Hej,
jag ska hjälpa en vän till mig kura sin 14 månaders son. (har själv kurat min 4 månaders son sen 3 veckor tillbaka).
Den här killen har aldrig under sitt 14 månders liv sovit på mage och det brukar bli stora protester när han nån gång läggs på mage för att sova. Enligt rekommendation ska man inte buffa så stora barn och det är solfjädern som redommenderas men Anna skriver att solfjädern kan ej användas på mage. Han ni tips om hur man kan göra istället för att lugna?
Kan man enbart använda sig av ramsan istället? eller eventuellt vagga/gunga honom i hans säng?
hälsningar jigar
hur solfjädra eller lugna sovande på rygg?
Hej!
Vad bra att du ska hjälpa din vän med sonens sömn.
Jag tycker så här. Även om han inte tycker om att sova på magen så kan ni lägga tilrätta på magen och solfjädra honom så. När barnet är så stort så vänder de sig själva hela tiden och sover som de själva vill. Men lugna honom med magläge och solfjäder tycker jag gott ni kan göra.
Han kommer säkert vända sig på rygg så fort ni lämnar rummet men det tar ni inget för. Hur han somnar är upp till honom. Solfjädern är ju bara ett verktyg. Den ska ju helst bara användas 1:a natten och sedan bara vid kris så det behöver inte bli ett problem. Sen ska ramsan ta över från 2: natten.
Känner du dig osäker så kan du söka på t ex solfjäder så hittar du säkert tips om att göra det när barnet ligger på sidan. Jag vet att det skrivits om det i ngn tråd men vet ej tyvärr vilken.
Lycka till med kurningen
Vad bra att du ska hjälpa din vän med sonens sömn.
Jag tycker så här. Även om han inte tycker om att sova på magen så kan ni lägga tilrätta på magen och solfjädra honom så. När barnet är så stort så vänder de sig själva hela tiden och sover som de själva vill. Men lugna honom med magläge och solfjäder tycker jag gott ni kan göra.
Han kommer säkert vända sig på rygg så fort ni lämnar rummet men det tar ni inget för. Hur han somnar är upp till honom. Solfjädern är ju bara ett verktyg. Den ska ju helst bara användas 1:a natten och sedan bara vid kris så det behöver inte bli ett problem. Sen ska ramsan ta över från 2: natten.
Känner du dig osäker så kan du söka på t ex solfjäder så hittar du säkert tips om att göra det när barnet ligger på sidan. Jag vet att det skrivits om det i ngn tråd men vet ej tyvärr vilken.
Lycka till med kurningen
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.