Springmask

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Susanne*

Springmask

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lilla gumman här verkar ha fått springmask. Har haft lite ont i rumpan ett par dagar men sedan eftermiddagen är det hysteriskt. Sådär kli-ont. Såg en mask och har påbörjat behandlingen.

Hon har dock mycket ont. Vi har gett både ipren och alvedon (inte samtidigt dock :wink: ) samt xykokain. Spolat med ljummet vatten emellanåt.

Några tips :?:

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kallt vatten är bästa klådstillaren tycker jag. Och kanske potatismjöl? Annars brukar lindringen komma snabbt när man sätter in behandling!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tack snälla TorpSara :heart:

Just att spola av med jämna mellanrum var det som hjälpte bäst. Annars var det vedervärdiga 8 timmar med en liten tjej som hade mycket mycket ont. Vi pratar om en unge som är van vid att råka ut för det mesta och hon skrek hysteriskt. :shock: :( Verkade nog ha blivit små sår och enligt barnakuten kan det göra så ont. Hon hade haft symptomen ett par dagar men vi trodde det var svampinfektion. Har inte på 12 år varit med om detta...

Till slut kom hon till ro vid 01 tiden och idag är det som inget har hänt. :shock:

Många kramar
Susanne :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lilla stackars. var noga med att tvätta i hög temperatur så ni andra slipper! Vad skönt att det släppte inatt.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ja, det var hemskt. Fortfarande ok nu dock.

Och som jag har tvättat. :shock: Lakan och handukar sedan tidigare, mattor, lakan sedan inatt, täcken, städat...Precis vad vi behövde när vi reser bort på 10 dagar imorgon bitti och skulle då packa och tvätta :wink:

De säger att detta är mycket vanligt men jag känner då ingen som har haft det. Eller i alla fall berättar att man har haft. Är ju inget man direkt skryter med... :? Förrutom om man är 4.5 år och gärna berättar att man har maskar i rumpan. 8) Hade ett långt samtal i morse att storasyster 12 år kanske inte skulle uppskatta att hon berättade för klassen på skolavslutningen att de täven drabbat storasyster.

Om nu någon annan råkar ut för detta så kan jag meddela att medicinen är enkel - bara en dos. Mot kli kan användas fet salva samt xylocain (inte xykokain :shock: ).

Tack för ditt stöd och många kramar
Susanne :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eller i alla fall berättar att man har haft. Är ju inget man direkt skryter med...
Huvudet på spiken, tror jag. Jag tror att alla mina sex syskonbarn har blivit infekterade. Bra för immunförsvaret med parasiter, sägs det ju... :wink:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Vi hade hösten -06, hela familjen. Jag var gravid och mådde superilla redan innan. Minns det som en riktig pärs :!: Äckligt :!: :x Men medicinen är riktigt bra :thumbsup:

Varför är det bra med parasiter för immunförsvaret :?: :shock:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

*frieda* skrev: Varför är det bra med parasiter för immunförsvaret :?: :shock:
http://www.rookiefilm.se/svt/jsp/Crossl ... os=extra_0 :wink:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej! :D
Usch! jag har nästan fobi för de små kräldjuren! =; Barnen har haft det en gång. Vill bara påpeka att det är luftburet och att det är jättevanligt att hela familjen drabbas. Alltså bör alla ta av medicinen (vanquin tror jag den heter.. :? ) samtidigt.
Sängkläder,kläder, handdukar bytes varje dag, samt dammsugning varje dag. Maskäggen lever i ex. mattor osv i 3 veckor! :shock:
En del hävdar att det är svårt att bli av med, men det funkade bra här..läskigt är det ialafall :shock:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"