Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Och jag kan säga att jag är också bara såå tråkigt vanlig...men nu blir jag ju lite nyfiken, hur menar du att du inte får kläm på mig Jannika?? :?: :shock: :lol: Blåsa eld lät lagom, och inte sluka!

Caesar har fått köpa sandaler idag, foppa-tofflor och fick välja färg - ORANGE! Vilken lycka. Ville nästan ha med dem i sängen. Det behövs inte så mycket, men att få välja själv, wow. Vi köpte dem på Kneippbyns affär, vi bor jättenära. Vi har varit där o kikat på motorcyklar då det är Lelleträffen - en träff för mc-fantaster. De kör som galningar o slirar för glatta livet.

Må gott!
Ö-kram till alla!
Jannika

Inlägg av Jannika »

blomman, mina killar får bli vilken sorts hästkillar som helst om det gör att jag får nosa på en häst ibland. :lol:

Morsan har varit på jordens muffigaste ridresa med sin tant-ridgrupp. I år åkte de till La France och red mellan vingårdar och slott. Galopp längs kilometerlånga sandstränder låter ju inte fel. Sju timmar i sadeln per dag men det kompenserades av apgoda fem-rätters när de kom fram. Tanterna är rutinerade och packar nån sorts gel pad som de sitter på och slipper skavsår i stjärten.

Min mor gick på Ipren de två sista dagarna men hennes häst var snäll och bröt av till trav så fort hon ojade sig lite. :lol: För två år sen föll hon av på en ridresa i Italien och bröt lårbenet och krossade knät i småsmulor. Knät var det ingen som upptäckte förrän hon kom hem till Sverige två veckor senare. I Italien hade de hängt en 2-kilostyngd på knät för att räta ut lårbenet innan operation. :shock: Ajajaj. Att hon vågar rida igen är tufft tycker jag.

Kram på er! Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och jag kan säga att jag är också bara såå tråkigt vanlig...
Hähä, tror jag inte alls på. [-X Vet inte vad jag menade, det är bara en känsla jag har.

Puss till Gotland och oranga sorkar!
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev:blomman, mina killar får bli vilken sorts hästkillar som helst om det gör att jag får nosa på en häst ibland.

För två år sen föll hon av på en ridresa i Italien och bröt lårbenet och krossade knät i småsmulor.
Klart de får bli, men jag menar bara att jag vill helst lära dem att kommunicera på rätt sätt med hästar. Mannen på filmen har ju en underbart samspel med sin häst, så vill jag gärna att min son ska umgås med hästar. Inga slag, sparkar och hårda ryck..

Aj,aj,aj,aj.. att din mamma hoppar upp på hästryggen igen är ju superimponerande! :!:

Gotlandsmamma: klart man ska sova med foppa-tofflor! Jag sov med en ny julklappsmössa och min bror med sin röda favoritjacka.. och vi har ju blivit hyfsat normala :wink: Speciellt om man får välja färg själv. Skönt med lättroade barn! :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

inne och läser och njuter på lånad dator, fortfarande fel på internet :roll: , tänk att man kan sakna en tråd så 8-[ :heart: :-({|=

Hoppas länken om emdr gav svar till de som frågat - hojta annars!
Det har förändrat mitt liv...

På fredag är det skolavslutning, Lotass tvättade sina rosablommiga gummistövlar idag så de är extra suuusiga tills dess :heart: :D Tur att vädret verkar passa hans klädsmak :wink:

Kramar till alla vackra ödlor!
/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men Fjällan, vad har du varit med om? :( (Jag har inte hängt på Klagomurewn alls fram till nu och det är fortfarande mycket sporadiskt...)

Jag är jätteglad att du hittat en metod som gav hjälp. Var fick du den? Där uppe i fjällen?

Här blir man inte klok på vädret, hursomhelst. :roll: Jag får ont i huvudet!

Kram på er! Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gotlandsmamma skrev:Jenny, ang mangon så ställer jag dig frågan (eftersom du gått kurs i AF) - vems är problemet? Knappast gossens...hm!! Han skulle nog kunna äta mango hela dagen, så avstyr du det genom att inte handla det på ett tag!
Tack för det inlägget :heart:. Mangoproblemet borta :wink:. Behövde lite påminnelse... Jag tror att våra två-åringar hade haft roligt ihop - dom verkar snacka ungefär lika mycket :lol:.

Igår när jag la Anton för att sova middag lät det såhär efter en liten stund:
- Hallååååå mamma? Kom får du lite mat!
- Mamma, hej så länge, nu åker jag tååååg!
- Här sitter jaaaag, mammaaaaa, här ska du sitta!
- Lite köttbullar, lite mackor...

Sådär höll han på en halvtimme, jag gick in och stoppade om honom emellanåt och övertygade honom om att han åkte nattåg och då kund eman ju sova på tåget. Väldigt praktiskt. :lol:

JÖSSES, vilken läskig ridolycka med din mamma, Jannika. Hästar är farliga, det har jag alltid sagt. Ändå skickade min mamma mig på ridläger som livrädd 9-åring. Japp, bortkastade pengar. Jag tror jag satt på hästryggen först fjärde dagen. VAD tänkte min mamma där?

Jannika, kära trådstartare :heart:. Vill du hjälpa mig komma underfund med min lille yngsting, som är helt annorlunda från resten av familjen. Vi andra är lite lågmälda, lite försynta och ganska...vad ska man säga... vi märks inte så mycket. Abbe, ja, han MÄRKS. Han sover ljudligt, han äter ljudligt. Han skriker mer, han ler mer. :D Kan inte du säga några astrolog-kloka ord om honom, och kanske om familjen [-o< :?: När du har tid och lust...

Mamma: 781217
Pappa: 741006
Anton: 060327
Abbe: 080504

ÅsaB: Efter midsommar går finfint! Vi har inga planer mer än att överleva i sommar :D, och så en tripp till Malmö runt den 14 juli. Vi får höras, helt enkelt.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Fjällis! Nu väntar vi på en nedkyld dator...!
Vad intressant det var där med EMDR!!! :shock: :shock: Googlade vidare litet och hittade den här artikeln också...
http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=11646
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jenny-penny, jag ska kolla din familj när jag får lite tid. Snart kommer farmor, häst-mormor och en väninna med liten i magen och halvstor utanför hit för jordgubbsfika. Lagom till solen behagar visa sig. Bra tajming! :D

Mindre bra tajming med nya hönsmamman som tyckte att det var en fin idé att valla två små nya ute på gården med rovfåglar cirklande, fäktande tuppar och yra hönor. Jösses, JAG blir hönsmamma för mindre. Operation rädda tillbaka kycklingarna in i trygga buren tog halva vilan. Phu. Jag känner mig lite svettig. Mamma Sotan är cool så de nya bebisarna är inte ett dugg rädda för mig. Det är toppen! Tama höns är lättare att ha.

Så nu ska jag bara gå och röja en gång in i huset för gästerna. Jag överväger starkt att hyra in städhjälp några timmar bara för att göra allt trist grovstäd i köket. Det vore det värt. Ugnen. Bakom skåp. Kyl och frys. Allt fastkletat på intressanta ställen.

Jaja, puss på er! Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Får man kommentera städhjälp...
Kommer inte ihåg om jag har tagit upp det här tidigare, någonstans har jag nämnt det i alla fall.
Vi har en tjej som kommer till oss och veckostädar varannan vecka. Dammar, dammsuger och torkar golv. Det blir inte kliniskt storstädat, utan just normalstädat. Men det är SÅÅÅÅ skönt!

Vi är helt värdelösa i denna familjen på att just städa. Och städar vi inte så plockar vi inte undan heller - om vi inte ska ha gäster. Nu försöker vi att hålla någorlunda ordning, tar ett sista röj dagen innan hon kommer och det är rent och fräscht när man kommer hem på eftermiddagen varannan tisdag.

Putsat fönster har hon gjort en gång också - vid påsk. Det har jag inte gjort på 8 år som vi bott här. Vaskat lite på de jag når från balkongen, ja, men inte putsat.

Visst kan man diskutera lathet och ekonomi, detta kontra att vara hemma någon timma till i veckan. Men för oss är det värt det, så som vi har det nu. Får se hur det blir när vi har en liten och jag är hemma hela dagarna. Det känns som det finns två alternativ. Antingen är behovet ännu större, eller så känns det onödigt. För jag är ju ändå hemma. Men oj vad jag känner mig själv - det hjälper inte att jag är hemme helt själv i flera veckor. Det blir inte renare för det :oops: :? 8)

En annan sak som jag tänker ta upp i min egen gravid-tråd, men som jag väl kan ta här också bland alla rel. nyblivna och blivande mammor.
Jag är alldeles öm i huden runt naveln. Som om jag solbränt mig. Det syns inget och jag smörjer med propolis/aloeVera i princip varje dag. Har inga bristningar heller.
Någon som känner igen sig, vad kan det vara?
Jag är inte orolig, bara älskar att klappa på min mage och gillar inte när det svider och är ömt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blomman

Inlägg av blomman »

LO, det där funderade vi på OM jag nu skulle börja jobba nångång :roll:
Just grovstädet hade varit skönt att nån tog hand om, speciellt om man nu skulle jobba lite. Vilket väl inte lär hända i brådrasket, ska ju läsa lite till tänkte jag..
Kan det ändå inte vara töjningsskador på huden? Även om den inte brister?

Jannika, höns kan ju bli så härligt tama. För många år sen, när jag bodde hemma, hade vi höns som strosade fritt. Jag hade en Orpington som var jättetam, bar ofta runt på henne och hon kluckade så mysigt. De andra var inte direkt rädda de heller, men hon var riktigt tam.
Ska ni inte skaffa gris snart?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag känner mig ensam och olycklig. :shock: Fotbolls - EM har snott min man. :cry:

Fredagen den 13. :?

Jag-vill-ha-honom-tillbaka! :twisted: Dumma DUMMA bollen! :evil:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Päivi skrev:Jag känner mig ensam och olycklig. :shock: Fotbolls - EM har snott min man. :cry:

Fredagen den 13. :?

Jag-vill-ha-honom-tillbaka! :twisted: Dumma DUMMA bollen! :evil:
Ett sätt är att erkänna (eller övertala) för sig själv att det faktiskt är kul att titta på fotboll. Kryp upp i soffan bredvid och låt dig ryckas med.Nästa match börjar alldeles strax, då lämnar jag denna arenan - trots att maken och Vera är på annat håll.

Det är snart över och kommer inte tillbaka förrän om fyra år. Men däremellan är det OS och fotbolls-VM. Vinter-OS och hockey-VM också för den delen. För att inte prata om simning, konståkning, handboll, bandy och alla andra sporter.
Man väljer vilken inställning man har! ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Väljer och väljer... :roll: Jag har satt mig bredvid honom. Men slutresultatet är alltid den samma:

:sleep:

förresten måste NÅGON :-k ta hand om barnen - som inte orkar sitta och glo 2 x 45 minuter... :roll:
Men däremellan är det OS och fotbolls-VM. Vinter-OS och hockey-VM också för den delen. För att inte prata om simning, konståkning, handboll, bandy och alla andra sporter.
:roll: :roll: :roll:

jaja... nånstans mellan varven kanske man hinner med en familj också :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Päivi skrev: förresten måste NÅGON :-k ta hand om barnen - som inte orkar sitta och glo 2 x 45 minuter... :roll:
Här har vi läggdags 19, så i halvlek mellan första och andra är det läggningsrutiner och gonatt.

Nä skämt åsido. Vi delar rätt mycket på det, men vi är ungefär lika intresserade och jag antar att det underlättar.
På lördag ska vi ha EM-fest och då ska Vera vara med. Med "Zlatan-kläder" och allt :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"