Ensamleken har urartat!
-
tomtenärfartillallabarnen
Ensamleken har urartat!
Våran storkille, snart 17 månader, har varje morgon det senaste året ägnat sig åt ensamlek. Längden har varierat mellan en timme och 1 och 45.
På senare tid har det dock blivit mer regel än undantag att han efter ca. en halvtimme börjar gråta och skrika.
Kontraspionage från våran sida har avslöjat att han kastar ut nån leksak ur spjälsängen för att sedan försöka nå den med foten som han sticker ut mellan spjälorna.
Detta resulterar i att han fastnar med sitt knubbiga lår och kan inte komma loss. Han lär sig definitivt inte av sina tidigare misstag, då han gör om samma sak i princip varje dag.
Vet inte riktigt vad man kan göra, visst går det att gå in och hjälpa honom loss och sedan låta honom fortsätta leken, men då blir ju våran påhälsning ett stående inslag i ensamleken, som inte är så "ensam" llängre.
Tips och ideer mottages tacksamt.
På senare tid har det dock blivit mer regel än undantag att han efter ca. en halvtimme börjar gråta och skrika.
Kontraspionage från våran sida har avslöjat att han kastar ut nån leksak ur spjälsängen för att sedan försöka nå den med foten som han sticker ut mellan spjälorna.
Detta resulterar i att han fastnar med sitt knubbiga lår och kan inte komma loss. Han lär sig definitivt inte av sina tidigare misstag, då han gör om samma sak i princip varje dag.
Vet inte riktigt vad man kan göra, visst går det att gå in och hjälpa honom loss och sedan låta honom fortsätta leken, men då blir ju våran påhälsning ett stående inslag i ensamleken, som inte är så "ensam" llängre.
Tips och ideer mottages tacksamt.
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
Det är barn!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kan han få in lilla låret så det fastnar, kan han få ut det också. Men det kräver sin man och sin möda! Och från er sida, upphöjt tålamod. Stör honom inte i det arbetet. Han har ingen anledning att lära sig av några erfareheter som andra gör åt honom.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Tack för det snabba svaret.
Att överrösta honom med musik kan nog funka, han är ju väl medveten om att vi hör honom.
Både att "tappa" grejer och att skrika är ett sätt för honom att kolla att vi har koll på honom.
Givetvis har vi en förutbestämd tid då ensamleken ska ta slut, jag formulerade mig lite flummigt i det första inlägget.
Från 1 h till 1 h och 45 min är hur vi förlängt lekstunden under det gångna året.
Förhoppningsvis tar han tjuren vid hornen och ser till att komma loss för egen maskin, men det har hänt att man stått och kikat i nyckelhålet och sett hur han kämpat i över 10 minuter utan att komma lös, men i det läget är man väl för vek och hjälper honom för att undkomma det hjärtskärande skriket
Jag testar rockkonsertsmetoden ett par dagar så får vi se vad resultatet blir.
Tack för hjälpen.
Att överrösta honom med musik kan nog funka, han är ju väl medveten om att vi hör honom.
Både att "tappa" grejer och att skrika är ett sätt för honom att kolla att vi har koll på honom.
Givetvis har vi en förutbestämd tid då ensamleken ska ta slut, jag formulerade mig lite flummigt i det första inlägget.
Från 1 h till 1 h och 45 min är hur vi förlängt lekstunden under det gångna året.
Förhoppningsvis tar han tjuren vid hornen och ser till att komma loss för egen maskin, men det har hänt att man stått och kikat i nyckelhålet och sett hur han kämpat i över 10 minuter utan att komma lös, men i det läget är man väl för vek och hjälper honom för att undkomma det hjärtskärande skriket
Jag testar rockkonsertsmetoden ett par dagar så får vi se vad resultatet blir.
Tack för hjälpen.
Det är barn!
Det är barn!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Jag vill om ni önskar slå ett slag för "resesängen" där kan man inte fastna med benet, slänga ut de TUNGA sakerna utan bara de lätta. Detta har för oss varit kanon. Sonen sover i spjälsäng och leker i resesäng.
Så gör vi!
Så gör vi!
Senast redigerad av TorsMamma den tor 28 maj 2009, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Tyvärr bytte vi bort våran resesäng mot en vanlig spjälsäng då det kom två nya potentiella spjälsängssovare i Mars.TorsMamma skrev:Sen kan jag om ni önskar slå ett slag för "resesängen" där kan man inte fastna med benet, slänga ut de TUNGA sakerna utan bara de lätta. Detta har för oss varit kanon. Tor sover i spjälsäng och leker i resesäng.
Så gör vi!
Men det var ett bra förslag och de är ju inte dyrare än att man kan inhandla sig en ny då flerbarnstillägget trillar in den tjugonde.
Tack för tipset.
Det är barn!
Det är barn!
Och jag vill slå ett slag för den gamla hederliga äggklockan fast då en något modernare digital variant. Har själv upplevt det som tydligare för barnet att leken är slut när klockan ringer än att de ska leka tills vi kommer in och avbryter. Funkar bra med äggklocka här hemma.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Jo, vi började ganska nyligt med väckarklocka för att understryka att det inte är morgon förrän klockan 7 och det har gett bra effekt.SusanD skrev:Och jag vill slå ett slag för den gamla hederliga äggklockan fast då en något modernare digital variant. Har själv upplevt det som tydligare för barnet att leken är slut när klockan ringer än att de ska leka tills vi kommer in och avbryter. Funkar bra med äggklocka här hemma.
Gör jag honom förbryllad om jag införa ytterligare en larmsignal?
Det kanske blir kaka på kaka?
Tack för alla tips!
Det är barn!
Det är barn!
Kaka på kaka är ju jättegott!
Vi har klockradion som slår igång på morgonen när klockan är sju. När det är ensamlek ställer min son och jag tillsammans in äggklockan på bestämd tid, han sätter igång den och så står den i hans rum. När den sen ringer ropar han på mig så jag behöver inte ha koll alls utan kan i lugn och ro försjunka in i någon annan viktig aktivitet.
Kram Susan
Vi har klockradion som slår igång på morgonen när klockan är sju. När det är ensamlek ställer min son och jag tillsammans in äggklockan på bestämd tid, han sätter igång den och så står den i hans rum. När den sen ringer ropar han på mig så jag behöver inte ha koll alls utan kan i lugn och ro försjunka in i någon annan viktig aktivitet.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
OK.
Jag tror ändå att jag nöjer mig med en förändring åt gången och satsar till att börja med på Rockkonsertsmetoden.
Botar inte det problemet fullt ut så är både resesängen och äggklockan ett alternativ. Resesängen känns faktiskt som det som mest direkt avvärjer "fastna-med-låret-mellan-spjälorna-problemet", bortsett från den ovanan så sköter han sitt ensamlekande riktigt bra.
Tack för alla tips, det är så mycket enklare när problemet beskådas ur olikas perspektiv. Själv hade jag slut på
och hade börjat fundera på osmarta lösningar som att plocka bort varannan spjäla ur sängen...
Jag tror ändå att jag nöjer mig med en förändring åt gången och satsar till att börja med på Rockkonsertsmetoden.
Botar inte det problemet fullt ut så är både resesängen och äggklockan ett alternativ. Resesängen känns faktiskt som det som mest direkt avvärjer "fastna-med-låret-mellan-spjälorna-problemet", bortsett från den ovanan så sköter han sitt ensamlekande riktigt bra.
Tack för alla tips, det är så mycket enklare när problemet beskådas ur olikas perspektiv. Själv hade jag slut på
Det är barn!
Det är barn!
-
-
HannaMaria
-
Jodå, barnet har spjälskydd i sin säng, men det fyller ingen funktion längre.HannaMaria skrev:Har du spjälskydd? Det kanske vore en idé så att han inte kan sticka in benet genom spjälorna!
När han står upprätt i sängen så når han en god halvmeter upp i luften med foten.
Slutar han inte eller lär sig att komma loss för egen maskin så är det nog resesäng som gäller.
Men förhoppningsvis så lär han sig att avhjälpa de kniviga situationer han själv försätter sig i, då skulle det ju kännas som att han faktiskt lärt sig något i stället för att ha blivit hindrad från att göra något osmart.
Det är barn!
Det är barn!
-
Lägesrapport.
Några dagar i början av veckan gick finfint, ibland har han hojtat till men vi ignorerar och låter honom lösa sina problem själv.
Men idag var den jobbigaste morgonen på evigheter.
45 minuter in på ensamleken så började han skrika på det mest hjärtskärande sättet, jag spionerade i nyckelhålet och precis som tidigare så sitter han med låret fastkilat mellan spjälorna och nån leksak ligger på golvet, precis utom räckhåll.
Det ser inte ut som att han ens försöker ta sig loss, han sitter bara där och gallskriker av vanmakt.
Jag återgick till mitt på nedervåningen i förhoppning om att han själv skulle fixa biffen, men icke.
En dryg halvtimme passerade och han skrek konstant, vi tjuvkikade ett par gånger och han satt hela tiden på exakt samma ställe, till synes oförmögen att göra nåt åt saken.
Till slut fick vi avbryta leken då han hade en tillfällig paus i skrikandet.
Resten av dagen präglas sen av den dåliga starten;
mycket gnäll och småtrots
Nåväl, imorgon är en ny dag med nya möjligheter.
Några dagar i början av veckan gick finfint, ibland har han hojtat till men vi ignorerar och låter honom lösa sina problem själv.
45 minuter in på ensamleken så började han skrika på det mest hjärtskärande sättet, jag spionerade i nyckelhålet och precis som tidigare så sitter han med låret fastkilat mellan spjälorna och nån leksak ligger på golvet, precis utom räckhåll.
Det ser inte ut som att han ens försöker ta sig loss, han sitter bara där och gallskriker av vanmakt.
Jag återgick till mitt på nedervåningen i förhoppning om att han själv skulle fixa biffen, men icke.
En dryg halvtimme passerade och han skrek konstant, vi tjuvkikade ett par gånger och han satt hela tiden på exakt samma ställe, till synes oförmögen att göra nåt åt saken.
Det är barn!
Det är barn!
-
Lägesrapport.
Det är barn!
Det är barn!