sova hela natten för 2-åring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma Lena

sova hela natten för 2-åring

Inlägg av Mamma Lena »

Hejsan!

Har läst fram och tillbaka angående att införa sova hela natten för större barn (och även större). Just nu brukar jag ligga på en säng i hennes rum när hon ska sova, det tar ungefär 15-20 minuter innan hon somnar. Jag kan röra mig i rummet men i samma sekund jag sätter en fot utanför rummet protesterar hon och ger sig inte förräns jag kommer in igen då hon blir lugn. Går jag sedan igen blir hon hysterisk igen. Sedan sover hon oftast tills fram på morgonkulan (5-6) då hon vaknar och gråter efter mig. Min sambo hämtar då över henne till våra sängar och vi sover ibland vidare ett litet tag.

Jag har börjat lägga upp en plan som går ut på att jag sätter mig på en fåtölj precis vid dörren så att hon ser mig och pysslar lite och sedan gradvis flytta mig utanför dörren. På så sätt tror jag hon skulle kunna vänja sig med att jag sitter i allrummet utanför och tittar på TV medan hon somnar.

Sedan har jag även funderat på att införa antingen väckarklocka eller att lampan tänds via timer och försöka få henne att förstå att det är natt fram tills klockan ringer/lampan tänds och att då kommer pappa och hämtar henne. Sedan låter man den ringa/tändas tidigt i början för att hon ska bli förekommen av den. Och så kan man senarelägga uppgången lite senare. Skulle hon vakna tidigare så ramsar man utanför dörren.

Just nu är hon i brytlandet för att behöva sova på dagen. Hon kan klara sig utan middagssömn 1-2 dagar i rad (somnar då vid 19), men så dag tre somnar hon nästan ståendes och somnar då för natten 20.30. Ska jag plocka bort dagssovningen så att hon verkligen är trött?
Mamma Lena

Hon är 2 år, skrev jag inte det? *imt*

Inlägg av Mamma Lena »

Skrev jag inte att hon var 2 år...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dåligt med svar här, men det kanske är för att du egentligen inte ställer någon fråga. Annat än om dagsömnen - som hon ibland behöver, ibland inte. Generellt kan man bara säga att inga barn sover bättre natt för att de är för trötta.

Jag är förstås part i målet men jag vill rekommendera boken SOVA HELA NATTEN som just kommit (hemsidan), så kan du ge en liten kur på tre-fyra nätter och få lugna kvällar för alla betydligt snabbare än med gradvis-strategi. Men det är förstås du som bestämmer!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Freddie

Inlägg av Freddie »

Hej
Efterlyser precis som du tips om sömn för tvååringar. Min dotter sover hela natten (i princip ialla fall) mao 11-12 tim. Hon sover sällan middag på dagtid, hon somnar inte i säng. Men däremot i bilen om vi på eftermiddagen åker längre än 15-20 min. Somnar hon kan hon sova 1-2 tim men sover hon på dagtid så somnar hon inte före 21 påkvällen vilket gjort att jag försökt undvika dagsslummer eller väckt efter ca 20 min.
Ibland känns hon dock trött framåt eftermiddagen och vissa dagar/perioder känns det som att hon behöver en middagslur, men jag vet inte hur. Hon vilar lite hos dagmamman i en säng och lyssnar på sagor el musik 30-60 minuter utan problem (lungt och stilla) men somnar inte. Hemma har jag kört samma eller att vi ligger och läser böcker.
Jag har efter att ha hittat detta forum och plockat fram min barnabok och läst igenom den igen. Inte kurat henne med SHN kuren men ändå kört en liknande variant och funnit att min egen princip överenstämmer mycket med den. (Vände min dotter till mage när hon var 6 veckor och inte sovit mer än ett par timmar i sträck, sen sov hon bara mer och mer, vilket var SÅÅ skönt för mig.)
Till frågan, är hon för ung för att klara sig utan dagsömn? Hon har varit utan den sedan 18 mån med vissa undantag vid bilresor och sjukdom.
Borde jag lära henne att sova middag?! Kura på dagtid?
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jag stod också undrande om dagsluren när jag började kura min tvååring, tog bort den och insåg snabbt att han blev för trött istället och blev ännu svårare att få i säng. Istället lät vi honom få två smålurar under dagen på ca 20-30 min. en strax efter lunch och en just före middagen. För oss var det bättre med två korta sömnperioder än en lång, och när han fick sova vid två tillfällen somnade han istället tidigare på kvällen. Mitt råd är att ta inte bort dagsluren för tidigt, den kan komma tillbaka och bita en i ändan om man inte passar sig :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nu riktar jag mig först till er båda frågande:

1.Inför fasta tider. Samma tid i säng, samma tid upp på morgonen.
Helg som vardag.
Sömnbehovet för en 2-åring är c:a 13,5 timme / dygn, och hur man fördelar det är upp till en själv. Kortare natt och längre middagslur, eller längre natt och kortare middagslur.
Jag tror definitivt att en 2-åring behöver sova middag. Min Ida sover 2,5 timme, och 11,5 timme natt. Egentligen en halvtimme "för mycket" men hon behöver det.
Annars kan det vara smart med 12 timmar natt och 1,5 timme middag.

2. Läs om sova-hela-natten-kuren för äldre barn här på Forumet, där står hur man gör. Eller, helst som AW själv skriver: Köp den nya boken/DVD:n! :D

3. Genomför :wink:

Freddie:
Jag tror absolut din flicka skulle vinna på struktur här.
Inga ibland 11-12 timmar natt, och sover 1-2 timmar dag, och ibland inte.
Bestäm dig för t.ex 12 timmar natt, och 1,5 timme dag. Gör som dagiset, och du själv ibland gjort. En vilostund! :D Då kan hon själv välja om hon vill sova eller inte. Åtminstone vilar hon ju lite från allt, och det kan räcka så. Sagor på band stör nog dock mer än de hjälper, däremot musik kan ju vara en bra idé! :D

Mamma Lena:
Som jag skrev till Freddie: Vela inte med läggtider hit och dit utan bestäm dig när natten ska börja, och ta inte bort middagsluren än.
Så som du har det är ju inte roligt för någon av er...
Du har ju kommit till insikt om detta, så då är det ju "bara" att ta tag i det! :wink:

Det där med timern och att den ringer tidigt i början, och sedan senare och senare, KAN ställa till problem...Hon kan nämligen vända på steken istället och vakna ännu TIDIGARE, och det vill man ju inte... :shock:
Jag tror precis som AW skrev att det är bättre att ta tag i detta från början och helhjärtat istället för att gradvis ge sig utanför dörren.

Till båda igen:
Nattning nr 1: Kvällsrutiner som vanligt med ny bestämd godnatttid.
Skrattet till godnattet, lägga, ramsa och gå.
Ramsa på högt och bestämt utanför dörren.
Lyssna av, och gå in och lägg tillrätta igen när det blir för bedrövligt. Ramsa, inga andra ord eller rörelser. Lägg bara tillrätta bestämt och snabbt. Ramsa dig ut ur rummet igen.
Man kan också "solfjädra" en stund varje gång denna första kväll.

Nattning nr 2. Nu tar ramsan över, och man går bara in i absolut KRISLÄGE, i övrigt parkerar man sig utanför rummet på en stol med en god bok eller så och ramsar på.

Nattning 3 o.s.v Ramsan tar över helt.

Kram och lycka till! :D
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Freddie

Inlägg av Freddie »

Hej Anna
Tack för konkreta tips. Jag ska snart bli mamma ledig igen och ska då ta itu även med min tvåårings dagssömn. Läggning och sova hela natten är inga problem och oftast så blir det 12 tim (tom 12-13 tim senaste tiden när hon inte sovit hos dagmamman). Hos dagmamman får hon välja om hon vill vila eller inte (jag kan knappast be dagmamman köra extra på min dotter), men hemma ska det bli vila i sängen en timme på dagen som tidigare och nu på helger. Kanske med lite musik, så att hon har möjlighet och iallafall får lite vila. För som du skriver, jag tror ju att hon behöver lite till, hon hara bara svårt att komma till ro.
Tack, tack, nu känner jag mig styrkt i min övertygelse.
Mamma till glada tjejer f?dda 0503 och 0705
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"