit räddad tack vare larmet så jag litar inte på något annat. hepp!

VILKEN fantastisk natt ni fick!!! Det enda om man inte ramsar (vilket du absolut inte behöver göra) är att försöka sätta ramsan istället om ni får problem. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Det finns gröt för små från 4 mån (Hipps är det) om ni vill börja med detta för att säkra era nätter framöver. En del börjar med välling och jag kan informera om att den som är semper 6 mån är exakt samma som förr var från 4 mån, de bara har märkt om den iom WHO's rekommendationer.

Här kommer en länk ang. mat från 4 mån

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... acbe7447c2
Tor 2006

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej :D
OK då kör vi med larm, det känns absolut tryggast för mig också - det enda är ju då att det inte fungerar när man är i rörelse men det får man väl leva med :)
Natten var bra! Hon vaknade kl 6 och lät lite ledsen då då ramsade jag och hon nöjde sig med det och somnade om tills vi alla vaknade 0715, precis inom marginalkvarten. Även nu på morgonluren i vagnen härhemma har hon vaknat och gråtit 2 ggr men jag har ramsat och då har hon lugnat sig o tystnat direkt så ramsan verkar sitta 8) Ramsar alltid när jag lagt henne och går, både dag o kväll.

Ska kolla in gröt, kanske kan vara en idé även om hon ju faktiskt verkar klara nätterna ändå just nu :D
BB-barn från start!
Elle

Inlägg av Elle »

BRA att du jobbar in ramsan, det är ett helt SUVERÄNT verktyg!

Bra beslut med larmet, ha lite extra koll när ni är i rörelse.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"