Schema för 5 månader - hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
stinamalm

Schema för 5 månader - hjälp!

Inlägg av stinamalm »

Hej,
jag tar gärna emot synpunkter på detta schema för en 5-månaders tjej. Har skrivit schema efter schema och förkastat. Som framgår så börjar natten först kl 21.30 för att det har fallit sig naturligt sedan lång tid tillbaka, och eftersom vi snart ska åka utomlands i två veckor. Vill då inte lägga henne 19.30 för att därefter vara låsta till hotellrummet - hellre då vänta med denna omställning tills vi är tillbaka. Kan tillägga att hon tyvärr är en matkrånglare.

7.30 vakna
7.45 Äta
9.30 Sova 45 min till 10.15
11.00 Äta
12.30 Sova 1,5 h till 14.00
14.30 Äta
16.30 Sova 45 min till 17.15
18.00 Äta
19.00 Sova 45 min till 19.45
21.00 Äta
21.30 Sova

Har påbörjat införandet av detta idag och hittills är det ren katastrof! Vill inte sova 1,5 h alls (är van vid 20 alt 45-min) och när sedan jag väckte henne för att ge målet 14.30 blev hon jätteledsen och bara skrek och grät och ville inte äta fast hon var vrålhungrig (något vi tyvärr är alltför vana vid..). Nu efter en timme är hon mätt (efter bråk med flaskan) men urgrinig och bara somnar.

Obegripligt hur jag ska få henne att somna sen när det är dags eftersom hon är halvt medvetslös nu när hon ska vara vaken. Någon som känner igen detta? Hur många dagar innan era barn började "svara"? Kan nämna att det enda som varit regelbundet innan är vakna-tiden kl 07.30 och sova kl 21.30.

/ledsen mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Stinamalm och välkommen hit :heart: :D

Först och främst undrar jag om du har börjat kura eller om du bara har infört ett schema?

Är hon fem månader så ska hon ha ca 15 timmars sömn inlaggt på schema. Så jag tror att det fattas 1 timme och 15 minuter om jag räknat rätt. :roll: :wink:

Hur ser det annars ut på nätterna, vaknar hon ofta, får hon nattmål osv.?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Jag har inte kurat enligt konstens alla regler, men jag vill införa ett schema. Min älskade pigga, hetsiga dotter krånglar något så enormt med flaskan så jag gråter varje dag. Det beror ju säkerligen delsvis på mig själv, att det har varit så viktigt för mig att hon får i sig ordentligt (växte dåligt första tiden) så att det har skapat spänningar.

Sedan tror jag att hon helt enkelt är för trött och överhungrig ibland så hon vägrar äta. Skriker som en besatt och blir fullkomligt rabiat när hon ser flaskan. Det är inte alltid så här - men det är oftare problam än att det inte är det. Så det är nog dags att införa bestämda tider och lite mer rutiner så att hon sover mer på dagen.

Inatt var första natten som hon inte fick mat, och det gick relativt bra - hon har ändå inte ätit så mycket på natten den senaste tiden.

I övrigt har jag en för mig oerhört viktig fråga; när hon inte vill äta och jag VET att hon är hungrig, ska jag då backa totalt och vänta ytterligare 3,5 h tills hon får chansen eller vad tusan ska jag göra? Hon vrålar av hunger och blir trött och ilsken, men vill ändå inte äta. Hur hantera detta? Jag är SÅ ledsen för detta. Många gånger löser vi det genom att sätta oss framför TVn när hon lugnat sig, försiktigt ta ut nappen och peta in flaskan. Då kan hon mycket väl äta en rejäl dos!

Ofta äter hon villigt en första portion, men bryter sedan och då är det i princip omöjligt att få henne att fortsätta att äta, då ilsknar hon till ordentligt. Hur ska jag kunna följa ett schema om hon vägrar äta?

Jag är medveten om att schemat saknar en sömntimme, men jag kan bara inte i hela livet tänka mig att hon skulle kunna sova sådär mycket. Max är 45 min i taget, oftar och oftare 20 eller 30 min.

Tar gärna emot råd! (har tidigare även skrivit till en annan tråd under mitt namn, Stina och fått jättefin hjälp. Känner dock att jag behöver mer.)

Hälsningar Stina, ledsen mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Jag tror att du helt enkelt har en övertrött unge som får för lite sömn på dagen och även totalt på dygnet. Och är man övertrött så både äter och sover man sämre. Om jag var du så skulle jag ge henne 12 timmars natt och tre lurar på dagen. Jag vet att du inte vill det eftersom ni ska åka på semester. Men kanske kunde hon somna i vagnen på kvällen för att sedan lyftas över till sängen?

Mitt förslag på schema ser ut så här:

7.30 morgon
7.45 frukost ersättning
9.30-10.15 sova 45
11.15 lunch puré och ersättning
12.15-13.45 sova 1,5
14.30 mellis ersättning
16.15-17.00 sova 45
18.00 middag gröt
19.15 natslurk ersättning
19.30 sova

Vad tror du om det här? Kanske hon hellre äter fast föda? har du prövat att introducera smakpotioner av gröt och puré? La ivarjefall in det i schemat men går ju att byta mot ersättning.

Hur ser nätterna ut? Sover hon sammanhängande? Hur somnar hon på kvällarna och på lurarna? Kan hon somna om själv om hon vaknar i en skarv?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag tjatar även i denna tråden om Barnabokens kapitel, "Vardagen ur led". Det skulle vara guld värt för dig att läsa det. Visst kan du lägga henne efter en "halv" portion", nu när ni behöver komma på banan igen.
Men du måste lära henne sova också, sömnen är avgörande, minst lika avgörande som maten i hennes ålder. Varför inte genomföra en SHN-kur efter konstens alla regler?
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej igen och tack för schemaförslaget! Absolut värt att pröva, föredrar dock att vänta tills vi ärhemma igen då det bara är några dagar kvar tills vi åker.

Hon sover inte vidare bra på nätterna, har dock inga problem att somna i egen säng. Vad som händer är att hon ligger och fäktar och att man måste peta in nappen hela tiden, vilket slutar med att jag flyttar över henne till vår säng... Jag VET att nappen bör tas bort, men sist jag försökte en kväll så skrek hon tills hon kräktes och tappade andan, och jag blev livrädd!! Och jag måste erkänna att det känns bra att ha den nu inför resan.

Hon sover på rygg men det är kanske dags att skaffa andningslarm och lägga henne på mage så att ho nbsover bättre.

Om hon äter en halv portion så kan jag leva med att hon blir hungrig - men när hon vägrar helt att äta trots att hon är hungrig? Ska hon då få vänta 3,5 h till?

/STina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Har fröken börjat med fast föda något?

Gällande införande av schema/kurning, så vill jag ändå slå ett slag för ilindstroms schema även på semestern, det är mycket bättre att låta henne somna i vagnen ute på stan och hon är ju bara 5 månader och kan ju faktiskt även sova hela natten i den sedan utan att ni flyttar över. Du är känslig inför matstrejk, och jag tror att bristen till lång sammanhängande sömn plus över 1 h minus på sömnschemat, bidrar med stor del. Skulle hon få lång sammanhängande sömn gärna 12 h och rätt antal sömntimmar så tror jag personligen det kommer gå bättre OCH införa smakisar om du inte redan gjort det. (skumläste bara tråden..)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Jag har infört fast föda, mest i form av gröt än så länge sedan ett par veckor tillbaka. Ingen jätteframgång, men heller inte alltid katastrof. Men det där med att öppna munnen och äta verkar vara ett nödvändigt ont.

Schemat föll ihop (igen) idag. Gick upp som tänkt kl 7.30 (alltid glad på morgonen och leker själv en stund) och sedan var det dags för mat 7.45. Hon accepterade flaskan (hurra!!) men åt 30 ml sen blev hon galen när jag försökte ge henne mer. Jag backade och så gick vi över till den fasta födan. Gick sådär. Hon ville inte ha men skrek och var hungrig. Frågade med flaskan igen men totalkatastrof! Då fick vi anse måltiden avklarad och vi gjorde annat. Men så bara skrek och skrek hon och jag tyckte höll på att bli galen, så jag tog järngrepp om henne och satte flaskan i munnen på henne. Hon vägrade och skrek och blev högröd - tårarna sprutade - men efter ett par sekunder började hon äta och åt väl en 65 ml. Toppen, men då var klockan 8.30... Sen var hon så trött efter allt skrikande så jag fick lägga henne kl 9.00 istället för 9.30.

Frågan är om hon inte behöver sova 1,5 h istället för de 45 min som jag hade tänkt. Speciellt som nästa mål infaller kl 11. Bra om hon inte har varit vaken för länge då.

Nu ska jag beställa ett andningslarm och lägga henne på mage, så här kan vi inte ha det.

/Ledsna mamman
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad som händer är att hon ligger och fäktar
Hennes korta sovpass och detta är ett mycket tydligt facit på att hon är en magsovare, en väldigt tydlig sådan. Hon protesterar ju med alla medel mot att sova på rygg, som du märker. Vänd henne på mage och jag tror att du kommer att se ett mirakel. Och du kommer även i lugn och ro att kunna kura bort nappen.

Jag hör inte till dem som förespråkar magläge till varje pris, men att låta en liten vifta och hacka i sömnen på rygg är inte snällt. Hon ber om att få bli vänd på. Gör det innan du etablerar ett ännu sämre mönster.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska jag beställa ett andningslarm och lägga henne på mage, så här kan vi inte ha det.
Bra! Och, du gaska upp dig! Det här ska vi snart få rätsida på, jag lovar! :D
Har du läst på om kuren?
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Japp, utan tvekan dags för magläge! Ska börja redan idag trots att larmet nog inte kommer förrän imorgon. Jag får tårar i ögonen av alla underbara människor här på forumet som tar sig tid att stötta oss.

Håller på att läsa mer om sömn i Barnaboken. Ska bara se om jag kan få min man med på detta, han gillar iofs att jag vill införa rutiner, men tycker att jag använder vår dotter son försökskanin med konstiga metoder exv när jag väcker henne när hon sover på dagen enligt schemat. Samtidigt så är det ju inte han som är hemma med henne på dagarna eller som tar henne på nätterna.

KRAM på er alla! Håller nu tummarna för att nästa måltid går bättre, så att det inte blir gnäll hela dagen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Håller på att läsa mer om sömn i Barnaboken. Ska bara se om jag kan få min man med på detta, han gillar iofs att jag vill införa rutiner, men tycker att jag använder vår dotter son försökskanin med konstiga metoder exv när jag väcker henne när hon sover på dagen enligt schemat. Samtidigt så är det ju inte han som är hemma med henne på dagarna eller som tar henne på nätterna.
Be honom läsa lite på forumet så ska du se att han ändrar uppfattning. Det är inga experiment vi håller på med, det kan han lätt se.
Eller strunta i honom och låt honom se facit själv, sen. :wink:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej!
Känner igen problemet "vill äta men är så trött att jag inte orkar :cry: :cry: ". Vi hade samma problem med vår lilla flicka (hon var dock mkt yngre ca 1½-2 mån). Hon åt så lite så hon drog på sig kolik. Som tur var fick jag Barnaboken satt i min hand och sedan löste sig allt! TACK AW :!: :heart:
Vår dotter blev skogstokig så fort jag försökte lägga henne till bröstet. Det var verkligen kämpigt under en period! Jag kämpade på med att införa regelbundna mat och sovtider samt la henne på mage. Efter det äter hon som en häst.
Viktigt är att LE :D :D när du matar henne, känn dig varm och len i hela kroppen. FÖRSÖK känna dig glad (även om det är jobbigt). Tänk " om hon inte äter nu så äter hon lite senare"och LE åt eländet 8) 8) . Tvinga henne inte utan truga på kafferepsvis (som Anna skriver).
Låtsas som problemet inte finns, jag lovar att du kommer lösa det här.
Inställning och attityd är halva grejen liksom (så har det varit och är det för mig).
Kom igen nu, du fixar detta! Åhh vad livet är härligt! sjung en sång!
:heart: /mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Jag bara måste berätta att jag la henne på mage (är jag galen som gör det utan larm? När jag väl bestämt mig så vill jag inte vänta en dag till, och larmet ska komma imorgon) och hon har nu snart sovit sina 1,5 h!
Fick vagna en del innan hon somnade, men inte så mycket för hon var otroligt trött.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: Du ser! Handvift tycker jag är det absolut tydligaste tecknet! BRA att larmet kommer i morgon!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"